Loading...
dk

Knirken ved stop | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Sep 25 '14

Jeg har den knirken, men nok bare gange 10. Det lyder som om det hele er rustet fast og lige bliver revet løs. Det sker blot hele tiden. Hvis jeg holder stille og blot drejer rettet med bremsen i bund, så knirker og knarger det også. Kan godt se om jeg kan lave en video på det engang.

Bjarni: Fik du det løst?

T3S7A
T3S7A Sep 25 '14
Citat fra Storgaard Jeg har haft samme knirke lyd når man bremser. Efter jeg her i sommerferien har lavet flere hårde opbremsninger er knirken dog stoppet. :)
Så det er et forsøg værd at prøve at bremse hårdt flere gange!
Men jeg har en ting som ruller i ventilationskanalen, og har haft den inde hos Tesla og de har skilt den ad 3 gange nu, uden at finde problemet.. Det kommer når man drejer og virkelig irriterende.. Andre som har samme problem?

hehe, Den fejl har jeg også. Kan ikke helt finde ud af hvor det kommer fra. Lyder lidt som en skrue eller noget som ruller rundt i midter konsollen et sted. Ved skarpe sving, og ved hård acceleration og opbremsning ruller den rundt, skide træls. Fik du dit løst? 

Bjarni
Bjarni Sep 26 '14

Min bil knirker stadig. Ifølge Tesla så knirker *alle* Teslaer. Det har jeg så meget svært ved at tro på som der ikke er ret mange herinde der kan nikke genkendende til lyden.

Men jeg hader sådanne slåskampe. Så jeg har valgt at se tiden an. Måske den ville forsvinde. Måske nogen andre også fik lyden og fandt en løsning. Men jeg har aftalt med mig selv, at hvis den ikke er væk inden året er slut, så bliver jeg en meget meget irriterende kunde hos Tesla.

 

DeaconWP
DeaconWP Sep 26 '14

Hej Bjarni.

Jeg købte en ny cykel til min søn i konfirmationsgave. Lidt dyr, men lækker. Rigtig gode hydrauliske bremser, i topklasse. Efter et stykke tid begyndte der at komme den karakteristiske lyd fra bremserne, som minder om den fra denne tråd. Den er væk igen

I perioder er der samme lyd fra skivebremserne på mine motorcykler. Og i perioder er der ikke. 

Mine biler har også i perioder haft denne lyd. Altså alle de bremser jeg har beskæftiget mig med, har muligheden for at have denne "skurren" lige når man går fra at rulle og tila t holde stille.

Det er et sammenfald af mange faktorer: materialer, temperatur, slid, skidt, smøring, fugt i vejret og flere ting.

Der har i mine tilfælde aldrig været en situation, hvor jeg ikke har kunnet stole på mine bremser. De virker jo. De er ikke slidt ned. De er ikke hårde som glas. De er ikke fedtede på bremsefladen. OSV.

Der er bare det, at med den sammensætning af dele, faktorer osv, så er der lige på dagen, eller i en periode, lige lidt med, at materialerne vibrerer lidt, lige når bremsningen ophører. Denne vibration forplanter sig gennem luften som lyd, der når vores ører. Godt nok, for så får vi jo advarsler om, hvilken tilstand vores bremser er i. Den aktuelle lyd er absolut ikke et udtryk for fare på færde, eller andet dårligt.

Kun et udtryk for sammenfald af faktorer, som giver lidt vibrationer i skive og klodser, som så når vores ører.

Giv tid. Lad dig ikke irritere over denne lyd. Men nyd den hellere, for den er mere et udtryk for, at dine klodser har godt fat i skiven, helt ned til stop. Og det er jo det væsentlige.

Rigtig dog dag til dig. :-)

T3S7A
T3S7A Sep 26 '14

https://www.youtube.com/watch?v=TLVXWYwRQMk

En lille video, beklager den noget dårlig kamerastil, havde lidt travl. Kan godt lave nogle bedre video, hvor jeg kører hen mod kameraet, som på dine video Bjarni, hvis vi kan bruge det til noget. 

 

Bjarni
Bjarni Sep 27 '14

@DeaconWP: Jeg har heller aldrig været bange for bremserne ikke virker. De virker ganske udmærket. Jeg synes bare sådan en pive/rustlyd er noget jeg kun har hørt fra gamle biler der snart skulle skrottes. Så derfor har jeg svært ved at nyde en lyd der ikke lyder godt når man skal køre hen forbi en lækker pige og tilbyde hende et lift ;-) Men ja, jeg har også tænkt mig at se tiden an. Det er dog helt sikkert at den altid er der om morgenen. Hvis jeg har kørt nok og bremset hårdt nok, så forsvinder den. Altså lige indtil senere på dagen eller med sikkerhed næste dag.

@T3S7A: Jeg synes alligevel din lyd umiddelbart lyder anderledes. Der er lidt mere "brummen" over den. Altså en dybere lyd. Det kan man min også finde på hvis jeg har holdt længe eller holder på en bakke eller lignende. Det anser jeg dog for mere normalt uden at vide om det bare er lyden der driller i forhold til virkeligheden. Min er sådan en højfrekvent irriterende lyd. Jeg har dog ikke bemærket nogen mærkelige lyde når jeg drejer på rettet når den står stille eller næsten stille. Det vil jeg lige prøve at lytte efter næste gang.

Bjarni
Bjarni Sep 27 '14

@T3S7A: Jeg har forsøgt at genskabe din lyd i min bil. Det synes jeg dog ikke lige jeg kan. Eller umiddelbart synes jeg de lyder forskelligt. F.eks. lyder det som om din lyd også sker ved igangsættelse. Min er kun ved stop.

Men da jeg ladede ved Middelfart i dag kom der en norsk Tesla forbi. Der hørte jeg at hans Tesla sagde præcis samme lyd som min. Jeg fik ikke spurgt ind til det da han ikke umiddelbart lød til at forstå mit danske specielt godt. Nu ved jeg dog at jeg ikke er alene ;-)

 

KS
KS Sep 28 '14
Jeg har også fået den efter at have fået skiftet bremser og skiver for et par måneder siden. Syntes nu ikke det er så slemt, men den piver på den sidste omgang ved stille opbremsninger. Ved hårde opbremsninger er den der ikke. X-svigerfar siger det er støv i bremserne og at de skal bruges noget mere..
Larsen
Larsen Sep 28 '14
@Kseitzberg, det din svigerfar siger, var helt rigtigt da man kørte med tromlebremser. Det er ikke støv der får skivebremserne til at hyle, men derimod svingninger i bremseklodserne, fordi kaliberen ikke trykker hårdt nok til at undertrykke svingningerne når du kun bremser let. Har ofte haft problemet på andre biler, og har løst det ved at klæbe noget vibrationsdæmpende materiale bag på klodserne. Det er noget helt specielt materiale, og jeg har ikke kunnet finde det på nettet, men når jeg næste gang kommer på mine forældres autoværksted,så skal jeg lige tage et billede af pakken.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Sep 28 '14
Bjarni
Bjarni Sep 29 '14

Da jeg brugte SCen ved Middelfart den anden dag, så hørte jeg lyden for første gang ved en anden Tesla. Det var en Tesla fra Norge.

Michael72
Michael72 Dec 15 '15

Jeg har en helt ny Tesla, og har netop skiftet hjulene til 21" vinterdæk. Når jeg bremser, knirker de. På de medfødte 19" dæk var der intet problem.

Er der andre det oplever dette ?

P85DK
P85DK Dec 15 '15

@Michael72 - Prøv at træd bremsen i bund og drej rettet fra side til side, hvis den larmer der, så er det bremserne. Det kan godt lyde voldsomt og specielt fra så stille en bil. Jeg havde det samme da min var helt ny, folk gloede godt nok når jeg var ved at parkere på en bakke i Brussel

Sider: « 1 2 3