Loading...
dk

Skal man vælge en servicepakke til sin Tesla Model S? | Tesla Forum

homer
homer Nov 24 '13
Firmware opdateres om man har service pakke eller ej.
Der har været skrevet at servicepakken også vil inkludere fremtidige hardware opgraderinger.
Har dog svært ved at se hvad det skulle være. 4g istedet for 3g måske?
Tænker at en klar fordel ved service pakken er den kan tilkøbes med ranger.
Så Tesla kommer og udfører service hvordan bor/arb og ikke mindst udbedrer reklamationer.
Og med et nyt bilmærke tænker jeg det er realistisk der skal rettes lidt små fejl løbende.
Der er ranger aftaler rar, så man slipper for at skulle til service center hver gang
Niels
Niels Nov 24 '13

Efter som firmware retter "fabrikations fejl/mangler" som var tilstede ved levering. så er de lovmæssigt forpligtet til at rette disse under garantien - dvs. i de første 2 år. Herefter er det et spørgsmål om hvad de gør - service eller ej.

Min blev i øvrigt leveret med 5.6 og er endnu ikke opdatert til 5.8 - ved lejlighed vil jeg lige høre Tesla om hvordan den komme "op", måske venter jeg til der findes en 6.0

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 24 '13
kajakaj
kajakaj Nov 24 '13

Garantien er på 4 år, og 5 år på seler og airbags, dog max. 100000 km. På 85Kwh batteriet er der 8 års garanti 

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Nov 25 '13
Boski
Boski Nov 24 '13
  • Garanti
  • 4 år eller 80.000 kilometer, hvad der måtte komme først, nybilsgaranti
  • Batterigarantien begynder ved 8 år eller 200.000 kilometer, hvad end der kommer først
  • 85 kWh batteri har en ubegrænset kilometergaranti på 8 år
Niels
Niels Nov 26 '13

jeg har fået oplyst at service aftalen dækker alt, også hjulophæng, lejer som er slidte og evt kompressor til luftaffjedring. Det eneste den ikke dækker er selvforskyldte skader og dæk.

set i det lys, syntes jeg at service aftalen er meget attraktiv, det er trods alt en nyudviklet bil med potentiale for børnesygdomme. Hvis det er korrekt opfattet så springer jeg på en service aftale.

 

Boski
Boski Nov 26 '13

Hjulophæng, lejer som er slidte og evt kompressor til luftaffjedring er jo ting der er dækket af den 4 årige garanti, eller hvad? Det vil det være hvis du havde købt en Toyota eller BMW.

Niels
Niels Nov 27 '13

@Boski

Jeg er ikke ekspert på området, men "Garanti" er generelt noget som dækker fabrikations fejl og mangler ved levering. Her kan man i op til 4 år beklage sig og få dele skiftet til dele som er uden fejl.

Hvis der er tale om slidtage eller normal brug, som får en del til at gå i stykker, så vil jeg mene at garanti ikke dækker dette - her skal en service aftale til.

Hvis du har både garanti og service er man dækket uanset hvad og slipper for at diskutere - enten dækker garantien eller også dækker service aftalen.

Dette er bl.a .også årsagen til at FDM anbefaler service aftaler uanset hvilken ny bil man køber.

http://www.fdm.dk/garanti-og-serviceaftale

 

Ovenstående var årsag til at jeg konkret spurgte Tesla service omkring nogle af de mere udsatte dele - jeg køre ikke langt, så forventer egentlig ikke nogen problemer med dem, men vi kan jo alle være uheldige (nogle af os vil givet vis skulle skifte en kompressor til luft affjedringen - måske mig eller dig) i løbet af de 4 år... måske også slidte lejer da bilen er meget tung og ny udviklet. - blot mine tanker.

Det kunne være man skulle lade FDM kigge på service aftalen og komme med deres råd.

 

Hverken garanti eller service dækker selv forskyldte fej - her er det at din bil forsikring måske kan komme ind i billedet.

