Loading...
dk

Toyota Mirai - er brintbilen dræberen for Tesla? | Tesla Forum

Mwn
Mwn Jul 26 '15

Jeg tog lige et kig på Toyota Mirai og ser på om den er en trussel for Tesla.

 

http://xn--strmstikket-igb.dk/2015/07/toyota-mirai-mirakel-mirage

 

Hvis nogen er interesseret.

DeaconWP
DeaconWP Jul 26 '15

Vældigt interessant. Den store fordel ved denne metode, ser ud til at være langtidslagringen af energi.

Selvom den har en stor spildprocent, både i konvertering til Brint, samt gen-udvinding gennem brændselsceller, kan energien jo lagres i lang tid. Uden nævneværdigt tab under lagringen. Og lagerføres udenfor bilens lagerkapacitet.

tilføjet: Men det er vel også det eneste gode ved brint bilen? Lagring af store mængder energi i lang tid.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 26 '15
TSLA
TSLA Jul 26 '15

Nej, dybest set uinteressant hvis vi snakker biler. Der kan sikkert findes andre systemer ift. El-systemet hvor det kan bruges som lagring, men effektiviteten er helt afhængig af tryk i beholderen og som du selv skriver er det bare ikke energi effektivt at skulle lave 2 processr for at få strøm igen. H2Logic(et dansk brint station firma) har stillet et mindre antal brint stationer op. Men for mig at se er det jo dyb godnat, at man laver brinten 'on-demand' - dvs. når der er nogen der tanker. Så går ideen med lagring jo fløjten. Hvis man vil udnytte overproduktion af el, så skal man jo lagre det når der er for meget og distribuere det når man har behovet. Dertil kommer at jeg jo nødig vil sidde på en brint tank med op til 700 Bar tryk under bagsædet. Brint biler er for mig en død sild - det er jo også derfor Tesla kalder Fuel cell biler for Fool Cell biler

Og detser ikke for godt ud med effektiviteten af brint stationer på de markeder hvor de har launchet:

http://www.greencarreports.com/news/1099082_ca-fuel-cell-car-drivers-says-hydrogen-fuel-unavailable-stations-dont-work

Forummets indlæg er redigeret af TSLA Jul 26 '15
Mwn
Mwn Jul 26 '15

Brint er et elendigt medie at gemme energi i. Man har 60% effektivitet under fremstillingen af brint og bestemt heller ikke 100% når man skal have strømmen ud igen.

 

Batterier er meget bedre med 90% effektivitet ind og tæt ved 90% ud igen. Så i min verden er brint-økonomien død som en sild.  

DeaconWP
DeaconWP Jul 26 '15

Laver H2 Logic brinten on demand? Det er da dumt.

Jeg er positiv overfor alle muligheder for at ændre vores bilpark til ikke benzin/diesel/gas.

Mon ikke der er plads til alle slags? Især de, der kan lagre overskudsenergi fra natttens produktion, til andre tider.

Brændsels celler kan jo også drive elværker. Så kan man jo bruge vind energi på vindstille dage.

Det handler bare om størrelsen. Både på anlæggene og visionerne. I dag kan man pludselig købe batterier til sit solcelle anlæg. Smart. Man kan sætte gyro'er op, som så lagrer vindenergi som bevægelse. Smart. Man kan lagre energi ved at spalte vand, og gemme brinten, så man kan hente noget af energien igen, når man brænder brinten af. Smart. Alle teknologier er vel et skridt i den rigtige retning.

Og med de forskelligheder der er i teknologierne, er der ikke nogen af dem, der vil udkonkurrere de andre.

Hvad sker der så den dag, hvor bilfabrikanterne i artiklen selv står for ladestationerne? Som Tesla gør. Så vil det system nok også have sine kunder. Lige så miljø bevidste som en Tesla ejer.

 

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 26 '15
DeaconWP
DeaconWP Jul 26 '15

Vi har brug for alle teknologier, som kan give et tilskud til vores mål: At lagre alt overskuds energi fra en grøn produktion, så vi kan være 100% forsynet af ren energi. Kan det lade sig gøre med batterier alene?

Eller skal vi ikke også have Vand pumpet op bag en dæmning, tilført potentiel energi? Opvarmning af store mængder materiale med høj varmefylde, så man kan trække varmen ud igen? Der er mange teknologier, der til sammen kan hjælpe os i mål.

Og JA, der er forskellig virkningsgrad. Men skal vi vente på, at der er batterier nok? Og hvem siger, at et brændsels celle anlæg i stor stil ikke kan genudvinde en stor procentdel energi? Og en stort centralt brintanlæg kan være mere effektivt?

Er en dårlig virkningsgrad på lagring af "NUL CO2 energi" ikke bedre, end at bruge fossile brændsler?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 26 '15
Mwn
Mwn Jul 26 '15

@DeaconWP: Enig med at vi ikke skal lade produceret energi gå til spilde. Men batterier kan faktisk levere det hele meget effektivt hvis vi vil det nok.

 

Omvendt kan vi også lige så godt anvende de simple løsninger som giver god energi effektivitet. Hydro-lager f.eks. Brint er bare kompliceret, svært at lagre og dyrt/avanceret at drive. Så tænker at det ikke er indsatsen værd.

 

Brint er jo så diffust at det kan diffundere igennem stål tanke om nødvendigt. Det kræver nogen ret komplicerede lagre.

TSLA
TSLA Jul 26 '15

Ja, jeg vil nødig sidde ovenpå en 700 Bar brint tank i en bil - eller bo ved siden af en endnu større tank, hvis man går over til at lagre dem om natten til dagens forbrug - endsige begynde at køre rundt med brint tank biler fra centrale lagre....

Og apropos sammenligningen med hvis bilfabrikanterne selv begyndte at drive brint tank stationerne, så er forskellen jo, at batterier og stærkstrøm er jo Tesla's kerne kompetance, men jeg ser ikke at Toyota og Hyundai har kerne kompetance i udvikling og lagring af brint. Det vil de blive ved med at outsource.

DeaconWP
DeaconWP Jul 26 '15

Ja, det er jo rigtigt nok. Det var bare et problem i artiklen, at der ikke var forsyning fra brint stationerne.

Ja, et brintlager er nok mere farligt end et atomkraftværk. Så muligheden er nok ikke til stede. Øv, så må der vel satses på andre metoder i vores tæt befolkede område, og lade Marokko lagre vindenergi i ørkenen.

En dænning ved Vejle Ådal? Og så lidt vandenergi der? Nå så ryger den natur jo.

Mwn
Mwn Jul 26 '15

Tænker batterier, Powerpacks og masser af dem. Vi har masser af små øer som vi ikke bruger. Der stabler vi dem bare. 

 

Gamle ubrugte militær installationer osv. Der er plads nok i DK til alle de batterier vi skal bruge.

Sithfury
Sithfury Jul 26 '15

Der er også et kæmpe accesibility issue ved brint.. En elbil kan du som vi ved, oplader mere eller mindre hvor som helst, når som helst så længe der er en eller anden form for tilgængelig strøm.

En brint bil, kræver en ret specialiseret "tank station". Hvis jeg købte en Mirai, så skulle jeg kører en laaang tur til Vejle, hver gang jeg skulle tanke.

Jeg kan heller ikke se at økonomien i en brint tankstation, skulle hænge sammen, da de beløb jeg har hørt starter ved 10mill for at bygge dem, kontra 150,- for et rødt kraftstik.

TSLA
TSLA Jul 26 '15

@Sithfury: +1

DeaconWP
DeaconWP Jul 26 '15

Nå så må brintbil teknologien smides på Harboøre Tange. I form af et brændselscelle kraftværk, lige ved siden af et brint forædlings anlæg. Drevet af vindenergi fra Nordsøens vindmøller, når de producerer mere energi end vi kan bruge. Køber man som investor både en vindmøllepark, ledningen til land, og et brintanlæg, samt en stor brintdrevet generator, kan man jo producere strøm fra generatoren, og sælge det til samfundet. Og det er så først der, man skal betale PSO afgift, transport afgift osv som forbruger. Men der er måske også afgift på det el man transporterer på sit eget ledningsnet fra møllerne til brintanlægget?

Det må kunne skrues sammen til en stor forretning. Hvor skal jeg gå hen med min ide?

TSLA
TSLA Jul 26 '15

I Sydafrika diskuterer de decentrale Fuel Celler ifm. decentral energi produktion, da det centrale El-selskab Eskom både er kompromiteret og ikke kan levere varen. Her er et af budene solceller, brint og brændselsceller. Men Tesla er også på vej ind med deres PowerWall løsninger - Elon er jo Sydafrikaner....

Mwn
Mwn Jul 27 '15

@DeaconWP: Du skal finde nogen naive investorer der ikke ved noget om fysik eller batterier. Så køber de nok ideen. 

 

Meget af problemet når vi snakker stationært lager er "round-trip" effektivitet. Det er ikke vægt eller energi densitet.

DavidS90D
DavidS90D Nov 14 '15

Toyota Mirai...

 

http:///...en-var-20-liter-vand

 

Jeg har ikke helt vænnet mig til BMW i3 endnu, men her er det da gået helt galt for Toyota!

Og alle de knapper og skærme i kabinen er jo smidt rundt med en møggreb.

jens2
jens2 Dec 19 '16

800 km på en opladning!  Er det noget vi har hørt om før ?????

 

http:///...p;utm_campaign=daily

Kiefer
Kiefer Dec 19 '16

Suk, og så skal man igen både tanke og lade... 

/Martin

jens2
jens2 Dec 19 '16

JAAH  men der er god plads i min trunk til den nye brint teknologi. Er den mon fremtidssikret?

I will see it, before I believe it!

DavidS90D
DavidS90D Dec 19 '16

Det er heller ikke mange tekniske oplysninger man får serveret.

Men stadig oplyst som benzinbil, men med brændstoføkonomi på 84 km/l.... 

Håber ikke de har regnet det forbrug som de plejer, med 80 km på batteri og de sidste 4 km på 1 liter!

Og hvor lang tid tager det at tanke 89 liter :-)

https://ing.dk/artikel/snart-kan-du-tanke-metanol-i-aalborg-177448

 

Men nogen nyhed er det ikke:

https://ing.dk/artikel/dansk-hjaelpemotor-far-elbil-til-kore-600-km-pr-opladning-114175

 

Hvad er virkningsgraden på SFOC lige nu og forventet i fremtiden?

Og hvor meget energi kræves der til fremstilling af 1 liter methanol ?

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Dec 19 '16