Loading...
dk

Advarsel - umotiveret acceleration | Tesla Forum

BrianG
BrianG Jan 6 '17
Jeg skal ikke gøre mig klog på din bekostning Silverbullit, og finder også din beskrivelse pænt skræmmende. Men jeg kom samtidig til at tænke på en episode jeg oplevede i 2014 i min MB GLK 3,2 V6, som stort set gjorde det samme, og skræmte sjælen helt ud af mig.... Jeg skulle til at foretage en forlæns parkering i København, hvor jeg lige skulle op over kantstenen med forhjulene først. Bilen triller roligt i tomgang (aut.gear) frem mod kantstenen og stopper pga stenens højde. Jeg giver lige et lille "jap" på speederen, som jeg plejede at gøre (også i køkørsel). Det fik den forventede effekt og forhjulene kom hurtigt op over kantstenen. Men den stoppede ikke, med pænt gas tordnede bilen videre mod en husmur 5 meter længere fremme. Febrilsk fik jeg trådt på bremsen, stadig med høje motoromdrejninger, og jeg rørte IKKE VED SPEEDEREN!. Flåede nøglen ud, og skulle lige sunde mig i sædet, sad jeg der og tænkte, hvad fanden var det. Trådte et par gange på speederen med motor slukket, startede den og alt var normalt. De følgende dage kørte jeg MEGET forsigtigt og holst rigtig god afstand til andre :-) Den følgende weekend skulle jeg tjekke speeder forbindelsen. Finder til min store overraskelse ud af, at mine MB tilpassede vintergummimåtter, kunne forskyde sig en smule, lige tilstrækkeligt nok til at oet af måtten kunne kile sig fast på siden af speederen og holde den nedtrykket, særligt når jeg havde kørt afslappet på fartpilot og rodet rundt med fødderne i vognbunden, var måtterne forskubbet 1-2 cm, hvillket var tilstrækkeligt til at skabe problemet..... lang historie :-) Har du tjekket dine måtter ? :-)
SilverBullet
SilverBullet Jan 6 '17
@BrianG: tak for at dele din historie og nej, det har jeg ikke tænkt på og vil tjekke bilen. Jeg har Teslas "skåle" vintermåtter som er hægtet fast/forankret, men kan måske have flyttet sig. Håber det er noget så simpelt som det. Det bør Tesla også kunne verificere, da jeg har læst mig til at der er to uafhængige sensorer på speederen som måler pedalens fysiske position. Man burde udfra dette kunne se om pedalen har været trykket tilsvarende til accelerationen.
Dieselosaurus
Dieselosaurus Jan 6 '17

Puha. Det ville da være rart, hvis det var forklaringen. I min forrige bil oplevede jeg at måtten forskød sig op bag koblingen et par gange - det var heldigvis forholdsvist ufarligt og nemt at opdage.

Der skal nok alligevel mere vægt til end en måtte vejer, for at speederen ryger i bund, men omvendt skal der ikke trykkes så meget på den, før end det giver en livlig acceleration - og sikkert føles voldsomt, hvis det ikke er en selv der udløser det.

Følger tråden med stor interesse...

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Jan 6 '17
thvestergaard
thvestergaard Jan 6 '17
Jeg har vintermåtter der ligger godt fast synes jeg, men der er alligevel ikke langt igen før en speeder kunne sidde fast (se billede)


SuneH
SuneH Jan 9 '17

@Silverbullet: Er der noget nyt fra Tesla?

SilverBullet
SilverBullet Jan 9 '17
@SuneH: nej, intet nyt. Jeg har rykket dem igen på mail, både direkte til servicecph og tidligere kontakt person. Afventer...
SilverBullet
SilverBullet Jan 12 '17
Så er der kommet en ny opdatering. 2.52.22.

Har i også fået den?
KimT
KimT Jan 12 '17

Jeg har også fået den - det må have været en lille en - det tog kun 20min, og synes heller ikke jeg kan se det store på routeren - men den er måske hentet via 3G

SilverBullet
SilverBullet Jan 12 '17
Håbede et kort sekund på at det var et fiks og en forklaring på episoden i denne tråd. Venter stadig på svar fra Tesla...
TSLA
TSLA Jan 12 '17

Sjovt, jeg har haft min P85D fra slut marts 15 til service idag og bl.a. fået lavet dette:

 Checked firmware version: Updated to latest version 8.0 2.50.114U

Men I har 2.52.22. Hvornår er jeres biler fra?

