+1.
TSLA er ikke en aktie man skal smide penge i hvis man kigger på den udfra traditionelle briller. I så fald er den meget uattraktiv. Alt for højt prissat. Som tidligere semi prof trader er det ikke svært at se alle de røde flag ud fra en normal måde at prissætte på, især på kort sigt. Måden Elon gang på gang overlover og underleverer (selvom han ofte når i mål senere) gør heller ikke ham/TSLA populær blandt finansetablissementet. Jeg kan iøvrigt sagtens følge dem i dette. Så dygtig han kan være på andre fronter, så inkompetent er han ofte på måden han kører investorkommunikation på. Han reddes som regel af Tesla auraen og denne ret unikke following han har på andre områder.
Hvis præmissen istedet for, er en kombination af potentiel fremtidig indtjening og den historie og psykologi der er i TSLA, samt en tro på en masse positive ubekendte (bl.a. en tro på Elon kan se noget andre ikke kan), så kan den gå hen og blive ret interessant på sigt. Men mit råd er kun at smide de penge man kan tåle at miste helt eller delvist. Generelt bør man holde sig væk hvis man ikke har is i maven eller ikke har 100% styr på ens bevæggrunde for at købe aktien.
Det samme gør sig iøvrigt også gældende ift. shorts, hvor der ofte går short squeeze i den.
Jeg har selv aktier i TSLA, SCTY, VSLR og en række andre relaterede papirer. Men der er ikke en af dem jeg ikke kan tåle at tabe helt på gulvet. Hverken finansielt eller endnu mere vigtigt mentalt.
For de fleste mennesker vil jeg anbefale at holde sig helt væk fra aktier, selv i et råddent og kunstigt marked som i dag med ultralave renter hvor man er nødtvunget for at øge risikovillighed for at følge med inflation, m.m.
De fleste kan ikke håndtere risikoen eller potentielle tab særligt godt og det gør ondt i maven på sigt.
@mbk - alle dem der har investeret i Tesla tror ikke at de har noget deres potentiale, for hvis man bare kigger talene så er der intet der retfærdiggør deres aktiekurs, aktiekursen er udelukkende baseret på fremtidige forventninger
@jramskov - grunden til at jeg kalder det en lotteriaktie ud fra aktie analytisk synspunkt er netop at der ikke er noget i deres regnskab der retfærdiggør deres aktuelle aktiekurs. De har underskud, de sælger mindre end budgetteret, de har frigivet deres patenter etc. etc. etc.
Teslas aktie er p.t. desuden relativ illikvid, da ca. 60% af aktierne ejers af 5 investorer, hvilket kan have en kunstig indvirkning på kursen.
Jeg kan nemt se visionerne og har stor sympati for dem, men det er ikke en aktie uden betydelige risici.
Selv hvis Tesla får ordentlig fodfæste med sine visioner, så er det ikke sikkert at det vil omsættes til en stigende aktiekurs. Jeg vil betegne det som tvivlsomt at Tesla opnå 'world dominance' indenfor sit felt som f.eks. Google, Facebook, Amazon og Alibaba. Og det er den type virksomheder deres primære investorer ellers har investeret i og har som referenceramme.