Kører fuldstændig som jeg plejer ca 300-350 wh pr km på de første 5000 km. Jeg har ikke købt bilen for at ligge køre som en berlingo i nødsporet.
He he du kan ikke stille det sådan op.. jeg har kørt 14.000 km med et snit på 235 og jeg gør intet for at holde forbruget nede.. motorvej er ofte med 120-150 km i timen - landevej er tættere på de 80 km.. der er forskellen er i min optik er længden på distancen.. bilen falder meget i forbrug når man kommer over de første 30 km.. uanset hvilken fart og kørestil..
Lannister kan du ikke smide et nr til mobilpay?
Så er jeg tilbage efter at have været i Provence i påsken. 2 x 1800 km på motorvej med 4 voksne og en hulens masse bagage har ikke sænket snittet :-)
Før påsketuren lå snittet på 183. Det er nu endt på 203. Stadig ret godt, synes jeg.
I alt kørt i konkurrenceperioden: 9.271 km.
Højeste forbrug på turen var i øvrigt mellem SuC Hirschberg og SuC Mücke, i alt 145 km tilbagelagt med 318 wh/km i snit. Lange dele af den strækning blev tilbagelagt med 160 km/t.
Google-arket er opdateret med mine data.
Nå, nu kunne jeg alligevel ikke styre min nysgerrighed mere selv :-)
I alt har jeg ladet 913 kWh på diverse SuC's dernedad + "mormor"-ladning på campingpladsen.
Jeg har kørt 2 x 1805 km derned og anslået 200 km rundt i området dernede.
Fraregnet 13 kwh i bilen da jeg kom hjem, giver det 900.000 Wh/3810 km = 236 Wh/km i snit. Dette inkluderer "vampire-drain" i 8 nætter. Passer forbløffende med mit estimat på 240 wh/km i snit, som var udgangspunktet i mit regneark. Generelt har jeg kørt hurtigere end jeg forudsatte i mit regneark (125 km/t).
Der er generelt kørt med "hastighedsgrænsen + 5 km/t" hvor det har været muligt. På strækninger med fri hastighed i Tyskland har jeg ligget omkring 145 - 160 km/t. Max-hastighed var 191 km/t.
4 voksne, masser af bagage & varmen på 21.5 grader.
Bilen er en 70R med 19'' helårsdæk på 45 psi.
@SuneH - Dejligt med strukturerede analyser. Dine resultater med Tessi´n er jo misundelsesværdige.
Nu har jeg selv kun kørt EV siden november (dermed kun under vinter konditioner) så jeg ser frem til sommerferieturen der er planlagt til Bibione der ligger ved den nordlige kyst i Adriaterhavet i Italien, GPS´n i bilen siger 1612km. og 7 SuC stop undervejs (afhængig af batteriets ladestand ved afgang fra Viborg)
Tak for dine motiverende og informative indlæg.....
Generelt må jeg sige, at TMS'ens trip funktion er super nyttig og meget præcis. Jeg endte med at ignorere mit excelark og stole på bilen :-)
Ved ankomst til en SuC vælger man den næste SuC i navigationen. Da jeg kørte en smule hurtigere end tilladt, lod jeg den lade til den viste, at jeg ville ankomme til næste SuC med 15-20%. Så er det bare afsted, og i løbet af de første 5-10 km regner den en ny hældning ud, hvor jeg så typisk ville ankomme med 6-8%. Hvis kurven falder under 5% ved ankomst, siger den man skal sætte farten ned for at være sikker på at komme frem. Så er det bare at klikke fartpiloten 5 km ned, så retter den sig i løbet af de næste 10-15 km. Jeg ankom som regel med 7 - 9% ved SuC'erne.
Beregningen tager højde for gældende hastighedsgrænser og stigninger/bakker på turen. I Kassel fx kan man tydeligt se, at kurven har "pukler" som afspejler de lange bakker på de kanter, mens kurven er helt flad omkring Frankfurt.
Jeg ved godt at "best practise" blandt de garvede er at "køre hurtigt og lade hurtigt" - dvs at lade på ALLE SuC og køre så stærkt som muligt mellem SuC, da man får bedst ladehastighed hvis man ankommer med SoC så tæt på 0 som muligt.
Men jeg er ikke helt sikker på den holder i praksis. Grunden er, at den tid der går med at køre af motorvejen, igennem 2-3 rundkørsler, lokalisere SuC, finde stander & tilkoble bilen trækker gennemsnitshastigheden ned. På vej tilbage til motorvejen skal man så igennem de samme 2-3 rundkørsler mm. I alt kan de nemt give 5-10 min. i spildtid. Og med 125 km/t kører man immervæk 21 km på 10 minutter! Så man er "bagud" når man kommer op på mortorvejen igen.
Så jeg tror i praksis, at det godt kan betale sig at lade så meget op, at man kan springe 1 - 2 SuC over, køre tæt på fartgrænsen og til gengæld holde en højere gennemsnitshastighed... Men det er nok et spørgsmål om religion, om man er til at køre mange korte, hurtige stræk eller om man er mere til de lange, lidt langsommere. Det må man kunne regne på...
Rigtig god tur, det er bare fantastisk at cruise ned gennem Europa i TMS!
Og undskyld for tråd-drift, det har jo ikke så meget med Awg.Challenge at gøre :-)