DerHansi: Er du fuld eller hvad?
DerHansi: Helt enig
Overhaling indenom er uansvarligt og dumt. Men at foretage en "elefantoverhaling" med 113 km/t over så lang en distance, er satme også både dumt og ulovligt! Hold da til højre....
helt ærligt... FAS723 har blot overhalet som så mange andre ville gøre. Han kører 110 på en formodentlig motorvej med 110.
Det er da total uansvarligt hvad idioten laver.
Ud fra videoen kan jeg da ikke se hvor længe han har ligget i overhalingsbanen, eller hvor mange biler der i det hele taget ligger og snøvler i inderbanen.
Men når vi nu er ved det, så er jeg lidt træt af dem der i yderbanen gerne vil presse os andre ind i små huller i inderbanen, så de selv kan komme frem og bremse ned bag den næste bil i yderbanen.
Der er altså tit kun 2 spor og er man på 110 eller derover, så må bagved kørende sku vente til vi andre kan komme ind i et stort nok hul i inderbanen.
Nej jeg er slet ikke den type der ligger og tøffer med 110.
Jeg kører meget mere og også gerne for stærkt når der er plads!!!
Men jeg har også forståelse for at der er nogen der kører lovligt 110 og bare gerne vil have lov til at overhale lastbiler eller andre langsomt kørende.
Der er så mange biler på vejene i dag, at det bare er rigtig svært at tro man kan eje yderbanen.
Tror også at DerHansi og Henrik_dk er på et eller andet....
Indtil tåben dukker op er jeg ganske alene i ydersporet og har i øvrigt netop overhalet en anden bil. Har simpelthen ikke en chance for at nå at trække ind. Jeg kan også finde ud af at køre stærkt - gør det gerne, men uanset hvor meget man har lyst til det, og hvor meget man gerne vil forbi, så rammer bøden og evt. klippet i kortet selv om man bare skulle forbi.
Iøvrigt som skrevet hastighedgrænse på alle motorveje nær København og nord for: max 110. Sjældent man kan køre meget stærkere kl. 18 en normal hverdag forøvrigt.
He he, ja der er mange meninger om hvad man skal og ikke skal..
Jeg tror jeg er blevet for gammel til at gide hidse mig op over folk der ikke trækker ind til højre. Før i tiden ville jeg forsøge at presse dem lidt eller blinke etc. – men hver fjerde reagerer ved at køre endnu langsommere og bliver tydeligvis dybt fornærmet, så nu trækker jeg bare selv ind og kører forbi. Jeg har jo nødsporet, hvis de vågner op og trækker ind uden at orientere sig, så det er sikrere end en overhaling udenom, hvor man er en smule på den, hvis den man er ved at overhale skifter bane. Eneste reelle fare er civile politibiler. Det sker da at jeg får et fornærmet blink bagfra bagefter, og det må vel betyde at den forsmåede mente at eje yderbanen og er utilfreds med af at blive udfordret i den forestilling.
Jeg skal selvfølgelig lige præcisere at jeg på ingen måde ligger og kører hasarderet eller slingrer ind og ud mellem biler eller i det hele taget forsøger at komme hurtigere frem i tæt kørsel, hvilket jo også er helt udsigtsløst. Men nogle gange er det bare grotesk som langsomme bilister mener at have ret til at blokere for alle andre, og det gider jeg altså ikke længere at bruge krudt på at "diskutere" med dem.
Vedr. den konkrete hændelse på videoen er der jo tale om en tæt og hasarderet overhaling, og da Teslaen kun accelererer ganske lidt, ser det for mig ud som om FAS723 ville have været nødt til at sænke farten betragteligt, hvis han skulle have trukket ind. Det havde selvfølgelig været et yderst venligt træk, hvis han kunne have nået det, men jeg synes ikke man kan klandre FAS723 for at blive liggende i yderbanen og køre med den tilladte hastighed. Uanset regler og love og klip og ikke klip i kortet, må den moralske hovedregel være at der skal være plads til alle, både de langsomme og de lidt hurtigere, og at man skal vise hensyn og passe på ikke at forårsage ulykker. Og enhver må have ret til at køre så langsomt, at de ingen bøder risikerer, selv om det kan være ret så generende for de andre – det er jo den langsomste, der bestemmer alle andres hastighed…
Tak for videoen – altid sjovt at se virkelighedens hændelser og kommentarerne dertil ;)
Tjaaeeh FAS723, DU kan da godt trappe lidt ned på den beroligende medicin. Den kvajede ejerfornemmelse af ydersporet du demonstrerer ; du ved det jo godt selv, jævnfør dit eget indlæg, er lige præcis det som ansporer til den adfærd du blev udsat for. Jeg håber sgu du spildte kaffen - eller at cerutten dryssede i cardiganen :-P
Tjaaeeh FAS723, DU kan da godt trappe lidt ned på den beroligende medicin. Den kvajede ejerfornemmelse af ydersporet du demonstrerer ; du ved det jo godt selv, jævnfør dit eget indlæg, er lige præcis det som ansporer til den adfærd du blev udsat for. Jeg håber sgu du spildte kaffen - eller at cerutten dryssede i cardiganen :-P
I dette tilfælde er du altså hel gal på den hansi.
Kig nu på video igen.
der er intet der retfærdiggør hvad du skriver.
jeg er sådan set enig med EDGE.
kan selv finde på det.
men lige nu taler vi om fas723's video.
Hvor i denne video kan i se det rimelige i at han bliver overhalet indenom.
Lad os se bort fra den hasarderede del.
Der er vi nok enige.
@koden : FAS723 fortæller han netop har overhalet en bil, det er der ikke meget der tyder på på videoen, det er formentlig også sket for en 8-10 sekunder siden, så er der ca. 150 meter op til den næste bil og jeg skal love for den overhaling også sker i et adstadigt tempo (yderligere ca. 10 sekunder). Jeg har dæleme svært ved at se det smarte i den kørsel. Han burde være trukket ind efter hans "netop overståede overhaling", så havde han ikke fremprovokeret/bidraget til situationen. At jeg så synes ham "indenomsbilisten" ikke lige står til prisen som årets bilist, det er så en anden ting. Vi ser verden forskelligt, men det jeg ser det er en typisk dovenskab, hvor det åbenbart er for stor en anstrengelse af holde ind til højre, efter en overhaling (man kører jo det maksimale man lovligt må og så må resten bare vente). Adfærden pisser mig af - ikke mindst den selvretfærdige tone.
Da vi i videoen ikke kan se bagud, så kan vi ikke se hvor mange der ligger efter ham der overhalder indenom.
Men hvis der lå 4 biler så ville fas723 skulle trække ind og bremse ned, ind til de 4 havde passeret.
Jeg mener her at det giver mere mening at fortsætte og komme forbi den første i inderspor.
Derefter kan dem bagved køre forbi.
Hvis fas723 har ligget "derude" hele tiden er det en anden sag.
Men det ved vi jo ikke.
Uanset hvad så bør man ikke køre bil hvis man lader sig provokere så meget at man udfører sådan en indenoms overhaling.
Så bare for at slå min holdning fast.
Hvis fas723 har overhalet en bil som jeg formoder, så ville jeg have gjort fuldstændig det samme.
I øvrigt ville jeg nok sende videoen til politiet, uden at vide om den kan bruges til noget.
PS: hvorfor er der i øvrigt så mange der kører så langt under hastighedsgrænsen. Ses desværre tit.
Det er ikke et spørgsmål om at holde på sin ret i yderbanen.
Tror desværre det er en misforståelse mange hurtig kørende i yderbanen har om deres medtrafikanter der overhaler.
Loven er klar og UTYDELIG.
-------------
"Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
Så simpelt er det ifølge stk. 1 i Færdselslovens paragraf 15 at gebærde sig på motorvejen. Og så kompliceret. For der er nuancer.
Det fortæller Jørn Pakula Andresen, specialkonsulent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, i forbindelse med en national kampagne for at få trafikanter til at holde til højre på motorvejen.
- Der er nogle berettigede tvivlstilfælde, men vi skrider kun ind, når vi ser klokkeklare brud på reglerne, siger Jørn Pakula Andresen."
-------------------
Hvis man kører i inderbanen og nærmer sig en der skal overhales, så har man i god tid orienteret sig bagud.
Hvis man uden fare kan trække ud og overhale, så er en evt. hurtig kørende nød til at acceptere at måtte sænke hastigheden og holde sig bag den overhalende.
den overhalende skal selvfølgelig så trække ind til højre derefter.
MEN... hvis der længere fremme i yderbanen alligevel kører andre biler og der evt. er flere hurtig kørende bag den overhalende, hvorfor i alverden skulle han så trække ind til højre for at bremse ned?
Der er bare så mange situationer og tvivlstilfælde.
Jeg hader jo også dem der ligger i yderbanen og bare aldrig fik trukket ind og som ikke orienterer sig bagud og først ser mig når jeg har trådt på bremsen.
Så trækker de ind men har der generet os andre.
Eller dem der i inderbanen først til sidst orienterer sig for at overhale og enten trækker ud foran en eller laver sådan et mærkeligt sving ud og tilbage igen fordi de ser en i yderbanen.
Der er masser af eksempler.
Men bøde får du kun når det er klokkeklart at du ikke overholder højrereglen.
Mener ikke det er tilfældet i denne video og mener igen at der mangler optagelse nok til egentlig at fastslå hvad der sker forud.
Ellers god lørdag for jeg ved det er et emne der bringer selv bedste venner på kollisionskurs.
Men tænk positivt så går det hele nok :-)
Jeg tænker skam ganske positivt og har altid en god lørdag. Men uanset hvad mr. Padua enten måtte sige eller ikke sige, så er det hans fortolkning af loven. Men loven er klar. Du skal ALTID holde så langt til højre som muligt og ikke så langt som det er hensigtsmæssigt...;-).
Men i bund og grund er min personlige holdning at det handler om mangel på forståelse for sikkerhed under kørsel på motorvej. En sådan er langt bedre udbredt i feks. Tyskland, hvor man gennemgående ser overhalinger med personbiler (for det er en overhaling) på motorvej foretaget hurtigt og sikkert. Der er som vi ser på videoen ikke tvivl om, at færdselsssikkerheden ofte tydeligt sættes i fare når nogen ikke trækker ind umiddelbart efter endt overhaling.
@Hookmaker: +1. Har boet i Schweiz og arbejdet i Tyskland i mange år og derfor krydset Nord-Syd utallige gange. Der er en anden og bedre Autobahn kultur syd for den danske grænse - ingen tvivl om det!!
Nordmændene kører normalt også pænt - men ikke altid.
Denne var tæt på (10 cm)!
Har sendt klippet til taxafirmaet - som vil tage en alvorlig snak med chaufføren.
https://drive.google.com/file/d/0B43K8ufQG5_FYm9jQl9JTDlveGs/view?usp=sharing
To dårlige oplevelser på en uge.
https://www.dropbox.com/sh/xdge6c33yhwrgfz/AAAnq97E9FVPHhbRGWNw7FNea?dl=0