Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Nommensen
Nommensen Jan 13 '15
Tror nu mest det er fordi vi er blevet ældre og har behov for varme vore gamle kroppe op - ok det står nok mest for egen regning :-). Hvis vi en dag får brug for fuld range så undlader vi det nok.
heinzemann
heinzemann Jan 13 '15

@Kristian70K, jeg var faktisk ikke opmærksom på det med max varme pga. batteri-motionen. Så tak for den.

@Larsen: For mit vedkommende forvarmer jeg først og fremmest for komforten, dernæst fordi jeg synes det er interessant at se hvor langt jeg rent faktisk kan komme pr. kWh (har kun haft Teslaen i 14 dage).

Fluencen kører 120-130 km om sommeren (170-184 wH/km), men omtrent 33% mindre om vinteren (240-245 wH/km). Den markante forskel i Fluence er naturligvis fordi en langt større andel af batteriets samlede kapacitet bruges til opvarmning (der er ligeså meget bil der skal opvarmes som i Teslaen), og der er i modsætning til Teslaen ikke varmepumpe i Fluence).

Derfor er det jo sjovt at sammenligne forbruget i de to biler, så jeg kan få en ide om hvad jeg kan forvente af Teslaen (med min kørestil) når det bliver sommer.

Larsen
Larsen Jan 13 '15
@heinzemann, okay, jeg havde det selv sådan, da jeg lige havde fået den for efterhånden snart et år siden. Men, så glæd dig til sommer, så skal du se lave forbrug pr. Kw. Det er noget helt andet end om vinteren. Jeg har for tiden et gns. forbrug på over 300 w pr. Km, men tænker overhovedet heller ikke på forbruget. Med de nuværende brændstofpriser, så er det faktisk billigere at køre diesel end elbil.
The Forum post is edited by Larsen Jan 13 '15
Kristian70k
Kristian70k Jan 13 '15

Larsen :) tror sku ikke det regnestykke holder.. mit snit forbrug er 240 Wh.. såen cirka :) og med 600 kWh forbrugt i januar, hvor de 80 er ladet hjemme til max 1 kr. pr Kwh.. (80 kr) kørt 2500 km.. 0,032 ør pr km.. :) så langt nede er Diesel priserne ikke endnu :)

Larsen
Larsen Jan 13 '15
Kristian, jeg kører p.t. lidt over 3 km pr. Kw a' 1,60. Det kan man også køre for, i en diesel.
Kiefer
Kiefer Jan 13 '15

Jeg holder stadig business casen hjemme i forhold til den bil jeg kommer fra, en benzin der løb 8km/l. Den er trods alt stadig dyrere end elbilen om end besparelsen i forhold til beregninger fra november 2013 er blevet en anelse dårligere i forhold til benzinbilen. Men omvendt da jeg beregnede bilen u fra en kost på 12kr/l vil besparelsen jo stadig være der, nu ville det så bare være på benzinregningen at besparelsen ville opstå. 

Vi kan da også se herhjemme at, når vi tanker konens MB ML med en 90 liters tank, at det trods alt er blevet et par hundrede kroner billigere hver gang i forhold til for blot nogle få måneder siden.

Nu skal vi så bare have diesel til at falde endnu mere, så folk igen tør købe brugte tunge 4x4 på hvide plader, der kan køre 10km/l :-)

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 13 '15

Det kunne have været værre, prøv du at sælge din 4x4 diesel der går 5,1km på literen, jeg har helt opgivet at sælge den på det danske marked, 30.380kr. i årlig vægtafgift syntes at skræmme en del =)

heinzemann
heinzemann Jan 14 '15

Kald mig filantrop, jacoform-bærende, fløjlsjakke-indkapslet hippie. Men jeg købte faktisk primært Teslaen af to årsager:

1: Den forurener kun 1/3 af hvad min tidligere 16,7 km/l diesel-familiebil gør pr. kørt km (hvad CO2 angår). Og det er hvis man lader Teslaen i dagtimerne hvor kulandelen er størst. Om natten er det naturligvis langt mindre, specielt når det blæser.

2: Det er den ultimative gadget, og derfor en våd drøm for en sand gadget-freak som jeg selv

@Larsen - glæder mig til at opleve det lave forbrug til sommer, og i øvrigt lade en masse km på SuperChargers! :)

The Forum post is edited by heinzemann Jan 14 '15
KS
KS Jan 14 '15
Troede her til morgen at der var problemer med bilen. Landede i Ballerup efter 50 km kørsel - med et forbrug på 217!!.
Vinterdæk, 21" og normal motorvejskørsel - ingen kø. Temp 3 grader og let våde veje. Så nu bliver mit snit trukket ned.
heinzemann
heinzemann Jan 14 '15

@KenSeitzberg - den må have været varmet op inden du kørte hjemmefra?

KS
KS Jan 14 '15
Altid! Gider ikke en kold bil, men snit plejer at være højere
DerHansi
DerHansi Jan 14 '15

@KenSeitzberg : Jamen det lyder da kritisk, håber dit firma har en god sundhedsordning som omfatter psykologhjælp :-). Det er vel omvendt ikke noget en god gang ræs ikke kan rette op på :-). Bortset fra det, så oplevede jeg det samme mirakuløst, lave forbrug i går, da jeg kørte 2 x 50 km. Mystisk !

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 14 '15

Det var nu bare et sidespring.

Men hvis ret skal være ret, så er det grøn ejer afgift, jeg tror bare der er mange der kalder det hele for vægtafgift =)

Kiefer
Kiefer Jan 16 '15

Jeg valgte for første gang siden vi fik bilen at tage konens bil på grund af rækkevidden. Jeg nåede for sent ud af sengen her til morges til at jeg kunne tage færgen fra Århus klokken 7 til Sjællands Odde så i stedet hed den at, køre hjemme fra klokken 07 for at nå et møde i Nærum (Nord for København) klokken 10, en strækning på ca. 330km. Jeg tror ikke jeg kunne have kørt så langt i bilen og samtidig have nået at køre de 330km på lige under 3 timer (2:56).

Jeg kunne måske have kørt strækningen med en snithastighed på 110-115km/t men der var bare for meget morgentrafik hvor vi kørte 70km/t, og så er jeg ikke sikker på jeg kunne have været nået retur til Køge til opladning efterfølgende.

Lidt ærgerligt, nu kostede det mig over 300 kroner i brændstof i stedet for 25 kroner i el... Men det er åbentbart prisen for at stå for sent op ;-)

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Jan 16 '15

he he :) det er sku mange penge.. man vænner sig ret hurtigt at til det ikke koster noget.. har lige rundet 8700 km i min tesla, og har ladet 1000 kWh herhjemme.. og det er til både tms og Up der napper af det.. :) rest på SUC.. giver i tiden max 1 kr. pr kWh.. så det er sku ikke mange kroner pr km..  

Kiefer
Kiefer Jan 16 '15

Ja, jeg må nok indrømme at jeg i dag var bare en lille smule glad for at vi ikke havde fået vores X endnu og solgt dieselbilen, så havde jeg godt nok været på den!

Tesla og SuC er fint så længe man bare har god nok tid til at kunne holde minimum 20 minutter og lade bilen op.

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Jan 16 '15

Det var da billigt Kiefer. 300 kr for 660 km i en Mercedes ML.

Kristian70k
Kristian70k Jan 19 '15

:) håber ikke der kommer sne.. har i dag kørt 330 km.. 100% ved start, kørte med morgentrafikken randers vejle, dvs. max 110 i snit.. der havde jeg et snit på 220 wh.. efter 2 timer i vejle stak jeg af landevej til tarm.. hjem over vildbjerg karup, ans for at slutte ved randers SUC.. 330,4 km 70,6 kWh brugt.. kom ind med 23 km. tilbage på batteriet.. 33% motorvej resten landevej.. (fartpilot på 90 km/t..) 

gw
gw Jan 19 '15
Har du 19" vintersutter på kristian70k?
Kristian70k
Kristian70k Jan 19 '15
Jeps ;) dem man kan købe ekstra.. Glæder mig til at se forbruget når luften er +15 grader ;)
Pages: «« « ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... » »»