Loading...
dk

12v batteri - Li ion? | Tesla Forum

MOS
MOS Mar 15 '22

Men har du en forklaring på, hvordan det kan fungere i -15 °C? Normalt tåler Li-ion batterier ikke at lade, når det er så koldt. Er det fordi, batteriet bliver holdt varmt, så det aldrig bliver så koldt som omgivelsestemperaturen? Er det fordi, der er en særlig kemi i cellerne, der bedre tåler opladning ved lave temperaturer? Eller skamlader den bare i kulden og håber på, det ikke sker så ofte, at det slider alt for meget? Eller noget helt fjerde?

Bianco
Bianco Mar 16 '22
Citat fra Bianco

Som jeg forstår det, så kan Li-ION ikke lide nogen form for frost, men Li-PHOS som dette er kan ikke lide frost under -20 graders C.

jens2
jens2 Mar 16 '22

jeg tror nu ikke det fungerer særligt godt i -15 grader. Bilen står udenfor altid og der er ingen motor som varmer noget som helst op, men kan det tænkes at når batteriet skal lades, vil det interne tab varme det op og derved kunne tage imod strøm? Alternativt har batteriet holdt strømmen indtil det blev varmere igen?

Silden
Silden Mar 17 '22

Jeg vil gætte på at det er lifepo4 i 4S og der sidder en bms i kassen, som slukker ladningen, når temeraturen er for lav. Så skal det "bare" have strøm nok til at virke, indtil brug/indre modstand varmer det nok op til, at det kan lade.

Venlig hilsen

Silden

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8