Loading...
dk

montering af vinterdæk nord for kbh? | Tesla Forum

IanR
IanR Nov 7 '16

nogen der kan anbefale et sted nord for københavn - gerne nær Lyngby - at få skiftet fælge fra sommersutter til vintersutter på Model S ?

var lige forbi et lokalt værksted i lyngby, der ikke ville tilbyde at skifte fælge, da de påstod at Tesla skal have spændt sine fælge på en speciel måde ift "almindelige" biler? 

på forhånd tak - Ian

ElPeter
ElPeter Nov 7 '16

Jeg ved FDM ikke kan, bilen/hjulene er for tunge

IanR
IanR Nov 7 '16

tak ElPeter

gronkjaer
gronkjaer Nov 7 '16

Jeg håber at det er en joke.. Det er altså bare en bil.. worst case. køb en donkraft thansen 2tons til 199kr. og gør det selv. 175-180nm. skal de spændes med og spænd efter igen efter ca. 100 km.

Jabba
Jabba Nov 7 '16
Gronkjaer har fat i den lange ende. Det lyder som om Tesla er omgærdet af unødig mystik. Hjulene og f.eks. bremserne er ikke højteknologi og kan klares af enhver (hjemme)mekaniker med respekt for sig selv.
IanR
IanR Nov 7 '16

Tak for inputs - tror jeg selv prøver kræfter med dækskiftet

ElPeter
ElPeter Nov 7 '16
Da FDM ikke ville, skiftede jeg dem selv på en time, det er ikke svært. Man skal dog have en donkraft der kan bære noget mere end de sædvanlige saksedonkrafte. Check også lige hvor lav den kan blive, den skal jo kunne komme ind under bilen (hvis ej luftaffjedring), ved ikke om det er alle donkrafte der kan det.
molsson
molsson Nov 7 '16

jeg har 2 af de små røde donkrafte fra Harald Nyborg.. en foran og en bagved,  de kan sagtens løfte bilen, og så skifter jeg begge hjul på en gang.. super hurtigt.. det tog længere tid at hente hjulene i kælderen. :-)

jensk2
jensk2 Nov 7 '16

En god hydraulisk donkraft med en god stor anlægsflade og en momentnøgle - så er man fint kørende! Det er rigtigt at hjulmøtrikker skal behandles lidt venligt, Spænder man til 175 nm med en 21 mm top, skal man vride en anelse tilbage for at få toppen af møtrikken - meget blød møtrik overflade. Af mine 20 hjulmøtrikker er der nu 2 som jeg kunne tænke mig at skifte - men vist mere forårsaget at det lokale Dæk Centers montering af sommerhjulene i april, end mit sidste skift til vinterhjul her i oktober.

RobertJ
RobertJ Nov 8 '16

Har god erfaring med Thansens 199,- 2 ton donkraft. Den lever nu på 7.år, kan anbefale at man finder en træklods fra restræ's bunken man ligger imellem. Bruger selv forskallingstræ 16x100x100mm
Denne donkraft kommer med et lille og lidt kantet hoved. Træet flækker nok med tiden, men fordeler vægten meget bedre på bilens anlægsflade.

Som Jensk2 skriver 175Nm på momentnøglen, intet mindre, intet mere.
Mine møtrikker ser alle stadig top notch ud efter 4 skift, det må ha været dit dækcenter der brugte en slidt top Jensk2.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 8 '16
jensk2
jensk2 Nov 8 '16

Jeg har luksus løsningen her: http://netbutik.fdm.dk/...SzSmUnn3WhoCaIvw_wcB

Stor nok gummiflade og lige netop kraftig nok til den tunge Tesla S. Lige så meget valgt fordi vores anden bil har meget lidt luft under løftepunkter for og fordi donkraften vejer mindre end traditionelle stål donkrafte.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 8 '16
IanR
IanR Nov 9 '16

mange tak for hjælpen alle sammen -  jeg købte en ekstra donkraft - fik løftet begge sider af bilen - skiftet begge forhjul og begge baghjul på samme tid - og efterspændt med min nyindkøbte momentnøgle :) 

HS
HS Nov 9 '16
Tak for de gode indlæg og videndeling. Er det vigtigt at have 2 donkrafte, eller kan man nøjes med 1? Jeg tænker på om soltag revner eller der skar andet hvis man kun løfter med 1 donkraft i de 4 hjørner 1 efter 1. Tak Henrik
SilverBullet
SilverBullet Nov 9 '16
Jeg har lige haft skiftet med 1 donkraft og er på ingen måde et problem.
jensk2
jensk2 Nov 9 '16

Ditto her og mit soltag er fortsat helt og tæt:-)

PeterE
PeterE Nov 10 '16

Så med en totalvægt på 2640kgs vil FDM ikke have noget med bilen at gøre. Det er da underligt, og gad vide om den grænse på 2400kgs bare have noget med deres lift at gøre...

PEB
PEB Nov 10 '16
Citat fra ElPeter Man skal dog have en donkraft der kan bære noget mere end de sædvanlige saksedonkrafte. 

Her er lidt om en saksedonkraft. :-)

jensk2
jensk2 Nov 10 '16

Inden jeg købte FDM donkraften, nåede jeg at tegne et Vejhælps/Service abonnement hos Falck. 79 kr per måned med:

- 2 årlige hjul ombytninger

- Opbevaring af hjul

- 1 månedlig vask

- Gratis rude stenslags rep. hvis ikke man allerede har forsikring for samme

Checkede at det Falck listede værksted her i Birkerød, faktisk havde en rigtig bygning og ikke sorte containere til opbevaring af hjulene. Troede ikke helt på det, men tastede mit registreringsnummer ind hos Falck og web siden oplyste Tesla S fundet, pris 79 / md, hvorfor jeg bestilte abonnementet.

Men:

- Fik en Police der max tillod totalvægt på 2.500 kg

- Da jeg ringede for at bestille tid til montering af vinterhjulene, var det nærmeste værksted der kunne opbevare dæk i Farum

- Vask kan kun ske hos OK, min nærmeste er i Rødovre og Brøndby

- Da jeg har Windows Phone skal jeg rekvirere og udprinte vaske billet hjemmefra (til at leve med)

I alt valgte jeg at købe ny donkraft, da jeg skifter en anden bil selv og har værktøj og momentnøgle.

Men hvis man nu bor tæt på en understøttet OK tank og et Dækcenter med opbevaringsplads er det skisme billigt!

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 10 '16
ErikBH
ErikBH Nov 11 '16
Citat fra jensk2

Inden jeg købte FDM donkraften, nåede jeg at tegne et Vejhælps/Service abonnement hos Falck. 79 kr per måned med:

- 2 årlige hjul ombytninger, - Opbevaring af hjul, - 1 månedlig vask, - Gratis rude stenslags rep.

+ gratis sprinklervæske, gratis synsomkostninger, de kommer ud hvor du holder og skifter pærer (ikke Xenon dog), viskere mv. (du skal betale for materialer) mv. Der er faktisk rigtig mange ting i det abonnement.

Samtidig, som jeg læser både Teslas og Nissans mobilitetsservice (vores nr. 2 bil er en LEAF) er der IKKE fritrækning inkluderet, så jeg skal have et "rigtigt" vejhjælpsabonnement uanset.

Citat fra jensk2

- Da jeg har Windows Phone skal jeg rekvirere og udprinte vaske billet hjemmefra (til at leve med)

Øh? Jeg logger på deres website på min iPhone via Chrome browseren (eller på pc'en), trykker bestil og får en sms. Indenfor 30 dage efter jeg har fået sms'en skal jeg have brugt vasken ved at sende en sms til vaskemaskinen. Kan en Windows Phone ikke sende sms? ;-).

vh, ErikBH

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Nov 11 '16
jensk2
jensk2 Nov 12 '16

Jamen, SMS optionen gør det jo bare endnu mere fordelagtigt:-)

Eneste bagdel er så at man ikke får fornøjelsen med at rense sine fælge, så de ser ud som på vedlagte:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 12 '16
Sider: 1 2 »