Loading...
dk

DAB antenne kvalitet. | Tesla Forum

Reklame
HJJ
HJJ Oct 5
Min DAB virker ikke mere efter 1. oktober.
Gronhund
Gronhund Oct 5

@HJJ: Gå ind på radio, og tryk på DAB, Stations. Her får du i venstre side (under DAB) en refresh knap. Tryk på den, og så er det igang med at fjerne dine gamle DAB kanaler fra favorites, og så tilføje dine nye DAB+ kanaler til favorites.

Men hvor blev Nyhedskanalen af. Det var da stort set det eneste jeg brugte DAB til :-(

PeterE
PeterE Oct 5
Citat fra Gronhund

@HJJ: Gå ind på radio, og tryk på DAB, Stations. Her får du i venstre side (under DAB) en refresh knap. Tryk på den, og så er det igang med at fjerne dine gamle DAB kanaler fra favorites, og så tilføje dine nye DAB+ kanaler til favorites.

Men hvor blev Nyhedskanalen af. Det var da stort set det eneste jeg brugte DAB til :-(

DR har valgt 'DR Nyheder'-kanaler fra på DAB+ - jeg savner den også.  

mbk
mbk Oct 5
Quote from PeterE
Citat fra Gronhund

DR har valgt 'DR Nyheder'-kanaler fra på DAB+ - jeg savner den også.  

Du kan få BBC World Service  istedet :)

HJJ
HJJ Oct 5
Tak- Gronhund
griffel
griffel Oct 6
Kørte Haderslev-Fredericia for lidt siden.
DAB+ er ubrugeligt for mig stort set hele vejen, lige undtagen omkring Kolding, hvor der ikke er store træer langs motorvejen.
I Sønderjylland kan jeg slet ikke fange DR-kanalerne. De private (Nova, Voice mv.) går underligt nok fint igennem...?!

Øv!
Gronhund
Gronhund Oct 11
Citat fra mbk

Ja, den har jeg prøvet, og den form for nyheder kan jeg da ikke bruge til noget som helst (i hvertfald ikke det jeg hørte da jeg afprøvede den.

Her er svaret fra DR. Fint svar, men træls at de ikke prioriterer nyheder højere:

Nyhedskanalen 'DR Nyheder' har siden 2012 sendt på DAB-sendenettet via en dispensation. Det skyldes at DR skal afgive plads i DAB-sendenettet til kommercielle aktører, og derfor er der ikke plads til at udsende det samme antal kanaler i den samme kvalitet på den del af DAB-sendenettet, DR bruger. Med omlægningen til DAB+ er dispensationen ophørt, og derfor sender vi fremover kun DR Nyheder via dr.dk og DRs radioapp.

PeterE
PeterE Oct 11
Citat fra Gronhund
Citat fra mbk

Ja, den har jeg prøvet, og den form for nyheder kan jeg da ikke bruge til noget som helst (i hvertfald ikke det jeg hørte da jeg afprøvede den.

Her er svaret fra DR. Fint svar, men træls at de ikke prioriterer nyheder højere:

Nyhedskanalen 'DR Nyheder' har siden 2012 sendt på DAB-sendenettet via en dispensation. Det skyldes at DR skal afgive plads i DAB-sendenettet til kommercielle aktører, og derfor er der ikke plads til at udsende det samme antal kanaler i den samme kvalitet på den del af DAB-sendenettet, DR bruger. Med omlægningen til DAB+ er dispensationen ophørt, og derfor sender vi fremover kun DR Nyheder via dr.dk og DRs radioapp.

Ja, og DR roder stadigvæk lidt rundt - og det hedder stadigvæk: 'Du lytter til nyhederne på DAB...' selvom det nu kun er på app'en... 

Metguy2000
Metguy2000 Oct 12

DR Nyheder kan hentes på podcast app, linket lige ved siden af Spotify. Der hentede jeg tidligere 24syv, men den er jo kommet på DAB+

Captiva
Captiva Oct 12
Vi har også udfald på DAB kanaler. Ifølge Tesla Aarhus kan det skyldes mit eftermonterede folie i bagruden der dækker antennen, som er nogle af de nederste tråde. Lyder sandsynligt da folien vistnok i indeholder metal
Kiefer
Kiefer Oct 12

Captiva: Og hvad mon så deres undskyldning er til alle os der ikke har folie i bagruden... 

/Martin

MOS
MOS Oct 12

@ Kiefer

Ja, det er jeg også spændt på. Jeg skal ind til Tesla Service i Aarhus d. 20. okt. Så må vi se, hvad de siger til det.

MOS
MOS Oct 20
Har haft bilen inde hos Tesla i Aarhus i dag. Der var ikke noget galt med antennen. Men der havde hobet sig en masse data op i MCU'en, som gjorde den sløv. Bl.a. masser af gamle destinationer i navigationen, som burde slettes, min trip A, som jeg ikke har nulstillet siden bilen var ny. Håber det har hjulpet. Den har i hvert fald fundet over 30 DAB+ stationer nu mod før ca. 10, så der er i hvert fald sket noget.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20
burns
burns Oct 20
Citat fra MOS Har haft bilen inde hos Tesla i Aarhus i dag. Der var ikke noget galt med antennen. Men der havde hobet sig en masse data op i MCU'en, som gjorde den sløv. Bl.a. masser af gamle destinationer i navigationen, som burde slettes, min trip A, som jeg ikke har nulstillet siden bilen var ny. Håber det har hjulpet. Den har i hvert fald fundet over 30 DAB+ stationer nu mod før ca. 10, så der er i hvert fald sket noget.
Hvad i alverden skulle en ikke nulstillet triptæller kunne betyde for DAB radioen?

Og ditto med GPS lokationerne?

At GUIen kan blive sløv kan da ingen indflydelse have på signalkvaliteten på DAB radioen?
KimT
KimT Oct 20
Citat fra MOS .... Men der havde hobet sig en masse data op i MCU'en, som gjorde den sløv. Bl.a. masser af gamle destinationer i navigationen, som burde slettes, min trip A, som jeg ikke har nulstillet siden bilen var ny. ....

Samme besked fik jeg da jeg havde min inde til 80.000km i starten af august (har påpeget kvaliteten af DAB+ siden jeg fik bilen). Hos mig hjalp det i hvert fald ikke.

De sagde også at elektronikken i den eftermonterede bagklap kunne støje m.m. Men som jeg sagde til dem har jeg haft problemet siden dag 1

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 20
Gronhund
Gronhund Oct 20
Citat fra Metguy2000

DR Nyheder kan hentes på podcast app, linket lige ved siden af Spotify.

Super. Tak for det. Nu er har jeg fået det lagt ind som favorit, og så er det jo lige meget om det er en DAB kanal eller ej (i hvertfald når man er i sin Tesla).

Hvis andre skulle have de lyster, så der det ind i "TuneIn". Ned i "Browse", og så ind i "Talk", og så kan "DR Nyhederne" findes under "News".

Og til det med at slette GPS lokationer og triptæller, fordi det fylder. Det giver da heller ingen mening i mit hoved. Men jeg kan nu også kun finde ca 10 DAB+ kanaler.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Oct 20
MOS
MOS Nov 2

Efter jeg har haft min inde hos Tesla Service, har jeg stadig problemer med hyppige udfald på DAB+. Typisk 15-20 udfald på en tur mellem Odense-Kolding. Jeg har noteret tidspunkter og lokationer for, hvornår udfaldene forekommer og har talt med en af Teslas servicemedarbejdere om det. Han siger, de har tjekket antennen, som ikke fejler noget. Han mener, at udfaldene skyldes dårlig dækning, hvilket også passer med nogle af udfaldene, når man sammenholder med dækningskortet. Men der er stadig mange udfald på lokationer, hvor selv indendørs kortet er helt grønt.

Jeg synes, det er rimelig frustrerende, at man efter 1. okt. ikke længere kan følge med i en radioudsendelse pga. de hyppige udfald på DAB+. Kan det virkelig være rigtigt, at man skal acceptere problemet som værende "normalt" og at det ellers så teoretisk stabile og teknisk overlegne DAB+ system er så ringe, at man er nødt til at gå tilbage og bruge FM i stedet?

Gronhund
Gronhund Nov 2

Altså. Det bliver jo som regel fremhævet som en fordel, at DAB signalet altid er af bedre lydkvalitet end FM. Men det betyder også, at hvor FM ville begynde at skratte eller bare lyde lidt dårligere, så er DAB signalet helt væk, da det er digitalt.

Generelt har jeg problemer i visse byer, hvis der er huse på mere end to etager på hver side af vejen (nogen steder er det et problem og andre steder er det ikke noget probelem), og det er altid et problem, hvis jeg kører igennem tunneler/under broer. Dette er ikke Tesla specifikt, da jeg oplever det samme i min anden bil.

Jeg kan også lige så godt indrømme, at jeg stadig næsten kun bruger FM når jeg hører radio. Det eneste jeg brugte DAB til tidligere, var nyhederne.

Husk også, at man ikke får trafik nyheder på DAB. Er der nogen der ved, om DR sender trafik nyhederne på en TuneIn kanal eller lignende? Jeg magter simpelthen ikke at høre P4 på DAB for at dem med (jeg går ud fra P4 kanalerne sender trafik nyheder på DAB?).

P.S. Håber ikke der er nogen P4 nydere der er blevet stødt ;-)

Nostromo
Nostromo Nov 2
Problemet er helt præcis at det indbyggede bak kamera forstyrre antennesignalet. Derfor hjælper det intet at skifte antenne eller kamera. På min forsøgte man begge dele og sågar at sætte en kerne på af en slags men det gjorde det bare endnu værre. På kirstinehøj er de udemærket klar over udfordringerne men der er desværre endnu ikke en løsning. Tager man stikket fra kameraet forsvinder udfaldene. Efter skiftet til DAB+ er frekvensen nu anderledes, det er positivt for mig da jeg nu stort set aldrig har udfald og slet ikke der hvor jeg altid hver eneste dag fik 3 udfald inden for 1 min på trækningen. Men jeg har derimod oplevet flere udfald på den seneste jyllandstur som jeg ikke husker jeg før har haft men dette er efter hukommelsen og jeg har intet evidens for at påstå dette. Så herfra er problemet blevet mindre helt klart men det er jo ikke Tesla der er kommet med en løsning. Det lyder som om den tekniske forklaring ikke er kommet fra kirstinehøj til Århus om at det er påvist at det er kameraet der driller.
MOS
MOS Nov 2

@Nostromo

Ved du, om man nemt kan tage stikket fra bakkameraet og i givet fald hvordan? Så kan jeg jo prøve, om det løser problemet. Desværre vil det så skabe et nyt problem, da jeg går ud fra, at bakkameraet så ikke længere fungerer.

En softwareløsning kunne måske være, at strømmen til bakkameraet som default er afbrudt, undtagen når det faktisk bruges til at vise billedet på skærmen når man bakker eller har valgt at aktivere bakkamera appen. Jeg kunne nok leve med udfaldene på DAB+, hvis de er begrænset til kun at forekomme af og til, når jeg bakker.

Er der nogen, der ved, om bakkameraet bruges til andet end at vise billedet på skærmen (f.eks. AutoPilot el.lign.)?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 2
Sider: « 1 2 3 »
Reklame