Loading...
dk

SuperCharger etikette? | Tesla Forum

Stone
Stone Feb 4 '16
Ken: super god mulighed, jeg vil helt sikkert byde ind med nogle punkter for destination charging, og hvis vi alle giver et par forslag til dette må det være en hjælpe for Teslas arbejde på dette - lad os bruge energien på denne slags positive tiltag om at udvide lademuligheder.  

P85DK: Ved der er nogle apps der beskriver lademuligheder såsom NEXT charge - det kan vel forhåbentligt blive et salgsparameter at spise et sted og så kunne lade gratis. 

Kristian70k
Kristian70k Feb 4 '16
Nikolai, det er bare er forslag der rammer mig en del.. Tit kommer jeg til Randers (hvor jeg bor) for at lade til min næste Distination.. Hvis jeg så kun kan lade med 19 kWh pr time til trods for jeg holder alene (hvilket jeg også gør i Rødekro lige nu) så vil jeg ikke kunne komme videre til mit næste møde den dag.. Så det med at tænke i begrænsninger dur ikke.. Se mulighederne i stedet for.. Det er virkelig ikke et problem i det jyske. Så må i sku flytte herover hvis der er for få pladser på Sjælland...
Klaus_
Klaus_ Feb 4 '16
En SuC der ligger tæt på hjemmet, bruges ikke altid til kun at komme hjem igen, men kan også være den skal bruges til at "komme ud". Eller hvis man kommer hjemmefra med meget lidt strøm, og så skal bruge SuC'en for at komme videre.

Problemet med destination chargere, og Clever osv., som jeg ser det, er at man aldrig rigtig kan vide om de er ledige. Det kan man godt med Clever/EON via app, men hvis de er optaget, og der kun er to ladere, kan de potentielt være optaget i flere timer pga. langsom opladning, så derfor er det svært at planlægge efter dem og være afhængig af at få strøm på sådan et sted, for at kunne komme videre. 

Og "mulighedsopladning", ala, hvis et supermarked tilbyder opladning og man tænker at man lige så godt kan få lidt strøm på imens man oplader, kræver det at prisen matcher ens hjemmepris, ellers tror jeg ikke folk synes det er sjovt at betale for at få mere på, end de kunne derhjemme.

koden
koden Feb 4 '16

Larsenjan: Du har helt ret.

hvis man bor i lejlighed nægter jeg at tro at man har købt for 700.000 kr +tesla ud fra at kunne lade den på SUC.. Så har man undersøgt om at få ladestander først.

Citat fra larsenjan Også kedeligt at blive ved med at læse om alt det brok. Har i det heletaget meget svært ved at forstå hvordan man kan have rigtig glæde af en Tesla, hvis den ikke kan lade om natten, eller på arbejde.
Og lader man om natten, så er det sjældent man har brug for SC, kun hvis man køre langt en gang i mellem. Har snart rundet 20.000 og har været på SC mindre end 10 gange tror jeg.

Citat fra larsenjan Også kedeligt at blive ved med at læse om alt det brok. Har i det heletaget meget svært ved at forstå hvordan man kan have rigtig glæde af en Tesla, hvis den ikke kan lade om natten, eller på arbejde.
Og lader man om natten, så er det sjældent man har brug for SC, kun hvis man køre langt en gang i mellem. Har snart rundet 20.000 og har været på SC mindre end 10 gange tror jeg.

Kristian70k
Kristian70k Feb 4 '16
Ohhh men der tager du fejl koden.. Og det er fuldstændigt ok at folk i alle boligformer køber og bruger en Tesla.. Kan ikke se hvordan det kan være et problem.. Typisk dem der har ondt i r.... Over der er andre på en suc er dem der bruger det mest.. Kom nu ind i kampen.. Hvis man skal snakke etikette skal man nærmere snakke om man ikke smider affald .. Skræmmende at se hvad der ligger af lort os dyds mønstre skal samle op.. Stram op
ElPeter
ElPeter Feb 4 '16
I denne artikel er et citat fra Elon Musk der helt tydeligt definerer hvad SuC er der for:

http://www.teslarati.com/...long-distance-travel

Vi kan jo hver især have vores holdninger til hvad der rimeligt, hvad vi er blevet lovet af sælgere o.s.v. men i mine øjne er det Tesla der definerer deres produkt og de siger at SuC er et infrastrukturprodukt som man kan bruge når nødvendigt, det er ikke en all-you-can-eat buffet når bare man har betalt for indgangen.

Kristian70k
Kristian70k Feb 4 '16
........Elpeter det er jo ikke op til os, jeg har kørt ind på SUC så mange gange nu og tappet strøm.. min. 10.000 kWh.. om det eller ikke er rimeligt er vel en smagssag.. for det meste lader jeg når jeg er mere eller mindre alene.. jeg smider ikke med ting.. og opføre mig pænt.. jeg er indbegrebet af god etikette.. jeg oplyste mine hensigter til tesla da jeg købte bilen og de sagde det var helt super.. jeg snakkede ikke kun med en sælger men flere og de sagde at min løsning var helt ideel.. de ville elske der kom mange flere handels og omkringrejsende der ville bruge den løsning.. mest fordi Tesla har den hensigt at skabe en mere grøn verden.. derfor stiller de også en infrastruktur til rådighed.. derfor kan det lade sig gøre for mig og andre at bruge bilen så meget som vi gør.. der er jo forskel på at køre 80.000 km på et år og 20.000 km.. og tro mig det er dem der køre de 20.000km der har flest problemer med at lade.. alt er rimeligt... og alle tager hensyn. det er klart de nyeste ejere ikke helt har forstået konceptet.. men det kommer jo stille og roligt...
koden
koden Feb 4 '16
Vi må se hen over året.
Håber Tesla vil lave den nødvendige regulering, hvis det er nødvendigt.
Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 5 '16
HJJ
HJJ Feb 5 '16
Nu er det vel ikke sådan at dem der har været på SUC færrest gange er de bedste mennesker.
Så længe man ikke holder nogen i vejen og springer ud og afbryder ladning når der kommer en der ikke er plads til, er alt vel ok.
HJJ
ElPeter
ElPeter Feb 5 '16
Uha, jeg vil slet ikke blande mig i hvad der er rimeligt (bortset fra at man flytter bilen når den er færdig med at lade), men der har været en del diskussion om hvad Teslas hensigt med SuC er og det synes jeg de har kommunikeret ret tydeligt bl.a. som beskrevet i ovenstående Teslarati-artikel.

Hvad vi brugere kan gøre er jo som også sagt af mange andre at tage hensyn til hinanden når der er flaskehalse og så må det være op til Tesla at få deres produkt (SuC) til at fungere på den ene eller anden måde, ellers tjener det ikke sit formål som er at eliminere den eneste væsentlige mangel ved deres primære produkt (bilerne), nemlig rækkevidden.
HJJ
HJJ Feb 5 '16
ElPeter
Godt sagt.
Hensyn til sine medmennesker.
Det er vel kernen i det hele.
Så fik vi løst det
TorbenS
TorbenS Feb 8 '16
Kan man nogen steder se sin egen fordeling (kWh eller %) mellem ladning på SuC og andre (hjemmeladning/Clever/Eon...)?
SuneH
SuneH Feb 8 '16
Ja, i det excelark, som man nøje opdaterer hver gang man har ladet.
TorbenS
TorbenS Feb 8 '16
Men jeg er desværre kommet til at slette det excelark ;-)
KimT
KimT Feb 9 '16
Jeg har en bi-måler koblet på mit kraftstik. 

Trip A bliver nulstillet hver måned. Så kan jeg se hvad bilen har brugt af strøm, og hvad bi-måleren siger jeg har brugt hjemme.

krabbe
krabbe Feb 11 '16
Kø ved SuC i Middelfart ankom kl 15.59 (jeg var nr. 2 i køen ) og kom til efter ca 12-14min.

Ankom med 26 % og skal videre til Herning og Aalborg 272 km
Skal derfor min have 85 % på for at sikre jeg kommer frem, alternativt er det en deroute over Randers (har ladet med 50 kWh siden jeg kom )

Forventet ladetid 1time og 30min.

T3S7A
T3S7A Feb 11 '16
Håber snart at Tesla kommer med en update så man kan se hvilke kW de forskellige stander bliver belastet med. Tesla har i forvejen kommunikation med alle stander, så det er blot et spørgsmål om at det lige skal lave ganske lidt software. Det vil hjælpe meget på kø. 

I dag når man kommer, og 4 andre lader på hver deres stander, tager man bare en. Er man uheldig at den som man "deler" med lige er kommet og er helt tom, så får man stort set intet. Imens kunne det være der var en anden som var på 70-80%, så der ville man næsten kunne have haft fuld lade styrke. Det vil gøre at man kunne komme hurtigere afsted = mindre risiko for kø. 

Forstår ikke Tesla ikke kommer med de simpel og gode løsninger først, frem for selfpark og summon. 

Hilbert
Hilbert Feb 11 '16
@krabbe, Så er der vist noget der ikke passer - burde tage ca. det halve - lidt afhængig af "sidemanden".
T3S7A
T3S7A Feb 11 '16
Hilbert. Det er ikke korrekt. Der er 132kW til et sæt stander (1A + 1B). Den som kommer først, tager det som han kan lade med. Eks. hvis en er helt tom for strøm, og har drift varmt batteri, vil han lade med ca. 110kW. Kommer der en lige efter og lader på den stander som de har til fælles, så vil han få resten fra de 132kW - 110kW = ca 22kW. 

I takt med at den første får mere og mere strøm på, og hastigheden falder, så stiger den stille og rolig på den anden. Det er først når den første er på ca 60% hvor man lader med 65kW, at nr. 2 vil lade med samme styrke - eller at de deler lige over. 

Thor
Thor Feb 11 '16

Citat fra T3S7A Håber snart at Tesla kommer med en update så man kan se hvilke kW de forskellige stander bliver belastet med. Tesla har i forvejen kommunikation med alle stander, så det er blot et spørgsmål om at det lige skal lave ganske lidt software. Det vil hjælpe meget på kø. 

I dag når man kommer, og 4 andre lader på hver deres stander, tager man bare en. Er man uheldig at den som man "deler" med lige er kommet og er helt tom, så får man stort set intet. Imens kunne det være der var en anden som var på 70-80%, så der ville man næsten kunne have haft fuld lade styrke. Det vil gøre at man kunne komme hurtigere afsted = mindre risiko for kø. 

Forstår ikke Tesla ikke kommer med de simpel og gode løsninger først, frem for selfpark og summon. 

Jeg tror simpelthen ikke kø er et( stort) issue andre steder, udover i DK. Norge havde vidst lidt det samme, men de er sidenhen blevet udbygget meget.

Selvom SuC er beregnet til langfart, så ryger ideen bare, når man lader så langsomt som fx Krabbe #118 gør. Man kan blive ved med at snakke om lade etikette, men lige nu er ladekapaciteten simpelthen for lille.

At Danmark har så høje el priser hjælper heller ikke. I Norge lader de endda pr minut på offentlige lade standere. Jeg mener dette er noget mere økonomisk end pr KW.

Jeg må indrømme, at jeg selv bliver irriteret over at holde i kø, for så derefter lade langsommere end Tesla har opgivet. Det var ikke de præmisser jeg købte bilen på. Men det kan man så også blive ved med at diskutere.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »