Loading...
dk

Bedre rækkevidde på ny Model S. Hvad er årsagen? | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Aug 15 '16
Huha mange spørgsmål.
Lidt hurtig matematik viser du har tapt uder fire pct af din oprindelige kapacitet. Det er helt normalt.

Den bedste måde du kan teste din kapacitet på er at lade til 100 pct og kører den helt ned til 0. Min 85d viste ved 50.000 at jeg havde 72 kwh til rådighed.
Du har aldrig alle kwh til rådighed til kørsel.
Noget bruges til kabinevarme, sikkerhedssystemer og beskyttelse af batteriet.
Mener, at man på nye 85erere har omkring 78 kwh til rådighed.
En elbils batterier degraderer over tid, hvorfor du aldrig vil kunne opnå den rækkevidde bilen havde da den var ny.. Erfaringer viser at degraderingen er størst det første år og så aftager den.

Kilometervisningen på Teslaen kan sættes på to måder.
1. Til at vise europæiske urealisiske opgivelser (ret sikker på din lånebil har stået til det)
2. Til at vise amerikanske mere realistiske opgivelser, som din egen bil står til.
fmm1000
fmm1000 Aug 15 '16
Range mode skulle have meget lidt effekt på s85.
Ifølge Tesla Bjørns test på en p85d skulle den her forbedre forbruget med syv pct.
MrCoffee
MrCoffee Aug 16 '16
Hej undrede mig da jeg havde en låne Tesla 85D for den ladede til 446 ved 100% det havde jeg aldrig fra ny på min alm P85. Max 396 eller lign. Men det var pga de to motorer der arbejder mere intelligent sammen og sparer strøm ved marchhastighed hvor de bruger mindre energi end med en motor.
KXR
KXR Aug 16 '16

MrCoffee.

Ladede ved en fejl til 100% i fredags, havde lige glemt den stod til 100% charge.

Det gav 425 km typical. Da bilen var ny hed det 418 km. 85D fra 10/2015. 

De 446 km er godt nok flot, hvornår er bilen fra?

Kiefer
Kiefer Aug 16 '16

Når jeg lader min S85 fra december 2015 til 100% får jeg 395km typical...

/Martin

T3S7A
T3S7A Aug 16 '16

Husk nu det er forskel på hvilken fast typical W/km bilen bruger som faktor, alt efter om det er en Dual drive eller ej. 
Det betyder ikke nødvendigvis at man kan komme længere i en Dual. 

Hilbert
Hilbert Aug 16 '16

Der er stor risiko for misforståelser omkring angivelsen af rækkevidden i km, da den ændres afhængig af typical/rated – range mode ON/OFF – model og årgang – sommer/vinter. Uden at angive disse har sammenligning af rækkevidden i km ingen mening.

Derfor er det nok bedst (ved sammenligning) kun at interessere sig for % og kWh. Km typical er en god hjælp til den daglige kørsel, men kun vejledende.

En simpel/hurtig indikation af de til rådighed værende kWh fra 100-0% kan findes når du lader: Notér % rækkevidde før start af ladning og % ved slut og notér så hvor mange kWh du har ”fyldt på”.

Eks. 20% til 80% og 45 kWh. Til rådighed til kørsel med 100% opladet batteri fås så: 45 x 100 /80-20 = 75 kWh.

Skjult under 0% ligger ca. 5 kWh ”Zero mile protection” (”reservetank”) og 4 kWh ”Bricking Protection” – altså ca. 84 kWh batterikapacitet. Batterikapaciteten falder med faldende temperature (vinter).

SuneH
SuneH Aug 16 '16

Jeg vil lige påpege, at ikke engang % kan bruges til at sammenligne, da der jo er stor forskel på hvor meget energi man har til rådighed ved 50% i en 60 kWh og en 90 kWh model. Og der findes jo både 70, 75 og 85 varianter.

Så kWh er nok det mest relevante at sammenligne. Og selvfølgelig wh/km.

Sammenligner man ladestyrke, er effekt (kW) direkte sammenligneligt.

P85DK
P85DK Aug 16 '16

@Hilbert - hvor har du de 84 kWh batterikapacitet fra?

Der har længe været stillet spørgsmålstegn ved batteristørrelsen på 85 kWh batteriet, hvor konklusionen nok bevæger sig hen i mod at batteriet er på ca. 81 kWh med ca. 77 kWh til vores rådighed.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslas-85-kwh-rating-needs-an-asterisk-up-to-81-kwh-with-up-to-77-kwh-usable.61896/

T3S7A
T3S7A Aug 16 '16

Enig med P85DK. 

Synes det er helt utroligt at alle helt stille og roligt har ladet sig spist af med, at bilen er solgt som 85kWh, men kun har 81kWh, og 76,5kWh til drift. 

Både 60 og 70kW modellerne er solgt med mindst 60 eller 70kWh batteri. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Aug 16 '16
Hilbert
Hilbert Aug 16 '16

@Sune: Mit ærinde var at give nye folk en hurtig og grov metode til at beregne deres batterikapacitet. Selvfølgelig skal batteriets ”mærkekapacitet” medtages ved evt. sammenligning af forskellige batteristørrelser. Men som du jo nok ved er jeg egentlig imod alle disse beregninger og sammenligninger, da de er forbundet med ret store ukendte usikkerheder.

@P85DK: Jeg skriver ca. 9 kWh ”protection” under 0%, netop fordi nok ingen ud over Tesla kender denne værdi. Måske er den kun det halve, som dit link påstår. Men det interessante for Teslaejeren er vel også hvor mange kWh, hyn har til rådighed, og med et 85 kWh batteri ligger på CA. 75 kWh efter ”indkøring” (med lunt batteri). Efter mange ”ladecykler” må forventes en vis degradering (N.B. f.eks. 40-70% er kun 0,3 cyklus). Men lad os tage degraderingssnakken op om en 5 års tid, når den MÅSKE er målbar.

P85DK
P85DK Aug 16 '16

@Hilbert - det var ikke en anklage, jeg håbede bare du havde noget konkret viden, da det da ville være rart hvis et 85 kWh batteri faktisk var et 85 kWh batteri.

Men dit gæt på 5 kWh zero protection er nok desværre ikke rigtig :-(

jensk2
jensk2 Aug 16 '16

Da jeg fik min 70D i december førte jeg regneark over opladninger, hvor jeg anslog 'hvad bilen mener' at kapaciteten er, ved at dividere kWh tilføjet med km tilføjet og den angivne ladestand i procent og beregnede altid mellem 69,08 og 70,4kWh.Det eneste jeg kunne konkludere var at software antager at en kilometer koster 0,190 kWh og at batteriet kan lagre nøjagtig 70kWh:-) Max kapacitet er selvsagt lidt usikker, når man (som jeg) kun lader 25% hver dag:-)

Ved sommer ferie i Jylland har vi SUC ladet helt nede fra få procent til over 70% og LinkmyTesla.dk oplyser:

Største kapacitet: 30,01kWh fra 15% - 57% =>max =  30,01 /0,42 == 71,4kWh

Mindste kapacitet: 34,64 kWh fra 19% -69% => max = 34,64 / 0,50 == 69,3 kWh

Det argumenterer vel fortsat blot for at bilens software forventer at batteriet KAN modtage 70kWh, og  at LinkMyTesla måler lade effekt. (Hvad ellers, hvordan skulle man under opladning kunne måle hvad der faktisk lagres:-)).

Hvilke tal når 85D ejere?

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 16 '16
Hilbert
Hilbert Aug 16 '16

@P85DK: Jeg tog absolut ikke din kommentar som en anklage, Kim, jeg prøvede at besvare dit spørgsmål, og burde måske have vedlagt det billede, som jeg tog mine tal fra, men jeg kan ikke huske kilden, og betragter heller ikke dette som sandheden, derfor CA. Måske får vi på et eller andet tidspunkt vished for forholdene.

Elbilfabrikanterne burde nok oplyse om kWh til rådighed, da det må være det som er interessant for kunden.

jensk2
jensk2 Aug 16 '16

Hej Hilbert

Fin grafik, men lidt second-hand og bundet til en speciel version af software og måske forældet? Hvad siger din bil? Hvis du lader den 50%, kan du så virkelig kun lade 75,9/2 == 37,95kWh? 75,9 kWh er lidt langt fra 85kWh:-(

Passer ikke engang med gængs 'conspiracy' at en 70D har 14 x 5kWh == 70 kWh og en 85D har 16 x 5 kWh == 80 kWh.

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 16 '16
Hilbert
Hilbert Aug 16 '16

@jensk2: Ja, hvis jeg lader fra 20-70% viser bilen (S85) 37,5 kWh - i vinters 36,8 kWh.

Hvorfra kommer dine tal til beregning for 70D og 85D?

jensk2
jensk2 Aug 16 '16

Hej Hilbert

Hvis opladning fra 20-70% tilføjer 37,5 kWh må 100% vel være 75 kWh.

De tal jeg oplyser er for min egen 70D. At en 85D har 16 moduler og en 70D kun 14 moduler kan ses af specifikationerne for batteri spænding.

mvh

jens

MrCoffee
MrCoffee Aug 17 '16
KXR, tror den var fra sidste år, havde kørt 22000
Abreinhold
Abreinhold Aug 19 '16

Kunne en måde at teste kapacitet på ens batteri, være at smide den i en Clever lader med batteriet tæt på 0, lade op til 100% og så på standeren hvor mange kWh der er leveret? 

Eller kan man ikke rigtig stole på dette heller?

Jeg føler nemlig ikke at min S85 reelt har 85 kWh til rådighed.

TorbenS
TorbenS Aug 19 '16

Den App som hedder "Remote S" oplyser hvor mange kWh du fylder på. Det er måske nemmere.

Sider: « 1 2 3 »