TheMark
TheMark Nov 29 '13

en enkelt ting man skal være opmærksom på er at Tesla er meget strenge om hvad de må lave på bilen
så hvis man gerne vil have monteret en elektronisk p-skive, så vil de ikke længer kikke på eventuelt "vampire drain" indtil at den er fjerent, og hvis man montere 3part fælge skal de afmonteres før Tesla vil lave service på bremser, da de siger at hvis de montere uoriginalt udstyr på bilen bliver det omfattet af Tesla frabriksgaranti

dette er lidt forenklet sagt, men er esencen af den kommende service aftale, som jeg har fået det forklaret

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 29 '13
Elektronisk p-skive? Det lyder da helt gak. De p-skiver, jeg har haft monteret, har haft deres eget lille batteri, så det kan vel ikke dræne nogetsomhelst på bilens batteri. Mht. uoriginale hjul er det lidt overraskende, hvis Tesla skulle droppe garantien pga. dem. En af medarbejderne (ingen navne:-)) har faktisk direkte opfordret mig til at købe vinterhjul uoriginalt, da deres egne er så dyre.
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Nov 29 '13
Kiefer
Kiefer Nov 30 '13

Ja, jeg snakkede også med en Tesla DK medarbejder i fredags som mente at Tesla egne fælge var alt for dyre og ville da opfordre til at jeg fandt nogle uoriginale til mine vinterdæk. Man skulle så bare have et sæt dæktryksmålere til 900+moms stykket.

 

Men de kan jo trolds alt stadig ikke fraskrive sig EUs forbrugerrettigheder på bilen både hvad angår uoriginale reservedele og et ikke autoriseret serviceeftersyn. 

 

/Martin

TheMark
TheMark Dec 1 '13

den p-skive som jeg har planlagt at installere er en p-watch som er tilsluttet tændningen på bilen

jeg jeg havde også bestilt nogle 3part fælge med dæk men Tesla vil ikke monter dem

ja de kan ikke fraskrive sig alle rettigheder, men de kan afvise at have noget med de dele at gøre

hvilket går der service besværlig da man så er afhæning af et andet værksted 

 

Hookmaker
Hookmaker Dec 2 '13

Det må være Tesla DK der er ude i hampen her, I Norge monterer de da hvad som helst i fælge pt (iht. elbilforum.no). Men hvad, der er da også masser af andre der kan montere de dæk.

Niels
Niels Dec 9 '13

i løbet af disse 4 år vil dine aktiv kul filtre blive skiftet 2 gange, køle middel i det avancerede batteri management bliver efterset og endelig efterfyldes Aircon. dertil de andre mere normale tjek - f.eks. hvis dine bremse skiver er total rustne fordi de ikke anvendes (jeg så en leaf i dag hvis bremse skiver lignede lort og den er vel kun 2-3 år gammel) og  kontrol af cellerne i det hunde dyre batteri - hvis nogle ikke lever op til specs går jeg ud fra de udskiftes.

Alternativ til en service plan er sandsynligvis at du til den tid vælger at betale normal service til 6000 kr/gang - her kan man så vælge kun at gøre det hver 2 år, hvis man ikke køre så meget. Er dette inkl/excl dele ?, hvis du kommer ind efter 2 år, hvad er så prisen - 1 års service er ikke samme som 2. års service.

 

Ja jeg har nu bestilt prepaid service de næste 4 år - jeg finder deres pris på 4750 kr/år helt rimelig og ikke et beløb jeg vil spare på så dyr en bil - faktisk ville jeg gerne have at de tilbød en 8 årig aftale lige som i USA

Raymond
Raymond Dec 10 '13

Niels,

Jeg er fuldstændig enig - Det er en lille udgift i forhold til bilens pris - også jeg har valgt 4 års service.

jeg har betalt mere end 4 gange beløbet pr. år i de sidste 10 år i min også lækre A6( den står så står så helt stille og ser misundeligt på, at jeg tager Tesla'en).

 

Holmp
Holmp Dec 10 '13

Det er vel mere retvisende at det koster 5000 pr 20000 km i service, de færeste kan vel holde sig til 20000/år hvorfor det ender med 10000/år med fx 40000km/år så her udløber aftalen efter 2 år.

 

 

Niels
Niels Dec 11 '13

helt induviduelt - jeg ruller kun 12.000 km/år så egentlig kunne jeg nøjes med service hver 1½ år, men må så ind hver år for at holde planen/intervaller.

