Loading...
dk

Opti Coat | Tesla Forum

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Oct 8 '15

Indtil da er her lidt læsning: Ditec er en traditionel med god forsegler der ligger sig oven på lakken - opticoat er en coating der krydslinker med overfladen og gør den hårdere med tiden.

The first significant difference is the chemistry. The manufacturer of Opti-Coat was a formulator of urethane clear coats for OEM automotive finishes. Dr Ghodoussi explains in technical terms:

"Opti-Coat is a pre-polymer that cross links and forms a continuous film on the surfaces it is applied to, similar to a single component isocyanate that forms a clear coat finish. Opti-Coat also reacts with the substrate that it is applied to so it will not delaminate"

"As far as the durability, it is similar to urethane clear coats. It will not wash away or break down, however, you can polish it over time ! The hardness starts at 6-7 but will increase over time to 9H as it is exposed to heat. Opti-Coat has better chemical resistance, scratch & mar resistance, and release properties than any automotive coating in use."

Translated so we can all understand that - Opti-Coat is not a wax, nano or polymer sealant that will degrade over short periods of time. Or a paint protection product that requires a special "soft wash" or pH neutral shampoo to remain on the surface for any extended period of time. It is a permanent, clear coat finish very similar to your factory clear coat, only harder, and with higher resistance to chemical etching.

The second significant difference is the thickness of the coating. A single layer of Opti-Coat measures approximately 2 microns in thickness. Or 100 times thicker than your typical wax or sealant measuring in at 0.02 microns.

What this means to your vehicle is that any damage inflicted on the surface is absorbed by the Optimum Coating. This is particularly significant in relation to scratches and swirls in the paintwork that inevitably build up over time. Not only will the Opti-Coat resist damage far better than factory finishes, but the coating itself can eventually be removed and reapplied. Preserving your factory coating, and restoring the vehicle to "better than new" condition.

Do I need any special pH neutral car wash to maintain Opti-Coat?

Absolutely not. Opti-Coat is not affected by even harsh chemicals let alone any strong car wash or cleaners. 

Be aware of products that claim "up to x amount of years protection" based on washing only with special pH neutral washes. If the protection requires a soft wash to maintain its durability, how can it really be expected to protect your cars finish when it's most needed?

DetailingBilpleje

Indtil da er her lidt læsning: Ditec er en traditionel med god forsegler der ligger sig oven på lakken - opticoat er en coating der krydslinker med overfladen og gør den hårdere med tiden.

The first significant difference is the chemistry. The manufacturer of Opti-Coat was a formulator of urethane clear coats for OEM automotive finishes. Dr Ghodoussi explains in technical terms:

"Opti-Coat is a pre-polymer that cross links and forms a continuous film on the surfaces it is applied to, similar to a single component isocyanate that forms a clear coat finish. Opti-Coat also reacts with the substrate that it is applied to so it will not delaminate"

"As far as the durability, it is similar to urethane clear coats. It will not wash away or break down, however, you can polish it over time ! The hardness starts at 6-7 but will increase over time to 9H as it is exposed to heat. Opti-Coat has better chemical resistance, scratch & mar resistance, and release properties than any automotive coating in use."

Translated so we can all understand that - Opti-Coat is not a wax, nano or polymer sealant that will degrade over short periods of time. Or a paint protection product that requires a special "soft wash" or pH neutral shampoo to remain on the surface for any extended period of time. It is a permanent, clear coat finish very similar to your factory clear coat, only harder, and with higher resistance to chemical etching.

The second significant difference is the thickness of the coating. A single layer of Opti-Coat measures approximately 2 microns in thickness. Or 100 times thicker than your typical wax or sealant measuring in at 0.02 microns.

What this means to your vehicle is that any damage inflicted on the surface is absorbed by the Optimum Coating. This is particularly significant in relation to scratches and swirls in the paintwork that inevitably build up over time. Not only will the Opti-Coat resist damage far better than factory finishes, but the coating itself can eventually be removed and reapplied. Preserving your factory coating, and restoring the vehicle to "better than new" condition.

Do I need any special pH neutral car wash to maintain Opti-Coat?

Absolutely not. Opti-Coat is not affected by even harsh chemicals let alone any strong car wash or cleaners. 

Be aware of products that claim "up to x amount of years protection" based on washing only with special pH neutral washes. If the protection requires a soft wash to maintain its durability, how can it really be expected to protect your cars finish when it's most needed?

