Hvis det nu var et rigtigt problem, tror i så ikke at der ville have været et ramaskrig i Norge og oceaner af flækkede ruder!
Hvis det nu var et rigtigt problem, tror i så ikke at der ville have været et ramaskrig i Norge og oceaner af flækkede ruder!
Det er også derfor, jeg synes, det lyder mærkeligt. Jeg betvivler ikke, at PeterE har flækket sin forrude vha. varm luft, men indtil videre må jeg antage, at det er et enkeltstående tilfælde og at det måske skyldtes en produktionsfejl. Ellers ville vi nok have hørt om flere tilfælde fra Norge, men også fra det nordlige USA og fra Canada.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om der kan være en sammenhæng med den underlige detalje, at man ikke længere kan forvarme vha. app'en på indstillingen "HI". Efter få sekunder hopper den automatisk ned på 28,0 °C. Jeg tror, det er ifm. firmware v8.0, det er ændret. Men der er også andre ændringer med klimaanlægget. Nu kan man f.eks. skrue længere ned end før (nu 15,5 °C). Det kan også være, der er noget software fejl, når app'en og bilen kommunikerer, nu hvor temperaturskalaen er flyttet.
@PeterE
Når jeg skrev "enkeltstående tilfælde", så mente jeg (underforstået) for en intakt forrude uden fejl. I min verden bør fejlfri ruder ikke flække pga. brug af klimaanlægget.
Nu du nævner stenslag, så giver dette jo netop et svagt punkt i ruden. Så skal der ofte ikke meget til, før den flækker. Typisk vil stenslag før eller siden resultere i revnevækst, specielt om vinteren ved skiftende tø/frost og ultimativt en flækket rude. Kraftig opvarmning vil blot accelerere denne proces. Så det gælder nok om at få repareret sine stenslag, før det er for sent.
Vil du løfte sløret for, hvad Tesla sagde til det og om det var noget, der var dækket af garantien?
Jeg synes dog stadig, det er interessant, om en intakt forrude uden produktionsfejl og uden stenslag vil kunne flække, bare ved brug af forvarmning. Er der evidens for det?
Der er muligvis noget om at Teslas ruder ikke er særligt stabile. Måske er årsagen blot at der er er solgt væsentligt flere Teslaer i Norge end i DK. Kigger man på det amerikanske forum kan man finde ikke mindre end 650 tråde som relaterer til windshield og crack...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threadloom/search?query=windshield+crack
Størstedelen af de 650 tråde omhandler flækkede forruder primært forårsaget af stenslag, ikke forvarmning.
Jeg tror, de fleste erfarne bilister har prøvet at flække en forrude på et eller andet tidspunkt - såvel Tesla-ejere som ejere af andre bilmærker. Det er vel bare rimelig almindeligt at flække en rude i ny og næ, så jeg ved ikke, om man kan sige, at Tesla forruder er mere udsatte end andre. Måske en anelse, blot fordi det er en stor bil og arealet, der er udsat for stenslag, er lidt større end på en mindre bil.
@MOS, det er fordi du har slået overheat protection til.
Godt bud, men nej! Det gør ingen forskel. Har lige prøvet.
@PeterE
Egen erfaring:-) Jeg har kun udskiftet EEN forrude pga. revner, det var på en Toyota Avensis 2012, som stod i sommersolen 2015 og revnede forruden. Toyota, som ellers er large mht. garanti og ansvar, udskiftede ruden på forsikringen, fordi de havde fundet et stenslag bag gummi kanten:-(
Min nabo har en ældre Opel Vectra og den har to gange revnet forruden i vintervejr - om det så skyldes spændinger eller u-reparerede stenslag ved jeg selvsagt ikke.
Jeg tror sagtens man kan revne en let skadet forrude, eller en rude lidt i spænd, alene med bilens defroster. At det ikke sker for en ICE bil skyldes at den opvarmer forruden uendeligt langsomt, fordi motor/kølevand er lang tid om at varme op. En Tesla S, kan fluks levere 6 kW og hvis det føres til en forrude med stenslag nær kanten, antyder både FDM og Glas Reparatørerne at det kan revne forruden. En Citroen Xantia Activa CT jeg havde i 90erne, var monteret med Ardic benzinfyr på 5,5kW og der sendte vi varmen NEDAD i kabine, både fordi det gav bedst komfort og fordi værkstedet advarede mod for hurtig opvarmning af forruden. Kort sagt, 6kW er ret MEGET!.
Min Tesla S var kun 3 uger gammel da det første stenslag måtte repareres og næste stenslag reparation var nødvendig blot 3 måneder senere:-( Begge gange med tydelige smæld, pga. Range Rovers der overhalede med +120 i regnvejr, hvor alle småstene i deres dæk blev sendt ud over alle de uskyldige bilister de overhalede. (Øv, der slap da vist en fordom ud!)