 

Jeg har fået svar fra Tesla Service center at man godt kan købe en 8 årig plan (eller op til 160.000 km hvis man køre mange km/år) - frister lidt da man så er sikret mod at de senere laver pris stigninger, og de fleste "slid fejl" opstår nok først efter 4 år /+100.000 km - omvendt er der jo også muligheden for at man om 4 år syntes det er spildte penge - service plan kan for øvrigt mod 100 euro overføres til nye ejere.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 11 '13
kajakaj
kajakaj Dec 16 '13

Jeg har lige modtaget denne serviceaftale, som er for 4 år eller 80000 km. Den kan forlænges med yderligere 4 år og 80000 km mere. Aftalen er vedhæftet. Service checkliste er også vedhæftet, så man kan se hvad der udføres på hvert eftersyn. vh Kaj

Admin44 Administrator
Admin44 Dec 16 '13

Kajakaj: Fantastisk oversigt over hvad der laves under et service check. 

Her det oversat via Google Translate:

SID -13- 0006A 2/13 Side 1 af 2
 
Dato: kilometerstand :
VIN : Servicetekniker :
 
Udfyld kolonnen for den årlige kontrol , der udføres. Mørkelægges celler er ikke påkrævet for dette års eftersyn .
: V ( visuel inspektion ) F (funktionel check) T ( kontrol moment) E ( elektronisk check) CL ( ren / smøre ) R ( erstatte)
Systemkomponent Action
År 1 / År 2 / År 3 / År 4 / År 5 /
12K mi 24K km 36K km 48K km 60K mi
væsker
Bremse R
kølemiddel R
Transmission ( ikke før 12yrs/150K km)
krop
Panoramatag , hvis udstyret F, CL
Viskerblade R
Sprinklervæske ( top off væske) F
Døre, hætte og bagklap V , F
Sikkerhedsseler V , F
RKE / passiv indgang F
Udskift nøglering batteri R
Horn , indvendig / udvendig belysning V , F
Lade havn V , F
termisk
Cabin filter R
Modtager / tørretumbler ( evac og genoplade AC) R
Kølevæskestand V
Køler / kondensator (klar vragrester , hvis mere
end 10% blokeret) V
chassis
og
undervogn
Tire rotation V
Optag mønsterdybde , FR (udskift 3/32 "eller mindre) V
Optag mønsterdybde , FL ( erstatter 3/32 "eller mindre) V
Optag mønsterdybde , RR (udskift 3/32 "eller mindre) V
Optag mønsterdybde , RL (udskift 3/32 "eller mindre) V
Tryk Set dæk , FR (19 "= 45 psi , 21" = 42psi ) V
Tryk Set dæk , FL ( 19 " = 45 psi , 21" = 42psi ) V
Tryk Set dæk , RR (19 "= 45 psi , 21" = 42psi ) V
Tryk Set dæk , RL (19 "= 45 psi , 21" = 42psi ) V
Bremsevæske niveau , rør og slanger V
Bremseklodser : rekord tykkelse V , R
Park bremseklodser : rekord tykkelse V , R
suspension V
Bagbro komponenter drivenhed V
Kabinet Batteri V
Kølemiddellækager V
Styretøj T
Road Test Kontroller køretøjets normale drift F
 
Tesla Motors , Inc.
tjenesten
information
dokument
Model S Årlig service
SID -13- 0006A 2/13 Side 2 af 2
 
 
SERVICE NB:

Kiefer
Kiefer Dec 17 '13
Citat fra kajakaj

Jeg har lige modtaget denne serviceaftale, som er for 4 år eller 80000 km. Den kan forlænges med yderligere 4 år og 80000 km mere. Aftalen er vedhæftet. Service checkliste er også vedhæftet, så man kan se hvad der udføres på hvert eftersyn. vh Kaj
 

 

Hovsa, de 19.000 er eks moms?

 

Så koster et serviceeftersyn hvis man betaler "up front" jo ikke længere 4750, men derimod næsten 6.000,- Det synes jeg altså er dyrt for at få kigget ovenstående efter.

 

/Martin

 

Niels
Niels Dec 17 '13

Det er inkl moms, men indrømmet det er lidt kluntet formuleret - taler/skriver af egen erfaring, den faktura som du modtager lyder på 19.000 kr/4 år inkl dansk moms på 25%

 

Sider: « 1 2 3 4 »