Loading...
dk

Touchscreen er gået i sort, men bilen virker fint. | Tesla Forum

mbk
mbk Jun 14 '17
Quote from Kiefer

MBK: Der er en procedure for dette i Teslas servicemanual. Den lyder at man via software laver en backup og igen via software laver en restore, der står ikke noget om at der skal gendannes værdier efterfølgende. Det kunne godt læses som om de reelt blot laver en DD (https://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix))

Jeg har desværre ikke adgang til selve softwaren så jeg har ikke mulighed for at teste det af, selv om jeg meget gerne ville ;-)

/Martin

Hvis man har den rootet man sikkert godt lave en rimelig backup strategi..

Ellers kunne man måske se om man kan få fat i Nvidia VCM modulet andet sted fra, hvis ikke Tesla har sit eget print.

https://goo.gl/3p6tAK

Det ser da ud til at Audi, Honda, BMW og Mini bruger samme som Model S, så måske man kan source reservedel andet sted fra:

http://www.nvidia.com/object/visual-computing-module.html

Der findes jo nok et eller andet developemnt kit, hvor man kan docke printet i, som her:

https://blogs.nvidia.com/wp-content/uploads/2013/03/NV_Jetson-3qtr-black.jpg

Og herfra kan man så kopiere ud og ind på et nyt kort, eller få loddet ny eMMC på.

Nu er det ikke til at gætte hvor meget Tesla har customized bootloader etc (sikkert ikke vildt meget), men her er en guide til at lave en backup på et nyere nvidia platform:

http://elinux.org/Jetson/Cloning

 

Hvis Tesla tager meget for at skifte modulet ude af garantien, så er jeg sikker på der kommer en eller anden aftermarket løsning. Det bedste er self. hvis bare Tesla tager ansvar og laver det til en fast/fair-pris reperation eller lign.

mbk
mbk Jun 14 '17

Fandt fra denne insideevs artikel et par videoer, hvor især denne er spændende. 4m 0s inde kan man se bundkortet i skærmen, hvor nvidia vcm modulet sidder på, man kan se vcm modulet 4m 50s inde i videoen. Det er som tidligere sagt VCM modulet der holder Linux OS, settings og den eMMC der går i stykker.

mbk
mbk Jun 14 '17

Ingenier har tjekket en med VIN 100000, so ca. er til og med alle DK Teslaer, og de har dette modul:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mcu-hardware-revisons.55143/

P85DK
P85DK Jun 15 '17
Quote from KimT
Quote from Kiefer

P85DK: Kan du ikke bare lukke soltaget fra APP'en?


​/Martin

 Kan kan da styre soltaget via højre scroll knap - hvis man konfigurere den til det. 


 

Nope og nope - død MCU, ingen forbindelse via mobil eller mulighed for at styre tingene via rattet - soltaget forbliver åbent. Prøvede alt før vi kontaktede Tesla og så prøvede vi alt igen med Tesla i røret. Ny MCU og taget åbner og lukker igen :-)

jensk2
jensk2 Jun 19 '17

Jeg har vist samme problem:-( Touch Screen er sort, men bil virker ellers. Desværre kører AirCon konstant og kan ikke betvinges til at slukke, hverken inde fra bil eller fra SmartPhone Apps. Har talt med Tesla's 'Vejhjælp', som fint kan kommunikere med bilen, men ikke slukke AirCon. Tesla Service skal overtage problemet i morgen, indtil da har jeg sat bilen på hjemmelader for ikke at dræne batteri Desværre har den selvfølgelig glemt, at på min lokalisation lader man kun med 10A, så den forsøger 16A og skruer så ned til 12A og melder. 'Charging speed reduced. Ext. cord or faulty wiring detected'. Desværre er den lidt for tolerant og lader lejlighedsvis med fulde 16A. Hverken Apps eller Tesla Vejhjælp kan reducere ladehastighed:-( Da jeg ikke går i seng med en bil, der sporadisk forsøger at lade med 16A, lader jeg en nu et par procent op med 12A, hvorefter jeg afbryder, så den over natten må nøjes med batteriet og derfra trække et par procent. Spøjst nok forstår den fint når vi ændre ønsket kabine temperatur - så skifter den mellem heating og cooling. Så i nat sætter jeg kabine temperatur til 15 grader - så skal den vel varme/køle mindst.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 19 '17
webercarbmann
webercarbmann Jun 19 '17

Jensk2  Hvilket VIN har din bil? Godt at I ikke er på ferie..... 

jensk2
jensk2 Jun 19 '17
Citat fra jensk2

Jeg har vist samme problem:-( Touch Screen er sort, men bil virker ellers. Desværre kører AirCon konstant og kan ikke betvinges til at slukke, hverken inde fra bil eller fra SmartPhone Apps. Har talt med Tesla's 'Vejhjælp', som fint kan kommunikere med bilen, men ikke slukke AirCon. Tesla Service skal overtage problemet i morgen, indtil da har jeg sat bilen på hjemmelader for ikke at dræne batteri Desværre har den selvfølgelig glemt, at på min lokalisation lader man kun med 10A, så den forsøger 16A og skruer så ned til 12A og melder. 'Charging speed reduced. Ext. cord or faulty wiring detected'. Desværre er den lidt for tolerant og lader lejlighedsvis med fulde 16A. Hverken Apps eller Tesla Vejhjælp kan reducere ladehastighed:-( Da jeg ikke går i seng med en bil, der sporadisk forsøger at lade med 16A, lader jeg en nu et par procent op med 12A, hvorefter jeg afbryder, så den over natten må nøjes med batteriet og derfra trække et par procent. Spøjst nok forstår den fint når vi ændre ønsket kabine temperatur - så skifter den mellem heating og cooling. Så i nat sætter jeg kabine temperatur til 15 grader - så skal den vel varme/køle mindst.

 

I øvrigt kan jeg tilføje, at når man kører i denne fejltilstand, oplyses km/h på dash display, men faktisk måles hastighed i miles/h, så på vej hjem fra arbejde fulgte jeg fint den travle Kongevejstrafik med 42 km/h på display.

jensk2
jensk2 Jun 19 '17
Citat fra webercarbmann

Jensk2  Hvilket VIN har din bil? Godt at I ikke er på ferie..... 

 

Syyyysssh, om fjorten dage kører vi til Italien:-( Familien er ikke helt tryg nu.Bilen er en S70D fra oktober 2015, leveret i december 2015. 

webercarbmann
webercarbmann Jun 19 '17

Vi skal også snart på ferie og vores bil har ca. samme alder VIN 106xxx. Også 70D  Håber at bilen er under garanti. Vores har gået 85K...

jensk2
jensk2 Jun 20 '17
Citat fra MOS

Jojo, det vil da være lidt fesent at skulle undvære den store skærm, men strengt taget er der ingen af funktionerne på den store skærm, der er nødvendige for at kunne køre bilen.
  

Min dyt kan også køre, men min har f.eks. ikke noget kørelys, så det koster 1000 kr at møde politiet:iht. http://gulpladen.dk/hurtigt-overblik-over-boedetakster

Lidt ondskabsfuldt flasher den både blinklys OG kørelys når man låser op. Dernæst tager det nu 20-30 sekunder at tænde før man kan sætte i Drive, men lyset forbliver slukket. Har optaget video, for at kunne se om det er ok at køre. Klimaanlæg slukkede engang i nat, men bilen har reduceret SOC fra 56 til 52% så klima/varme har kørt noget af natten.

Tror det er bedst at Tesla henter bilen.

 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 20 '17
P85DK
P85DK Jun 20 '17
Quote from jensk2
Citat fra webercarbmann

Jensk2  Hvilket VIN har din bil? Godt at I ikke er på ferie..... 

 

Syyyysssh, om fjorten dage kører vi til Italien:-( Familien er ikke helt tryg nu.Bilen er en S70D fra oktober 2015, leveret i december 2015. 


 

De skifter højst sandsynligt bare MCU og så er bilen fin igen. Hvis du oplyser en snarlig afrejsedato, så kommer bilen forrest i køen, da Tesla helst ser at du kører på ferie i egen bil og ikke lånebilen.

jensk2
jensk2 Jun 20 '17
Citat fra webercarbmann

Jensk2  Hvilket VIN har din bil? Godt at I ikke er på ferie..... 

 

 

 

 10544x

webercarbmann
webercarbmann Jun 20 '17
Quote from jensk2
Citat fra webercarbmann

Jensk2  Hvilket VIN har din bil? Godt at I ikke er på ferie..... 

 

 

 

 10544x

Hold os endelig orienteret om hvad der sker.... 

jensk2
jensk2 Jun 20 '17

Tesla CPH har, med et fejeblad, bragt en hvid 90D til min adresse og hentet 70D'eren, som ikke tænder kørelys. Samtidig har de forsikret at bilen er klar længe før vores ferie - kan bestemt ikke klage! Noget af en design-bøf at lovpligtigt kørelys ikke tænder når bilen faktisk KAN komme i Drive:-(

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 20 '17
webercarbmann
webercarbmann Jun 20 '17
Quote from jensk2

Tesla CPH har, med et fejeblad, bragt en hvid 90D til min adresse og hentet 70D'eren, som ikke tænder kørelys. Samtidig har de forsikret at bilen er klar længe før vores ferie - kan bestemt ikke klage! Noget af en design-bøf at lovpligtigt kørelys ikke tænder når bilen faktisk KAN komme i Drive:-(

Det lyder godt.  Er jeres bil stadig under 80K km? Er lidt bekymret for hvad de siger til en sådan fejl for biler der er udenfor garanti.  Peter 

T3S7A
T3S7A Jun 20 '17
Peter. En nu skærm koster små 30.000kr. Det kommer til at ske for alle... !!!
Det er en lille dum chip til små 100kr -som ikke kan holde. Det skifte de hele skærmen for.... :(
KimT
KimT Jun 20 '17
Citat fra webercarbmann
Quote from jensk2

Tesla CPH har, med et fejeblad, bragt en hvid 90D til min adresse og hentet 70D'eren, som ikke tænder kørelys. Samtidig har de forsikret at bilen er klar længe før vores ferie - kan bestemt ikke klage! Noget af en design-bøf at lovpligtigt kørelys ikke tænder når bilen faktisk KAN komme i Drive:-(

Det lyder godt.  Er jeres bil stadig under 80K km? Er lidt bekymret for hvad de siger til en sådan fejl for biler der er udenfor garanti.  Peter 

Der er vel 2 års reklamationsret - så du har vel ind til jul. Og det her kan vel næsten betegnes som designfejl 

T3S7A
T3S7A Jun 20 '17
Reklamationsret er ikke det samme som garanti. Tesla dækker ikke skærm efter 80.000km.
mbk
mbk Jun 20 '17
Quote from T3S7A Peter. En nu skærm koster små 30.000kr. Det kommer til at ske for alle... !!!
Det er en lille dum chip til små 100kr -som ikke kan holde. Det skifte de hele skærmen for.... :(
Ligesom med drivetrain, så får de fleste ikke et nyt men et genopbygget og den gamle bliver også genopbygget. Så hvis man bliver bonnet 30.000 skal du sørge for at det er en helt ny reservedel og du får lov at beholde den gamle. En meget mere fair pris vil være 1000kr for print pladen med defekt IC og de timer det tager at skifte omtalte printplade. Men siden man reelt ikke kan gå andre steder end Tesla for at få udført reperationen kan de jo snildt sige 30.000 for arbejdet. Men mon ikke man får noget kompensation hvis man kender proceduren og påpeger at de bare kunne designe stille deres logning niveau til et niveau deres print kan holde til. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 20 '17
jensk2
jensk2 Jun 20 '17
Citat fra webercarbmann
Quote from jensk2

Tesla CPH har, med et fejeblad, bragt en hvid 90D til min adresse og hentet 70D'eren, som ikke tænder kørelys. Samtidig har de forsikret at bilen er klar længe før vores ferie - kan bestemt ikke klage! Noget af en design-bøf at lovpligtigt kørelys ikke tænder når bilen faktisk KAN komme i Drive:-(

Det lyder godt.  Er jeres bil stadig under 80K km? Er lidt bekymret for hvad de siger til en sådan fejl for biler der er udenfor garanti.  Peter 


 

Ja, da, bilen er 1,5 år gammel  og har gået 24.000 km. Hvis masser af biler får problemet holder Tesla's 80.000 km begrænsning nok ikke.  Hvis f.eks. 30% af alle biler har brug for reparationen, bør Tesla tilbyde forebyggende reparation. Ovenstående er selvfølgelig ikke mejslet i sten eller lovfast, men hvis de vil beholde kunderne gælder det omtrent.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »