Loading...
dk

Tesla Model S Vinterdæk | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Oct 17 '14

Hej Louise,

Det er størrelsen på dækket.

Dvs. 245/45 er 245 mm bredt og 45 er dækkets profil (forholdet mellem højde og bredde i %), hvor 255 så er bredere men lavere.

Jeg er ikke dækmand, men ville hælde til standard mål som er 245/45.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Oct 17 '14
kajakaj
kajakaj Oct 17 '14
sorbra
sorbra Oct 17 '14

Gode nyheder (synes jeg) fra Mikkel@Tesla her til aften: Tesla har valgt at nedsætte aftermarket prisen på hjul både med og uden dæk, så den nu kun ligger 885 kroner over prisen "inkl. bil". 

Dvs. at et sæt 19" standard hjul med Pirelli Sottozero vinterdæk (loadindex 102V) nu koster 18.885 (plus montering hvis man ikke har en vinterpakke). Tidligere var det vist 30K...

Uden dæk koster base hjulene (incl. TPMS sensorer) nu 10.680 kr. Altsammen incl. moms.

Personligt har jeg besluttet mig for at købe hjulene, men få sat Michelin Alpin PA4 (loadindex 102W) på. Incl. montering lander jeg så vist lidt under 23K. Så får jeg hvad jeg håber er de bedste og mindst støjende vinterdæk, samtidig med at jeg ikke behøver bekymre mig om specs. for 3. parts hjul.

Det har jeg det godt med.

Henrik1968
Henrik1968 Oct 20 '14

Hej Sorbra

Tilbyder Tesla en "fuld pakke" dvs levering af de færdige fælge inkl Alpin dæk/TPMS sensorer, eller skal man selv have disse dæk påmonteret andetsteds?

krogsgaard
krogsgaard Oct 20 '14

Henrik1968: alt er inkl. Fælge, dæk, sensor. Dækket er monteret på fælgen. montering på bilen er vist 700-800 kr.

Maho
Maho Oct 20 '14
Var der nogen som havde spurgt tesla om man kan få bilen leveret med vinterdæk i stedet for helårsdæk? Jeg har i dag skrevet til Anna herom, men andre som ved noget?
sorbra
sorbra Oct 20 '14

@Henrik1968: Så vidt jeg har forstået leverer Tesla kun den fulde pakke hvis man vil have Pirelli Sottozero dæk.

Så, jeg henter et sæt fælge med TMPS sensorer på Kirstinehøj i løbet af ugen, og så kører jeg et andet sted hen for at få sat Michelin dækkene på de nye fælge.

Jeg har valgt den kombo fordi jeg så ikke behøver at bekymre mig om fælgspecifikationer og faktisk også synes at Tesla's standard fælge er rigtig pæne. Og så har jeg læst mig til at Michelin dækkene er mere støjsvage end Pirelli dækkene. For, selvom Pirellierne sikkert også er fine vinterdæk, er vejstøj altså en vigtig parameter for mig. Endelig er loadindex blevet en vigtig parameter, efter en tur på de tyske motorveje i kraftig sidevind for et par uger siden (Pirelli har loadindex 102V. Michelin har 102W).

Henrik1968
Henrik1968 Oct 22 '14

@sorbra: Tak for svar :-)

Ville egentlig også helst have Michelin, men er lidt mageligt anlagt, så efter lidt granskning på nettet blev min konklusion, at forskellen mellem de to dæk er marginal (jeg er ikke så bekymret for dækstøj). 

Jeg kiggede bl.a. på:

http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=181

http:///...ero-vs-michelin.html

Har nu bestilt fælge mit die ganze molevitten hos Tesla til montering i november. Pris inkl montering: 19.535kr

JensMelhede
JensMelhede Nov 28 '14

Er der nogen som har monteret 255/40R20 vinterdæk på 20" fælge?

Jeg har lige monteret mine Vossen hjul med disse dæk og de skraber på i yderste position når jeg drejer. Men jeg ser at Polar også sælger disse dæk, så det undrer mig noget.

Min bil er en P85+ hvor sommerhjul er smallere for - men bilen skulle vel eller passe samme hjul og dæk skulle jeg mene.

KS
KS Nov 28 '14

@Jens: Det er ET målet der gør forskellen. Originalt et ET40 - og har fælgene et lavere ET mål kommer de længere ud, hviklet også gør at de kan skrabe på ved ca halvt "rorudslag".

JensMelhede
JensMelhede Dec 1 '14

@Ken: Det kan jeg ikke få til at passe, da det blot vil flytte hjulet lidt længere ind. De skraber på inde i hjulkassen på forsiden (ud imod lygterne). Har lige checket og ET35 er det godkendte mål på Vossen 20" fælge til Tesla. Nå men forhandleren vil nu bestille 245/40R20 dæk hjem, så skiftes de forreste dæk og jeg håber så at denne cm vil få dækket til lige at gå fri. Kan se at eksempelvis Keratech også vælger 245/40R20 som vinterdæk til 20" Vossen, så mon ikke de passer.

Er der ikke andre som kører med 20" vinterdæk?

JL
JL Dec 1 '14

@Jens:

Det er rigtigt hvad Ken siger - lavere ET = fælgen kommer længere ud i skærmkassen og derfor kan den skrabe på når du ændrer ET fra 40 til 35.

Det nemmeste er at bruge en beregner hvis du vil være helt sikker, f.eks. http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator.

Selvom ET skulle være den samme, spiller bredden på fælgen også ind - jeg ved ikke hvor bred standardfælgen er, men Vossen's 20" er enten 9" eller 10.5" (mon ikke dine er 9"). Så hvis standardfælgen er mindre end 9" vil det isoleret set, også betyde at din Vossen fælg kommer længere ud end standardfælgen. 

Så det er altså både ET og fælgens bredde der spiller ind (udover dækkets dimensioner).

Forummets indlæg er redigeret af JL Dec 1 '14
Claus8930
Claus8930 Dec 1 '14

Hej Jes

Hvor kan du kunne købe Vossen fælge i DK? Har forelsket mig i deres 22" som sommersko :)

JensMelhede
JensMelhede Dec 1 '14

@JL:

Problemet er ikke at fælge kommer længere ud i mit tilfælde, da de rammer imod inde midt i skærmkassen og kun når jeg drejer ca. 2/3. Hvis fælgen havde et mindre ET ville dækket blot gå imod nogle millimeter længere inde, men stadig gå på. Mine fælge er ganske rigtigt 9x20. Med et smallere dæk vil hjørnerne/kanterne af dækket nok lige gå fri og ikke ramme på skærmkassen.

Mine performance 21" fælge har jeg lige set i manualen er kun 8,5x20 så det spiller naturligvis også ind. Åbenbart mener Vossen og de danske forhandlere at der kan bruges en 9x20 foran. Vi får se når jeg får skiftet dæk til 245 istedet for de 255 som sidder på nu.

@Claus: Jeg har købt hos gp24.dk som havde en god pris på Tesla TPMS ventiler smme med fælge+dæk. En anden er Keratach.dk, de var bare lidt dyrere for samme konfig, da jeg checkede.

JL
JL Dec 1 '14

@Jens:

Ok - håber det hjælper så og er interesseret i at høre resultatet. 

@Claus: Blot til information :-) Jeg har selv kigget på Vossen CV4 og har også skrevet lidt med Vossen. De siger at 9x22 burde smutte lige på hele vejen rundt. Hvis man kører "staggered" med 9x22 foran og 10,5x22 bag har jeg set at de fleste kører 245/30-22 foran og 295/25-22 bag. Man kan også køre 10,5x22 hele vejen rundt, men så skal der 3-5mm spacere på foran (i følge Vossen) :-)

Kiefer
Kiefer Dec 1 '14

Har lige fået mail i dag fra GP24 at vinterdækkene er sendt med fragtmanden, ser ud til at Michelin Pilot er ved at gå i restordre flere steder... daekonline vil nu have over 3100 stykket for 19" udgaven...

Det er nok meget fornuftigt at, de så snart bliver sat på min bil...

/Martin

JensMelhede
JensMelhede Dec 8 '14

Endelig: fik ombyttet Continental vinterdæk fra 255/40R20 til 245/40R20 foran på mine Vossen fælge og nu kan jeg dreje uden at dækket skraber på - dejligt. Så en advarsel til alle, køb IKKE 255/40R20 til hjul foran - uanset ET40 eller ET35 mv.. Det går fint som bagdæk og jeg har nu 2 stk. reserve dæk til når mine 255/40R20 dæk bagpå skal skiftes.

MEN desværre en yderligere advarsel, hvis I skal have skiftet dæk på en fælg, så sig klart til værkstedet at du IKKE vil have ridser i fælgen ifm. udskiftningen. Det sagde jeg godt nok også, fik at vide at de har beskyttelse på værktøjet, men alligevel kom der ridser i begge 10 dage gamle fælge. De skal nu (venter nok til foråret) repareres for værkstedets regning, men MEGA irriterende med helt nye fælge. Heldigvis er de mørke og det er næsten altid mørkt i denne tid, så jeg overlever nok denne vinter.

ps. er kommet mig over D-feberen, er bare glad for min P85+ som ofte skaber opmærksomhed rundt omkring :-)

egernmus
egernmus Dec 8 '14

Hej Jens..

har lige i søndags sat Michelin Alpin PA4, 255/40R20 på "MAK" fælge med ET38 på uhyret  .. og var spændt på om de gik på .. og de rører lilge præcis udluftningsklapperne inde i plastik-inderskærmen.. hvis jeg bremser..  mens jeg bakker. Fremad ingen problemer.

Tror ikke jeg vil gøre noget ved det, det går over, når de får slidt en halv milimeter af kanten .. det tager nok ikke mange kilometers kørsel før det er i orden ;-)

(edit) De er 8.5" brede.

http:///...5&rimDiameter=20

/Ulrik

Forummets indlæg er redigeret af egernmus Dec 8 '14
Tesla_guru
Tesla_guru Apr 13 '15

Så lige at man kan købe Michelin vinterdæk Alpin 4 245/35/20 til bilen i Tyskland for 2.735,- incl fragt til DK (lidt uden for sæson) Man sparer ca. 400 - 600 pr. dæk p.t i forhold til dansk nethandel :)  

Link fjernet. E-tyre viste sig at være et fup nummer :(

Man kan dog stadig finde lovlydige tyske sites der sælger dæk billigere end i DK

Forummets indlæg er redigeret af Tesla_guru Apr 22 '15
SQLCPH
SQLCPH Apr 13 '15

@Tesla_guru. Tak for tippet. Hvor meget ligger dækkene på "normalt"?

Michelin Pilot Alpin PA4 XL - 245/45R19 - Vinterdæk

GP24.dk har dem til 8.644 kr leveret

e-tyre.de til 1055€ = 7.860 kr leveret

Jeg kunne godt finde på at købe vinterdæk snart :-) Billigere antageligt

/Søren

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »