Loading...
dk

Ingen EL biler solgt i januar 2017 | Tesla Forum

jensk2
jensk2 Mar 19 '17

@Hilbert

Kun grøn i den forstand at prisen på el må falde med PSO afgiftens fjernelse. Gør el fra sol og vind billigere. Pengene vil man i stedet hente på indkomstskat. Hvis man så ikke bruger indtægten til grønne tiltag så lyver man jo. Eneste trøst pt. er at batteri disruption forhåbentlig kommer tidligere end Energistyrelsen forventer og at om få år kan INGEN energi produktion konkurrere prismæssigt med sol og vind, når man pludselig kan lagre. Alternativet, at udveksle med tilstrækkeligt store områder funker ikke rigtigt pt. pga. Sveriges og Tysklands begrænsede evne til at videre sende dansk strøm længere ind i Deres net:-(

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 20 '17

De skulle efter min mening fjerne samtlige afgifter i hele samfundet, og samtidig øge indkomstskatten. Så ville vi se et boom i salget af blandt andet elbiler og grønne tiltag og investeringer helt overordnet i de kommende år, men dette kan vore kære politikere desværre nok ikke finde ud af...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 20 '17
P85DK
P85DK Mar 20 '17
Quote from Gustavsfar1

De skulle efter min mening fjerne samtlige afgifter i hele samfundet, og samtidig øge indkomstskatten. Så ville vi se et boom i salget af elbiler og investeringer helt generelt de kommende år, men det kan vores kære politikere desværre ikke finde ud af.

Der er gået 'dansker' i opfattelsen af elbiler. Det er ikke kun afgifter mere. Danskerne har en generel negativ holding / manglende viden / misforståelse af elbiler. Hvis det kun var afgifter, så skulle elbil salget stå stille i alle lande hvor der ikke er registreringsafgift på biler - men det gør det ikke. En elbil er stadig pålagt betydeligt lavere afgift end ICE biler, så forholdsmæssigt er det stadig mere fordelagtigt at købe en elbil i Danmark end i det meste af verden.

T3S7A
T3S7A Mar 20 '17
Citat fra P85DK

Der er gået 'dansker' i opfattelsen af elbiler. Det er ikke kun afgifter mere. Danskerne har en generel negativ holding / manglende viden / misforståelse af elbiler. Hvis det kun var afgifter, så skulle elbil salget stå stille i alle lande hvor der ikke er registreringsafgift på biler - men det gør det ikke. En elbil er stadig pålagt betydeligt lavere afgift end ICE biler, så forholdsmæssigt er det stadig mere fordelagtigt at købe en elbil i Danmark end i det meste af verden.

Det er altså ikke korrekt. Så ville det jo være lige som at sige at hvis det var fuld afgift på elbiler, lige som på brændstofbiler, så ville vi være lige stillet med de lande hvor de ikke har afgift på brændstof eller elbiler. Men prisen for en elbil vil jo være langt dyrere end den brændstof bil som den skulle modsvare.

Eks. En Zoe vil svare meget godt til en Clio. Pris forskellen på en Clio og en Zoe i eks. Tyskland er vel 100.000kr  Hvor hvis der var fuld afgift på elbiler i DK, så vil prisforskellen være næsten 3 gange så høj. Så nej, Elbiler er ikke fordel agtig i Danmark i forhold til andre lande. Langt fra.   

Udover afgift på elbilen, så kommer så driften af den. El i DK er jo laangt dyrere end el er i andre lande. Så der kan det også bedre svare sig at skifte til el. I DK er det kun meget lille besparelse der er på at kører el iforhold til en øko benzin bil

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Mar 20 '17
P85DK
P85DK Mar 20 '17
Quote from T3S7A
Citat fra P85DK

Det er altså ikke korrekt. Så ville det jo være lige som at sige at hvis det var fuld afgift på elbiler, lige som på brændstofbiler, så ville vi være lige stillet med de lande hvor de ikke har afgift på brændstof eller elbiler. Men prisen for en elbil vil jo være langt dyrere end den brændstof bil som den skulle modsvare.

