Loading...
dk

Tesla lånebil uden kaskoforsikring | Tesla Forum

larscoling
larscoling May 22 '17

Pas på med at tage imod en lånebil hos Tesla – der er ingen kaskoforsikring.

Jeg har lige indleveret min Tesla til lidt service reparationer.  Jeg får i den forbindelse udleveret en "lånebil" (85D) som jeg kan køre i, mens min egen bliver ordnet. Det er alt sammen meget fint indtil jeg får læst betingelserne for lånebilen.

Det fremgår af betingelserne, at der IKKE er kaskoforsikring på lånebilen.

Jeg spurgte ind til om jeg kunne tegne kasko på lånebilen, fordi jeg ikke ville kunne komme i den situation, at jeg personligt skulle dække for en stor kaskoskade.

Tesla oplyste, at de kun har ansvarsforsikring på sine biler og at dette var betingelserne. Altså ingen kasko og ej heller en mulighed herfor.  

Dette anser jeg for MEGET uheldigt, og jeg vil med dette indlæg gøre andre Tesla ejere opmærksom på denne specielle situation.

Jeg har selvfølgelig opfordret Tesla til at ændre betingeler for lånebil. 

Mvh Lars

Forummets indlæg er redigeret af larscoling May 22 '17
RasmusBre
RasmusBre May 22 '17

Damn. Så skal der godt nok køres forsigtigt på vejen tilbage til Tesla.
Fik også en lånebil i dag, da min egen skulle have skiftet drive unit.

Klaus_
Klaus_ May 22 '17

Og ens egen kaskoforsikring dækker heller ikke i det tilfælde, når der er tale om "lånebil pga. værksted"?

T3S7A
T3S7A May 22 '17

Hvad står der mere i betingelserne vedr evt. skade? 

Lyder jo fuldkommen sindssygt hvis man kunne risikere at komme til at hænge på en million skade, på en lånebil. 

Lau
Lau May 22 '17

Jeg synes jeg har hørt at det er det samme i Tyskland. Det er dog tankevækkende at de ikke tydeligt gør opmærksom på det. Jeg har haft en del fuldt spec'ede P85/90D'ere til låns, det kunne blive en dyr fornøjelse.

T3S7A
T3S7A May 22 '17

Mener bare sidst (sommer 2016) hvor jeg havde en låne bil, stod der noget med hvad en skade kostede selvrisiko. Mener det var 20.000kr, men er ikke sikker mere. 

Nogen som kan smide et billede op af en lånekontrakt.

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A May 22 '17
jensk2
jensk2 May 22 '17

Vedlagt lånebil kontrakt fra april 2017.

ErikBH
ErikBH May 22 '17

god info. Jeg har aldrig haft kontrakter på de lånebiler jeg har haft (i Aarhus).. om det har været en s60'er eller en p90dl'er.. Men det kan jo være ny praksis?

vh, ErikBH

T3S7A
T3S7A May 22 '17
Sådan var det ihvertfald ikke sidst jeg havde en fra Aarhus. Den var heller ikke begrænset til 160km/t.
Forstår ikke hvordan man kan give en låne bil, som ikke er forsikret. Har man overhovedet mulighed for selv at tegne noget?
Det vil give så meget ballade og dårlig omtale den dag det går galt for en.
jensk2
jensk2 May 22 '17

Hmmm, det eneste der står om forsikring er så uklart at det sikkert ikke er juridisk gyldigt?

Tesla Motors Netherlands B.V. ("Tesla") låner dig vores kunde, Model S-lånebilen ifbm. service ("køretøjet"), mens din bil er til service.
Din brug af køretøjet er underlagt vilkårene og betingelserne for denne aftale om lånebil ifm. service af Model S ("aftalen"):)

Du har ansvarsforsikring og forsikring mod tingskader til dit køretøj, og disse overholder eller overstiger minimumskravene iht. lovgivningen.
Ud over minimumskravene iht. lovgivningen udbyder Tesla ikke nogen forsikringsdækning under denne aftale.

Jeg forstår ikke passus om 'forsikring til dit køretøj', det kan jo ikke gælde for det lejede køretøj, som jo ikke er mit?

Nå, godt at der intet skete med den desværre allerede slidte P 90D.

 

 

T3S7A
T3S7A May 22 '17
Det første er din bil, som du aflevere til rep. Den skal mindst have ansvar forsikring. Det næste er lånebilen, som er med den mindste lovpligtig forsikring, dvs ansvar.
PeterE
PeterE May 23 '17

Er det ikke ret simpelt, Tesla har valgt at være selvforsikrende - og derfor kun valgt at have ansvarsforsikringer på deres lånebiler?

T3S7A
T3S7A May 23 '17
Simpel? Hvordan sikre man sig så, at man er forsikret i en af deres låne biler? Det allerede ved første meter man ruller derfra..
P85DK
P85DK May 23 '17
Du betaler vel kun en selvrisiko og så agerer Tesla forsikringsselskab for sig selv som PeterE skriver. Giver god mening. De har den lovpligtige ansvarsforsikring. Du kommer ikke til at hænge på hele bilens værdi, hvis du totalskader den.
koden
koden May 23 '17

jensk2: Hvad mener du med

 

"Nå, godt at der intet skete med den desværre allerede slidte P 90D."

jensk2
jensk2 May 23 '17
Citat fra koden

jensk2: Hvad mener du med

 

"Nå, godt at der intet skete med den desværre allerede slidte P 90D."

 

Låne P90D'en havde udpræget hæl/tå på dækkene så kraftig dækstøj. To fælge havde tydelige kantstensmærker. De to gange jeg testede accelerationen (Kun Sport, ikke Ludicrous) kom der klonk bagfra, som om noget tungt flyttede sig.

I min låmeaftale står ikke: 'Du betaler selv kun en selvrisiko og så agerer Tesla forsikringsselskab for sig selv', så godt at intet skete.

Skægt som man tror at alt er ok, blot fordi man agerer i Danmark. I USA ville jeg ALDRIG leje en bil uden oplysninger om forsikring og selvrisiko.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 23 '17
T3S7A
T3S7A May 23 '17
P85DK. Så du regner med at Tesla siger, nå pyt du lige smadrede den? De har kun tegnet en alm. ansvarsforsikring på den. Som der står der i betingelserne, så har du som lejer det fulde ansvar for bilen, som kun er ansvarsforsikret.
P85DK
P85DK May 23 '17

det korte svar - ja

larscoling
larscoling May 24 '17

Låneaftalen pkt. 2 anfører, at man skal aflevere bilen i samme stand som da man modtog bilen og at man har ansvar for et hvert tab der måtte opstå.

Låneaftalen pkt. 3 anfører, at man har ansvar for alle tab og skader.

Låneaftalen angiver derved tydeligt, at man selv er ansvarlig og derved forpligtet til at betale for evt. skader man påfører bilen og for evt. tab man påfører Tesla. 

Der er i låneaftalen ikke anført en ansvarsbegrænsning, det vil sige, at man selv hæfter for det fulde beløb. 

Låneaftalen er derved ganske klar og entydig, så pas på  -  ALLE de røde lamper lyser! 

At underskrive denne Tesla låneaftale kan få store økonomiske konsekvenser. 

Det er meget problematisk, at man ikke har mulighed for, at begrænse sit ansvar svarende til en selvrisiko, der er på en hver normal kaskoforsikring. 

 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af larscoling May 24 '17
T3S7A
T3S7A May 24 '17

Helt enig med larscoling. Det er helt utroligt dårlig service. Rigtig mange ved slet ikke de kører rundt i en bil uden kasko. Det er jo ikke kun en selv som kan lave skader. Kan jo ske bilka buler, eller andet, hvor en modpart smutter. 

Hvis man tør kører i en låne bil med de vilkår, hvorfor har man så kasko på sin egen? 

Sider: 1 2 »