Kan se på at min nye P85d at de har tænkt lidt over rust på bremser.
selve "kraven" på bremseskiverne ser ud til at have fået et lag zinkmaling - min "gamle" fra 2013 var blot rå metal i kraven og havde lidt rust pletter.
jeg mener heller ikke at skruer under bilen var galvaniserede, det ser de ud til at være nu - inkl de 2 problematiske bag på bilen ved diffuseren som har givet løbe rust på kromlisten hos nogle brugere.
alt i alt kunne det godt se ud til at de har overvejet om der var plads til forbedringer på dette punkt.
jeg har ikke skilt bremser ad, men ville egentligt godt for at forebygge med lidt kobber fedt.
min har serie nummer +70.000
@Niels: Kobberfedt!! - Er no go. De bliver tossede hvis/når bilen kommer til service. Jeg fik skiftet mine bremser på den gamle, da der var kommet kobberfedt på skiverne. De skulle efter sigende ikke bruge det på fabrikken, og jeg har aldrig selv lavet noget på bilen - ihvertfald ikke bremser - da jeg har en fuld serviceaftale på denne. Så det må være sket på fabrikken eller til service. Men de siger til service at det er totalt forbudt, og at fabrikken specifikt siger dette IKKE er tilladt. Så jeg ville ikke begynde på dette. Blot en smule på skiverne og de er færdige!
ok, ingen kobber fedt så. men hvad så ? skal vi bare være ligeglade og lade det ruste sammen ?.
Min ene svoger sværger til at både skiver og bremseklodser har godt af et lag transparent dintrol - lyder lidt suspect, men han sige de ikke tager skade af det og gør det på alle hans biler...Hænger bremsen, så skal den have noget dinitrol er hans løsning - kan det anbefales ?
Med det klima vi har her hjemme kan det klart anbefales at få skilt bremser ad og smurt en gang om året. Jeg ville dog anbefale at bruge en alu eller keramisk fedt istedet for kobber, da kobberfedt ikke er det bedste for bremsesystemer bygget i aluminium. Dette indgreb er vel noget som man kan få gjort hos sin lokale mekaniker ?
Bremserne ligner noget der kunne være leveret af brembo, ap racing osv. samme systemer ses på mange sportsvogne. Fast ophængt kaliber. fleste alm. personbiler kører med flydende ophængt kaliber.
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Fedt/Bremsekaliberfedt-2000034132/
Kobberfedt på kanten og bag på bremseklodsen bruges ikke mere.
Hvis der skal lidt på (og kun lidt), så skal det være en speciel bremsefedt fx den fra Biltema. Se link
Jeg var ude hos Steam wash for en gangs skyld i weekenden. Efter at have været der, så mine bremser rustne ud. Det krævede blot et par opbremsninger hvor jeg benyttede dem og nu ser de ud som nye igen.
Helt normalt, jeg kører lige en bremse "tørre" tur efter hver vask (bruger højtryksrenser).
Det slog mig lige, at der helt sikkert er nogen her på forum der undrer sig over at klodserne ruster fast, når de nu bevæger sig hver gang man træder på bremsen. Fakta er, at klodserne nærmest ikke bevæger sig. Der er intet som trækker en bremseklods retur fra skiven. man fjerner bare trykket på hydraulik cylindrene som der på Tesla er to af for hver bremseklods. Dvs. når man træder hårdt på bremsen, så bevæger klodsen sig måske to tiende dele frem mod skiven. Når man så slipper bremsen igen, så bliver klodsen og hydraulik cylinderen i princippet der hvor den er presset frem til. Der er intet som trækker den tilbage igen. Det hårde tryk ind mod skiven er blot borte. Klodsen sidder altid og glider mod overfladen af skiven. Det eneste tidspunkt klodsen flytter sig, er i takt med den slides, hvilket jo tager lang tid. Derfor kan klodserne ruste fast. Bilen kan dog fortsat bremse, fordi hydraulik cylindrene trykker med adskillige tons, og de skal nok presse klodserne frem mod skiven, uanset hvor hårdt tingene er rustet. Det som så sker er, at klodserne bliver fremme pga. rusten, og dermed fortsat trykker på skiven selvom man har sluppet bremsen. Til slut bliver skiven varm af det konstante tryk, og bliver blå. Resultatet over en periode er øget strømforbrug og klodser som slides op. Til sidst er også skiverne ødelagt, da de bliver hærdede og skæve af varmen. Så er det, det bliver dyrt.
Jeg tillader mig lige at komme med en tilføjelse til ovenstående. På stemplet i alle bremsekalibre sidder der en firkantet O-ring omkring stemplet for at tætne for bremsevæske. O-ringen har også en anden opgave udover at tætne. O-ringen er firkantet fordi den så, når stemplet bevæger sig udad bliver kantstillet en lille smule og dette gør at, når bremsepedalen slippes bliver stemplet trukket en lille smule tilbage igen og det er det der giver spillerum mellem skive og bremseklods.
Er der nogen herinde som har fået smurt klodserne med noget kobberfedt? Umiddelbart er det vel ikke en større rep. medmindre hele caliberen skal pilles af. Vi må da ha en DIY guide snart :)
Denne DIY bremseskift på en Nissan (!) minder meget om opbygningen på en Tesla.
Det er ikke raketvidenskab, men jeg vil anbefale man ikke roder med det selv hvis man bare er det mindste i tvivl om hvad man laver !
Men billederne og teksten fortæller lidt om hvordan det kan gribes an.
Det ligner ret godt Tesla bremserne. De to "pinde" der holder bremseklodserne har dog ikke låseclips som Nissan, men en låsering der sidder på selve "pinden". Pinden skal bare bankes forsigtigt ud og låseringen bliver siddende på pinden..
Hvorledes pins ser ud kan ses her: http://www.ebay.com/...-shims-/131498069700
En endnu bedre matchende video kan ses ved at søge på Camaro SS, som har - sandsynligvis - de selvsamme Brembo calipre, men lidt andre skiver aht. det berømte Brembo skrig, som åbenbart ikke matcher en Tesla Sedan, men fint en Camaro eller en Alfa Romeo:-).
Generelt set har alle Brembo et fjeder stykke og to pinde til at fastholde bremseklodser, ovenstående billede viser - fordi jeg tilfældigvis har sådan én - en Peugeot 406 Coupe Brembo bremse.
/jens
Hvad er det for nogle ledninger der går ind i klodserne? Det har jeg aldrig set før... (men jeg er heller ikke mekaniker)
/Jakob :-)
slidindikatorerne - når klodsen er slidt ned til dem, så tænder en lygte i dit display og siger - 'du skulle have skiftet klodser for laaaang tid siden, good luck'
Lidt anbefalinger fra tidligere BMW servicetekniker:
Fine billeder fra PEB som iøvrigt også kommer med helt korrekt kommentar mht. den firkantede gummiring i kaliperen, som også har til formål at trække stemplerne lidt tilbage når bremsepedalen slippes, således klodserne ligeledes 'slipper' skiverne.
Vedrørende bremsekaliperne; korrekt at de har en ret gammeldags opbygning på TMS (kaliperen blev typisk brugt på biler fra 80'erne), men princippet fejler absolut ingenting. De er bare dyrere at fremstille og renovere sammenlignet med 1-stempel glidekalipre - Tesla's er en 4-stemplet hvor samme princip stadig bruges på high performance køretøjer. Til dels for at spare plads (glidekalipre med enkeltstempel kræver større stempeldiameter), bedre varmeafledning, og hvor man ikke kan opnå tilfredstillende bremsekraft/stabilitet med glidekaliper.
Anyway, det er stadig en god ide at smøre klodserne på kontaktpunkterne med kaliperen, ALDRIG friktionsfladerne (selve belægningen), Det gælder naturligvis også friktionsfladen på skiverne, ej heller med tectyl (!?). Eneste ulempe ved smøring af kontaktpunkterne mellem klodser/kaliperer at varmeafledningen bliver mindre end ved direkte kontakt metal/metal - kun et problem ved ekstremkørsel (bane etc.). Kobberfedt bruges ikke mere af miljøhensyn, men er ellers særdeles velegnet især pga varmeafledningsegenskaber. Idag bruges typisk specialprodukter som f.eks 'Plastilube' eller lignende.
Hilsner Captiva
slidindikatorerne - når klodsen er slidt ned til dem, så tænder en lygte i dit display og siger - 'du skulle have skiftet klodser for laaaang tid siden, good luck
Bremseklods-nedslidnings-alarmen kan også tænde 'Catastrophic brake failure' ganske kort, når værkstedet har fejl-monteret ledningerne, så de bliver revet over af afbalanceringsklodser ved første skarpe svingning:-). Men dernæst slukker lampen blot og nu er advarsel om nedslidte klodser i praksis slået fra:-) Men sådan undgår man for mange support opkald.