Loading...
dk

SuperCharger etikette? | Tesla Forum

VH
VH Feb 2 '16

T3S7A: Enig med dine betragtninger. Vi kommer langt ved at tage hensyn til hinanden. Mener også at når der er plads ved chargerne, er der ikke noget til hinder for at folk kan lade det de har lyst. Men har lige været i Middelfart, hvor der holdt en hvid Tesla og optog 2 pladser. Det er da utrolig dårlig stil.

ElPeter
ElPeter Feb 2 '16
@T3S7A: Mit foreslag om at man skulle opholde sig ved bilen var møntet på det fiktive 'fastlane' foreslag, ikke generelt - men det fremgik ikke tydeligt af mit indlæg.

Uanset hvad man er blevet lovet af Tesla mht gratis strøm så synes synes jeg man skal tage så meget hensyn til andre at man flytter sin bil når man er færdig, det behøver vel næsten ikke diskuteres. Men virkeligheden er bare at nogle mennesker ikke er i besiddelse af den omtanke eller empati eller bare ikke synes at det er deres problem og så må Tesla indrette sig efter virkeligheden hvis de vil bevare et attraktivt produkt.
T3S7A
T3S7A Feb 2 '16

Helt enig med dig ElPeter. At man lader selvfølgelig kun det strøm man har brug for og bilen skal flyttes når dette er nået. Det er helt alm. gode lade etikette. 

- Derfor ville det også være smart, hvis Tesla kunne lave noget med at man kunne se på den store skærm, hvor mange kW de enkelte biler lader med. Det vil gøre at man vidste hvilken dele stander man kunne få mest power fra ( Derved kommer man hurtigere afsted igen, og mindsker køen ), samt at det vil gøre at de få der nu i dag holder parkeret ud over den tid bilen lader, vil nu vide at alle kan se om ens bil lader eller ej. - Nok ikke mange som har lyst til at komme tilbage til en flok sure Tesla ejer. 

Ellers kunne Tesla også bare lave et system, hvor at hvis bilen har været tilslutte strøm mere end et par minutter uden at lade, så vil man få en advarsel via mail. Sker det gentagende gange, så vil man blive udelukket for brug af Supercharger i en periode eller noget. 

Få selvfølgelig skal vi tage hensyn til hinanden. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Feb 2 '16
Kiefer
Kiefer Feb 2 '16

VH: Har haft samme oplevelse i Middelfart hvor der var en der holdt på to pladser. Han havde parkeret "en smule" skævt.

Da jeg spurgte ham om han da ikke lige ville flytte bilen lidt kom han med en forklaring om at det var ham ved siden af der altså holdt skævt... seriøst der er altså markeret med fliser hvor båsene er ;-)

Men han var hurtigt til at rette bilen til så vi alle kunne være der, det tog godt nok et par forsøg, men vi kan jo ikke alle være lige gode til at bakke, noget Tesla jo også har adresseret i seneste opdatering hvor bilen nu kan parkere på en SuC helt af sig selv.

ElPeter
ElPeter Feb 2 '16
Gode foreslag T3S7A - at optimere brugen på en måde der ikke kræver øgede ressourcer og en afbalanceret tilskyndelse til at overholde retningslinierne til gavn for os alle.
Hilbert
Hilbert Feb 2 '16

Føler lige for at ridse nogle fakta op:
1. Tesla har ALDRIG lovet gratis strøm til alle på SuC´ere – kun som til ”rækkeviddeforlængelse” på langture.
2. Tesla har ALTID oplyst at man skal installere lademulighed hjemme – helst inden man modtager bilen.
3. DK er dækket rigtig godt ind med SuC´ere i forhold til ”Teslalandet” Norge – at netværket er tættere i Tyskland skyldes helt andre strategiske årsager.
4. Den danske regering har sendt klare signaler, som gør det ufornuftigt for Tesla at satse på udbygning i DK.
5. Teslas tilbud om gratis ladning på SuC´ere, har i DK vist sig at være uheldig, da mange åbenbart ikke kan administrere dette.
6. Klager til Tesla-DK om optagede SuC´ere i DK, kan være ris til egen røv – indførelse af begrænsninger og kontrol.

Løsningsmuligheder (prioriteret rækkefølge):
A. At vi lærer at tage bedre hensyn til hinanden på SuC´erne.
B. At vi snart får sænket de meget høje afgifter på privat el i DK.
C. Vi får flere SuC-ladestandere i DK.
D. At Tesla indlægger begrænsninger for anvendelsen af SuC´ere til unødig ladning.

Den billigste og mest indlysende løsning her og nu er at tage hensyn til hinanden (A).
Håndregel:
LADE TIL MAX. 80%. STILLE P-SKIVEN og efterlade KONTAKTMULIGHED, hvis bilen forlades mere end 10 min.
Hvis man blot fulgte denne simple regel ville der blive væsentlig mere luft på SuC´erne, og ikke mindst ville ventende blive mindre frustreret/provokeret.

