Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

ap49
ap49 Jun 19 '19
Quote from MOS

Så er der tal for Q1. Jeg har kørt med et snit på 164 Wh/km.

 

@MOS, Hvor  kan man finde den oversigt du viser samlet her ? 

MOS
MOS Jun 19 '19

@ap49

I min Model S finder man den i kontrolpanelet under menuen "Trips". Måske ser det lidt anderledes ud i Model 3, da den jo ikke har noget instrumentpanel?

SuneH
SuneH Jun 19 '19

Korrekt, i Model 3 ligger den nederst til venstre på hovedskærmen (i samme lille vindue, som indeholder vinduesvisker). For at se det skal man swipe sidelæns på vinduesvisker-skærmen. Man kan se de samme oplysninger - this trip, since last charge, trip A og Trip B - men ikke i en samlet oversigt. Man scroller igennem. En Model 3 er en del mere effektiv end Model S. Jeg kørte fx hjem fra arbejde med et snit på 109 wh/km. I min S70RWD ville den samme tur nok ende omkring 140 - 150 wh/km.

 

ap49
ap49 Jun 19 '19
Quote from MOS

@ap49

I min Model S finder man den i kontrolpanelet under menuen "Trips". Måske ser det lidt anderledes ud i Model 3, da den jo ikke har noget instrumentpanel?

Tak MOS, jeg har jo noget der hedder trips, så må lige tjekke der ;) 

Oscarsson
Oscarsson Jul 1 '19

Nyt kvartal - Nye tal..

Nu begynder det blive lidt statestik at kikke på. Trenden er den samme. Jeg ligger på samme niveau over Gronhund som altid og at turerne til Alperne i februar, altid trækker op forbruget. Ellers kør jeg kun bykørsel i København eller på mortorvej. Jeg kør sjældent landeveje, som nok er der man kommer lavest ned i forbrug. Jeg håber der kommer Model 3 biler på listen så vi kan se hvor meget vægten og ny teknik betyder.

I sommer bliver det Østrig-Italien-Schweiz og det bliver ikke under 200 Wh/km.

Gronhund
Gronhund Jul 3 '19

Jeg kan se, at jeg landede på 172 wh/km. Det er 2 wh/km mere end 2. kvartal 2017. Jeg havde faktisk troet, at jeg ville ligge lidt under, efter jeg har prøvet at køre mere i N, som MOS foreslog. Jeg tænker, at det må være pga. det bedre vejr sidste år, at jeg alligevel ligger højere, for jeg har flere længere turer, hvor jeg ligger under 150 wh/km.

Når konen kører, er det udelukkende bykørsel (på bakker). Når jeg kører, er det en del hovedvej, og noget motorvej (nok 60/40).

MOS
MOS Jul 6 '19

I Q2 har jeg kørt med et snit på 146 Wh/km. Det er marginalt højere end samme kvartal sidste år, hvor jeg kørte med et snit på 145 Wh/km.

Link til regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=1118484870

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 6 '19
Gronhund
Gronhund Oct 3 '19

Så sluttede kvartalet.

Jeg kom ind på min all-time-low: 163 wh/km.

En af grundende er helt sikkert, at jeg er begyndt at køre mere i Neutral.

En anden grund er nok også, at konen ikke køre de småturer i den som hun plejer. Så jeg har den mere for mig selv ;-)

PeterE
PeterE Oct 3 '19
Citat fra Gronhund

Så sluttede kvartalet.

Jeg kom ind på min all-time-low: 163 wh/km.

En af grundende er helt sikkert, at jeg er begyndt at køre mere i Neutral.

En anden grund er nok også, at konen ikke køre de småturer i den som hun plejer. Så jeg har den mere for mig selv ;-)

Man ‘kører’ vel ikke i N - triller biler ikke bare, men er regen så ikke også slået fra? Hvorfor og hvornår er det en god ide? 
Johannelund
Johannelund Oct 3 '19
Så sluttede 4 år med en gennemsnit på 220, masser af tung motorvejstrafik
Gronhund
Gronhund Oct 3 '19
Citat fra PeterE
Man ‘kører’ vel ikke i N - triller biler ikke bare, men er regen så ikke også slået fra? Hvorfor og hvornår er det en god ide? 
 

Point taken. Den ruller. Og det gør den faktisk ret godt. Den regenerer selvfølgelig ikke, men da regen jo ikke tilbagefører 100% af den energi, er det ikke altid en fordel at regenere, da den jo også bremser ved det (og derefter skal man så trykke på speeder, for at komme op i fart).

Der skal faktisk ikke meget bakke (ned af), for du kan rulle hele vejen ned af bakken, og stadig holde udgangshastigheden. Så sætter man den i "D" før man når bunden (og evt. "Autopilot", og bruger energi på at køre op af.

Jeg sætter også vogen gange bilen i "N" påvej hen til lyskryds, og hvis det så går for hurtigt tilsidst, sætter jeg den i "D" for at bremse. Når man kører på den måde, er det dog en fordel at have Regen på "Low".

PeterE
PeterE Oct 3 '19
Citat fra Gronhund
Citat fra PeterE
Man ‘kører’ vel ikke i N - triller biler ikke bare, men er regen så ikke også slået fra? Hvorfor og hvornår er det en god ide? 
 

Point taken. Den ruller. Og det gør den faktisk ret godt. Den regenerer selvfølgelig ikke, men da regen jo ikke tilbagefører 100% af den energi, er det ikke altid en fordel at regenere, da den jo også bremser ved det (og derefter skal man så trykke på speeder, for at komme op i fart).

Der skal faktisk ikke meget bakke (ned af), for du kan rulle hele vejen ned af bakken, og stadig holde udgangshastigheden. Så sætter man den i "D" før man når bunden (og evt. "Autopilot", og bruger energi på at køre op af.

Jeg sætter også vogen gange bilen i "N" påvej hen til lyskryds, og hvis det så går for hurtigt tilsidst, sætter jeg den i "D" for at bremse. Når man kører på den måde, er det dog en fordel at have Regen på "Low".

Spændende, tak - det vil jeg overveje at prøve på min halvlange tur hjem fra Fyn senere idag :)
jonsiii
jonsiii Oct 3 '19

Jeg fik også husket at aflæse mit første kvartal i morges. 143 Wh/km:

Mine tricks: Lidt ala. Gronhund hvor jeg bare slipper speederen, så effektmåleren ender på 0, mens jeg ruller mod rundkørsler/kryds. Men det der giver mest er motorvej ved 110 vs. 130.

Fordeling af km: 60% landevej, 40% motorvej (110). Generelt ikke mange småture, men kun lange +100 km ture.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 3 '19
Oscarsson
Oscarsson Oct 4 '19

Ganske highcore det der med neutral.

Jeg fandt det ikke interessant for min kørsel.

Jeg er vinderen igen, igen med højest forbrug per km. :)

Jeg bor i København og har langt til landevejs kørsel. Så kun by kørsel, til Alperne og på øde motorveje til Oslo.

Nu har vi fire års data. Er det nogen som kan tolke dataen hvis bilen forbruger mere eller mindre nu end da den var ny?

Jeg ser ikke en forskel. Kun at batteriet lader 20 km mindre nu end for et år siden.

MOS
MOS Oct 4 '19

Mit snit for Q3 blev på 140 Wh/km. Samme som sidste års Q3.

mbk
mbk Oct 4 '19

@MOS

Giv den nu lidt at leve af, jeg har 193Wh/km i en Model 3 :P

MOS
MOS Jan 2 '20

Så gik der endnu et år. Mit snit for Q4 blev 158 Wh/km. Årsgennemsnit for hele 2020 blev 153 Wh/km.

HemligNemlig
HemligNemlig Jan 2 '20

Sejt du ved hvad den bliver i 2020 allerede

MOS
MOS Jan 2 '20

Haha, den var go'! Der skulle naturligvis stå 2019. Men ja... det er nok et relativt safe bet, at snittet for 2020 også bliver deromkring ;-)

I 2021 skal der måske arbejdes lidt hårdere på at holde snittet nede, hvis jeg da når at få leveret min Cybertruck... Men mon ikke den først kommer i 2022?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 2 '20
PeterE
PeterE Jan 3 '20
Citat fra MOS

Så gik der endnu et år. Mit snit for Q4 blev 158 Wh/km. Årsgennemsnit for hele 2020 blev 153 Wh/km.

Det er vildt nok @MOS, jeg skal lige være helt sikker - du eksperimenterer stadigvæk med at køre hjemmefra på opvarmede batterier eller hvordan? Hvis det er sådan det er, hvad er så dit reelle forbrug per kilometer, dvs når du medregner den energi du bruger på at opvarme batterierne?

(hvis du kører på kolde batterier så er dit resultat kun endnu mere imponerende!) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 3 '20
Sider: «« « ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 »