Loading...
dk

Hvilken Tesla Model S til "lidt specielle krav"? | Tesla Forum

sfr
sfr Aug 18 '17

# Kiefer

åbenbart ikke:"

Hej Mr. Frandsen,

Tak fordi du kontaktede Tesla Inc,

Den ”begrænsede nybilsgaranti” er præcis den samme nybilsgaranti du får gennem at købe en ny Tesla.

”Begrænset” menes at garantien ikke dækker brugsgenstande, såsom dæk/fælg, stenslag in lakken og ruder. Kort sagt fejl forårsaget via brug og ikke funktionaliteten af køretøjet.

Jeg håber dette giver mening, og held og lykke med din Tesla."

Klaus_
Klaus_ Aug 18 '17

"Held og lykke med din Tesla",  jo tak, det får vi brug for :D 

sfr
sfr Aug 20 '17

hermed lige en tilbagemelding fra prøveturen i dag.

Først og fremmest tak til dig Ronnie for at være så venlig at låne bilen ud, det er virkelig prisværdigt.

Nå men til selve oplevelsen: Det er, sjovt nok, noget andet end at læse på forum og se tonsvis af youtube-klips.

 

De positive:

- komfort (køresyge): Det at bilen er så nem at køre og ingen gear har, øger komforten markant, og gjorde at konen ikke har de klassiske "gear-skifte-ryk" frem og tilbage med hovedet (ja ja, ho ho ;) ). Accelerationen kan doseres meget nemt uden ubehag, så kan snildt forestille mig at køre langt i denne må være fantastisk.

- nå ja, nævnte jeg acceleration? det kan den vist nok også. Det var en fornøjelse at træde klampen i bund, både fra rundkørsel-fart til 90, og særligt på motorvej fra 60-80 til 100-120. Det gik møgstærkt og en helt vild oplevelse. jeg kan ikke forestille sig man har brug for mere, og forestiller mig at trykke klampen i bund på en 85D må være sindsygt, P+D modellerne må være ja, crazy.

- stabilitet på vejen. Som min far nok ville have sagt på godt nordjysk: "den ligger godt på vejen". det er en fornøjelse at cruise i bilen. Særligt lagde vi mærke til lyd niveauet (måske åbenlyst) og at det kun var ganske lidt dækstøj. Bilen virker godt lydisoleret (ud fra min minimale erfaring på det område)

- sæderne var lækre og finish virkede også i orden

 

"Negative"

- Bilen er lav (chok!?). For en person på min højde (190cm) var der ganske lidt hovedplads. Var sædet i laveste position, og lænede jeg hovedet til venstre, så gik mit hoved mod taget (modellen havde panorama + soltag, jeg ved ikke om det har noget at sige)

- benplads bagtil. Fruen har lange ben, og hvis hun gør brug af denne fortil, så kan jeg ikke sidde oprejst bagi, bag hende. Så vil jeg få hovedet mod loftet.

- der er ikke plads til en 50kg hund i bagagerummet. Ja hvem F***** har også det behov? Ja det er så sådanne nogle særlige som os. jeg vil tro "normale" hunde som golden retrievere/labrador fint vil kunne stå op med mulen igennem til bagsædet, men ikke et nummer større.

- fornemmelse af rummelighed. Yes det kommer til at lyde mærkeligt, men vores Citroen C3 med gennemgående panorama forrude virkede mere rummelig foran. Konen bemærkede det særligt da vi var tilbage i Citroen'en.

 

Så hovedkonklusionen efter i dag er nok noget i retningen af at Tesla Model S85 er en virkelig lækker og fantastisk bil at køre i, og at næste bil kommer til at være en elbil, men at der ikke er nok plads ift. vores krav. Havde der været en "Model S SUV " omkring en halv mil, havde vi nok slået til, for hvor el bare lækkert at køre i.

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 20 '17
jensk2
jensk2 Aug 20 '17
Citat fra sfr

hermed lige en tilbagemelding fra prøveturen i dag.

 

- Bilen er lav (chok!?). For en person på min højde (190cm) var der ganske lidt hovedplads. Var sædet i laveste position, og lænede jeg hovedet til venstre, så gik mit hoved mod taget (modellen havde panorama + soltag, jeg ved ikke om det har noget at sige)

Mange tak for tilbagemeldingen:-) Min 'stakkels' nabo har tilsvarende problem - han er vist 1,94 og har svært ved at finde en erstatning for sin lidt ældre Volvo V70 - nyere biler, selv større modeller - har alvorlige størrelses begrænsninger. Måske medfører de konstante sikkerheds forbedringer mindre komfortplads??