Re: T3S7A: Er der nogen som kender yderdiameteren på SuC-kablet. Overvejer at købe et tangamperemeter til måling af ladeeffekten.

The_Stig
The_Stig Feb 2 '16

@ HILBERT Du har så evig ret ret ret ret, hvis bare flere vil "tage helikopteren" så man kan opdage mere end sin egen næse!

Vi tager den lige én gang til for "Prins Knud" som ikke forstår en tud :-)

Nedenstående simple "Jørgen Klevin" er helt optimal og pisse billig, 2 stykker karton + en saks + lidt lim & en kuglepen - DONE

T3S7A
T3S7A Feb 2 '16

Hilbert, vi er helt enig med at man skal tage hensyn til andre ejer. Det er jeg nu også meget sikker på, at største delen gør. Men det ændre ikke på, at man nogle gange godt kan have brug for at lade til mere end 80%. Eks. skulle jeg fra Middelfart til Hørve. Ca 160km, for at komme tilbage til Middelfart og den vej hjem, var jeg nød til at lade til 95% og så endda tænke på hvordan jeg kører. Det er jo ikke rat, at man skal føle sig som en forbryder fordi man lader mere end 80%. 

Tesla har solgt deres biler på gratis strøm. De har solgt bilerne til folk i lejligheder, og folk uden lade muligheder. Kan godt være det ikke står skrevet som reklame på Tesla side, men deres sælger har solgt den på det. 

Igen, hvis det ikke var tilladt - så forklar alle de Supercharger i London? 

Hvad berettigere dig eller andre til at bruge Superchargerne meget mere ofte ( og derved belaste hele system meget mere ), end ham der lige lader en, to gange i uge, selvom det måske kan kaldes for en lokal opladning? Tænk hvis alle Tesla ejer kørte lige så meget som Tesla Bjørn - Det har vi jo ret til, i følge dig. Så skulle der lige 10 gange så mange supercharger op. Så i stedet for at se sig sure på dem som næsten ikke bruger det, så vær dog glad for de ikke bruger det så meget som en selv!!!  I har jo betalt det samme i tilskud til strømmen og chargerne! Så hvis om noget, så skulle der i stedet for en maks antal kW / gange man kan lade på Supercharger.  - Jeg ønsker slet ikke noget af det, men er bare træt af at høre om folk der mener de er mere værd end andre. 

Mener stadig man skal klage til Tesla. Ønsker de ikke at løse dit problem, så må du jo tage stilling derfra om det er en bil du vil beholde med de vilkår der nu engang er. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Feb 2 '16
Okkels
Okkels Feb 2 '16

Hilbert: Hvad ved du om, hvad Tesla har lovet af gratis strøm til mig og mange andre??

Mange (provisionslønnede) Tesla sælgere kom vist til at love ubegrænset brug af gratis strøm i kampens hede.

Er iøvrigt fuldstændig enig i resten af dine betragtninger.

NeWT
NeWT Feb 2 '16

Jeg blev også lovet gratis ubegrænset strøm.

Han foreslog endda at hvis jeg alligevel skulle løbe et par gange om ugen, kunne jeg jo plugge den i suc, og tage en times løb i mens...

Hilbert
Hilbert Feb 2 '16

Jeg er bange for at det, som en sælger måtte have sagt, ikke kan bruges, med mindre man har det på skrift. Jeg henholder mig kun til det skrevne.
Mit eneste ønske er at bidrage til, at SuC´erne fungerer efter hensigten, og gerne uden for megen unødig regulering og kontrol fra Teslas side – samt unødige udgifter til ”hjemmeladning”. Og det mener jeg kan opnås ved ganske simpel hensyntagen.
Indtil dato har jeg ikke set nogen som har givet mulighed for kontakt – til trods for at mange forlader bilen måske 1 time under opladning. Det tyder ikke på meget hensyn.

T3S7A
T3S7A Feb 2 '16

Det burde ikke være nødvendig at andre Tesla ejer skal kontakte en anden ejer, for at fortælle at bilen er færdig. Bilen skal selvfølgelig fjerne når den er ladet op til ønsket %  Det skulle alle gerne vide. Derfor det ville være en rigtig god ide at man kunne se med hvor mange kW de forskellige stander lader. Så ville folk ikke "ture" at blive væk. 

Thor
Thor Feb 2 '16

For lige at ridse en fakta op:

Tesla lovede mig gratis strøm i bilens levetid. Havde jeg brug for strøm, så kørte jeg bare forbi en SuC.

Hilbert, du ved jo af gode grunde ikke, hvordan deres sælgere har solgt bilen til alle i Danmark. Så det du skriver kan ikke betegnes som "fakta".

Tesla skal bare være glade for, at alle ikke kører ligeså meget som Bjørn Nyland / Teslabjørn. Så havde deres kapacitet af ladenetværket haft et seriøst problem.

Uanset om SuC bliver misbrugt i Danmark, så må man konstatere at netværket ikke er tilstrækkeligt udbygget i forhold til antallet af biler. Og så skal vi måske også til stoppe med at dømme andre, for at lade op til vidst antal %. Jeg har da selv holdt ved Kirstinehøj fredag aften kl 22:00 for lige få nok til komme hjem. Der holdte jeg så i 40 minutter, da jeg ikke gad lade på Køge.Det er så sidste gang jeg har gjort det.

Ved højtiderne skal man nok, som det ser ud nu, regne med 1 times ekstra kørsel grundet kø ved ladestandere - det er heller ikke optimalt. Der var kø i Middelfart så sent som igen i dag. Kapaciteten er simpelthen for lille til antal biler i DK. 

Kristian70k
Kristian70k Feb 3 '16

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den tråd.. :) hvis du har en tesla må du lade på deres supercharger.. og der er ikke nogen der har mere ret til det en andre.. håber i alle nyder jeres biler og i fra tid til anden får lidt gratis strøm. jeg har fået 250 kWh de sidste 2 dage og i morgen får jeg nok cirka 100 mere.. så for jer der aldrig bruger dem - så har jeg nappet det i ikke bruger :) god aften.. fedt det blæser.. så er der massere grøn strøm.. 

larsenjan
larsenjan Feb 4 '16
Også kedeligt at blive ved med at læse om alt det brok. Har i det heletaget meget svært ved at forstå hvordan man kan have rigtig glæde af en Tesla, hvis den ikke kan lade om natten, eller på arbejde.
Og lader man om natten, så er det sjældent man har brug for SC, kun hvis man køre langt en gang i mellem. Har snart rundet 20.000 og har været på SC mindre end 10 gange tror jeg.
Hookmaker
Hookmaker Feb 4 '16
Det er lidt ærgerligt at "min ret til at bruge..." ser langt ud til at overskygge tankegangen " det her er nyt, vi skal indse at infrastrukturen er i sin spæde start, og vi må bruge SuC med tanke på andre der også skal frem". Danmark når jeg kender det bedst. Sorry to say!
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Feb 4 '16
Stone
Stone Feb 4 '16
Det ville være meget mere formålstjenligt hvis vi kunne få en dialog op og køre om hvordan der kunne komme flere hurtige chargere og destinations chargere op i Danmark. Der er jo behov for lademuligheder ! - så vi skal jo ikke begrænse hinanden i a bruge ladere - men i stedet være kreative på hvordan vi får nogle flere og mere kapacitet. jeg havde en positive oplevelse i går hvor jeg var på besøg hos en jysk virksomhed der havde sat chargere op til deres gæster. Og se på Holland der er chargere på hvert gadehjørne.  Måske er der også nogle der ser en business case i af tilbyde strøm hvis man køber deres produkt, betal for vask få gratis strøm. Eller Fitness world laver et abonnement fri fitness og strøm 100,- mere om måneden.  Jeg håber der kan komme en mere kreativ ide generering på disse lade muligheder - i stedet for at læse om hvordan vi skal begrænse os (jeg tror ikke den typiske Tesla ejer er en man begrænser), og så den snak om at det er alle de nye Tesla ejere der lige skal lære at de skal begrænse sig - så vidt jeg husker kom 2.000 Teslaer ud på markedet de sidste måneder af 2015 - det er da en success og ikke en begrænsning.

KS
KS Feb 4 '16
Man kan altid foreslå destination chargers, og jeg forestiller mig at Tesla gerne vil at med en del af disse. De er desværre først tilgængeligt midt eller slut Q2, så det kan lange udsigter.

Men indtil da kan man byde ind med forslag til lokationer på:

https://teslafactory.wufoo.com/...ination-charging-eu/

Snak med evt mulige placeringer om muligheden for at opsætte ladeboks: Tesla betaler boksen - den der ejer placeringen betaler for strømmen og stiller den frit til rådighed for brugerne.
P85DK
P85DK Feb 4 '16
Man kan se at der er en del af dem i USA, fælles for de fleste er at der står de er tilgængelige for deres medlemmer/kunder, hvilket jo er helt fair. Hvordan det administreres i dk ved en restaurant eller sportsklub har jeg lidt svært ved at forestille mig

Men de burde være i alle parkeringshuse som standard
Nikolaj
Nikolaj Feb 4 '16
Tesla har vel også flere muligheder for at begrænse lokal-ladning. Fx kunne de begrænse ladning til 15% ad gangen for superchargers inden for 30km af hjemmeadressen. Det vil ikke begrænse rækkevidden, da man altid kan lade bilen op til 100%, såfremt man har ladet den helt op hjemme fra inden. Tilsvarende kan man altid nå hjem fra en langtur, selv om man ankommer til sin lokale SuC med kun 1%. 

Det vil fjerne en stor del af incitamentet til at efterlade bilen ved den lokale SuC for dernæst at tage på shopping etc, og komme tilbage efter en time eller to, når bilen er på 100%.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »