Loading...
dk

Nyt vedr. fritagelse for registreringsafgift | Tesla Forum

SuneH
SuneH Apr 27 '15

@Klaus: Der har tidligere været røster ude om at afgiftsfritagelsen på el-biler rammer socialt skævt. Sat karikeret op, er det jo den enlige mor med 2 børn, som hoster rundt i en gammel Peugeot 106, og som ikke har råd til hverken en Tesla eller en Leaf, som indirekte finansierer de velhavendes indkøb af luksus performance elbiler som fx Tesla'en. Ikke at jeg nødvendigvis er enig i synspunktet, men et stykke hen ad vejen kan jeg da godt følge det.

TSLA
TSLA Apr 27 '15

Det er alt for snævert at se den ene afgift financierer den andens fritagelse. Afgifterne skal selvfølgelig være med til at financiere den større belastning på sundhedsvæsenet som de forurenende biler udgør. Så bare op med afgiften og gør hele bilbeskatningen afhængig af partikler og CO2. Så er det gennemskuligt og mere retfærdigt. 

MartinPedersen
MartinPedersen Apr 27 '15

Ja det er for snævert, for så kunne man også bare argumentere for, at efter som alle de afgifter der kommer ind og er bil relaterede, de dækker de bil relaterede udgifter, og det der er til overs, går til andre formål.

At så tog man bare pengene fra "til overs" puljen, og bruger til elbilerne, og så er der bare lidt mindre i "til overs" puljen.

Men sådan hænger det jo ikke sammen. Man er nød til at se lidt bredere.

Og hvis man via økonomi opfordre folk til at køre el biler, så er det vel også i orden at man så hæver afgifterne på de andre former, for at tilskynde til at grønnere skift.

EVfan
EVfan Apr 28 '15

Ja det er mærkeligt...

http://www.information.dk/531570

Kiefer
Kiefer Apr 28 '15

Sune: Det er jeg så helt uenig med dig i, at en enlig mor med 2 børn og en mikrobil er med til at finansiere vores el-biler. Vi betaler ofte mere i moms en der er betalt afgift på af 10 stk. mikrobiler. Så jeg vil hellere mene, at vi er med til at sikre staten en større momsindtægt en hvis vi havde købt ikke el-biler.

/Martin

TSLA
TSLA Apr 28 '15

@Jens7700 & Kiefer: +2

Mwn
Mwn Apr 29 '15

Man må sige at Norge har knækket koden med relativt få midler. Hvis alle ca 3800 elbiler i DK var Teslaer til 700k så ville staten have "tabt" 532 millioner kr i mistet moms hvis man indførte den norske model..

Det ville blive noget af en ekstra afgift på dieselbilerne. For alting skal jo være provenu neutralt nu om dage. Riget fattes penge og vi har jo ikke råd som nordmændende. 

TSLA
TSLA Apr 29 '15

Ja, Djøf'erne har taget magten med deres udgifts neutrale retorik, der ikke lader nogen plads til lidt mere holistisk tænkning.

Kiefer
Kiefer Apr 29 '15

Mw: Jeg siger heller ikke vi skal gøre som nordmændene, at vi betaler moms synes jeg personligt er helt ok. Der er moms på "alting" her i DK, så selvfølgelig skal der også være moms på biler. At friholde el-biler for registreringsafgift synes jeg til gengæld er en helt fin idé. Det er fint i en overgangsperiode at lægge den manglende registreringsafgift fra el-biler over på de biler der nu engang forurener  vores bymiljø samt de biler der støjer inde i byerne.

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5