Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Jan 9 '19
Quote from ml

Er det korrekt forstået at man betaler 12.570 kroner i afgift for at vælge autopiloten?
I så fald, så lyder det til at prisen jo ender på 54.470 kr for at vælge autopilot til under bestilling.

Noget bud på hvad en eventuel pris ville blive (ud fra hvad Tesla tidligere har gjort/meldt ud), hvis man vælger at købe autopiloten efter trial? 

5000USD + moms + registreringsafgift ved bestilling, 7000USD + moms ved efterbestilling, men de kører special tilbud med 1 måneds gratis trial til alle der ikke har tilkøbt AP, for enden af trial får man tilbudt at købe AP 5500USD + moms og sparer derved afgift.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
PeterE
PeterE Jan 9 '19

Og lige om lidt, så begynder I at undersøge hvormeget AP koster i andre lande - og så går I amok i regnestykker og færgebilletter og alting og kører til Norge og Schweiz efter en lidt billigere AP... (nåh ja, det gjorde vi andre da da vist sad og ventede på vores TMS for nogle år siden...)

ml
ml Jan 9 '19
Quote from mbk
Quote from ml

Er det korrekt forstået at man betaler 12.570 kroner i afgift for at vælge autopiloten?
I så fald, så lyder det til at prisen jo ender på 54.470 kr for at vælge autopilot til under bestilling.

Noget bud på hvad en eventuel pris ville blive (ud fra hvad Tesla tidligere har gjort/meldt ud), hvis man vælger at købe autopiloten efter trial? 

5000USD + moms + registreringsafgift ved bestilling, 7000USD + moms ved efterbestilling, men de kører special tilbud med 1 måneds gratis trial til alle der ikke har tilkøbt AP, for enden af trial får man tilbudt at købe AP 5500USD + moms og sparer derved afgift.

 

Fedt, det virker da som en god måde at spare pengene på. 

Jeg søgte lidt rundt og fandt det her på Teslas hjemmeside, så det ligner bestemt at der er nogle penge at spare: 

30-dages prøveperiode på Opgraderet Autopilot er gratis for alle Tesla-ejere, som endnu ikke har købt en Autopilot-pakke. Du kan købe permanent Opgraderet Autopilot-funktionalitet via bilens touchskærm eller via din Tesla-konto når som helst i prøveperioden.

I prøveperioden kan denne opgradering købes til en reduceret pris på 46.100 kr. En uge efter prøveperioden udløber vil prisen på Opgraderet Autopilot igen være 59.000 kr.

 

 

MOS
MOS Jan 9 '19
Citat fra mbk

Nogle har haft ringet til Tesla og de har meldt tilbage at alle der ikke har tilkøbt AP får tilbudet med 1 måneds gratis AP trial og reduceret pris når trail ophører, det skulle komme relativt kort tid efter man køber bilen. De 46.000 er stadig for meget for mig, forventer at aktivere trial inden en sommerferie sydpå hvor det har mest gavn, hvis det er et årligt tilbagevenende trial kan jeg fortsætte sådan :)

Mon ikke en sådan trial er engangs? Dvs. har du først prøvet det i en måned, så bliver du registreret hos Tesla og får ikke tilbudet næste gang? 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 9 '19
mbk
mbk Jan 9 '19

@ml

Ja, eneste fordel der er ved at bestille ved levering, er at man muligvis skal slås med forsikringen ved totalskade og hvis bilen skal finansieres er det måske nemmere at betale af over ~96 måneder.

Mit behov for AP er ret lille, kort tur og ingen motorvej til arbejde og jeg betaler kontant, så jeg venter, måske jeg aldrig tilkøber.

mbk
mbk Jan 9 '19

@MOS

Jeg læste et sted at det var et tilbud der kom igen årligt. Jeg forstår godt det ikke er noget man kan gå ud fra og er heller ikke noget jeg satser stort på :)

Men man skulle dog få det tilbudt mindst 1 gang.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
MOS
MOS Jan 9 '19
Citat fra PeterE

Tanken er god, og delvis gennemførbar. Udfordringer er jo blot, at hvis Tesla selv kan fjerne de begrænsninger igen så kan andre os. Og når de først har hentet din bil, så er den din ejendom og så bestemmer du hvad du gør ved den, og du bestemmer hvem der 'softwareoptimerer' den. Så, ideen er godt og bare virkelig vanskellig at gennemføre. 

