Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Dec 30 '14

Tesla har netop udgivet et lille skriv om rækkevidden og sammenligninger på tværs af modellerne:

http://www.teslamotors.com/blog/driving-range-model-s-family


/Martin

EVfan
EVfan Dec 30 '14

Der bliver i den forbindelse indført en ny teknik "torque sleep" for D modellerne, som gør at der kun trækkes på en motor når man er på langfart, ærgerligt at Tesla ikke valgte at bruge den sidst nye battericelle fra Panasonic som kunne give 100 kWh i batteriet i stedet.

http://www.teslamotors.com/blog/driving-range-model-s-family

/Jens

TSLA
TSLA Dec 30 '14

@Jens7700: Måske det er den de vil putte i Roadster 3.0. Det har jo altid været deres testbil nr. 1 :-)

Claus8930
Claus8930 Dec 30 '14

Jens7700@ hvor mange kWh er der i nu?

Kiefer
Kiefer Dec 30 '14

Claus: det er 3100mah der er i celler i dag.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 31 '14
Lars72
Lars72 Dec 31 '14

@claus - Roadster har 53kwh idag og 70kwh i det nye batteri. For at nå de 640km på en opladning skal der nyt kit, nye dæk mv. Endvidere er batteriet mere effektivt fra 2.1 til 3.1 (og senere måske 3.4mAh som keifer skriver). 

"the cells used in the first model Roadster were Panasonic 18650, working at 3.7 V and with 2,100 mAh of electric charge. Currently, Tesla is using in the Model S the same type of cylindrical cells but with 3,100 mAh at 3.6V"

Spændende udvikling i power og range når batteri-celler går fra 3100 --> 3400 --> 4000mAh.

Vedlagt lidt hygge-læsning konsulent pdf om batterier fra Nov 2014 (hvor noget info er skjult) .

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Dec 31 '14
Claus8930
Claus8930 Jan 1 '15

Fandt nedenstående artikel på:

http:///...-consumption-testing

Viser jo desværre at Tesla, ikke har meldt ærligt ud omkring et af deres salgsargumenter for P85D. At den kan køre længere end P85 på en opladning!

 

~~Since we have both the new Tesla 691HP dual motor all wheel drive Model S P85D as well as the previous 416HP single motor rear wheel drive P85 available for testing we decided to do a quick drive of mixed city and highway driving to compare the efficiency of the two.

During our 12.2 mile drive with both cars side by side driving normally with no hard accellerating or launching the P85 was clearly using less energy.  Before the test both cars were charged to 100% with the P85D having a rated ranged of 243 miles and the P85 having a rated range of 254 miles.

Distance: 12.2 miles, city and highway

P85: 4.0 kWh (326 Wh/mi)

P85D: 4.7 kWh (388 Wh/mi)

For this short drive the P85 was about 15% more efficient than the P85D.   This is interesting data since Tesla initially stated that the P85D would have 20 miles of range MORE the P85, then revised the numbers to 20 miles LESS than the P85.   We’ve also heard there will be a software update from Tesla to address this issue by disabling the front motor when it’s not needed.   Check out the pictures below for the data under “Since Last Charge”.

 

Sithfury
Sithfury Jan 1 '15

@Claus8930 det har Tesla omtalt på deres blog, og at software opdateringen til P85D i januar vil give mulighed for den ønskede rækkevide.

Link til gennemgang fra tesla http://www.teslamotors.com/da_DK/blog/driving-range-model-s-family

Kristian70k
Kristian70k Jan 1 '15

Det er vel også logik, at hvis en bil der har en motor og et batteri, kan køre X.. så får den samme bil med samme setup, tilført en motor mere.. så er det da skole logik at den bruger mere strøm.. den eneste måde de kan komme til at forbedre det, er (som jeg ser det) at de "slukker" for den ene motor under fremdrift.. og bedst hvis det er den store motor.. Men igen, når du får din bil er rækkevidden op til dig selv.. du og du alene bestemmer hvor langt den kan køre.. du kan jo bruge din opladning på ret kort tid.. men også strække den langt.. Tesla kunne på tidspunket for lanceringen jo ikke sige 100% hvordan virkeligheden ville være.. men kun hvad de kunne forvente.. 

SimonHN
SimonHN Jan 2 '15

Kristian.

Lad os sige du har en benzin bil kun med det første gear du kan køre i.

Sætter du så en ekstra benzin motor i bilen med et 2 gear. Så vil du da klart kunne køre længere med 2 motore så længe nr 2 motor overtager ved en vis hastighed.

Så tesla'en med Dual Motor burde man kunne finde det meste optimale område elmotoren kan arbejde i ved 2 forskellige hastigheder. :)

Forummets indlæg er redigeret af SimonHN Jan 2 '15
Kristian70k
Kristian70k Jan 2 '15

ja, det er jo også det jeg skriver, det forudsætter at du kun bruger en motor af gangen for at få et mindre forbrug.. bruger du begge hele tiden vil du have et større forbrug end hvis det kun er den ene du bruger.. Det jeg mener man som tesla ejer skal sætte sig for øje er, det der er normalt i dag er ikke normalt i morgen.. meget kan styres igennem den software der uploades til bilen

 

Skaarup
Skaarup Jan 2 '15

Man kan ikke regne med real-life energi forbrug på D-udgaverne endnu. I slut januar kommer der en update der muliggør at en af motorene går i sleep-mode. Så når man cruiser på motor- eller landevej, så drives bilen kun af den ene motor.  

heinzemann
heinzemann Jan 6 '15

Jeg har netop kørt de 42 km (primært på motorvej) til arbejde med gennemsnitligt 208 wH/km. Det var ca. 2 grader ved bilen i morges, og jeg havde forvarmet kabinen til ca. 12 grader inden jeg satte mig ind i den.

Kan man holde det hele batteriet fra 100% til (teoretisk) 0%, giver det en rækkevidde på ca. 408 km. Det er da ikke helt dårligt på sådan en semi-råkold vintermorgen. Satser på at kunne komme ca. 10% længere ned på denne type ture til sommer, hvilket giver 450 km. I praksis vil man nok stort set aldrig køre under 10% kapacitet, hvilket giver lige over 400km på en køretur fra 100% til 10%.

Jeg har i øvrigt en S85, 7 dage gammel i dag.

Forummets indlæg er redigeret af heinzemann Jan 6 '15
MrCoffee
MrCoffee Jan 6 '15
Hvilken hastighed svarede det til på motorvej ?
heinzemann
heinzemann Jan 6 '15

@MrCoffee - 110-115 km/t.

Kristian70k
Kristian70k Jan 6 '15

har selv lige runde 6000 km. min tur i dag var jeg ret tilfreds med :) se billeder P85 men ikke med skrald på pedalen.. fulgte trafikken

Nommensen
Nommensen Jan 6 '15
Kristian, har du nogen ide om dit gennemsnitlige forbrug? Mit er 238 wh og har kørt 3400 km siden 13.11.

Er ved at checke forbrug versus ladet strøm - kommer med update senere
FrederikC
FrederikC Jan 6 '15

Jeg kan da også lige byde ind - rundede 20.000 km her til morgen, har haft den siden 16.6.2014.

Snit på 211 kw/km for hele perioden og 238 kw/km mens jeg har haft vinterdæk på.

Kører på 21" sommer og 19" vinter.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Jan 6 '15
Kristian70k
Kristian70k Jan 6 '15

Nommensen, jeg vil tro det ligger på cirka 250 - (det var det lige inden jeg nulstillede) men det steg meget henover julen hvor jeg havde mange korte og kolde ture :) ser meget frem til lune dage med sommer dæk.. (btw nogen der kan anbefale nogen gode 19" sommer dæk?) jeg har lavet nogen tjek med lade tab.. det er minimalt ved mig.. og tør slet ikke tænke på hvor meget jeg har fået på SC. men vil ud fra forbrug sige at jeg har brugt 9-10 øre pr km i strøm :) sikke en dyr fornøjelse :)

Nommensen
Nommensen Jan 6 '15
Frederik - vi kører lige pænt :-)
Sider: «« « ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... » »»