 

 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 20 '17
SuneH
SuneH Aug 21 '17

SFR: Vi havde også store betænkeligheder ved at købe Model S. Jeg kan huske et laaangt indlæg jeg har skrevet her på forum i 2014, hvor jeg ender med at konkludere, at det ikke bliver til en Model S for vores vedkommende. Mine hovedargumenter dengang var 1) Bilen er for bred, den er svær at parkere og 2) Pladsen på bagsædet er for ringe til høje personer - afstanden fra sædet ned til gulvet er for lille, så ens lår ikke er understøttet, og man risikerer at ramme loftet hvis man sidder oprejst (selv med pano-tag).

Nå, langt historie kort: Vi endte med at bestille en 70RWD i August 2015 (leveret i nov. 2015) - og det er den bedste bil vi nogensinde har haft (kom fra Octavia st.car). Vi har været i Provence, i Norge og senest på sommerferie i Østrig. Ungerne elsker at cruise i den og holde stop på SuperChargere - og jeg synes det er en sjov detalje, at alle Tesla-ister hilser på hinanden. I Østrig har jeg fået vink fra Tesla'er fra Schweiz og Belgien - det er et sjovt ekstra krydderi.

Vi har kørt knapt 54.000 km på 21 måneder, kun haft den til standard service én gang ved 40.000 km og så ellers bare skiftet til vinterhjul og sommerhjul efter sæsonen.

Så: Ja, der er kompromis'er, men samlet set er det klart den bedste bil ever og jeg tror ikke du finder en Model S ejer, der har fortrudt. 

Gronhund
Gronhund Aug 21 '17

+1 til SuneH (og ca. samme historie herfra).

Jeg skal dog sige, at med mine 188 cm aldrig har haft problemer med loftet. Vi har dog soltag, og det var et bevidst valg, da det giver ca. 4 cm højere til loftet.

Prøv at leg lidt med sædeindstillingeren. Mit sæde er ikke sat helt i bund.

HJJ
HJJ Aug 21 '17
Kommer fra Volvo 850, s60 og v60. Stort ser samme historie som SuneH
sfr
sfr Aug 21 '17

ja det kunne da godt være man skulle overveje en tur mere, for der er godt nok mange plusser ved Tesla'en og laange (2020 agtig) udsigter til en SUV på el der til at betale. 

 

Nå men efter turen i Tesla'en tog vi op til Nordsjællands bilhus for at sidde i Skoda Kodiaq'en, ikke at det tåler ret megen sammenligning, men det var alligevel noget andet at se en bil 2. gang. Og ja, sjovt nok var jeg ikke så imponeret over Kodiaq'en som jeg var første gang jeg var ude at prøvekøre den... :)

KimT
KimT Aug 21 '17

Kan de overhovedet levere Kodiaq ? En af mine venners nabo er skodaforhandler, og han fortalte at dem de havde fået tildelt forlængst var solgt, og det tog lang tid inden de fik igen.

SuneH
SuneH Aug 21 '17

 Og ja, sjovt nok var jeg ikke så imponeret over Kodiaq'en som jeg var første gang jeg var ude at prøvekøre den... :)


 

Når man først har haft en Tesla, kommer man aldrig tilbage i en ICE. 

P85DK
P85DK Aug 21 '17
Quote from SuneH

Når man først har haft en Tesla, kommer man aldrig tilbage i en ICE.

arrrrgggghhhh

sfr
sfr Aug 21 '17

#KimT: Nej sælgeren sagde en masse frem og tilbage ift. både Kodiaq og Karoq. Konen og jeg blev enige om at det eneste der var konkret var, at der ikke var nogen at komme efter før det nye år :)

#SuneH jeg vil sige der skal meget til før jeg overvejer en ICE. Den der lette kørsel og gnidningsfrie acceleration...

sfr
sfr Aug 27 '17

Det lader til der sker et eller andet med afgifterne, det bliver spændende at se hvad det kommer til at betyde og om det betyder at det bliver mere attraktivt at købe Tesla? måske endda fra ny med et budget omkring 500.000?

Hvad tror I? kommer der til at kunne spares 100.000kr på en ny Tesla ligesom Politiken har regnet lidt på ift en Mercedes?

 

http://politiken.dk/indland/politik/art6078635/Regeringen-vil-lempe-afgiften-p%C3%A5-en-Mercedes-med-godt-100.000-kroner

 

FDM er også på banen med et (efter min mening) fornuftigt indspark. Det må da være nu at regeringen vågner op og sætter nogle rammer der får gang i el-salget...