I princippet er det vel bare en bit, der skal sættes til 1 i stedet for 0. Hvis man er god til at hacke, kan man måske finde den ene bit og aktivere den. Men mon ikke Tesla kan finde ud af at indbygge noget sikkerhed? F.eks. jævnligt at tjekke i Teslas database, om der er betalt for opgradering. Og hvis der ikke kommer svar tilbage om godkendt betaling, så deaktiveres væsentlige dele af softwaren, så bilen i praksis er ubrugelig. Man kunne også lave det på en eller anden måde, så der skal et kodeord til for at aktivere dele af softwaren og dette kodeord får man først, når der er betalt for opgraderingen. Det hele kunne sikkert pakkes ind i noget kryptering med mange bits, så det er næsten umuligt at omgås.

mbk
mbk Jan 9 '19

@MOS

Som du siger er det helt sikkert muligt at aktivere, fysisk adgang er fuld adgang. F.eks. her skabes root adgang til en Amazon FireTV stick ved at lodde ledninger direkte til eMMC:

https://www.youtube.com/watch?v=IgC4iDzQ8gw

Lignende hack på en Tesla er helt sikkert muligt, men der er sikkert nemmere exploits. Amazon/Facebook/Google er så langt foran Tesla på sikkerhed at det er grinagtigt at sammenligne dem, så at exploits bliver fundet ret hurtigt på alle mulig andre devices og ikke Tesla er at færre har dem og måske usikkerhed omkring garanti. Når flere får Tesla til billigere pris kommer der flere exploits. 

MOS
MOS Jan 9 '19
Citat fra mbk

AP startede med en pris på 2500USD og koster nu 5000USD, som måske er et passende beløb på en bil med startpris på 70.000USD men ikke til en bil med start pris på 35.000USD.

Det kan jeg godt følge dig i. Men det samme kan man sige om lædersæder. 25.000 for en læderstue er ikke meget, hvis det er til en bil på 1 mio. Men det er relativt mange penge, hvis man skal have tilsvarende læderstue i sin Tata Nano til 28.000 kr.

Der er naturligvis forskel på hardware og software, men man kan godt argumentere for, at både udviklings- og produktionsprisen samt den absolutte merværdi for både lædersæder og et stykke software er den samme, uanset hvilken bil det sidder i.

mbk
mbk Jan 9 '19

@MOS

Ekstraudstyr er som regel væsenligt billigere på billigere biler og mange gange er ekstraudstyr standard som koster ekstra på premium, så branchen følger allerede denne trend. Merprisen for Tesla for AP er nok meget tæt på 0 kr.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
MOS
MOS Jan 9 '19
Citat fra mbk

Som du siger er det helt sikkert muligt at aktivere, fysisk adgang er fuld adgang. 

Men det er vel bare at lave det hele så kompliceret og lægge så mange fælder ind i koden, at det i praksis er for bøvlet for en hacker at rydde op i det hele. Softwaren kunne løbende kræve, at der blev dowloadet godkendte kodeord fra Tesla, for at softwaren stadig virker. Det må være muligt at lave det så smart og sikkert, at det ikke er bøvlet værd at prøve at hacke det.

Hvis det virkelig var så nemt, hvorfor køber alle så ikke deres Tesla uden AP og sparer de penge. Og så efterfølgende får en hackerven til at aktivere den bit, det kræver at få AP til at fungere, evt. for en god flaske fordærvet frugtsaft som tak for hjælpen?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 9 '19
PeterE
PeterE Jan 9 '19
Citat fra mbk

@MOS

Ekstraudstyr er som regel væsenligt billigere på billigere biler og mange gange er ekstraudstyr standard som koster ekstra på premium, så branchen følger allerede denne trend. Merprisen for Tesla for AP er nok meget tæt på 0 kr.

Det handler ikke om meromkostningen, for ja - det er nok ret lav. Det svarer til at spørge Microsoft hvorfor en Office pakke koster 5000,- når en tom DVD koster under en 10'er...det handler om at Tesla har spenderet en million udviklingstimer i AP og de skal jo betales et sted.... 

MOS
MOS Jan 9 '19
Citat fra mbk

Merprisen for Tesla for AP er nok meget tæt på 0 kr.

Ja, men det gælder jo også på S og X, ikke kun 3. Skal man så tilbyde AP gratis som standard i alle Teslaer?

Når branchen følger en trend om at gøre det samme udstyr billigere på i forvejen billige biler sammenlignet med hvad udstyret koster på dyre biler, så handler det vel ikke så meget om udviklings- og produktionsomkostningerne til udstyret, men snarere hvad fattigrøve kan forventes at ville/kunne betale. Måske har man startet med at udvikle udstyret og tilbudt det i de dyre modeller til en høj pris. Og når så udviklingsomkostningerne er tjent hjem, tilbyder man det samme udstyr i de billigere biler til hvad der svarer til produktionsprisen + lidt fortjeneste.

ml
ml Jan 9 '19


 

Quote from mbk

@ml

Ja, eneste fordel der er ved at bestille ved levering, er at man muligvis skal slås med forsikringen ved totalskade og hvis bilen skal finansieres er det måske nemmere at betale af over ~96 måneder.

Mit behov for AP er ret lille, kort tur og ingen motorvej til arbejde og jeg betaler kontant, så jeg venter, måske jeg aldrig tilkøber.

Jeg har heldigvis snakket med forsikringen allerede. De sagde at AP ville tælle som sikkerhedsudstyr og derfor ville det ikke tælle med i deres "eftermonterede ekstraudstyr".

Jeg skal nok bare lige sørge at få det på skrift inden jeg vælger. 

MOS
MOS Jan 9 '19
Citat fra PeterE

Det handler ikke om meromkostningen, for ja - det er nok ret lav. Det svarer til at spørge Microsoft hvorfor en Office pakke koster 5000,- når en tom DVD koster under en 10'er...det handler om at Tesla har spenderet en million udviklingstimer i AP og de skal jo betales et sted.... 

Netop! Diskussionen går så på, hvem der skal betale det? Skal Model S og X ejere betale mere for det samme stykke software end Model 3 ejere? Skal ejere af en discount laptop få office-pakken lidt billigere end folk med et high-end beast af en supercomputer?

Jeg tænker, at hvis man skal se holistisk på det, så bør så mange som muligt få glæde af softwaren, når den nu engang er udviklet og meromkostningerne for en ekstra kopi er stort set nul. Det kan man gøre ved at gøre AP til standardudstyr i alle Teslaer og så øge grundprisen en smule.

mbk
mbk Jan 9 '19

Prisen på Office eller hvad I end ellers kan finde på er stort set erstattet af software as a service. Så måske Tesla skulle prøve på at ligge om til APaaS, pt. kan AP ses som en 500kr/md hvis det afbetales over 8 år, som stadig er alt for dyrt for mig :)

P85DK
P85DK Jan 9 '19

Merudgiften er på ingen måde nul, da softwaren på ingen måde er færdigudviklet. Det er som Storebæltsbroen, ved etablering laves et regnestykke på hvornår investeringen er tjent hjem med x pris og y antal biler, men når investeringen er tjent hjem efter 30 år, så er der stadig store vedligeholdelsesudgifter og måske fremtidige investeringer som det vil være klogt at spare op til.

Men der kommer nok snart et tidspunkt hvor det er en standard vare baseret på noget open source, men som vi ved med alt sw, så er intet af det vedligeholdelses- eller videreudviklingsfrit - og specielt ikke Teslas tilfælde som sender tingene ud i beta versioner.

mbk
mbk Jan 9 '19

@P85DK

Jeg tænkte måske mere på marginal omkostningen for Tesla, siden bilen allerede har sensorer og formenligt softwaren allerede installeret men kun en config til forskel, det gør at omkostningen for Tesla at have 100.000 biler med AP eller have 200.000 biler med AP nok er ret lille. Derfor må det være en optimering for Tesla som (Volume x Pris - udgifter), mit argument er, at på sigt, kan Tesla måske få 3x volumen ved at halvere prisen og udgiften for Tesla er meget lille.

 

voersaa
voersaa Jan 9 '19

 

Jeg hælder lidt til at prisen også kommer til at ændre sig. 5.000 USD på en 35.000 US bil er en stor udskrivning som størstedelen af kunder nok fravælger. I det omfang at Tesla fortsætter med at inkludere HW i til EAP i bilerne vil der indenfor en overskuelig fremtid (måske et par år) være virkelig mange standard model 3 på gaderne. Meget simpel betragtning men med 500.000 standard M3 på gaden og 80% der ikke har EAP, ved nuværende pris, vil regnestykket være:

EAP til 5.000 USD for 100.000 biler er 500 millioner USD i omsætning (20% EAP installation). 

EAP til 3.500 USD til 200.000 biler er 700 million USD i omsætning (ved 40% EAP installation).

Breakeven med en pris på 3.500 USD i forhold til 5.000 USD er lige under 30% installation.

Grundet SW's skaleringsevne når det kommer til marginerne, vil en stor del ekstra 200 millioner vil ryge direkte på bundlinjen. Det giver også Tesla et fantastisk våben imod konkurrenterne når tiden kommer fra både et marketings og performance perspektiv. Det vi ikke overraske mig hvis de bevidst holder muligheden i baghånden.

I øvrigt mener jeg ikke helt at Windows som sammenligning er helt god. En Tesla kører stadig fantastisk uden EAP. Det gør en PC uden Windows ikke....

 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jan 9 '19
mbk
mbk Jan 9 '19

@voersaa

Hov hov, en PC kører da væsenligt bedre uden Windows :D

Ellers fuldstændig enig i din betragtning.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
Sider: «« « ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... » »»