Loading...
dk

Tesla-bilerne får 3 øjne! (Autopilot 2.0) fra Autoskadestuen's blog

Reklame

Mange har spekuleret på, hvordan Tesla Motors' næste generation autopilot kommer til at se ud. Især i betragtning af, at det er meldt ud at det bliver et nyt system, som ikke udvikles som dagens autopilot i samarbejde med Mobileye, men udelukkende af Tesla Motors selv.

 

Der er nu lækket detaljer om autopilot 2.0, som det kaldes. I stedet for et kamera, som Tesla Model S har i dag, så kommer den til at have tre kameraer oppe ved bilens bakspejl. De tre kameraer anvendes dog ikke som stereoskopisk 3D syn, men i stedet som det perifere syn.

De tre kameraer får forskellig bredde på synsfeltet, det vil sige forskellige zoom vinkler:

1. Det vigtigste kamera har omtrent samme 50 graders synsfelt, som et normalt kamera. Det anvendes til at opdage skilte og afmærkninger og tilmed snart trafiklyst.

2. Zoom kameraet har kun 25 graders synsfelt. Det anvendes til bedre at kunne identificere køretøjer og andre ting på kørebanen. Kameraet er zoomet ind for at kunne se længere med højere opløsning end det nuværende kamera, som findes på Model S.

3. Vidvinkel kameraet har 150 graders synsfelt og anvendes som det "perifere syn", sådan at bilen ”ud af øjenkrogen” skal kunne opdage fodgængere, cyklister og dyr ved siden af ​​vejen og lyskrydset når du står først ved lyskrydset.

 

Opbygningen, hvor du har en meget tydelig midte, hvor du ser meget godt og det perifere syn, hvor du ser færre detaljer, kommer fra hvordan det menneskelige øje fungerer. Det menneskelige øjes pendant til zoom kameraet har til sammenligning kun et to graders synsfelt! Men til gengæld kan vi flytte vores øjne og hoved.

 

Dagens autopilot kamera fungerer lidt på samme vis, som hvis du kørte bilen med skyklapper - autopiloten kan ikke se meget til siderne. Næste generation af autopilot vil kunne opfange det samme synsfelt som et menneske, der ser fremad og kører. Det vil håndtere flere trafiksituationer fordi den har skarpere syn i midten, der ser længere væk, og det perifere syn, der vil være i stand til at opdage ting "ud af øjenkrogen" og reagere, hvis f.eks. en cyklist krydser bilens kørselsretning.

 

Disse kameraer er dog stadig ikke tilstrækkelige til at skabe rigtige autonome biler. De kan stadig kun se fremad. For selvkørende biler er det også nødvendigt med systemer, der ser til siderne. Det siges at Tesla er i gang med at udvikle endnu flere kameraer til deres næste system - og tilmed endnu flere radare. Der snakkes om at i stedet for en laserscanner på toppen af ​​bilen, kommer Tesla til at have fire radar sensorer til at se rundt om bilen. Fordelen ved radar er, at de kan se igennem tåge, regn og sne - Ulempen er, at de ikke er så gode til at registrere bløde objekter, som mennesker og dyr. Det siges at Tesla samarbejder med radar leverandøren Bosch om at øge radarens opløsning, så den kan levere lignende opløsning, som laserscannere kan.

 

Der spekuleres meget om at Tesla Model 3 vil blive udstyret med alle de nødvendige sensorer, som behøves for fuld autonom kørsel (som tilkøbspakke), men at frigivelsen af softwaren til dem først vil komme senere.

 

 

Kilde: Tibor Blomhäll (teslaclubsweden.se)


     Næste indlæg
     Blog hjem

Væggen

Ingen kommentarer
Du skal logge ind for at kommentere

Indlæg

Af Autoskadestuen
Tilføjet Aug 22 '16

Rate

Din bedømmelse:
Total: (0 bedømmelser)

Arkiver

Reklame