 

 

http://www.fdm.dk/om-fdm/fdm-mener/saenk-omlaeg-bilafgifterne

 

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 27 '17
MOS
MOS Aug 27 '17

@sfr

Jeg antager, at du mener elbilsalget og ikke el-salget. Men nej, du skal nok ikke regne med at det bliver regeringen, der får gang i elbilsalget. Historisk har de gjort meget for at hindre udbredelsen af elbiler.

Jeg kan til gengæld godt forestille mig, at de vil sænke afgiften generelt for de dyre biler. Men da man i forvejen ikke betaler fuld registreringsafgift af Tesla og andre elbiler, så vil en generel afgiftssænkning være meget mere mærkbar for ICE-biler end for elbiler. Derfor bliver ICE-biler endnu engang relativt billigere sammenlignet med elbiler.

Jeg har ikke nogen tiltro til, at vores nuværende regering vil gøre noget for at fremme den grønne omstilling. Jeg vil se det, før jeg tror det.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 27 '17
sfr
sfr Aug 27 '17
Jep mente elbil-salget

Hmm det var en god pointe ift elbil og ICE bilers afgifts-niveau 

Hvornår mon skidtet bliver vedtaget? 
Hilbert
Hilbert Aug 27 '17

@MOS +1

Mon ikke det er et smart træk fra LA, når de nu ikke kunne få skattelettelser til de rigeste.

På denne måde hjælper LA jo både de rigeste (ved deres bilkøb) og samtidig får de flere store fossilbiler på vejene (deres mærkesag).

Det forslag støtter DF jo sikkert uden at kny - da de som bekendt (ligesom LA) er ligeglade med miljøet.

Dette viser den sorte regering i en nøddeskal.

MOS
MOS Aug 27 '17

@Hilbert +1

Som du dog kan udtrykke det! Jeg er helt enig - plejer bare at udtrykke mig lidt mere diplomatisk...

Dog kan det være, at DF skal bestikkes med en symbolsk grænsebom, før de går med på den. De er jo ikke helt dumme...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 27 '17
MOS
MOS Aug 27 '17
Citat fra sfr  Hvornår mon skidtet bliver vedtaget? 

Det kommer forhåbentligt til at trække ud ligesom det plejer. Alene en forventning om en sænkning af afgifterne på de dyreste (fossil)biler kan få folk til at udskyde købet af ny bil, fordi de på den måde håber at få glæde af den sænkede afgift.

Ideelt set skal man så efter lang tids trækken i langdrag i stedet vedtage en gennemgribende reform af bilafgifterne baseret på tekniske kriterier som miljøbelastning og sikkerhed snarere end en værdibaseret afgift. Således at man tilgodeser miljøvenlige og sikre biler. På det tidspunkt vil der være et opsparet behov for nye biler, som når reformen er vedtaget så kommer til at skubbe bilkøberne ud i køb af nogle andre, mere fornuftige biler i stedet.

Disclaimer: Indrømmet... det kan godt være, jeg drømmer. Væk mig, hvis det en dag bliver til virkelighed :-)

sfr
sfr Aug 28 '17

man har vel lov til at have ja/drømme-hatten på :)

Hmm, nå, men det er da, sådan, lidt, nedslående nyheder egentlig. Her gik jeg lige og troede at der endelig kom noget fornuftigt ift. at prioritere elbilerne i DK.

Nå, men det er vel svært at forestille sig Tesla'erne ikke falder støt og roligt i værdi, når "tilsvarende" Mercedes / BMW bliver billigere?

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 28 '17
SuneH
SuneH Aug 28 '17

Hvis reglerne ændres som det ligger i forslaget pt, vil det betyde en forringelse for elbilerne. Det eksempel jeg har set, viser hvordan en stor Mercedes falder med kr. 100.000 fra 690.000 til 590.000. Dette skyldes at procenten falder fra 150% til 100%, hvilket selvfølgelige har stor indflydelse på de dyreste biler.

En Tesla betaler med de nuværende regler 20% af den "normale" registreringsafgift på de 150%. Hvis de regler ikke laves om, vil det jo så blive 20% af de 100% der er lagt op til. Det vil så betyde et lille prisfald for Teslaen, men langt fra så meget som de 100.000 som Mercedes'en falder.

Så hvis Mercedes'en falder fra 690.000 til 590.000 og en Tesla Model S 75D kun falder fra 770.000 til fx 740.000, så er odd'sene jo til Mercedes'ens fordel.

Men lad os nu se. Det er kun et udspil, og intet tyder på at DF går med på den. Og der er, som flere har bemærket, ønsker fra MANGE sider om at ændre grundlæggende ved systemet, så afgifterne baseres på teknik/CO2/partikler mm i stedet for at være en simpel faktor, som blot ganges på prisen fra fabrikken.

Sider: « 1 2 3 4 5 »