Loading...
dk

Opladning hjemme og penge retur - hjælp til ide? | Tesla Forum

SteffenFabrin
SteffenFabrin Jan 9 '16

1½ måned med Tesla og meget meget glad :-)

 

For mig er det en fornøjelse at kombinere gratis opladning ved SuC med billig opladning hjemme om natten med egen ladeboks. Så er bilens kabine og batteri varmt og klar om morgenen når vi skal afsted.

 

Spørgsmål 1: Er du opmærksom på at du kan få 109 øre retur / kW vi bruger hjemme på opladning?

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=2062223&lang=AR

Det kræver blot et abonnement ved fx Clever. (eller eget firma)

Jeg har eget firma, og tegner et abonnement ved mig selv. Mit firma har købt en ladeboks og jeg har installeret den i min garage. På den måde sparer jeg penge til Clever, og lærer noget nyt samtidigt. Det kan alle I andre også gøre, hvis I har eget firma. Helt lovligt, helt ærligt, helt efter reglerne.

Når jeg nu alligevel laver papirarbejdet, så kan jeg lige så godt gøre det for andre samtidigt. Så derfor har jeg tænkt om der mon kunne være interesse for at tilbyde det for andre herinde.

 

Spørgsmål 2: Hvad syntes du om et tilbud i retning af:

Ladeboks                         DKK 0,-

Depositum                       DKK 0,-

Opstartsbetaling               DKK 0,-

Månedlig betaling 1. år:     DKK 295,-

Månedlig betaling senere:  DKK 50-100,-

Du får 109 øre/kW retur når du oplader hjemme.

 

Hvis du kører 20.000 km/år, og lader 100% hjemme er regnestykket:

20.000 km/år, ved 240 wh/km = 4.800 kW => 5.232 kr. retur

Jeg regner med at de fleste godt kan regne ud, hvad det giver hvis man lader fx 50% på SuC og 50% hjemme ;-)

Det er et krav, at firmaet eger ladeboksen.

 

VIGTIG INFO: Det er kun en ide jeg har - intet konkret - intet reelt tilbud pt.

 

Er det et godt tilbud - er det pip-gok fjollet - skal jeg glemme ideen?

Forummets indlæg er redigeret af SteffenFabrin Jan 9 '16
runeh
runeh Jan 9 '16
Skal det forstås at dit firma vil eje andres bokse, eller skal man stadig have sit eget firma og du blot laver papirarbejde?
SteffenFabrin
SteffenFabrin Jan 9 '16

Man skal ikke have eget firma. Mit firma har ladeboksen, og laver papirarbejdet.

Lovgivningen giver desværre ikke mulighed for at man selv ejer ladeboksen OG får penge retur. Underligt nok.

runeh
runeh Jan 9 '16
Hvor meget kræves af denne ladeboks i så fald? Vil du kunne acceptere man blot putter en bimåler på sit røde kraft stik? Eller skal det være specifikt til elbiler?
KS
KS Jan 9 '16

Lovgivningen er desværre meget specifik på dette område. Der skal anvendes en ladeboks, og denne SKAL kunne være den eneste aftager efter måleren, som skal være en godkendt måler (MID godkendt). Der må ikke kunne etableres andre udtag, og det må kun bruges til ladning af el-biler.

Virksomheden som etablerer ordningen skal godkendes af SKAT, og sikre at alt overholdes hos aftagerne. Aftagerne må desuden ikke på samme installation have anden godtgørelse, dvs tilskud til el-opvarmning, eller solceller etc. medmindre der specifikt kan redegøres for hvorledes alt hænger sammen.

 

Vi har tidligere haft dette oppe i forum regi, og det er blevet skrinlagt, da der i forvejen er udbydere derude, hvor man kan forhandle sig til samme administrationsgebyrer. Så der er ikke et særligt forretningsgrundlag for denne forretningstype.

 

NCL
NCL Jan 9 '16
Hvordan godkendes hos skat? Taster man det ikke bare ind i forbindelse med momsindberetning?
KS
KS Jan 9 '16

NCL: ikke hvis man er en virksomhed der skal udleje ladebokse, og styre på en masse installationsnumre. Så skal man godkendes...

 

Er det bare din egen virksomhed du gør det for, så kan du trække det via momsregnskabet. Men her snakker vi om at etablere en virksomhed med det formål at leje ladeudstyr ud - for at få afgiften retur på andre adresser end ens egen.

Flash
Flash Jan 9 '16
Det lyder rigtig interessant hvis du vil tilbyde en sådanne ordning. Jeg er lige ved at trykke på bestillingsknappen til en ladestander så hvis du er seriøs med at tilbyde dette vil jeg meget gerne høre mere.
NCL
NCL Jan 9 '16
Ken: Ok så er jeg rolig igen :)
Kiefer
Kiefer Jan 9 '16

Ligner meget godt den løsnng jeg har lavet, jeg har dog valgt et abb. til 1,25 om måneden. Det er det billigste jeg har kunnet finde ;-)

/Martin

pwkehl
pwkehl Jan 9 '16

Martin: Hvor har du dit abonnement henne?

Kiefer
Kiefer Jan 9 '16

Ved mig selv...

/Martin

Claus
Claus Jan 9 '16

Hvad er det for en ladeboks du vil levere? 

SteffenFabrin
SteffenFabrin Jan 9 '16

@Claus: så langt er jeg ikke nået endnu. først ville jeg høre om der var interesse

 

Ledsager
Ledsager Jan 9 '16
Skal bilen ikke også være firmaejet, hvis man skal have elafgift retur?
SteffenFabrin
SteffenFabrin Jan 9 '16

Nej, reglen gælder for private ejere af bil

Claus
Claus Jan 9 '16

Findes mange muligheder i dag. Bl.a  evse.dk  som bruger samme boks som Tesla selv. 

Ledsager: Nej, du skal blot have en boks, igennem et firma. 

Ludvig
Ludvig Dec 15 '20

Hej Steffen!

Har eget firma på samme adresse som privat og 2 stk. Tesla S til opladning via egen boks.

Vil meget gerne høre lidt om muligheden for at købe gennem eget firma og dermed få refusion. Kan du hjælpe mig hvordan jeg gør. Ring evt. på 51210707 ;-)

På forhånd tak

Thomas 

cth
cth Dec 16 '20

Ja som Bianco linker til har der faktisk været adskillige indlæg om dette bare den sidste uge.

Nu er der et mere...

Vi mangler virkelig den FAQ om emnet.

Jeg mener nu at have læst, at man godt må eje boksen selv og få et firma til at refundere.

Men hvilket indlæg det var i husker jeg ikke :-)

 

Som jeg ser det tjener firmaet det som man betaler i abo. ?

Hvorfor tager de forskellige firmaer lige typisk 80 kr. mdr.?

Kan man bare selv starte et enmandsfirma til det?

Formoder det skal være et moms reg. firma?

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 16 '20
Sider: 1 2 »