DetailingBilpleje

http://opticoat.com.au/XC3166CoatingTesting.pdf

UV er ikke testst i ovenstående, men jeg finder det

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15

@Morten

Rapporten du linker til er identisk med den jeg linkede til i går. Jeg tror det Stig han mener er at han mangler en uafhængig dokumentation/test hvor de forskellige coatningstyper sammenlignes og at der konkluderes resultaterne.

DetailingBilpleje

Jeg får sendt en tekst imorgen hvad den kemiske forskel er på de forskellige coatings - Jeg kan ikke svare på alt da jeg ikke er kemiker. Jeg har foreksembel aldrig modtaget et spørgsmål der lyder på hvor står en del uv der slipper igennem opti coat! Dette er et produkt, lavet i USA til at modstå den californiske sol blandt andet. 

Har man spørgsmål er det altså nemmere for mig at man ringede på 25 38 5660 - jeg sælger ikke et nyt POP-produkt og hvor vidt det er hyped, jo vidst - meget endda - og dette er ikke med min gode vilje, men kunder selv der står for den del af kagen. Træerne vokser ikke ind i himlen, men kan forsikre dig at der ikke på markedet findtes et produkt der er så holdbart som dette. Eneste fejl vi ser er hvis folk vasker forkert og laver ridser, påføre noget kemisk på lakken inden færdighærdning eller polere med produkter der indeholder abrasive midler. Ellers er det umuligt at få af lakken igen! FX ditec skal gentages igen og igen 

DetailingBilpleje

Skal sådan en test forefindes skal man kigge på youtube da producenterne ikke må offentligøre testresultater der er testet op imod konkurrenterne. Selv på youtube er det svært (stoler man på det man ser?)

The_Stig
The_Stig Oct 8 '15

Kære venner, det skal ikke være vanskeligt og ikke så svært.

Hvis man offentlig proklamere at der er UV filter så må man vide det et eller andet sted fra (det vælger jeg at tro på!) så vender man tilbage til sin kilde og Spørger: kære ven send mig lige dokumentationen for vores fælles udtalelser-please.

Jeg behøver ikke konkurrenttest - men blot dokumentation for jeres udtaleser for egne produkter.

Hvad med en Før / Efter test? det vil da være oplagt at man udtager en tilfældig California Car og måler på oxyderingen via af en forceret UV påvirkning på en standard fabrikslakeret bil (front Hood) og derefter samme måling/test på en Opti-Coat mirakelbehandlet bagageklap.

Hokus Pokus så foreligger der 2 sammenlignelige resultater og dem lader du så det uvildige testinstitut publicere.

Så er den ged barberet     

The_Stig
The_Stig Oct 19 '15

Hva´så DetailingB - noget nyt ? 

Henter min bil i uge 44 - så noget må gøres - Standard proceedure - dokumenteret DITEC eller Opti......?

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Oct 19 '15
NickNiebling
NickNiebling Nov 6 '15

Er der nogen Tesla ejere som er utilfredse med Opti-coat?

Hookmaker
Hookmaker Nov 6 '15

Jeg er ihvertfald ikke, har nu fået den tredie...;-)

Dragheim
Dragheim Nov 6 '15
På den samme bil?
:)
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 6 '15

Jeg er heller ikke utilfreds. Det eneste jeg er utilfreds med er mine begynderfejl mht. vaskning efter coatning. Jeg havde en idé om at Opti coaten ville beskytte mod stort set alt, hvorfor jeg til at begynde med ikke var påpasselig nok ved vaskning. Det har jeg lært af nu og har samtidig lært de rigtige vasketeknikker og fremgangsmåder hvorpå man får et super tilfredsstillende resultat på et minimum af tid. Elsker tanken om at bilen ikke skal poleres, og nyder at den er så let at holde ren efter opti-coat behandlingen.

MS
MS Nov 6 '15

Jeg har været meget tilfreds med opti coat, som Morten i Odense udførte. Fik det gjort efter ca. 6 md. Jeg kunne mærke en markant forskel når jeg håndvaskede bilen - uendeligt meget nemmere og hurtigere når den har fået opti coat. Og slutresultatet er meget bedre. Men som andre skriver betyder det ikke at man så er sikret mod fx ridser mm - og jeg ville aldrig selv køre bilen i vaskehal. Det beskytter opti coat ikke mod. Nu er min "gamle" TMS S85 solgt og jeg går utålmodigt og venter på den nye. Og den skal også have en omgang opti coat - det er helt sikkert.

Morten

Forummets indlæg er redigeret af MS Nov 6 '15
Jabba
Jabba Nov 6 '15
Citat fra Gustavsfar1

Jeg er heller ikke utilfreds. Det eneste jeg er utilfreds med er mine begynderfejl mht. vaskning efter coatning. Jeg havde en idé om at Opti coaten ville beskytte mod stort set alt, hvorfor jeg til at begynde med ikke var påpasselig nok ved vaskning. Det har jeg lært af nu og har samtidig lært de rigtige vasketeknikker og fremgangsmåder hvorpå man får et super tilfredsstillende resultat på et minimum af tid. Elsker tanken om at bilen ikke skal poleres, og nyder at den er så let at holde ren efter opti-coat behandlingen.

Gustavsfar1: På hvilken måde var du ikke påpasselig nok i starten og hvordan vasker du bilen nu?

Sondergaard
Sondergaard Nov 6 '15
Citat fra Jabba
Citat fra Gustavsfar1

Gustavsfar1: På hvilken måde var du ikke påpasselig nok i starten og hvordan vasker du bilen nu?

Læser lige med her - skal HÅNDvaske bilen for første gang i morgen :)

(ny på forum - tak for gode indlæg ;))
Jabba
Jabba Nov 6 '15

@Sondergaard: Hvis du ikke er bange for at blive våd, vil jeg anbefale at vaske bilen mens det regner. Det kan godt være det ser dumt ud, men naturligt regnvand uden kalk, samt at der bliver skyllet mens man vasker, har altid gjort en stor forskel for mine bilvaske. Især tidsmæssigt.

Derefter kan du køre den ind i garagen/carporten og tørre den af hvis du vil. Jeg undlader som regel at gøre det i disse tider da det alligevel regner hele tiden.

Sondergaard
Sondergaard Nov 6 '15
Citat fra Jabba

@Sondergaard: Hvis du ikke er bange for at blive våd, vil jeg anbefale at vaske bilen mens det regner. Det kan godt være det ser dumt ud, men naturligt regnvand uden kalk, samt at der bliver skyllet mens man vasker, har altid gjort en stor forskel for mine bilvaske. Især tidsmæssigt.

Derefter kan du køre den ind i garagen/carporten og tørre den af hvis du vil. Jeg undlader som regel at gøre det i disse tider da det alligevel regner hele tiden.

@Jabba: stod lige og tænkte på det samme - bilen er drivvåd nu og bliver skyllet helt organisk :) skynder mig lige forbi en autoforretning og køber noget kvalitets-shampoo! (har dog ingen garage, så selvskyl er obligatorisk ;))

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 6 '15

Der er blot tale om simple begynderfejl. Hvis man som jeg aldrig har været vant til at håndvaske sin bil, og ikke er bekendt med hvor blød lakken reelt er på en Tesla, og man så samtidig har en hel jet black bil hvor alt ses på, så er der nogle forholdsregler som skal tages. Jeg startede ud med vandhanevand og autoshampoo fra BASTA og en mikrofiberhandske og klude  af ringe kvalitet. Startede så typisk der på bilen hvor den var mest beskidt. Dette resulterede i et par uheldige oplevelser med ridser som kunne være undgået hvis jeg havde vidst bedre.

I dag står den på lammeuldshandske af bedste kvalitet, ONR, grit guard, filtreret regnvand, Mortens gule mikrofiberhåndklæde/lufttørring med Blaster Sidekick. Der startes fra oven og vaskes nedefter og med handsken som kun netop rører lakken og lader så friktionen klarer resten. Dette giver efter lidt erfaring (læs 30+ vaske) et perfekt resultat hver gang på blot 15-20 minutter :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 6 '15
Sondergaard
Sondergaard Nov 6 '15

@Gustavsfar1: tak ;)

Sondergaard
Sondergaard Nov 6 '15

Så er der indkøbt grej - og bilen har fået sin første håndvask.

Er ikke helt imponeret - syntes der var lidt mange sæbepletter, selvom jeg rensede af med to gange frisk vand og lammehandske inden forsøg på tørring (det støvregner stadig)
men nu må jeg lige se det an, når det tørrer

God weekend :)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »