Loading...
dk

SuperCharger etikette? | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Feb 15 '16

Var i går eftermiddags på Middelfart. Én plads ledig til os men der kom hurtigt 3 i kø. Jo Middelfart er udfordret men kunne fornemme at folk kører når de har strøm nok til at komme videre.

Vi var på vej til Køge - så med en 70´er skulle der en del %-vis strøm på for at komme frem - dvs vi var nødt til at holde der i 35-40 min. Ankommer man samtidig med naboen (samme par) så kan man næsten risikere at man ikke kan nå at lade nok til næste SuC.

Gør ondt at se folk vente.... Kørte ved 15% estimeret strøm ved ankomst og endte på 5% i Køge. Stoler stadig ikke helt på bilens egen klarmelding der 10 min tidligere havde sagt kør. Kørte op til fartgrænserne.

Bliver godt når Slagelse åbner, så skal man ikke sidde så lang tid i Middelfart.

Klaus_
Klaus_ Feb 15 '16
Citat fra Raymond Niels: Skulle du have behov for 100% opladning og der er kø, så har du sgu bare at informere dem som står i kø - det er vel ikke for meget forlangt.

Det kan jeg nu ikke se er hans opgave. Hvis Niels har BEHOV for at lade til 100% for at kunne nå den tur han skal køre, skal han have lov til det. Jeg tror nu heller ikke det er så tit man kommer ud for at der skal lades til 100%. 

Problemet er alle dem der lader meget mere end de har behov for, som bare holder og fylder.

Raymond
Raymond Feb 15 '16

Klaus_: Jeg kan stadig se, at det er Niels opgave - jeg har ikke været i kø på SuC endnu, men der er da ingen grund til at dem i kø bliver småknotne, hvis man kan gå hen til dem og forklare situationen - kommunikation hjælper!

DeaconWP
DeaconWP Feb 15 '16
Raymond. Jeg synes det er en klog betragtning, som du fortæller.

Dog kan man læse dit ordvalg anderledes end du har ment det.

Selvfølgelig kan lidt smalltalk med dem der venter åbne op for deres tålmodighed, hvis man får listet ind i samtalen, at man skal langt og synes det er træls at man skal optage en plads så længe, når nu an kan se der er andre der venter.

Mon ikke det bliver en naturlig ting at gøre, når vejret bliver til st stå og sparke dæk igen.
KXR
KXR Feb 15 '16

Som Raymond skriver, så tror jeg venlig kommunikation er vejen frem.

Forklarer du at du er på langfart og skal lade til en eller anden % vil du møde forståelse fra de ventende i køen.

Hvis du ikke kommunikere og dit lade lys, lyser langsom grøn starter tankespind i folks hoveder.........

hhs
hhs Feb 15 '16
Hvis man overholder den skiltede tidsbegrænsning er problemet vel begrænset. Til Niels kan jeg oplyse at der er flere lademuligheder mellem Middelfart og Hvide Sande. EON har 2 stk. 11 kW ladere i selve Hvide Sande. 
Forummets indlæg er redigeret af hhs Feb 15 '16
Morphar
Morphar Feb 15 '16
Jeg kan ikke lade være med at spørge, om diskussionen om etikette kun finder sted mellem 5-10% af 3850 ellers glade Tesla ejere, der i ca. 5-10% af deres SuC besøg har eller har haft brug for lidt Kø-kultur.

Der er næppe grund til at sidde og udtænke konspirationsteorier  og motiver hos Tesla ejere, der i fuld ret tanker op til deres videre tur.

Vi har for længst lært kø-kultur på den hårde måde i supermarkeder, ved billetluger eller security check i lufthavne og vi danskere opfattes af udlændinge sædvanligvis på den gode side af  god moral og kø kultur. 

Selvbestaltede regler er nok det sidste der er brug for hos det frihedselskende Tesla folk.

Det grundlæggende problem er et spørgsmål om udbud (hvor mange SuC og hvor?) og efterspørgsel, og det skal løses af Tesla.

Det personlige problem må adresseres hos sig selv.

For et år siden var vi 910 Teslaer. Nu er vi 3.860. 

TeslaFreak
TeslaFreak Feb 15 '16

Citat fra Morphar Jeg kan ikke lade være med at spørge, om diskussionen om etikette kun finder sted mellem 5-10% af 3850 ellers glade Tesla ejere, der i ca. 5-10% af deres SuC besøg har eller har haft brug for lidt Kø-kultur.

Der er næppe grund til at sidde og udtænke konspirationsteorier  og motiver hos Tesla ejere, der i fuld ret tanker op til deres videre tur.

Vi har for længst lært kø-kultur på den hårde måde i supermarkeder, ved billetluger eller security check i lufthavne og vi danskere opfattes af udlændinge sædvanligvis på den gode side af  god moral og kø kultur. 

Selvbestaltede regler er nok det sidste der er brug for hos det frihedselskende Tesla folk.

Det grundlæggende problem er et spørgsmål om udbud (hvor mange SuC og hvor?) og efterspørgsel, og det skal løses af Tesla.

Det personlige problem må adresseres hos sig selv.

For et år siden var vi 910 Teslaer. Nu er vi 3.860. 

+1
krabbe
krabbe Feb 17 '16
Kom i går eftermiddag ind (trillende :) ) med 0 km til SuC i Køge.
7 pladser optaget, jeg finder en plads, ved siden af en, hvor det ser ud til at det grønne lys er stationært.

I med kablet, og min Ellert begynder at suge lystigt med en hastighed på 105 kw / 545 kmt.
Fedt så skal jeg da ikke holde så længe. Selv om jeg deler stander :)

Jeg skal have lidt km på. Ca 270 km for at nå mit næste pitstop og så hjem til Sverige.
Jeg undre mig derfor synderligt over min "makker", som lystigt læser i sin medbragte bog, fortsat lader indtil min rammer godt 250 km hvor han så smutter igen. (Det skal siges at der ikke var kø på noget tidspunk, og jeg fik jo næsten fuld styrke, så egentligt no harme done )

Men hvor meget strøm kan han egentligt have fået ud af det.? (Hvis den normalt giver 116 kw og jeg fra 1. min nappede 105 kw, han han vel kun fået 11 kw i timen, ud af det eller hvad ? )

Jeg dribler umildbart der efter (da det sidste pølsehorn er proppet i halsen. )

DerHansi
DerHansi Feb 17 '16
Jeps, Krabbe du har fuldstændig ret ; max 11 kw/t. Men det er jo gratis - og så skal der altså bare fyldes på. Det der kedelige ragen - til - sig - når det er gratis - dansker-gen, fu.. man bliver så  træt. At der ikke er nogen som fatter at de bare kan lægge sig ind bag en lastbil, reducere kw forbruget med 25 %- mindst -og dermed komme hjem lige så hurtigt - uden at skulle sidde og glo på en SuC - det rækker mine pædagogiske evner slet ikke til.
Forummets indlæg er redigeret af DerHansi Feb 17 '16
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 17 '16
Citat fra DerHansi Jeps, Krabbe du har fuldstændig ret ; max 11 kw/t. Men det er jo gratis - og så skal der altså bare fyldes på. Det der kedelige ragen - til - sig - når det er gratis - dansker-gen, fu.. man bliver så  træt. At der ikke er nogen som fatter at de bare kan lægge sig ind bag en lastbil, reducere kw forbruget med 25 %- mindst -og dermed komme hjem lige så hurtigt - uden at skulle sidde og glo på en SuC - det rækker mine pædagogiske evner slet ikke til.
Det kan jo være, at det var en rigtig opslugende bog :-) Eller at manden bor en lejlighed og ikke har egen stander...
TwoChops
TwoChops Feb 17 '16
Egen stander eller ej. Det er skidt for batteriet at blive ladet til 100% med mindre, strømmen bliver brugt med det samme. Men det kunne jo være at denne Teslaejer var i færd med at balancere sit batteri. Dette er en god idé at gøre af og til, og så er det vel helt ok at gøre det når der i øvrigt er ledige pladser på SUC
Niels
Niels Feb 17 '16
til info, var mit indlæg gennerelt ment. jeg har endnu til gode at se en SuC hvor der var kø....kommer der af gode grunde ikke så tit.
har desuden ikke kort til hverken eon eller clever - købte en tesla for at være fri for langsom opladning på farten.
om man har pligt til at undskylde opladning ved jeg ikke, men man har da pligt til at køre asap hvis der er kø.
Her må man gå ud fra at det gør folk, også selv om man står i kø og er utålmodig.
jeg forventer heller ikke at damen foran mig i køen i netto begynder at undskylde/forklare hendes fyldte indkøbsvogn og at det skyldes hun skal have gæster.... jeg som står og venter må jo blot vente til alle hendes vare er slået ind og det så bliver min tur (eller finde en anden butik hvis man ikke har tålmodighed - f.eks. irma som har korte kø'er) irma kunne i eksemplet erstattes med bmw....

DerHansi
DerHansi Feb 17 '16
Twochops, du har da så ret - selvfølgelig kan man lade som det passer til ens temperament, når der er plads nok. Jeg fatter bare ikke at folk gider at sidde og afbalancere på en SuC fremfor hjemme i garagen - men hver sine lyster.

Er der forøvrigt nogensomhelst evidens på at det dersens "afbalancering" overhovedet har nogen betydning (læs- hvorfor er det så ikke noget Tesla anbefaler ?)
The_Stig
The_Stig Feb 17 '16
Tesla anbefaler dog at balancere jævnligt måske hver anden måned og deres SuC manager fortalte også til det sidste aftenarrangement i Aarhus at det med at man skal køre umiddelbart efter en 100% ladning IKKE har noget på sig - men i øvrigt bør man kun lade 100% når man har behovet til langfart uden for SuC-netværket.
Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Feb 17 '16
DerHansi
DerHansi Feb 18 '16

Hej Stig

Fint nok, hvor kan man læse om Teslas anbefaling ?

The_Stig
The_Stig Feb 19 '16

Det blev informeret verbalt under den sceance som i Aarhus blev kaldt "Behind the Sceen" hvor alle nye TESLA ejere blev inviteret til en gennemgang af bilen og organisationen.

Jeg tænker du kan finde deres SuC manager i Cph. afdelingen og han kan bekræfte udmeldingen. Vi var ca. 50 tilhørere som alle fik den samme info

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Feb 19 '16
DerHansi
DerHansi Feb 20 '16
Hej Stig, tak - jeg tvivler ikke hverken på dig - eller de 50 andre :-)
Secondtoflying
Secondtoflying Feb 28 '16
Tjah, jeg har længe overvejet at skrive et indlæg om ladeetikette, så her er det:

Min bil er indkøbt før der blev skrevet noget om hvornår man skulle bruge SUC, og bilen er helt klart blevet indkøbt med ladning på SUC for øje. Jeg lader stort set aldrig hjemme, og har ingen planer om at begynde på det.
Når det er sagt, skal jeg huske at sige at jeg normalt lader om natten, og er der kø om dagen lader jeg kun det absolut nødvendige.

Her er så et lille surt opstød fra vores første langtur, 1700 km. hver vej, i Ellerten.
Blev en smule skuffet over at konstatere at det var en dansker der havde parkeret bilen med en hund i og var forsvundet, muligvis ind på det nærliggende hotel?, da vi ankom ril en SUC i tyskland.
Efter noge tids venten, var der en anden der valgte at køre videre.
Den plads vi fik var ved siden af landsmanden, og vi fik max. med det samme, og frosten på bilen var et tydeligt tegn på at han ikke lige var ankommet.
Vi er alle 5 klar over at der findes mennesker for hvem den vigtigste person i verden, er dem selv, men jeg synes det er utrolig dårlig stil.
SKAL der være et skilt med tidsbegrænsning førend folk forstår at der måske er andre der gerne vil lade?

Nå, vi fik strøm og kom videre så værre var det jo heller ikke ;-)
Forummets indlæg er redigeret af Secondtoflying Feb 28 '16
DerHansi
DerHansi Feb 28 '16
Hva' så "AS 83995"  nogen kommentarer?? :-)
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »