Middelfart i torsdags lige omkring middag. 8 stk. under opladning, 2 i kø. Håber ikke at det bliver den nye trend...
Problemet med flere af disse SUC, særligt Middelfart, er at ladehastigheden er helt afsindig ringe.
Vedlagt er billede fra forleden dag. Lader med 22 kW. Alle standere var fyldte og der holdt 2 i kø. Talte med min sidemand som kæmpede med samme elendige input.
Hvad der for mig skulle have været 20-25 minutters ladning for at nå Køge, endte med at tage næsten en time, og jeg trak stikket og kørte inden jeg havde hvad jeg reelt skulle bruge, og var nødt til at snige mig med 100 km/t det sidste stykke for at nå Køge..
Virkelig virkelig frustrerende oplevelse.
Problemet med flere af disse SUC, særligt Middelfart, er at ladehastigheden er helt afsindig ringe.
Vedlagt er billede fra forleden dag. Lader med 22 kW. Alle standere var fyldte og der holdt 2 i kø. Talte med min sidemand som kæmpede med samme elendige input.
Hvad der for mig skulle have været 20-25 minutters ladning for at nå Køge, endte med at tage næsten en time, og jeg trak stikket og kørte inden jeg havde hvad jeg reelt skulle bruge, og var nødt til at snige mig med 100 km/t det sidste stykke for at nå Køge..
Virkelig virkelig frustrerende oplevelse.
Forstår din frustration. Jeg vil stærkt opfordre dig til tage kontakt til Tesla og påpege den lave ladehastighed.
Følgende er skrevet med et selvironisk glimt i øjet, og er ikke udtryk for at jeg ønsker at pådutte andre min opfattelse af at hvis man er villig til at bruge mere end en time på en fredag aften på at lade for ca. 100 kroner strøm, så sætter man ikke tilstrækkelig pris på sin tid ;)
Jeg kørte over Middelfart tur-retur sidste weekend på vores første længere indenrigstur fra København til mine forældre i Silkeborg, og blev sgu lidt stram i betrækket da vi kom til Middelfart og der allerede var 2 biler i køen foran os.
Så står man der lidt i 18 på en fredag, allerede lidt forsinket i forholdt til hvad man havde planlagt, med to unger, på henholdsvis 6 år og 19 mdr i bilen og forestiller sig at samtlige af de andre tilstedeværende tesla-ejere bor lige rundt om hjørnet og er pisseligeglade med at det egentlige formål med SuC netværket er at man skal kunne køre langt i sin Tesla uden alt for megen spildtid.
Jeg må indrømme at jeg lidt havde håbet at, hvad jeg forestillede mig, var en af de lokale ville komme hen og tilbyde mig deres plads, når jeg nu så demonstrativt parkerede så alle dem der ladede kunne se at jeg tog dyner ud til ungerne af det bagagerummet der var stopproppet af ting der tydeligt signalerede at vi var på langtur, men det skete ikke.
Udover min pludseligt opståede indre indebrændthed, så gik det sådan set fint nok, vi fik ladeplads efter ca. 15-20 minutter og fik spurgt os frem til den lokale McDonalds, hvor vi spist lidt og leget indtil vi havde ladet nok itl at komme videre, og ungerne klarede i det hele taget turen langt over forventning =)
Men oplevelsen fik mig da til at overveje nogle ting:
1) Jeg skal have justeret mine forventninger til køreturens varighed, i forhold til de faktiske forhold, herunder ventetid på SuC'er.
1.1) Kunne være rart at vide om man altid bare skal regne med at der er kø i Middelfart, og tage det med i sit rejsetids-estimat.
2) Kan være at færgen Sj. Odde - Aarhus er det bedre valg når vi skal til Silkeborg, den højere pris og ufleksible afgangstider til trods.
3) Jeg ville ønske at Teslamotors havde valgt ikke at lade opladning på SuC'er være fuldstændig gratis, men i stedet valgt en variabel prismodel gående fra gratis for dem der kun bruger SuC'erne til mellemladning på lange ture, til lidt over markedspris per kWh for de der primært bevæger sig indenfor en lille radius af den SuC de bruger som eneste ladested (men det kan selvfølgelig ikke laves om nu hvor "gratis for altid" er meldt ud).
4) Jeg tror sgu jeg laver den mobil app, så man på et par sekunder kan scanne og slå hjemmekommune op på registreringsnummeret, så behøver jeg ikke at blive semi-mavesur en anden gang, men kan se at alle de andre på SuC'en også er ude at køre en længere tur og befinder sig langt hjemmefra ;)
5) Mens vi var i Silkeborg, passerede jeg en sort Model S og chaufføren vinkede sgu til mig, hvilket gjorde mig uforholdsmæssigt varm om hjertet, selvom det jo egentlig er noget pjat ;)
Forestiller mig at det må være sådan det var at være Tesla ejer i "gamle dage", før alle vi nye kom til ;) Har i hvert fald endnu ikke prøvet det i København, hvor man næsten ikke kan sparke sig frem for Model S'er.
Jeg var forbi Middelfart Lørdag ved 17-tiden - der var 2% på batteriet. På vej ned mod hotellet kan man jo tydelig se hvor mange biler som lader. Der var fyldt op på hver anden stander. Så er det jo lidt et lotteri - hvilken skal man vælge for at få max. kapacitet. Den første jeg valgte afgav kun ynkelige 22 kW, men det viste at naboen var en Nordman, som var ved at være fyldt op. Hvilken taktisk skal man egenligt bruge for at lure ind i andres biler?
Et hurtigt skifte til den ledige stander gav da også ca. 90 kW og efter 3 min kørte Nordmanden, således at effekten steg til 115 kW. Det blev til en tur ned til vandet ved broen og efterfølgende en kop kaffe på Mågen.
dRxL: Her i Lemvig, der hilser vi på hinanden - men vi er også nogenlunde ved at have styr på hvem der er hvem ;-)
-Eivind
Bare rolig. Der komme jo en Supercharger i Slagelse om ikke alt for længe. Den er beregnet til at aflaste både Køge og Middelfart. Så nå den er oppe at køre, er der ikke problemer på hverken Køge eller Middelfart.
Og ellers bliver situationen monitoreret, så hvis det ikke er nok at Bygge Slagelse som aflastning, kan der komme lidt ekstra standere på det to "gamle".
Med mit kendskab til matematik, skal den i Slagelse nok aflaste nok, så tålmodighed venner.
Det vildeste så jeg i Fredags i Middelfart - kom til SuC og der stod en forladt metallic Gray som havde stået der så længe at alle 4 skiver var rustet - og det var ikke rust fra kun en nat - jeg vurdere at idioten har ladet sin bil så der med kablet i, i flere dage....., hvad gør man i den situation???
Var i Randers her til aften fra klokken ca. 20 til ca. 21:00, der var en enkelt bil mere der kørte kort efter jeg ankom, ellers var jeg den eneste hele den time...
Jeg har nu haft brugt "lokal hjemmeladning på en SuC" et par gange den seneste uge, og fortsætter nok den næste uges tid endnu, den manglende frost gør desværre at selv ikke vores 4x4 kan komme i nærheden af vores garage og entreprenøren kan først komme næste uge og lave ny indkørsel,. ellers kan jeg kun tilslutte mig Teslatomorow, det er godt nok ikke med min gode vilje jeg sidder og bruger næsten 2 timer af min søndag aften for at lade 50kWh...
/Martin
Kigger dødsannoncer i den lokale avis
Jeg har sgu aldrig læst en dødsannonce hvor man skrev hvilken bil der blev tilbage til de efterladte - Men man kunne starte med en kold Canvas kausalanalyse for at finde ud af, om der var en sammenhæng mellem put i hul festens hoveperson også kunne holdes ansvarlig for langtidsparkeringen??
Hej alle.
Om få dage modtager jeg min Tesla og glæder mig som en lille dreng, det er jo nærmest uudholdeligt..... :)
Jeg bor i Hjørring og kommer ofte forbi standerne ved Hjørring C afkørslen. Det er tydeligt, at de generelt er meget lidt belastede, med mindre man rammer et færgetræk eller kommer forbi i sommerferie perioden hvor der generelt er mange normænd og feriefolk med Tesla.
Jeg forstår og anerkender formålet med standerne og langtidsfart, men har helt klart en ambition om alligevel at benytte standerne relativt ofte. Jeg kører dagligt ca. 100 km Hjørring - Aalborg og retur og det kan jo nok ikke rigtig defineres som langfart.... :) Deltager i en køre odrning med en kollega og det giver god mening at mødes ved standerne hvor jeg kan komme 15 minutter før for at suge lidt strøm. Kunne også sagtens forestille mig, at jeg minimum en gang om ugen vil vaske og pusle omkring min nye bil og det giver jo ganske god mening, at gøre det mens jeg suger lidt gratis strøm... :) Kan være at der hurtigt går hverdag i den og kommer måske også på andre tanker, men så længe der ikke er fuld belastning på standerne synes jeg, at det er en fin betragtning og i øvrigt ganske fornuftig etikette.
Jeg vil generelt forsøge, at komme der i de mindst travle perioder, for jeg kan også sagtens forstå argumentet om, at de der kører langfart og kommer direkte fra en anden SuC skal kunne lade hurtigt og komme videre. Har selv planer om tur til Østrig i uge 12 og Italien i uge 27 og 28 og håber da på ikke, at skulle holde evigheder ved SuC'erne nedover. Men vi bevæbner os med toldmodighed, vi skal jo lige lære at begå os i denne nye verden.
Ser frem til at møde jer derude ved SuC'erne rundt omkring :)
God mandag....
Hej Jesper, Som du selv skriver så kan det jo bestemt ikke defineres som langfart så IMØ er etiketten ikke helt iorden... Og - hvis der er mere end halvt fuldt, så er der jo nogle på langfart, som ikke kan lade optimalt for at komme videre. Men ellers - tillykke med bilen. Vi ses nok derude - jeg er selv fra Nordjylland. Jeg pendler også men lader kun derhjemme i hverdagen :-)
kunne være "sjovt" at se om et test forbud mod at lade på SuC i radius 50 km af hjemme adressen vil kunne påvirke belastningen i positiv grad.
Det ville i mange tilfælde være en katastrofe. I sidste eller forrige uge var der jo her på forum et eksempel med en 70D-ejer fra Lyngby, som skulle til Odense t/r samme dag. Han var nødt til at lade til 100% i Køge, køre forsigtigt til Odense og landede så i Køge igen med meget få procent tilbage, hvor han så var nødt til at lade igen for at kunne nå hjem til Lyngby.
Der er under 50 km fra Lyngby til Køge, så et forbud mod at lade på SuC indenfor 50 km ville så betyde, at man som ejer af en 70'er ikke ville kunne køre sådan en tur.
Jeg har en bekendt, som kørte fra Birkerød til Ystad t/r forleden weekend i frostvejr. Der er 130 km hver vej, og med en overnatning, hvor man jo også taber lidt strøm, begynder det også at knibe. Der kunne det være nødvendigt at lade i Kastrup for at nå det sidste stykke hjem. Så igen ville et forbud mod at lade indenfor 50 km gøre sådan en tur umulig eller i det mindste meget besværlig.