Loading...
dk

Nyt vedr. fritagelse for registreringsafgift | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 8 '15

@Mw +1

Bianco
Bianco Apr 8 '15

Det kunne jo være rart hvis man beskattede biler efter deres omkostning for samfundet i form af miljøbelastning og slid på vejene.

Og så kunne man passende beskatte energiforbrug efter miljøbelastning f.eks. ved kilden i stedet for ved forbrugeren.

Og så tilbage til den virkelige verden ;-)

DerHansi
DerHansi Apr 8 '15

Yep, op i r.... med hybridbiler :-). Langt de fleste produceres jo bare med et eller andet "paradebatteri" som primært har til formål at imponere offentligheden samt sørge for at den hjemlige villavej bliver friholdt for støj og forurening. Så op i r.... med at man kører for fuld dieselkanon resten af turen.

fnys

Mwn
Mwn Apr 8 '15
Vi kunne indføre en skat på hvor mange kWh der går pr km. Samt et forurenings-tillæg. Så jo mere du sviner og jo mere der kommer ud af røven på dig jo dyrere bliver det. Tænker op til 500% på de biler som sæet ikke er effektive og nogen værre grissebasser.

Vi skal seriøst straffe de biler som sviner og belønne dem som ikke gør.
MartinPedersen
MartinPedersen Apr 8 '15

Men så rammer du bare nogle andre, f.eks. amerikaner klubber.

Og hvad sviner mest, en amerikaner bil der går 3-4 stykker på literen, og kører 500km om året,

eller en diesel/benzin hakker der går 20 km/l men som kører 50.000km om året =)

Jeg har en stor bil fra 2004, som kører 5,1km pr. liter diesel, er det fair at betale 31.000 om året for at køre 1.000km? (det syntes jeg sjovt nok ikke)...

Mwn
Mwn Apr 8 '15
Der er faktisk noget i mig der synes at det er ok. Men din bil skal jo ikke indregistreres nu, den har plader.

Hvis man vil importere en bil som sviner samfundet til så skal hammeren falde. Registreringsafgiften er jo når bilen skal have danske plader.

Så hvis du kommer med en importeret sviner-bil til en værdi af 100.000 kr så er det fint med mig at du skal give 500.000 for at forurene vores nærmiljø.

Til gengæld skal det være ekstremt billigt hvis du ikke sviner, for ikke at sige helt gratis.

Hvis vi vil have ren luft skal vi gøre noget drastisk.
Maho
Maho Apr 8 '15
Nogle farvede holdninger herinde? :-)
Mwn
Mwn Apr 8 '15
Det vil jeg godt indrømme. Men vi har kun en atmosfære og vi bliver nødt til at gøre noget.
kajakaj
kajakaj Apr 8 '15
Orker ikke at debattere ting som jeg ikke har nogen indflydelse på. Min stemme når der er valg er min indsats og ellers tager jeg tingene som de kommer. Gider ikke bruge tid og energi på hypoteser. Jeg er meget grøn og energi bevidst men politik er bare ikke mig
Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Apr 8 '15
nicom
nicom Apr 8 '15
@Mw. Det drastiske afgift system du mener skal indføres findes jo allerede. Biler bliver pålagt 185 % + 25%moms medmindre de er miljørigtige. Dvs elbiler kun 25% og hybrider som BMW i3 Rex som kan køre "166km" på en liter benzin har en afgiftsrabat på 600000 kr så den også er næsten afgiftsfri. Derudover er der store afgifter på benzin/ diesel samt årlige grøn afgift. Jeg mener absolut at det nuværende afgiftssystem drastiske nok. Man skulle gøre det mere attraktivt at køre elbil da denne kan gøres næsten Co2 fri når det kombineres med blandt andet sol /vind energi. Hertil synes jeg at priser hos eon og clever er alt for høje så det gør andre elbiler mindre attraktiv end almindelige biler (og tesla).
Hookmaker
Hookmaker Apr 8 '15

Enig med Kaj. Men min holdning er, at der kun er en måde at beskatte på: brug. 20 kr pr l benzin/ diesel + en vejafgift på 1-2 kr pr. Rullet km. Så kan du købe dig en panamera hvis du vil, når den ruller ud over kantstenen betaler du. Simpelt at administrere. ALLE pengene skal selvfølgelig gå til 1. væsentlig bedre vedligehold af vejnet, investeringer i dette m.m. og 2: andre miljøtiltag. Ingen SU, Stormskadepulje eller bistandshjælp.

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Apr 10 '15
TSLA
TSLA Apr 8 '15

Hm, Jeg tror heller ikke at dette forum er velegnet til at diskutere politik, sic!

DerHansi
DerHansi Apr 9 '15

Jeg mener da i den grad forum er velegnet, men såd'n ser vi jo forskelligt på tingene. @nicom : husk lige på der beregnes altså ikke moms af afgifter, så momsen på en hårdt afgiftsplaget bil er altså til at overse (der beregnes "kun" moms af den rå pris)

Hilbert
Hilbert Apr 9 '15

A pro pos politik i forum.

Når emnet er ”Nyt vedr. fritagelse for registreringsafgift” bliver det vel i sagens natur let politisk.

Der findes vist 3 interesseforeninger for elbilisme i DK (Danske Elbilister, Foreningen af danske Elbilister, Dansk Elbilkomite), men hvor stor indflydelse har disse politisk?

Der burde kun være én, men til gengæld markant interesseorganisation for elbilejerne, gerne som Norsk Elbilforening (se deres hjemmeside).

I en situation hvor elbilejerne ikke har en slagkraftig organisation til at orientere/præge politikerne, mener jeg også, at det er vigtigt at fremkomme med gode argumenter og forslag til fremme af elbilismen, og her burde vi som elbilejere vel være rimeligt kvalificerede. I hvert fald har vi erfaring med kørsel i elbil.

Det ville være dejligt, om vi kunne få opbygget en stærk forening med en fælles politik for alle elbilejere. Tænk på f.eks. Dammarks Vindmølleforening, uden hvilken vindmølleudbygningen havde haft trange vilkår.

Er der i øvrigt nogen som kender til initiativer til en dansk tesla klub ell. Forening?

Kiefer
Kiefer Apr 9 '15

Hilbert: Der er også brancheforeningen Dansk Elbil Alliance for elbilbranchen, jeg tror indtil videre det er den mest indflydelsesrige (hvis man kan kalde nogen af dem et) af dem alle i øjeblikket, de har  flere gange haft politikere i tale og prøver at gøre deres for en afklaring på afgiften.

/Martin

Mwn
Mwn Apr 10 '15

@nicom: du har ret i at miljø venlige biler får den del rabat på afgiften lige nu. Jeg havde dog en drøm om at rabatten skulle være større hvis bilen er meget miljøvenlig og en del hårdere hvis den ikke er.

Alternativt kunne vi jo lægge hele registreringsafgiften over på brændstof. El er jo i forvejen beskattet pr kWh, det samme kunne vi gøre med brændstof. Så betaler du for det du bruger.

I 2011 brugte vi 5.519.000.000 liter brændstof i Danmark, det samme år tjente staten 9.500.000.000 kr på registrering. Hvis vi i stedet lagde skatten over på brændstof så skulle benzinen stige med 1,72 kr per liter. 

Egentlig ikke en ringe løsning da den straffer folk som sviner.

MartinPedersen
MartinPedersen Apr 10 '15

Ideen er fin, men hvad med selve udførslen?

Hvordan vil du undgå at folk kører til Sverige og Tyskland for at købe brændstof.

Og mon ikke også diesel tyverierne ville stige igen.

En anden ting er, hvad ville der ske med brugtbils markedet?

Og hvor mange milliarder ville Skat så skulle betale tilbage til folk som så udfører bilen til Tyskland osv?

Mwn
Mwn Apr 10 '15

Brugtbilsmarkedet ville falde sammen, men sådan er det bare. Vi kan jo så være ondskabsfulde og fjerne afgift-retur ved eksport delen.. Selvfølgelig ikke sjovt for bilforhandlere men de overlever måske nok.

Angående Tyskland og Sverige så er det mere problematisk, men folk ender nok ikke med at køre derned hver gang. Men det er reelle problemer ved ideen.

Lau
Lau Apr 10 '15
Mwn
Mwn Apr 10 '15
Bliver spændende.
Sider: « 1 2 3 4 5 »