Loading...
dk

Hvilke vinterdæk til 85D | Tesla Forum

Clubman
Clubman Nov 2 '15
Conti i 235 er TS830, som vist er en nyere model end TS810. Kunne jeg gøre mit valg om, så ville jeg vælge 235 alene som følge af prisen. Umiddelbart er jeg tilhænger af, at smallere dæk om vinteren er optimalt (men det er der som bekendt delte meninger om).
Clubman
Clubman Nov 2 '15
Tag evt også et kig på disse: https://www.daekleader.dk/...235-45-r19-99v-53129
Michael84
Michael84 Nov 3 '15
http://www.daekonline.dk/...ern&typ=R-241948

Nogen der har erfaringer med Nokian WR A2 235/45-19? De ser ud til at ha god braendstofoekonomi, lav lyd og godt greb... Hva er "bagsiden af medaljen"?
jonasboege
jonasboege Nov 6 '15

Jeg har spurgt en dækforhandler og de siger, man skal bruge 245 og ikke 235. Er der nogen her, der kan validere det?

RobertJ
RobertJ Nov 6 '15

Det er korrekt at 245/45-19 hhv 245/35-21 er standard størrelsen på Tesla Model S dæk.
Det er dog i DK rimeligt frit hvilke dæk man må bruge. færdselsstyrelsen foreskriver indenfor 5% rulleomkreds.

Det er grundet i forskellige fælgstørrelse medfører ændret rulleomkreds og dækhøjde.

 

- R

jonasboege
jonasboege Nov 6 '15

Så 235/45 R19 går godt nok?

Mwn
Mwn Nov 6 '15

@Michael84: Jeg fik monteret de Nokian WR A3 på min bil i går og har lige fået kørt 100 km med dem. De er væsentlig bedre end det goodyear skrammel der sad på min bil i starten. 

 

Kan ikke sige hvordan de er i snevejr, men de bider udemærket. Kan ikke sige noget om rullemodstand endnu, det  har jeg ikke kørt langt nok til. 

 

Men vil godt anbefale det på baggrund af mine begrænsede erfaringer.

DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '15

Jonas, det er rigtigt at bilen er født med 245 i bredde. Der er nogen der har opdaget, at 235 er rigtig meget billigere end 245. Dæksiden på dækkener 45 & af bredden. Så ved at gå 10 mm ned i bredde, går du også 4,5 mm ned i radius. Det giver en anden omkreds, som jo bliver lidt mindre.

Der findes lovgivningsmæssige begrænsninger for, hvor meget du må gå væk fra de oprindelige dimensioner, bl.a. baseret på rullediameter. Der er intet i vejen for, at gå ned i 235 bredden.

Man kan sige, at den flade der har vejgreb bliver mindre i bredden, og at vejgrebet derfor bliver en anelse mindre.

Men i regn og sjap er det faktisk en fordel, med de smallere dæk. For så er der bl.a. flere kg / cm2 i tryk, og der er ikke så langt for dækket, når det skal lede (dræne) vand og sjap ud fra dækkets trædeflade. Derved får det bedre vejgreb under disse forhold.

I fordums tid, da unge mennesker altid satte bredere sutter på om sommeren, for at få det til at se godt ud, kørte man stadig på smallere vinterdæk (original bredde) af netop samme årsag.

Michael84
Michael84 Nov 6 '15
Mwn. Det er jeg glad for at høre... Jeg valgte ihvertfald at få den lokale dækmand til at rive dem hjem i 235, da det var laveste støjniveau kombineret med lavere rullemodstand, hvis prisen også skulle tages i betragtning... :-)
vesterhusby
vesterhusby Nov 6 '15

Hej med jer.

Jeg hører til gruppen, der venter på vinterdæk + fælge fra Tesla og er ved at være bekymret for levering. Derfor har jeg kigget på fælgen Oxxo Vapor Black som flere her i forum har købt. Jeg har også fundet dem i Tyskland hos reifen-profis.de, men de siger at deres "version" ikke kan bruges til Tesla, da de har en "mittenlochdurchmesser" på 72,6 hvor Tesla ifølge dem skal bruge 64,1. 

Er der nogen, der ved om det er korrekt?

Mange tak for hjælpen!

 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 6 '15

Det er helt korrekt. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 6 '15
TVJ
TVJ Nov 6 '15

Jeg vil godt fraråde at vælge fælge som ikke passer 100% til bilen. Har tidligere prøvet at der måtte afstandsringe på fælgen for at den ikke hang på kalibrene (det var ikke en tesla). Det kan godt være at man med diverse "plastikdimser" og spacere kan få fælgen til at passe, men jeg synes risikoen for utilsigtede rystelser er for stor.

Jeg selv har valgt at bestille vinterdæk separat og så få et dækcenter til at sætte vinterdækkene på de originale fælge når bilen bliver leveret.

Til foråret er planen så at bilen skal have disse matsorte fælge fra Tsportsline hvor de originale dæk så bliver sat på.- se billede. - jeg har valgt bilen i rød og med glastag :-)

 

 

 

 

 

Der kører et fælleskøb i en anden tråd lidt endnu med en pris på godt 14.000 for 4 fælge.

 

Forummets indlæg er redigeret af TVJ Nov 6 '15
webercarbmann
webercarbmann Dec 3 '15
Citat fra Mwn

@Michael84: Jeg fik monteret de Nokian WR A3 på min bil i går og har lige fået kørt 100 km med dem. De er væsentlig bedre end det goodyear skrammel der sad på min bil i starten. 

 

Kan ikke sige hvordan de er i snevejr, men de bider udemærket. Kan ikke sige noget om rullemodstand endnu, det  har jeg ikke kørt langt nok til. 

 

Men vil godt anbefale det på baggrund af mine begrænsede erfaringer.


Har lige bestilt Nokian WR A3 245/45 R19 102V XL, 3PMSF til vores nye bil hos Daeklader. 6600 for de 4 leveret.  Mwn - fik du prøvet dem i sneen forleden?  Den fine støj og økonomi rating fik mig til at vælge disse.  Vh Peter

 

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Dec 10 '15

Jeg kan lige nu lave Nokian 245/45R19 102V WR A3 for 7.135,. inkl. montering og afbalancering

krumling
krumling Dec 10 '15

Kører pt. med 235 Dunlop Wintersport dæk.. på 85D

 

Kan ikke rigtig se bagsiden af medaljen, masser af greb, både brems, acc og sideværts, forholdsvis støjsvage, venter med spænding på vintervejr.

  http://www.reifenversand.com/235-45r19-99-v-dunlop-sp-winter-sport-3d-aoe-rof-xl-tl.html

Forummets indlæg er redigeret af krumling Dec 10 '15
Sider: « 1 2