Loading...
dk

Læg pres på politikerne for at revidere lovforslag | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jan 19 '16

denlange: Hvem til og hvad skal vi skrive?

Jeg er selvfølgelig klar :-)

/Martin

denlange
denlange Jan 19 '16
Citat fra Kiefer

denlange: Hvem til og hvad skal vi skrive?

Jeg er selvfølgelig klar :-)

/Martin

De enste politikere jeg har kunne skabe en positiv dialog med har været Martin Lidegaard og til dels Brian Mikkelsen. Jeg ved at Joachim B Olsen eftersigende skulle være gået aktivt ind i sagen.

Med hensyn til SKAT så har jeg ingen direkte kontakter, men en personlig henvendelse via din skattekonto må være vejen frem. 

Som nævnt handler det ikke længere om hvorvidt vi på papiret har indgået en bindende aftale, men nærmere hvad vores hensigt har været da vi lagde en depositum: Nemlig at betale et depositum på en bil til senere levering. Dette kan juridisk ses som en hensigtserklæring fra kundens side. Tesla argumenterer at de ligeledes hele tiden har haft til hensigt at levere en bil. 

Jeres skriv skal derfor dreje sig om jeres hensigt da I lagde en bestilling. Personligt lagde jeg de 30.000 DKK af en eneste årsag - at modtage en Model X.

DeaconWP
DeaconWP Jan 19 '16

Jeg har i dag logget på skat, via min nem id.

Så har jeg fortalt dem, at jeg har bestilt en el bil i 2014, og at nu er Tesla Motors klar til at levere den.

Så her, hvor jeg nu skal til at bestemme mig for farve og andet udstyr, vil jeg mene, at min bestilling kommer ind under den del af den nye lov, der giver afgiftsfri registrering til og med 1/7-2016.

Jeg beder derfor Skat bekræfte, at det også er deres opfattelse.

Så jeg forventer, at skattecenter Holstebro, som jeg vist nok hører under svarer mig indenfor nogle dage.

SQLCPH
SQLCPH Jan 20 '16
mail med hensigtserklæring ala ovenstående om mx reservation med intention om køb hermed sendt til skat (via nem id log in).
Brian1
Brian1 Jan 20 '16

Jeg har ligeledes skrevet til SKAT via SKAT.dk. Havde lyst til at skrive med STORE bogstaver...
Fik en bekræftelse på at de vil svar inden 5 dage.
Gad vide om det er den samme medarbejder eller afdeling som modtager vores henvendelser?

Kiefer
Kiefer Jan 20 '16

Så er der også sendt mail til SKAT herfra.

/Martin

denlange
denlange Jan 20 '16
Det er rigtig godt at se så mange af jer har været ved tasterne. Alt andet lige er det forsøget værd. Lad os håbe på en opdatering i ugens løb. 
Brian1
Brian1 Jan 21 '16

Så har jeg fået svar fra SKAT:

Jeg kan på det foreliggende grundlag ikke bekræfte, at du er omfattet af overgangsbestemmelsen, da jeg ikke har modtaget/set den konkrete købsaftale, som du har indgået med TESLA.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig

Med venlig hilsen

Poul Erik Bramsen

denlange
denlange Jan 21 '16
Citat fra Brian1

Så har jeg fået svar fra SKAT:

Jeg kan på det foreliggende grundlag ikke bekræfte, at du er omfattet af overgangsbestemmelsen, da jeg ikke har modtaget/set den konkrete købsaftale, som du har indgået med TESLA.

Med venlig hilsen

Poul Erik Bramsen

Tak for info. Vi kan nok ikke regne med at SKAT vil bekræfte noget på vores personlige henvendelser. De skal udelukkende ses som ammunition i forhold til Teslas forhandlinger med SKAT.  

denlange
denlange Jan 21 '16

Jeg har ligeledes modtaget svar fra Poul Erik Bramsen. Omend hans svar var noget længere i mit tilfælde, så omfatter det ikke en bekræftigelse fra SKATs side. 

Kiefer
Kiefer Jan 21 '16

Vi har også modtaget nogenlunde samme svar, her er svaret i den fulde længde:

Svar fra SKAT – Modtaget d. 21.01.2016 14:46  Kære Ida

Jeg kan på det foreliggende grundlag ikke bekræfte, at den indgåede aftale betyder, at TESLA Model X er omfattet af overgangsbestemmelsen i lov nr 1889 af 29.12.2015., da jeg ikke har modtaget/set den konkrete indgåede aftale.

Det generelle svar på dit spørgsmål ligger i den nylige lovændring, hvorefter elbiler gradvist skal indfases i registreringsafgiften. (Der henvises til lov nr. 1889 af 29. december 2015 om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love.) 

I nævnte lovs § 5, stk. 3 er der fastsat en overgangsordning. Ifølge overgangsordningen kan el-biler, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 8. oktober 2015, og som i perioden fra den 1. januar 2016 til den 1. juli 2016 anmeldes til registrering, indregistreres afgiftsfrit. 

Det er således reguleret i lovens overgangsordning, at der ikke alene skal være tale om et køb inden en given dato, men at der også skal være tale om, at køretøjet er indregistreret inden en given dato. 

For så vidt angår definitionen af ”køb”, er der således ikke tale om, at SKAT vil anvende andet end de almindelige aftaleretlige og skatteretlige regler til bedømmelse af, hvorvidt der er sket et afgiftsfrit køb. Men der er som sagt tale om, at lovens overgangsordning betyder, at der er knyttet en ekstra betingelse til afgiftsfriheden, nemlig at køretøjerne også er indregistrerede (og dermed leverede) inden den angivne dato.

Med lovens overgangsordning har lovgiver således - direkte - taget stilling til, i hvilket omfang, kunder, der allerede har købt en el-bil, skal have mulighed for at være omfattet af afgiftsfrihed og dermed tilgodeses udover lovens bestemmelser i øvrigt.  

Med venlig hilsen
TSLA
TSLA Jan 21 '16

Har også skrevet min historie, men ikke hørt tilbage og forventer samme (standard) svar..

Forummets indlæg er redigeret af TSLA Jan 21 '16
denlange
denlange Jan 21 '16
Citat fra Kiefer

Vi har også modtaget nogenlunde samme svar, her er svaret i den fulde længde:

Svar fra SKAT – Modtaget d. 21.01.2016 14:46  Kære Ida

Jeg kan på det foreliggende grundlag ikke bekræfte, at den indgåede aftale betyder, at TESLA Model X er omfattet af overgangsbestemmelsen i lov nr 1889 af 29.12.2015., da jeg ikke har modtaget/set den konkrete indgåede aftale.

Det generelle svar på dit spørgsmål ligger i den nylige lovændring, hvorefter elbiler gradvist skal indfases i registreringsafgiften. (Der henvises til lov nr. 1889 af 29. december 2015 om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love.) 

I nævnte lovs § 5, stk. 3 er der fastsat en overgangsordning. Ifølge overgangsordningen kan el-biler, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 8. oktober 2015, og som i perioden fra den 1. januar 2016 til den 1. juli 2016 anmeldes til registrering, indregistreres afgiftsfrit. 

Det er således reguleret i lovens overgangsordning, at der ikke alene skal være tale om et køb inden en given dato, men at der også skal være tale om, at køretøjet er indregistreret inden en given dato. 

For så vidt angår definitionen af ”køb”, er der således ikke tale om, at SKAT vil anvende andet end de almindelige aftaleretlige og skatteretlige regler til bedømmelse af, hvorvidt der er sket et afgiftsfrit køb. Men der er som sagt tale om, at lovens overgangsordning betyder, at der er knyttet en ekstra betingelse til afgiftsfriheden, nemlig at køretøjerne også er indregistrerede (og dermed leverede) inden den angivne dato.

Med lovens overgangsordning har lovgiver således - direkte - taget stilling til, i hvilket omfang, kunder, der allerede har købt en el-bil, skal have mulighed for at være omfattet af afgiftsfrihed og dermed tilgodeses udover lovens bestemmelser i øvrigt.  

Med venlig hilsen

98% identisk med det svar jeg har modtaget - copy paste.  

SQLCPH
SQLCPH Jan 22 '16
Modtog samme lange generelle svar. Hvordan er "underskrevet" nu blevet tilføjet? Man da ikke bestille en bil hos Tesla med en underskrift. Er der en der har bud på mail 2? Skat må da forstå hvordan man bestiller biler anno 2015/2016.
DeaconWP
DeaconWP Jan 22 '16

Tja Søren. Nu vil jeg lave en screen dump af min "My Tesla" side, hvoraf der fremgår, at jeg har reserveret d. 18 august 2014 og at jeg vil blive kontaktet og sende den ind som dokumentation for, at jeg har bestilt den.

Så vil jeg se, hvad de så svarer mig.

Jeg mangler bare at lære, hvordan man laver et screen dump på min Mac Book.

??

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 22 '16
DeaconWP
DeaconWP Jan 22 '16

Tak.

Abildskov
Abildskov Jan 22 '16

Jeg har aftalt telefon møde med skat - Poul Erik Bramsen kl. 12.30....

Har snakket med Joachim B Olsen i telefonen og han vil gå til skatteministeren og forlægge sagen.
Han er enig i at os som har bestilt før deres lov forslag skal have vores biler vi har købt.

Vender tilbage med mere..

Gert

Forummets indlæg er redigeret af Abildskov Jan 22 '16
Abildskov
Abildskov Jan 22 '16

Har sendt en mail til Joachim med mere info omkring sagen.

-Gert

denlange
denlange Jan 22 '16
Citat fra Abildskov

Jeg har aftalt telefon møde med skat - Poul Erik Bramsen kl. 12.30....

Har snakket med Joachim B Olsen i telefonen og han vil gå til skatteministeren og forlægge sagen.
Han er enig i at os som har bestilt før deres lov forslag skal have vores biler vi har købt.

Vender tilbage med mere..

Gert

Hej Gert

Godt at høre. Lad os se om skatteministeren vil forholde sig anderledes nu hvor henvendelsen kommer fra LA. Det bliver jo som bekendt ikke sidste gang LA og skatteministeren skal tale samme i den nærmeste fremtid.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »