Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
PeterE
PeterE Jan 9 '19

@bleze, flere af de etablerede producenter - dem du helst vil kalde dinosauerne - har da meldt relativt hårdt ud at el-biler er fremtiden? Og ja, indtil da beskytter de deres nuværende marked. Og ja, selvfølgelig producerer de stadigvæk ICE - lidt karikeret vil forbrugerne jo ikke have andet. Se fx på salget i Danmark sammenlignet med Norge. Alle er jo bange for manglende rækkevidde og opladningshastighed.

Der blev indregistreret 1845 el-biler i DK i 2018 og det taler vel sit klar sprog. Så i 2018, dvs sidste år, blev Danmark et (endnu) sortere land, og ICE dominansen blev større. Rystende. Så ja, jeg er glad for at Audi, MB, BMW, Hyundai og de andre producenter endelig begynder at følge Tesla for ellers vender det da aldrig. Og så skal vi lige have politikerne med...

P85DK
P85DK Jan 9 '19
Citat fra PeterE

Alle er jo bange for manglende rækkevidde og opladningshastighed.

Det er i sidste ende kun et spørgsmål om penge, en opfattet besparelse og en frygt for en mistet besparelse pga usikkerhed om fremtidige afgifter. Norges succes er i sin kerne kun drevet frem af økonomiske incetamenter i form af kunstigt meget lave anskaffelsespriser i forhold til ICE og andre forbrugsrelateret udgifter.

PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra P85DK
Citat fra PeterE

Alle er jo bange for manglende rækkevidde og opladningshastighed.

Det er i sidste ende kun et spørgsmål om penge, en opfattet besparelse og en frygt for en mistet besparelse pga usikkerhed om fremtidige afgifter. Norges succes er i sin kerne kun drevet frem af økonomiske incetamenter i form af kunstigt meget lave anskaffelsespriser i forhold til ICE og andre forbrugsrelateret udgifter.

Du har ret. Norges lave el-pris, den er vist ca 1/4 af vores, betyder nok en del - og at betalingsringen rundt om Oslo også er gratis for el-biler betyder nok også en del. 

kg
kg Jan 9 '19


 

Citat fra DN
Citat fra P85DK

@DN - du får lige så meget eller lidt information som du har fået under reservationen. Kort tid før de ved hvornår din bil kommer, så vil du blive kontaktet og bedt om at betale den fulde regning og så vil du få en dato og tidspunkt for hvornår du kan hente din bil. Du får ikke løbende status som du gør på din UPS pakke.


 

Jeg fik her til morgen første opkald fra Tesla der ville høre om jeg var klar til at modtage bilen. De regner med at jeg kan tage levering til slut Februar. Så havde de spørgsmål til hvem der skulle finansiere og forsikre den.

Det eneste jeg fik spurgt til var Autopilot og vinterdæk. Jeg kunne ikke få den leveret på vinterdæk med mindre jeg bestilte et helt sæt vinterdæk til den. Jeg fik ikke spurgt til priser på 19" og 20" sommerhjul som jeg egentligt gerne vil kende. Han regnede med at Autopilot kom på 1 måneds prøve som kampagne og så kan man så bestille det som en opdatering.

Og ellers lød det til at han løbende ville ringe når vi nærmer os levering.

Lyder godt med Autopilot trial. Jeg har i hvert fald fjernet AP fra min bestilling med henblik på at tilkøbe den bagefter og slippe for afgift.

Sagde han tilfældigvis noget om, hvilke ladekabler og adapterer, der medfølger?

jramskov
jramskov Jan 9 '19

@P85DK: Enig. Hvis det blevet stærkt økonomisk attraktivt at købe elbil her i landet, vil der helt sikkert også blive solgt mange flere, f.eks. som pendlerbiler.

 

@dn og kg: Autopilot kampagne - spørgsmålet er om prisen efter prøveperioden er den samme eller den er højere? Jeg mener de har gjort det tidligere, men ved ikke hvad prisen har været?

PatrickW
PatrickW Jan 9 '19
Citat fra jramskov

@P85DK: Enig. Hvis det blevet stærkt økonomisk attraktivt at købe elbil her i landet, vil der helt sikkert også blive solgt mange flere, f.eks. som pendlerbiler.

 

@dn og kg: Autopilot kampagne - spørgsmålet er om prisen efter prøveperioden er den samme eller den er højere? Jeg mener de har gjort det tidligere, men ved ikke hvad prisen har været?

prisen har været 5500 USD på køb efter en trial, så 10% højere. Så det vil være billigere at købe efterfølgende da man så slipper for afgiften

P85DK
P85DK Jan 9 '19

I design studie skriver de at tilkøb efterfølgende sker til en pris på 59.000 kr. Hvis du bestiller den med, så er det ca. 53.000 kr. inkl. afgift.

Så det kræver at Tesla kommer med et helt andet tilbud end de pt har fremme.

Ellertm3
Ellertm3 Jan 9 '19

Den er kørt af 2 omgange i USA sidst i november som jeg husker det. Der mener jeg prisen var kun lidt over prisen som hvis købt ved bestilling af bilen. Er der nogle der kan bekræfte at de laver en kampagne, for det er jo afgørende om der skal bestille AP på forhånd.

Business case:

1. ved bestilling = ca. 54.500 kr.

2. ved efterbestilling  (uden kampagne) 59.000 kr

3. Ved kampagne med samme pris som tidligere kampagner: ca. 46.000 (ved +10%) 
 

Har selv taget AP på bestillingen, men overvejer kraftigt at tage den af og håbe på trail og god pris lige efter køb (ville være ked af at vente længe på det). 

Når man ser risk på +5.500 kr. ved normal efterbestilling vs. -8.410 ved kampagne og forlydner om trails fra tesla selv så begynder det at ligne en ændring af min ordre. Hvad har I andre gjort?

MOS
MOS Jan 9 '19

Jeg har ved flere lejligheder opfordret Tesla til at lave et særtilbud på aktivering af AP indtil f.eks. 14 dage efter køb. Netop for at slippe for afgiften. De kunne godt se idéen i det og lovede at lade det gå videre i organisationen. Så må vi se, om det faktisk bliver til noget.

Måske man kunne overveje noget lignende for opgradering til FSD, AWD, LR, Performance osv. Det kræver naturligvis, at bilen leveres med den nødvendige hardware, men så vidt jeg ved er det meste hardware alligevel standard. Man kunne så sælge en LR AWD, men softwarebegrænset til samme specifikationer som og til lidt højere pris end en SR RWD. Så kan man købe den til lav afgift og senere opgradere til LR AWD (og evt. Performance). Hvis Tesla prissætter dem fornuftigt, vil de nok ikke tabe på det, da det nok er de færreste, der vil give væsentligt ekstra for en LR AWD, der er softwarebegrænset til en SR RWD, hvis ikke det er fordi, man har til hensigt at opgradere. Hvis ikke dette argument er overbevisende, så kunne man jo gå lidt mere ekstremt til værks og softwarebegrænse den til f.eks. ikke at kunne bruge nogen apps på skærmen, kun 10 kWh brugbar batterikapacitet, ingen SuC adgang, kun 1-faset AC ladning på max. 10 A, en tophastighed på 80 km/h og en 0-100 tid på... tja... hmm...! Så vil de kun blive solgt til folk, der er villige til at opgradere. Medmindre de da sætter prisen så lavt, at man kan spekulere i at købe bilen udelukkende for at strippe den for værdifulde dele.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 9 '19
mbk
mbk Jan 9 '19

Nogle har haft ringet til Tesla og de har meldt tilbage at alle der ikke har tilkøbt AP får tilbudet med 1 måneds gratis AP trial og reduceret pris når trail ophører, det skulle komme relativt kort tid efter man køber bilen. De 46.000 er stadig for meget for mig, forventer at aktivere trial inden en sommerferie sydpå hvor det har mest gavn, hvis det er et årligt tilbagevenende trial kan jeg fortsætte sådan :)

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra MOS

Jeg har ved flere lejligheder opfordret Tesla til at lave et særtilbud på aktivering af AP indtil f.eks. 14 dage efter køb. Netop for at slippe for afgiften. De kunne godt se idéen i det og lovede at lade det gå videre i organisationen. Så må vi se, om det faktisk bliver til noget.

Måske man kunne overveje noget lignende for opgradering til FSD, AWD, LR, Performance osv. Det kræver naturligvis, at bilen leveres med den nødvendige hardware, men så vidt jeg ved er det meste hardware alligevel standard. Man kunne så sælge en LR AWD, men softwarebegrænset til samme specifikationer som og til lidt højere pris end en SR RWD. Så kan man købe den til lav afgift og senere opgradere til LR AWD (og evt. Performance). Hvis Tesla prissætter dem fornuftigt, vil de nok ikke tabe på det, da det nok er de færreste, der vil give væsentligt ekstra for en LR AWD, der er softwarebegrænset til en SR RWD, hvis ikke det er fordi, man har til hensigt at opgradere. Hvis ikke dette argument er overbevisende, så kunne man jo gå lidt mere ekstremt til værks og softwarebegrænse den til f.eks. ikke at kunne bruge nogen apps på skærmen, kun 10 kWh brugbar batterikapacitet, ingen SuC adgang, kun 1-faset AC ladning på max. 10 A, en tophastighed på 80 km/h og en 0-100 tid på... tja... hmm...! Så vil de kun blive solgt til folk, der er villige til at opgradere. Medmindre de da sætter prisen så lavt, at man kan spekulere i at købe bilen udelukkende for at strippe den for værdifulde dele.

Tanken er god, og delvis gennemførbar. Udfordringer er jo blot, at hvis Tesla selv kan fjerne de begrænsninger igen så kan andre os. Og når de først har hentet din bil, så er den din ejendom og så bestemmer du hvad du gør ved den, og du bestemmer hvem der 'softwareoptimerer' den. Så, ideen er godt og bare virkelig vanskellig at gennemføre. 

mbk
mbk Jan 9 '19

@PeterE

En af grundende jeg tror at AP bliver væsenligt billigere i fremtiden, når Model 3 er i hænderne af mange flere nørdede ejer kommer der sikkert også en autoriseret løsning, det må presse Tesla til at ændre prisstrukturen, enten hæve bilens pris og inkludere udstyret. Det kunne måske gøres som en 15.000 kr stigning i grundpris, tror de får over 50% der fravælger AP når Model 3 sælges i de billigste udgaver.

PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra mbk

@PeterE

En af grundende jeg tror at AP bliver væsenligt billigere i fremtiden, når Model 3 er i hænderne af mange flere nørdede ejer kommer der sikkert også en autoriseret løsning, det må presse Tesla til at ændre prisstrukturen, enten hæve bilens pris og inkludere udstyret. Det kunne måske gøres som en 15.000 kr stigning i grundpris, tror de får over 50% der fravælger AP når Model 3 sælges i de billigste udgaver.

Jeg tror at du tager fejl, jeg ser ingen indikationer på at softwaren skal falde i pris. Det eneste, efter min mening, som kan sænke udviklingsomkostninger vil være en at flere producenter i fællesskab udviklede software og genbrugte hvad der allerede findes. Lidt på sammen måde som Googles indmad i vores navigation. Jeg er glad for at Tesla trods ikke alt ikke byggede en navi fra grunden af.  

mbk
mbk Jan 9 '19

@PeterE

Lad os se :)

Mit bud er at AP til Model 3 koster det halve eller mindre som tilvalg inden udgangen af 2020.

PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra mbk

@PeterE

Lad os se :)

Mit bud er at AP til Model 3 koster det halve eller mindre som tilvalg inden udgangen af 2020.

Enig, lad os se - du kan jo se hvor hurtigt Tesla sænkede prisen på AP til TMS :) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 9 '19
mbk
mbk Jan 9 '19
Quote from PeterE
 

Enig, lad os se - du kan jo se hvor hurtigt Tesla sænkede prisen på AP til TMS :) 

AP startede med en pris på 2500USD og koster nu 5000USD, som måske er et passende beløb på en bil med startpris på 70.000USD men ikke til en bil med start pris på 35.000USD.

PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra mbk
Quote from PeterE
 

Enig, lad os se - du kan jo se hvor hurtigt Tesla sænkede prisen på AP til TMS :) 

AP startede med en pris på 2500USD og koster nu 5000USD, som måske er et passende beløb på en bil med startpris på 70.000USD men ikke til en bil med start pris på 35.000USD.

Jeg har sympati for argumentet, det holder bare ikke - på et tidspunkt bliver AP standard og en ren konkurrenceparameter - og indtil det sker, vil jeg tror at du nogenlunde betaler det samme for AP uanset hvilken bil det kommer i. Det er jo heller ikke billigere at bruge Microsoft Office på en billigere computer end på en dyr :)  Men ok, jeg betalte kun 21.000,- for min AP for nogle år siden.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 9 '19
mbk
mbk Jan 9 '19

@PeterE

Tesla sætter prisen for at maksimere indtjening, selvfølgelig reducerer de prisen hvis det giver større profit, og mit argument er at hvis de misser ~150.000/år Model 3 kunder, så gør de noget for at få en større andel af dem.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra mbk

@PeterE

Tesla sætter prisen for at maksimere indtjening, selvfølgelig reducerer de prisen hvis det giver større profit, og mit argument er at hvis de misser ~150.000/år Model 3 kunder, så gør de noget for at få en større andel af dem.

Ja tak, det er jeg klar over - det giver vist sig selv, og i en virkelighed hvor kunderne efterspørger flere biler end man er i stand til at levere, så er det vist ret teoretisk. Lad os se hvem der får ret, og held og lykke med bilen. Dejligt at TM3 endelig er på vej. 

ml
ml Jan 9 '19

Er det korrekt forstået at man betaler 12.570 kroner i afgift for at vælge autopiloten?
I så fald, så lyder det til at prisen jo ender på 54.470 kr for at vælge autopilot til under bestilling.

Noget bud på hvad en eventuel pris ville blive (ud fra hvad Tesla tidligere har gjort/meldt ud), hvis man vælger at købe autopiloten efter trial? 

Sider: «« « ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 ... » »»