Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Oct 27 '21

Det er ret flot kørt af mig ;-)

Desværre er det forkert. Jeg gætter på, at en del af den beregning sker i eMCC chippen, så det er et tegn på, at den ikke har det så godt. I hvert fald, så har den "glemt" at nulstille ved en ladning, og flere gange øger den slet ikke forbrug i den øverste linie. Men selv om det er forkert, så ser det da meget godt ud ;-)

Kiefer
Kiefer Oct 27 '21

Alt information omkring kørsel osv ligger i en database-fil på partition 4 på EMMC kredsen. Så hvis du ved at den måske har det skidt, ja så er det ikke utænkeligt at det med til at give dig det misvisende billede af din kørsel.

/Martin

MOS
MOS Dec 31 '21

Mit gennemsnitsforbrug for Q4 2021 blev 172 Wh/km. Gennemsnit for hele 2021 blev 167 Wh/km.

Link til regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=794620511

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 31 '21
Pensionisten
Pensionisten Dec 31 '21

Her er mit årsforbrug i 2021 for en TM3 SR+ (2020) incl. alle ladetab og enkelte forvarmninger. Måleren sidder umiddelbart før Tesla Wall Charger i garagen. kWh pris er sat til 2kr, idet jeg har nedsat afgift for forbrug over 4000 kWh/år (ren elvarme). 

Forummets indlæg er redigeret af Pensionisten Jan 2
PRAERO
PRAERO Jan 6

Uden at gøre noget som helst økowise lander jeg på 185kW/h siden marts 2019, 65.000 km i min M3P. Jeg er på Clever abo, gasser eller lader være som det nu passer.

Forummets indlæg er redigeret af PRAERO Jan 6
Ice2EV
Ice2EV Jan 6

Godt kørt PRAERO, idet jeg formoder du mener Wh/km, ellers ganske fantastisk kørt 65kkm på 185 kWh, vi andre når vel knap 900 km på den mængde.

Vores 3LR har gået 115.000 med et snit på 192  Wh/km

cth
cth Jan 6

205 Wh/km i modelS 2021 model over 12 mdr. 37.000 km.

Jeg hører til de få elbilsejere der giver den rigeligt gas, så jeg er tilfreds og er en væsentlig forbedring i forhold til den gamle S fra 2015.

Forbrug i KwH på min separat tæller giver ikke mening at oplyse for mig, da jeg lader lige så meget ude som hjemme.

hvor meget forbedring kan man egentlig hente på den konto?

Wh pr km.... er det som fossil biler at vi skal se frem til en forbedring her i fremtiden?

kan se mercedes sigter efter 100 wh/km i deres kommende C klasse elbil.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 6
MOS
MOS Jan 6
Citat fra cth

kan se mercedes sigter efter 100 wh/km i deres kommende C klasse elbil.

Det er nok desværre ikke realistisk, så længe en elbil vejer 2 tons. Ellers skal den i hvert fald have nogle hyper let rullende dæk, som ikke findes på markedet i dag samt en CW-værdi, der er det halve af dagens standard. Desuden vil almindelig motorvejskørsel i regnvejr og modvind samt forbrug af varme i kabinen om vinteren gøre, at det i praksis vil være næsten umuligt for en gennemsnitsbilist at holde et snit på 100 Wh/km. Heller ikke i en spritny elbil med stjerne.

Mit gæt er, at der løbende udvikles teknologier, der gradvist rykker grænsen for effektivitet. Men i samme takt bliver bilerne større, tungere, sikrere og fyldt med flere energikrævende features. Så det går vel lige op. Se bare på en typisk bil fra det forrige årtusind. De vejede typisk 1 ton. I dag vejer en typisk elbil nærmere 2 tons.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 6
Kiefer
Kiefer Jan 7

MOS: Jeg er ikke helt enig i at det ikke er realistisk at få en elbil derned. Det er jo netop målet for MBs nye EQXX som de mener kan køre 1000km på et 100KW batteri. Det er ifølge min lommeregner 100wh/km :)

Men det er jo så også opnået ved hjælp af de afdelinger der laver f.eks. F1 og deres GT-biler. Der ser ud til at være rigtig meget Carbin og fælge af Magnesium samt en CW værdi på blot 0.17. 

Jeg har endnu set billeder af en ny C-klasse elbil, så om det er realistisk i den, er jeg ikke helt sikker på. EQXX vil komme i en produktionsudgave senere på året, Størrelsesmæssigt kunne det jo godt ligne en C-klasse, men prismæssigt med de teknologier de indtil nu har med såe...

cth
cth Jan 7

https://www.inputmag.dk/mercedes-vision-eqxx-er-fremtidens-elbil/

Jeg tror mere og mere på at min næste elbil bliver en Mercedes

Synes ikke rigtig der kommer noget fra Tesla i nærmeste fremtid jeg kunne tænke mig...ud over model S måske...

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 7
MOS
MOS Jan 7

@Kiefer

Du skal læse meget bogstaveligt, hvad jeg skriver.

Jeg ved ikke, hvad deres nye C-klasse elbil kommer til at veje. Men hvis den skal ned på 100 Wh/km, så skal den i hvert fald et godt stykke under 2 tons, den skal have hyper let rullende dæk og en aerodynamik, der i den grad sparker røv. Og det er vel at mærke, hvis WLTP-tallet skal derned. Virkelighedens verden på en gennemsnitlig, regnvåd oktoberdag ude på motorvejen i en frisk, skrå sidevind er en helt anden snak. Vi ved alle, at der kan være stor forskel på en WLTP-test og så den virkelige verden.

Jeg tror ikke, at konceptbilen Vision EQXX har så meget med en C-klasse at gøre. Det er indtil videre blot en konceptbil, og konceptbiler har ofte meget optimistiske specifikationer, fordi det er temmelig uforpligtende og mange detaljer ikke er realistiske i en bil, der skal masseproduceres og sælges på det almindelige marked.

Når det er sagt, så synes jeg faktisk, at EQXX ser ud til at være et rigtig godt bud. Der er mange lækre aerodynamiske detaljer, såsom heldækkende hjulkapsler, spoilere og luftind- og udtag ved hjulene, diffusor og den specielle bagende er alt sammen noget, der får min indre aerodynamiker til at frydes. Hvis den er spækket med kulfiber og magnesium, så giv den også lige nogle usporty, hårde, smalle dæk med hyperlav rullemodstand, et batteri, effektelektronik og elmotor med meget lave tab. Så skal jeg nok få den ned på under 100 Wh/km på en god sommerdag i slipstrømmen bag en lastbil og med A/C slukket.

Så ja, hvis de rigtige betingelser er tilstede, så er det nok ikke urealistisk.

Men snakker vi forbrug for en brugbar elbil, der også er til at betale, på en typisk dansk efterårsdag på motorvejen for den gennemsnitlige bilist, så er der altså rigtig lang vej endnu til de 100 Wh/km. Medmindre vi altså snakker mikrobiler eller lign.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 7
selsoe
selsoe Jan 7

Ifølge de (ja, uforpligtende) specs de har opgivet til EQXX, vejer den under 1800kg og det er jo ganske imponerende for så stor en bil med 100kWh batteri. Men altså, det er jo også en konceptbil.

cth
cth Jan 7

MOS:

de 100 wh/km er ikke på en vinterdag og skal heller ikke være det.

Det er vel en sammenligning med alle de højtflyvende WLTP rækkevidder vi har nu.

Altså skal de 100 wh sammenlignes med mine 652 WLTP, som jeg kun når med 80 km/t på en minimum 10 grader dag uden regn og vind.

Ice2EV
Ice2EV Jan 7

@cth Den skal så også være 60% bedre for de samme 100 kW din S har med i bugen.

60% det er alligevel en del, også selv om F1 og AMG har været inde over. Husk lige F1 jo altså kun er vandt til at designe til en mand.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 7
cth
cth Jan 7

Ja ja... dete r også meget tidligt med de tal mercedes kommer med.

Vi må se når de er på gaden.

Før tæller det ikke.

MOS
MOS Apr 3

Snit for Q1 på 180 Wh/km.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 3

Jeg ligger på 187 i q1i m3p uden at spare på energien. Vil tro du kunne komme ned på 14x i m3. Energimængde i m3 er stort set den samme som i ms men forbrug er ca. 20% lavere.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 3
MOS
MOS Jul 5

Snit for Q2 på 160 Wh/km.

cth
cth Jul 13

Lige nu hvor jeg ligger og triller rundt i nordsjælland står der 154 Wh/km for de sidste mange km.

Men kommer så næsten aldrig over 90 km/t

210 Wh/km siden køb. 

Jeg har en hel del lange ture med op til 160 km/t.

Model S LR 2021

Kører ikke speciel sparekørsel. Men kunne være man skulle tage sig sammen og prøve.

Metguy2000
Metguy2000 Jul 13

Jeg er dybt imponeret over min kones M3sr+, der her i sommervarmen ligger på 110 Wh/km ved blandet kørsel. Den kører ovenikøbet med 19" turbine og helårsdæk. Jeg tænker MOS kunne pine den væsentlig længere ned.

Sider: «« « ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 »