Loading...
dk

Voldsom knirken ved f.eks. 3-punktsvendinger | Tesla Forum

P85DK
P85DK Aug 3 '15

Kan godt være det bare er en feature, men det er sgu' ved at være en smule pinligt.

Bilen knirker voldsomt og meget højt når man er på bremsen mens der drejes, som f.eks. ved parking på en hældning, ved 3-punktsvending etc.

Er det kun min som ikke er smurt ordentligt eller er det en Tesla feature man skal lære at blive stolt af?

Den har altid gjort det har bare ikke fået gjort noget ved det, men når folk man ikke kender kommer hen og spørger om der er noget galt med bilen, så ...

BoHolden
BoHolden Aug 3 '15

Indimellem hører jeg samme lyd.

Ofte når bremsen er trådt ned, og der drejes på rattet.

BoHolden
BoHolden Aug 3 '15

Indimellem hører jeg samme lyd.

Ofte når bremsen er trådt ned, og der drejes på rattet.

msandfaer
msandfaer Aug 3 '15

Jeg oplever også en form for "klunk" lyd ved vendinger i min S85D, hvor rattet drejes samtidig med at foden er på bremsen (og bilen holder stille). Min har gjort det siden jeg modtog bilen i juni. 

perhansen
perhansen Aug 3 '15

Var ude for det samme ved en testkørsel af 85D hos Tesla.  Så måske det er et generelt problem, som Tesla skal have feedback på og løse ved service og fabrikation af nye biler

Empty
Empty Aug 3 '15

Det ef ganske normalt for bilet med ret meget castor vinkel på hjulene, hvis man har luftundervogn er lyden tydligere end med fjedre. Mercedes havde også den lyd på en af deres ældre S klasser.

løsningef e at lette bremse trukket lidt når man drejef meget på rattet, aller helst lade bilen rulle lidt, det har dæk og styretøj det bedst med...... lidt lige som vi lærte det da vi tog kørekort ;-)

P85DK
P85DK Aug 3 '15

@Emply - det er den første bil jeg har hvor jeg oplever det. Har haft Audi, Mercedes, BMW, Range Rover med luft og awd, aldrig oplevet det før :-)

Man kan jo ikke altid lette lidt på bremsen hvis man skal ind på en snæver plads på en vej der hælder :-) Men så må man jo leve med at den lydløse bil tiltrækker sig meget opmærksom pga lyden

Tue
Tue Aug 3 '15

Denne "feature" havde min S85 også. Til mit første service fik jeg at vide, at det er to metalstænger som gnider mod hinanden, der kan falde lidt i "hak". Tesla betragter det vist ikke som en fejl, men jeg fik det nu alligevel fikset uden beregning (ud over standardprisen for et service ;-)  

Forummets indlæg er redigeret af Tue Aug 3 '15
RobertJ
RobertJ Aug 4 '15

P85DK -  belastning på akslen (creep) og bremsen klodset, samt en vridning af bilens karroseri ved drej på rat. Det ene hjul vil rulle fremad, det andet rulle tilbage ved drej på rat.
Alt sammen fastholdt af bremseklodserne. De bliver nød til at glide lidt på skiven, og jeg tror det er det du hører.

Træd mindre hårdt på bremsen så du ikke belaster skiven så hårdt.

Prøv og check om der er forskel hvis du slår creep fra.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 4 '15
P85DK
P85DK Aug 4 '15

@Robertj - bruger ikke creep (det forstyrrer mine insane accelerationer)

Der er situationer hvor man ikke kan lette bremsetrykket, da bilen så vil rulle ind i andre ting

@Tue - prøver at høre om de kan lave det samme på min

RobertJ
RobertJ Aug 4 '15

Du nævner parkering på hældene vej, og 3 punkts vendinger, jeg bruger aldrig bremsen samtidig med bevægelse af rattet i de givne situationer, bremser kort ved brug af gear indikatoren. Det kan være derfor vi oplever det forskelligt. Ved Creep slået fra giver det også mere mening hvorfor du skulle trille et uønsket sted hen. 

Har bilen egentlig Hill Hold Assist, når Creep ikke er slået til?

Hookmaker
Hookmaker Aug 4 '15

Min "knækker" også rigeligt ved drej, feks 3 punkts vending. Hamrende irriterende, men jeg tager det først med Tesla efter sommeren.  

P85DK
P85DK Aug 4 '15

@RobertJ - ja, 'creep on' ville hjælpe med snuden op ad bakke, men desværre ikke med snuden ned ad bakke. Der er en svag Hill Hold Assist, som igen kun virker hvis du har snuden op ad bakke. Når du slipper bremsen, så holder den i et par sekunder og slipper så bremsen, så det er kun til at hjælpe med at sætte i gang med snuden op ad bakke.

RobertJ
RobertJ Aug 4 '15

Med snuden ned af bakke ville jeg ofte bruge 'R' for at lave en parallel parkering. i.e. creep on. Det er lidt ligesom
Det har altså fordele :)

Nå men hver sin kørestil.

- R

P85DK
P85DK Aug 4 '15

:-) ja - der ville en knap til creep on/off være handy, lidt besværligt at skulle slå fra og til

Virker creep i reverse?

Desuden synes jeg at have oplevet et lille 'lag' i creep og hvis det er rigtig snævert som det jo kan være i storbyer med begrænset pladser, så kan det være nødvendigt at sikre at den ikke flytter sig én millimeter

anyway - creep vil i dette tilfælde, efter min mening, være symptom behandling på et problem som ikke burde være der. En anden form for symptom behandling kunne være at lade være med at lave 3-punktsvendinger, parkere på bakker etc. :-)

Pete
Pete Aug 4 '15

Fra mit seneste Tesla besøg.

Concern: Customer states: Bulletin: Model S | SB-13-32-001 | Steering Notchy Feel or Clicking Sound

Corrections: Replace Steering Rack Bolts, Inspect/Add Shim, Retorque Suspension Components Retorque Suspension Components 

Corrections: Steering Rack & Lower Column General Diagnosis Steering Rack & Lower Column General Diagnosis performed

Det er en kendt fejl der rettes uden beregning.

FrederikC
FrederikC Aug 4 '15

Den har jeg også haft, blev rettet ved første "service".

lysmanden
lysmanden Aug 15 '15

min knager og brager også

Flemse
Flemse Apr 22 '20

Min Model X,er begyndt at knirke ved højre forhjul,lige så snart ,den kører over noget,og karossen bevæger sig,har hørt at det er gummiforingen i ophænget foran ??

DeaconWP
DeaconWP Apr 23 '20

Silikone på spray kan sprøjtes på den øverste inderste forrest bøsning, så den er smurt. Holder det ikke op efter noget tid, kan du sprøjte samme silikone spray på den bagerste øverste inderste bøsning. 

Når det holder op, fandt du hvor den knirker.

Sider: 1 2 »