Eks. En Zoe vil svare meget godt til en Clio. Pris forskellen på en Clio og en Zoe i eks. Tyskland er vel 100.000kr  Hvor hvis der var fuld afgift på elbiler i DK, så vil prisforskellen være næsten 3 gange så høj. Så nej, Elbiler er ikke fordel agtig i Danmark i forhold til andre lande. Langt fra.   

Udover afgift på elbilen, så kommer så driften af den. El i DK er jo laangt dyrere end el er i andre lande. Så der kan det også bedre svare sig at skifte til el. I DK er det kun meget lille besparelse der er på at kører el iforhold til en øko benzin bil

I Danmark stilles en elbil registreringsafgiftigt meget fordelagigt i forhold til en ICE, ved således kun at skulle betale 40% af hvad en ICE skal betale i afgift. Ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så er det altså i ordets reelle betydning - fordelagtigt. Eller spurgt på en anden måde, vil du helst betale 150% i afgift på din næste bil eller 40% af de 150%? Pas nu på hvad du svarer ;-)

At en elbil er dyrere at producere har intet med denne diskussion at gøre, da du så også kan begynde at tale om hvorfor en BMW skal betale mere i afgift end en Skoda, bare fordi den er dyrere i basis pris.

I lande hvor der ikke er registreringsafgift, der har en elbil ikke en tilsvarende fordel, da 40% af ingenting er ingenting. Ergo er en elbil mere fordelagitgt stillet i Danmark, på samme måde som en elbil er mere fordelagtigt stillet i Norge end i Danmark. Simpel matematik.

Vi kan også stille et andet spørgmål op - hvordan ville elbil salget have set ud i Danmark, hvis vi var gået fra fuld afgift ned til 40% af den fulde afgift. Så tror jeg danskernes tilbudsgen var gået i overdrive.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 20 '17
Hilbert
Hilbert Mar 20 '17
Citat fra Gustavsfar1

De skulle efter min mening fjerne samtlige afgifter i hele samfundet, og samtidig øge indkomstskatten. Så ville vi se et boom i salget af blandt andet elbiler og grønne tiltag og investeringer helt overordnet i de kommende år, men dette kan vore kære politikere desværre nok ikke finde ud af...

Det ville vist kræve en meget kompleks beregning af indkomstskatten, ville give endnu mere sort arbejde og bevirke at fornuftige (miljøbevidste) borgere skulle betale samfundsomkostninger for de som sviner mest.

Et samfund uden forbrugsregulerende mekanismer, kan ikke løse nutidens problemer – tværtimod.

Diskussionen om hvorvidt afgiften for elbiler er rimelig i forhold til ICE bilerne kan vendes og drejes på mange måder, men er for mig at se ligegyldig.

Vil man prøve at overholde den aftalte målsætning om reduktionen af CO2 på transportområdet, og skabe nogle bymiljøer der er udholdelige og mindre sundhedsskadelige, kræver det at ICE bilerne erstattes af elbiler og det inden for den nærmeste fremtid.

Hvis en fjernelse af afgiften på elbiler er nødvendig for at danskerne for alvor skifter deres forurenende ”skrammelkasser” ud – ja så må man fjerne elbilafgiften, eller finde på andet som sætter gang i elbilsalget.

P85DK
P85DK Mar 20 '17
Quote from Hilbert

Diskussionen om hvorvidt afgiften for elbiler er rimelig i forhold til ICE bilerne kan vendes og drejes på mange måder, men er for mig at se ligegyldig.

Vil man prøve at overholde den aftalte målsætning om reduktionen af CO2 på transportområdet, og skabe nogle bymiljøer der er udholdelige og mindre sundhedsskadelige, kræver det at ICE bilerne erstattes af elbiler og det inden for den nærmeste fremtid.

Hvis en fjernelse af afgiften på elbiler er nødvendig for at danskerne for alvor skifter deres forurenende ”skrammelkasser” ud – ja så må man fjerne elbilafgiften, eller finde på andet som sætter gang i elbilsalget.

Det er jeg meget enig i. Jeg siger hverken at afgiften på elbiler er rimelig eller urimelig, udelukkende at vi i Danmark nu er på et punkt hvor det ikke kun er afgiften som bremser udbredelsen af elbiler, da det stadig afgiftsmæssigt er fordelagtigt at købe elbil frem for ICE. Der er ingen logisk årsag, udfra et afgiftsmæssigt sysnpunkt, til at der ingen elbiler sælges. 

Det er nok mere uvidenhed, fordomme etc kombineret med usikkerhed omkring afgiftsniveauet på kort sigt.

jensk2
jensk2 Mar 21 '17

Det er nok mere uvidenhed, fordomme etc kombineret med usikkerhed omkring afgiftsniveauet på kort sigt.

Usikkerhed omkring afgiftsniveauet på kort sigt, tror jeg er den store forhindring. Selvom en fornuftig elbil, med rimeligt forbrug, trods urimelig forbrugsmåling, faktisk ikke brandbeskattes, er der ingen der vil købe den når partierne ultimo 2015 meldte ud at nu indfører vi afgifter, men hvis salget af elbiler afviger fra prognosen, må vi tage afgiften op igen. Det betyder for mange at købet af en elbil nu er usmart, for om lidt fjernes afgiften igen. Det er samme start/stop/overreaktions politik, som ramte solceller i 2014, 2015 og 2016 og som kostede en hel branche livet:-(

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 21 '17
MOS
MOS Mar 21 '17

@jensk2

Enig. Den slags start/stop politik har ramt mange brancher. Jeg arbejder selv i vindmøllebranchen, hvor fænomenet langt fra er ukendt, hvilket resulterer i massefyringer/-ansættelser, mangel på arbejdskraft, flaskehalse og et logistisk helvede mht. projektplanlægning, udvidelse af produktionsfaciliteter samt opstarte/afslutte projekter på den rigtige side af tidsfristen!

Mit personlige forslag til indfasning af afgifter på elbiler er som følger:

Registreringsafgiften indfases fra jan. 2017 med 1% af den fulde registreringsafgift og stiger hver måned med yderligere 1%, indtil der betales fuld afgift i apr. 2025. Det giver en tilpas langsom og gradvis indfasning uden de store trappetrin og mindsker dermed on/off salg omkring årsskiftet pga. det store afgiftsspring med nuværende ordning. Jeg tror også, at elbiler i 2025 vil være så billige at producere, at de er konkurrencedygtige på lige fod med ICE biler.

Brændstofforbruget, som lægges til grund for registreringsafgiften for alle biler inkl. elbiler, omregnes til en CO2-udledning, således at alle teknologier ligestilles. Forbruget for elbiler beregnes for en fuld afladning af batteriet og ikke bare en enkelt kørselscyklus med fuldt opladet batteri. Elforbruget omregnes med seneste kendte omregningsfaktor for CO2-udledning pr. kWh el fra stikkontakten (dvs. inkl. tab i elnettet) og afhænger naturligvis af mængden af vedvarende energi i elnettet fra år til år. Brændstofforbruget for fossilbiler omregnes tilsvarende til CO2-udledning pr. liter brændstof well-to-wheel (dvs. inkl. alle tab ved produktion, transport, raffinering, distribution osv.). På den måde beregnes udledningerne ved de forskellige teknologier med så ens forudsætninger som muligt.

For elbiler bør der i den beskatningsmæssige værdi for registreringsafgiften være et fradrag, der er proportionalt med batteriets kapacitet, dvs. i praksis vil værdien af batteriet ikke skulle beskattes. Som det er nu, skævvrider afgiftssystemet markedet, således at et stort/dyrt batteri beskattes hårdt og således får vi fortrinsvis forholdsvist ubrugelige elbiler med for små batterier og for kort rækkevidde ud på vejene. Disse elbiler kan desværre ikke fuldt ud erstatte ICE-biler. Fradraget for batteriet pr. kWh bør afspejle markedsprisen for en kWh batterikapacitet og reduceres i takt med, at batteripriserne falder.

Grøn ejerafgift baseres på samme CO2-udledning, som nævnt ovenfor.

Derudover bør elafgift og brændstofafgifter også harmoniseres, således at der betales samme afgift pr. energienhed, uanset drivmiddel.

Et endnu bedre forslag vil naturligvis være at indføre en ren teknisk baseret registreringsafgift og skrotte den nuværende værdibaserede registreringsafgift. Man kunne så basere den tekniske afgift på parametre som CO2-udledning, udledning af andre skadelige stoffer (NOx, SOx, kulbrinter, partikler m.m.), bilens vægt, sikkerhed osv.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 22 '17
jensk2
jensk2 Mar 22 '17

@MOS

Citat fra MOS

Registreringsafgiften indfases fra jan. 2017 med 1% af den fulde registreringsafgift og stiger hver måned med yderligere 1%, indtil der betales fuld afgift i apr. 2025.

Perfekt, rammer 'hvor længe vil du vente tilbuds Auktionen' og matcher måske vores forventninger om en lang og blød disruption hen mod 2025:-)

Mht. et fradrag for batteriets kapacitet - ikke så sikker! Hvis vi cykler et lille batteri vildt, får det en meget kort levetid, hvis vi cykler et dobbelt så stort batteri halvt, lever det måske fire gange længere. Det indbyder måske til et fradrag proportionalt med batterikapacitet, men hvad hvis jeg cykler det store batteri vildt. Nej, up-front fradrag er for kringlet eller uretfærdigt.  Kunne man finde på en voldsom skrotnings afgift, som kan erstattes af en rimelig lidt progressiv genbrugs afgift? Om jeg re-cykler det lille batteri tit eller det store batteri  sjældent, skal koste noget der ligner miljøbelastningen, fra stort henholdsvis lille batteri. Men det skal være en dødssynd IKKE at re-cykle (Sker nok ikke, når vi betænker hvad en stor li-ion batteripakke koster!). 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 22 '17
MOS
MOS Mar 22 '17
Citat fra jensk2

Mht. et fradrag for batteriets kapacitet - ikke så sikker!

Men jeg er helt sikker!

Lad mig forklare: Et fradrag for batteriet betyder sådan set bare, at man ikke betaler registreringsafgift af batteriet. Hvis du går ned og køber en pakke med 4 stk. AA-batterier nede i supermarkedet, så betaler man jo heller ikke registreringsafgift. Hvis det er Li-ion 18650 batterier, så heller ikke. Hvis du køber 7000 stk. af disse, så betaler du heller ikke afgift. Hvis du putter dem i en elbil, som du har købt billigt uden batteri (og dermed sluppet for afgiften af batteriet), så har du pludselig sparet registreringsafgiften af batteriet. Det animerer blot til kreativ tænkning og jeg er sikker på, at der vil opstå et marked for elbiler uden batteri samt et marked for eftermontering af afgiftsfrie batterier.

F.eks. kunne Tesla vælge at sælge deres biler billigt (for at spare afgift) med kun ét batterimodul (der er vist normalt 14 moduler i batteriet). Det vil give en batterikapacitet på sølle ca. 6 kWh - nok til at bilen kan køre, men den vil have en grinagtig rækkevidde på ca. 30 km, være meget sløv i optrækket (0-50 km/h på ca. 25 s) og have en teoretisk topfart på ca. 80 km/h (hvis den da kan nå op i fart, før batteriet er fladt). Man kan så efterfølgende få monteret flere (afgiftsfrie) batterimoduler afhængigt af, hvor meget man har brug for.

Det er svært at forhindre den slags kreativ tænkning og omgåelse af registreringsafgiften. Og så kan man lige så godt holde et fabriksmonteret batteri afgiftsfrit vha. et passende fradrag fra starten. Så gør man heller ikke forskel på biler, hvor man køber hhv. lejer batteriet. Hvorfor skulle der også være forskel på afgiften, afhængigt af, hvilken batteriaftale man har med forhandleren?

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 22 '17

Det er da relativt ukompliceret at stoppe en omgåelse af reg. afgift ved at pålægge afgift på batterier...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 22 '17
MOS
MOS Mar 22 '17

Men så vil der lynhurtigt opstå grænsehandel. Så nej.

Hvis jeg kunne spare 400.000,- i afgift ved at hente mit Tesla batteri i Flensborg, så kunne jeg nok finde en transportmulighed ;-)

jensk2
jensk2 Mar 23 '17

@MOS

Jeg er med på ideen om at batteriet skal gøres afgiftsfrit, (Det var lidt det BetterPlace med Renault Fluence gjorde, der købte man bilen uden batteri og leasede batteriet efterfølgende). BetterPlace modellen er dog svær med Tesla, fordi Tesla har koblet performance og kapacitet sammen. Så en S90D batteripakken (med 16 moduler og 370V) giver bedre performance end en S75D pakke (med 14 moduler og 320V). Så at lade køber 'vælge' pakke efter indregistreringen indbyder til snyd (Ja, jeg købte en 60D, men kom til at installere en 90D batteripakke:-))

At modregne ved indregistreringen er måske den rigtige løsning, man køber jo enten en 75D eller en 90D og batteripakken er allerede den specificerede og det er det man får fradrag for. Den køber jeg!

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 23 '17
Niels
Niels Mar 26 '17
jeg ser ikke problematiken med efterfølgende 'opgradering' af batteri vs afgifter.
på en traditione Benzinbil må man opgradere motoren med op til 20% flere hk, hvis der sker større effektforøgelse så skal man betale afgift...det samme vil jeg tro gælder el biler hvis der sker en effekt forøgelse (det er nævnt direkte i afgiftsloven).
at man så i fremtiden ændre denne tekst så også kapacitet 'måles' (næste lov ændring på området)
Niels
Niels Mar 26 '17
enig med mos.
afgifter skal indføres langsom og gradvist - ideen med at indfase i store step er fordet og stammer fra en tid med manuelle beregninger.
i da kan man ud fra et start tidspunkt og en given % lave stigningen helt flydende. som MOS foreslår f.eks. 1% per md.
man kan så diskutere hvilken sats der skal anvendes, men som udgangspunkt kan man ikke stå ved roret af en super tanker og skrige "90 grader til højre om en uge" istedet må man juster roret lidt ad gangen og dreje lidt kontra hvis prognoser ser ud til at man drejer for skarpt.
DeaconWP
DeaconWP Apr 18 '17

Læs nyhederne på tv2.dk.

Afgiften fastholdes til 20 % af normalen i hele 2017 og 18

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Apr 18 '17
KimT
KimT Apr 18 '17

Total til grin - kun til der er solgt 5.000 stk i perioden 1/1 '16 - 31/12 '19(der er solgt ca. 1.300 i '16 - så det er kun de næste 3.700 stk) : http://www.skm.dk/media/1455609/aftale-om-elbiler.pdf

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 18 '17
DavidS90D
DavidS90D Apr 18 '17

Endnu et udkast som efterlader flere spørgsmål end svar.

Men et "kWh-fradrag" på op til ca. 75.000kr kan vel mærkes på de billigere elbiler ?

Meget skægt med den begrænsning på 5.000 stk :-)  Stop..stop.. endelig ikke for mange... SUK! 

DeaconWP
DeaconWP Apr 18 '17

Så må vi lige arbejde på, at få politikerne til at lave den aftale med de 45 kWh rabat til at gælde alle biler fra 1/1/16. Ellers bliver vi jo sparket i røven for at have købt i 16, og ikke ventet til nu i 17.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »