Loading...
dk

Nye SuC i Danmark | Tesla Forum

MOS
MOS Oct 23 '17

Køge?

Kmj
Kmj Dec 26 '18

Så blev det heller ikke 2018 de nye står klar. Men den rykkes vel bare et år mere, så må vi se om det bliver i 2019 de gør alvor af det. 

mbk
mbk Dec 26 '18

Mon ikke også de får travlt med at ombygge de eksisterende med et CCS kabel. 

Kmj
Kmj Dec 28 '18

Kan model 3 ikke lade på de nuværende SuC med samme stik som model S bruger?

mbk
mbk Dec 28 '18

@Kmj 

Nej. Så vidt jeg kan forstå har Model 3 standard CCS stik som ikke kan DC lade med Teslas stik, de kunne godt have lavet et specielt stik der virkede til begge men har valgt at retrofitte alle Supercharger med to kabler, det der sidder nu og et CCS kabel til Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 28 '18
ErikBH
ErikBH Dec 28 '18
Citat fra mbk

@Kmj 

Nej. Så vidt jeg kan forstå har Model 3 standard CCS stik som ikke kan DC lade med Teslas stik, de kunne godt have lavet et specielt stik der virkede til begge men har valgt at retrofitte alle Supercharger med to kabler, det der sidder nu og et CCS kabel til Model 3.

i første omgang ser det ikke ud til at være alle, blot nogle enkelte stalls per site. Men v3 laderen skulle jo også være på trapperne, mon ikke der sker noget der - måske lader de de gamle være og de nye bliver rent med CCS og så får S/X ejere et tilbud om retrofit af CCS til en favorabel pris?

vh, ErikBH 

mbk
mbk Dec 28 '18

@ErikBH 

Der kommer en adaptor til S/X da der er ikke fysisk plads ved chargeport. Det bliver nok en du selv skal tilkøbe som chademo Adaptoren. 

ErikBH
ErikBH Dec 28 '18
Citat fra mbk

@ErikBH 

Der kommer en adaptor til S/X da der er ikke fysisk plads ved chargeport. Det bliver nok en du selv skal tilkøbe som chademo Adaptoren. 

ja, det var første oplæg. Det seneste jeg har hørt er et decideret retrofit. Jeg er enig i at der ikke umiddelbart er plads, med mindre man laver en ny baglygte og måske vender stikket 90 grader. Den del er jeg dog i tvivl om er inden for CCS standarden, men jeg kan ikke se hvordan det kan gøres anderledes uden at skifte paneler på bilen; eller lave noget stygt som det kinesiske DC stik med en luge.

vh, ErikBH

mbk
mbk Dec 28 '18

@ErikBH 

Ja mm de drejer stikket ser jeg ingen løsning.

Jeg tror det bliver adaptor for nuværende biler og så laver de nok om i S/X designet for at få en større chargeport, måske endda Kina løsningen. På sigt bliver Supercharger i EU nok CCS only når det kun er 1/5 af nuværende biler der har det propitære stik.

MOS
MOS Dec 29 '18
Citat fra mbk

@ErikBH 

Ja mm de drejer stikket ser jeg ingen løsning.

Jeg tror det bliver adaptor for nuværende biler og så laver de nok om i S/X designet for at få en større chargeport, måske endda Kina løsningen. På sigt bliver Supercharger i EU nok CCS only når det kun er 1/5 af nuværende biler der har det propitære stik.

Tesla har lovet gratis SuC i hele bilens levetid til gamle Model S og X. Jeg mener ikke, de kan tillade sig at trække dette tilbage ved at lave SuC om til kun at være kompatibelt med CCS. Som minimum bør Tesla forære de gamle Model S og X ejere en gratis CCS-adapter, så de fortsat kan lade på SuC.

Det bliver spændende at følge med i, hvad der kommer til at ske med ladestik på fremtidige Model S og X, retrofitløsninger på eksisterene Model S og X, retrofit af eksisterende SuC, SuC v3 osv. Jeg ville dog ønske, at Tesla var lidt mere åbne og kommunikerede deres planer ud, så vi ved, hvad vi skal regne med.

burns
burns Dec 29 '18
Jeg har set billeder af en SuC der havde både Type-2 og CCS ladestik. Og Freja har vist meldt ud at alle ladestationer (men muligvis ikke alle ladestandere) får CCS ladestik. Og dem med CCS ladestik får Model 3 prioritet til.
mbk
mbk Dec 29 '18

Jeg tror ikke der eksisterer noget SuC v3 der er drastisk anderledes, det er bilens batteri der er begrænsningen alligevel. Men det kan da være der kommer et lille bump som max effekt som 100kWh bilerne kan udnytte, måske 140-160kW og/eller 180-220kW til deling mellem et lade par.

Såvidt jeg har forstået er en af begrænsningerne også selve kablet, hvis det skal bære mere strøm skal det være tykkere og så bliver det sværere at håndtere. De havde dog et væskekølet et af slagsen på et tidspunkt, men det er pensioneret.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 29 '18
mbk
mbk Dec 29 '18

@MOS

Hvis adaptoren bliver billig nok er den jo nok noget du køber alligevel, lad os sige 1500kr, så har de fleste jo nok købt en om et par år. 

jramskov
jramskov Dec 29 '18
Citat fra burns Jeg har set billeder af en SuC der havde både Type-2 og CCS ladestik. Og Freja har vist meldt ud at alle ladestationer (men muligvis ikke alle ladestandere) får CCS ladestik. Og dem med CCS ladestik får Model 3 prioritet til.

Synes det vil give mest mening at tilføje CCS ladestik til alle standere. Der vil snart være flere Model 3 end Model S og X og det vil derfor ikke give mening at have færre CCS stik. Det vil til gengæld give god mening at ændre i det mindste nye Model S og X til at have CCS da det virker til at blive fremtidens standard, i Europa i det mindste.

Gronhund
Gronhund Jan 3 '19
Da jeg var oppe at se Model 3 (det var en amerikansk bil, så den havde amerikans stik), fortalte sælgeren, at der vil komme to stik på hver stander (et CCS og et type 2). Så jeg forstod det som om, at de vil opdatere alle de standere der er.
muller
muller Dec 13 '19

Gammel tråd, men emnet passer :-)

SuC i Nyborg er gået fra "Åbner i slut 2019" til forsvundet på Teslas kort over SuC. Jeg mener også at der var en undervejs i Esbjerg som er forsvundet? Er der nogen der ved om de er ved at skifte fra grå til rødt ikon på deres kort eller om SuC i Nyborg er sløjfet?

Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '19

Var i nyborg i tirsdags, medmindre der sker noget ude ved storebæltmuseet/Monarc, så var det ikke nogen indikering jeg så, der tydede på byggeaktivitet der kunne ligne SuC. 

Ladede selv på Ionity og var den eneste der. Heller ingen ved EON's stander,

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 13 '19
jramskov
jramskov Dec 15 '19

Ja, Esbjerg og Nyborg er væk. Holstebro er der stadig men dato er ændret til engang i 2020.

Sider: « 1 2 3 4