Loading...
dk

Aktiekurs / fremtid | Tesla Forum

MrCoffee
MrCoffee Sep 1 '16

Hej alle

Jeg har nu siden 2014 og køb af Model S købt og handlet Tesla aktier, som er gået fra 160-170 stykker op til 280 og hoppet der imellem lige siden. Hvad er jeres syn på Tesla og deres evne (eller mangel på samme) til at tjene penge. Tesla har i mine øjne alle muligheder for at komme endnu højere op, men nok først når Model 3, samt Gigafabrikken, og SC netværket er på plads - altså om 3-5 år i min optik. Ville det være en god pensionsopsparing, eller en lotteriseddel ? Tror fortsat at konkurrenterne vil halte efter en rum tid endnu... Peter

P85DK
P85DK Sep 1 '16

Det er stadig en lotteriseddel, så du skal kunne tåle at tabe pengene. De har netop meddelt at de skal ud at hente yderligere kapital, og der er en del usikkerhedsmomenter, plus de er i gang med at købe Solarcity, som endnu ikke har lavet overskud.

Spændende, perspektivtrigt, modigt, rigtigt og en masse andre superlativer - men på nuværende tidspunkt stadig en overvurderet lotteriseddel, hvis du tager analytiker briller på

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 1 '16
jramskov
jramskov Sep 1 '16

Alle aktier er vel i grunden lotterisedler? Når det så er sagt, så har Tesla gang i rigtig meget og der er rigtig meget der kan gå galt. Jeg anser det ikke for sandsynligt (så havde jeg nok ikke reserveret en), men hvad hvis Model 3 viser sig at være et flop? Hvornår vil Tesla rent faktisk begynde at give overskud? Med de massive investeringer de foretager, går der nok et stykke tid. Hvis Elon har ret i at de kan optimere produktionen så meget som han påstår og de lykkes med Model 3 og Y, så tror jeg Tesla vil vokse gevaldigt i de kommende år.

Og hvem ved? Måske bliver SolarCity og deres powerwall produkter en endnu større succes?

mbk
mbk Sep 1 '16

Jeg tror ikke den har nået sit potentiale endnu, tror den kommer op på 4-500 når Model 3 begynder at sælge i stort styk tal og måske mere senere. Jeg køber op nu, og sælger dem når jeg skal bestille min M3, jeg tror der kommer en revision til elbil afgifterne, nu skal vi jo sikkert til valg lige om lidt. Det kan også ske jeg falder for fristelsen og tager en Model S fra 201[45] med AP hardware. Hvis det går igennem man må få træk på TMS og prisen falder 100k mere så sådan en 70 eller 85 kan findes til 450k, så begynder det nok at være for fristende. 

P85DK
P85DK Sep 1 '16

@mbk - alle dem der har investeret i Tesla tror ikke at de har noget deres potentiale, for hvis man bare kigger talene så er der intet der retfærdiggør deres aktiekurs, aktiekursen er udelukkende baseret på fremtidige forventninger

@jramskov - grunden til at jeg kalder det en lotteriaktie ud fra aktie analytisk synspunkt er netop at der ikke er noget i deres regnskab der retfærdiggør deres aktuelle aktiekurs. De har underskud, de sælger mindre end budgetteret, de har frigivet deres patenter etc. etc. etc.

Teslas aktie er p.t. desuden relativ illikvid, da ca. 60% af aktierne ejers af 5 investorer, hvilket kan have en kunstig indvirkning på kursen.

Jeg kan nemt se visionerne og har stor sympati for dem, men det er ikke en aktie uden betydelige risici.

Selv hvis Tesla får ordentlig fodfæste med sine visioner, så er det ikke sikkert at det vil omsættes til en stigende aktiekurs. Jeg vil betegne det som tvivlsomt at Tesla opnå 'world dominance' indenfor sit felt som f.eks. Google, Facebook, Amazon og Alibaba. Og det er den type virksomheder deres primære investorer ellers har investeret i og har som referenceramme.

Jabba
Jabba Sep 1 '16

+1.

TSLA er ikke en aktie man skal smide penge i hvis man kigger på den udfra traditionelle briller. I så fald er den meget uattraktiv. Alt for højt prissat. Som tidligere semi prof trader er det ikke svært at se alle de røde flag ud fra en normal måde at prissætte på, især på kort sigt. Måden Elon gang på gang overlover og underleverer (selvom han ofte når i mål senere) gør heller ikke ham/TSLA populær blandt finansetablissementet. Jeg kan iøvrigt sagtens følge dem i dette. Så dygtig han kan være på andre fronter, så inkompetent er han ofte på måden han kører investorkommunikation på. Han reddes som regel af Tesla auraen og denne ret unikke following han har på andre områder.

Hvis præmissen istedet for, er en kombination af potentiel fremtidig indtjening og den historie og psykologi der er i TSLA, samt en tro på en masse positive ubekendte (bl.a. en tro på Elon kan se noget andre ikke kan), så kan den gå hen og blive ret interessant på sigt. Men mit råd er kun at smide de penge man kan tåle at miste helt eller delvist. Generelt bør man holde sig væk hvis man ikke har is i maven eller ikke har 100% styr på ens bevæggrunde for at købe aktien.

Det samme gør sig iøvrigt også gældende ift. shorts, hvor der ofte går short squeeze i den.

Jeg har selv aktier i TSLA, SCTY, VSLR og en række andre relaterede papirer. Men der er ikke en af dem jeg ikke kan tåle at tabe helt på gulvet. Hverken finansielt eller endnu mere vigtigt mentalt.

For de fleste mennesker vil jeg anbefale at holde sig helt væk fra aktier, selv i et råddent og kunstigt marked som i dag med ultralave renter hvor man er nødtvunget for at øge risikovillighed for at følge med inflation, m.m.

De fleste kan ikke håndtere risikoen eller potentielle tab særligt godt og det gør ondt i maven på sigt.

Citat fra P85DK

@mbk - alle dem der har investeret i Tesla tror ikke at de har noget deres potentiale, for hvis man bare kigger talene så er der intet der retfærdiggør deres aktiekurs, aktiekursen er udelukkende baseret på fremtidige forventninger

@jramskov - grunden til at jeg kalder det en lotteriaktie ud fra aktie analytisk synspunkt er netop at der ikke er noget i deres regnskab der retfærdiggør deres aktuelle aktiekurs. De har underskud, de sælger mindre end budgetteret, de har frigivet deres patenter etc. etc. etc.

Teslas aktie er p.t. desuden relativ illikvid, da ca. 60% af aktierne ejers af 5 investorer, hvilket kan have en kunstig indvirkning på kursen.

Jeg kan nemt se visionerne og har stor sympati for dem, men det er ikke en aktie uden betydelige risici.

Selv hvis Tesla får ordentlig fodfæste med sine visioner, så er det ikke sikkert at det vil omsættes til en stigende aktiekurs. Jeg vil betegne det som tvivlsomt at Tesla opnå 'world dominance' indenfor sit felt som f.eks. Google, Facebook, Amazon og Alibaba. Og det er den type virksomheder deres primære investorer ellers har investeret i og har som referenceramme.

webercarbmann
webercarbmann Sep 1 '16

Et lavpraktisk spørgsmål. Tesla er noteret i USA. Papiret hedder "Tesla Motors Inc"  Tesla er også noteret i Tyskland. Papiret hedder "Tesla Motors (DE)"  Er der fordele eller ulemper ved de to forskellige papirer? Som jeg kan se det følger kurserne på de to papirer hinanden ret nøje. Er det i virkeligheden samme papir eller har de et tysk datterselskab?  Vh. Peter

P85DK
P85DK Sep 1 '16

Som hovedregel skal du altid vælge at handle aktien der hvor den er mest likvid (handles mest). I forhold til Tesla er det USA. Men der er selvfølgelig undtagelser til enhver regel. Ved at handle i USA går du de facto også i gang med en form for valuta spekulation, da den handles i $, mens den handles i € som DKK er låst til i Tyskland. Det kan være både godt og dårligt, de som købte Tesla tidligt til kurs fx 50 dengang $ var 5,20 de har fået en firdobling på aktiekursen og hertil en valutagevinst på 27% - men det gør også så meget mere ondt hvis $ og aktiekurs går den forkerte vej :-)

Hvis du virkelig er til risiko, så handler du TSLA for lån du har optaget i pund :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 1 '16
Thor
Thor Sep 2 '16

Hmm, er aktien faldet siden Falcon9 sprang i luft forleden?
Jeg ved godt firmaerne ikke er direkte relateret, men det er jo Elon der står for dem. 

P85DK
P85DK Sep 3 '16

Det er grundlæggende positivt, men jeg tror der er mange investorer som sidder tilbage med opfattelsen af at det hele er en smule ustruktureret. Dette kan være et lille indblik i Elons tankegang, at han gerne vil overraske positivt. Det viser grundlæggende at han ikke forstår investorpleje - det allervigtigste er at man kan stole på udmeldinger fra firmaet uanset hvad der meldes ud - overraskelser er pr. definition ikke gode i denne verden, selvom positive overraskelser selvfølgelig er bedre end dårlige :-)

Pep talks er gode, men de må ikke virke desperate og den her er lige på kanten.

https://electrek.co/2016/09/02/elon-musk-wants-to-throw-a-pie-in-the-face-of-all-naysayers-on-wall-street-aims-for-positive-cash-flow-in-q3/

Elon: “I thought it was important to write you a note directly to let you know how critical this quarter is,” Musk wrote. “The third quarter will be our last chance to show investors that Tesla can be at least slightly positive cash flow and profitable before the Model 3 reaches full production.”

webercarbmann
webercarbmann Sep 3 '16

P85Dk  

Tak for svar. Jeg lurer lidt på at købe  flere aktier når jeg føler at bunden er nået. 

Jeg har papirene i en rate pension og der kan man kun have 20% af depotet i samme papir. Hvis man køber både Tesla Motors DE  og Tesla Motors INC kan man komme op på 40% af depotet. Om det så er smart eller dumt vil fremtiden vise :)   Peter

RobertJ
RobertJ Sep 5 '16

Den begrænsning er til for at beskytte dig Weberman.
Find nu 4 andre papirer der også er potentielt gode investeringer, ingen grund til at kaste anker med en overlæsset båd midt i en storm. Sæt sejl på flere, spred risikoen :)

- R

P85DK
P85DK Sep 5 '16

@webercarbmann - det er lidt af en risikoprofil du har der :-) Som Robert skriver så er den regel til din egen beskyttelse. Jeg kender flere (mennesker som jeg vil betegne som meget kloge og med stor indsigt) som p.t. er 100% i cash, mens jeg tilsvarende kender mange som er næsten fuldt investeret. Det er i sidste ende et spørgsmål om hvor eventyrlysten du er og hvordan din nattesøvn har det med udsving :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 5 '16
webercarbmann
webercarbmann Sep 5 '16

Robert og P85Dk tak for advarslen. Det var kun noget jeg overvejede i et svag øjeblik.... :) 

Jabba
Jabba Sep 5 '16

Der er nu ikke noget galt i ikke at sprede risikoen på den traditionelle måde. Jeg ved det er den gængse holdning blandt gennemsnitsinvestoren, men er man overbevist og virkelig har gjort sit hjemmearbejde og mener en given investering er meget attraktiv, så er der intet galt i at have en portefølje bestående af få aktier eller investeringsobjekter. Det kommer an på hvilken skole man hører til.

Det kræver dog IMO at man virkelig ved hvad man laver, har en klar strategi og er indforstået med risici. Kender et par investorer af relativ heftig kaliber som har små og koncentrede porteføljer af stor værdi. De har is i maven og har nærmest glemt mere om investering og trading end jeg lærte under den tid jeg selv var i gamet.

Med andre ord, ikke anbefalelsværdigt for en hobbyinvestor og TSLA er ikke en aktie jeg ville overveje til et sådant scenarie.

Citat fra webercarbmann

Robert og P85Dk tak for advarslen. Det var kun noget jeg overvejede i et svag øjeblik.... :) 

Invisibletycoon
Invisibletycoon Apr 19 '17
Har en del aktier i Tesla købt i kurs 140 i ratepensionen for et par år siden.
En stigning på 115 %.
Er der nogle med større viden end mig der kunne tænke sig at forudsige noget om fremtiden.
Jeg skal lige bemærke at jeg stadig tror på et større gennembrud for tesla, men der er osse mange farer.
Invisibletycoon
Jeg vil lige tilføje at jeg er hobbyinvestor med kun 2 aktier genmab og tesla resten er solgt pga palskat.
MOS
MOS Apr 19 '17

@Invisibletycoon

Hvorfor har du solgt dem? PAL-skat bliver da bare trukket på din pensionskonto. Du er ikke forpligtet til at sælge noget. I værste fald går kontoen i minus, og så kommer du måske til at betale -0% i rente. Det overlever du nok...

Invisibletycoon
Det er sket over de sidste 5 år.
Beløbene hvert har været noget store.
Invisibletycoon
Er det rigtigt at man kan bygge et minus op og undgå at sælge?
Det mente min bank ikke.
Sider: 1 2 3 »