KimT
KimT Jan 12 '17

Min er fra sep. '15. Jeg mener jeg fik 2.50.114 d. 23/12

TSLA
TSLA Jan 12 '17

Hm, set i relation til den anden tråd om Autopilot 2.0  kunne det jo tyde på at der allerede ift. vore 2 biler er en hardware forskel, som skal reflekteres i div. firmware. Det tyder for mig på lidt af en logistik opgave at holde alle parringer af hard- og software udgaver snorlige - håber de har styr på risiko håndteringen ift. den gale software til min bil....

CanEl
CanEl Jan 13 '17

min bil er fra april 14 og har ikke ap, men er med 2.52.22 siden i går.

TSLA
TSLA Jan 13 '17

Mærkeligt, jeg fik en opdatering OTA for godt 1 uge siden, men lage ikke mærke til versionen. Men nu har å installeret en der har lavere vers. nr. end jeres og kalder den den nyeste. Må hellere spørge dem om de mener det er den sidste og rigtige version de har installeret ved denne service.

thvestergaard
thvestergaard Jan 13 '17

Så lige på FB at version 2.52.22 (som jeg iøvrigt også fik i går) den ophæver den begrænsning at man på "restricted roads" kun kan køre hvad bilen tror er hastighedsbegrænsningen, og ikke op til 10 km hurtigere som tidligere. Dvs. nu burde det være som før. Har dog ikke testet det endnu.

MOS
MOS Jan 13 '17

Jeg har bemærket, at der er rigtig mange versioner, sikkert med hver sine små ændringer. Og at man ikke hver gang får den nyeste version på sin bil, men ofte springer nogle versioner over. Og alle får heller ikke de samme versioner og heller ikke på samme tid.

 

Om det så skyldes, at forskellige biler med forskellige features er beregnet til at køre forskellige versioner, eller om der er nogle andre fordele ved at springe versioner over og distribuere dem tidsforskudt til de mange biler, det ved jeg ikke.

mbk
mbk Jan 13 '17
Citat fra MOS

Jeg har bemærket, at der er rigtig mange versioner, sikkert med hver sine små ændringer. Og at man ikke hver gang får den nyeste version på sin bil, men ofte springer nogle versioner over. Og alle får heller ikke de samme versioner og heller ikke på samme tid.

 

Om det så skyldes, at forskellige biler med forskellige features er beregnet til at køre forskellige versioner, eller om der er nogle andre fordele ved at springe versioner over og distribuere dem tidsforskudt til de mange biler, det ved jeg ikke.

Du kan se ved f.eks. AP2 ændringer kører de først en lille population af 1000 biler som test.

Generelt tror jeg de gør sådan noget hele tiden, sender en tweak ud og ser effekten af det. De kan jo lave alle mulige A/B test uden at nogen opdager det og kan give værdifuld information, you are a guniea pig. 

Det er noget af det samme man gør ved større server systemer også. Eg. sender Spotify opdateringer til en mindre population af deres servere først og så tester dem lidt, inden de ruller det til alle, således at hvis den lille test-klynge crasher, kan de spotte det uden at brugerne oplever andet end musikken stopper og de skal refreshe og connecter så til en server med anden version.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 13 '17
torvalstrom
torvalstrom Jan 13 '17

Hej alle

SÅ fik jeg tid til at klippe dashcam videoen sammen (front og bag kamera)
Jeg sværger det ikke er mig der accelererer efter nedbremsningen - men som der blev nævnt tidligere i en af kommentarerne, så kan det jo nemt være en standard logik fra Tesla's side (hvis der er plads foran bilen efter katastrofe ombremsning, så accelerer op til forankørende)

Nedbremsningen blev i øvrigt forstærket af bilen virkeligt godt, jeg var dybt imponeret. Jeg bremsede stille og roligt i starten (manuelt) og så huggede bilen ellers bare bremserne i da den registrerede at bilen foran håndværkeren foran mig var stoppet helt op.

Mega ærgerligt der ikke er et 3. kamera der filmer den lille Tesla skærm med speedometeret. Ville i denne sammenhæng være super fedt supplement til front og bag dashcam.

https://www.youtube.com/watch?v=1OVUzGz9In4

God weekend!

Tor

gronkjaer
gronkjaer Jan 13 '17

Håber da egentligt det er tilfældet da du så ikke så nemt bliver påkørt bagfra. 

torvalstrom
torvalstrom Jan 22 '17
@silverbullit har du hørt mere siden sidst? 
Sider: « 1 2 3 4 »