Loading...
dk

Bilafgifter | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Sep 24 '17

Her tager i så udgangspunkt i at Tesla rent faktisk kan levere en Model 3 i DK i 2019. Det tror jeg stadig er meget optimistisk og med det kendskab jeg har til Tesla tror jeg ikke på vi ser dem her i DK før tidligst 2020.

Men jeg har da bestemt ikke noget imod at Tesla for en gang skyld kunne finde ud af at levere til tiden...

/Martin

mbk
mbk Sep 24 '17

@Kiefer

Jeg håber da helt klart at den dukker op næste år!

Nu må vi se hvordan det går. Jeg synes det er åbenlyst at Tesla nu er et væsentligt større firma med mere erfaring og økonomi. Men det kan da sagtens ske at der går flere år. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 25 '17
mbk
mbk Sep 25 '17

Bedste gennemgang af nye regler som jeg har fundet er denne.

https://www.autooffer.dk/nyheder/finanslov-2018-ny-registreringsafgift-er-paa-plads

Jeg kan se de har fjernet ABS og ESP, men tilgengæld givet højere fradrag for selealarmer.

Kan ikke lige se hvorfor det her skulle give markant mere sikre biler, måske fordi ABS og ESP alligevel var standard og selealarmer ikke er... Whatever. Jeg har opdateret. Tidligere beregninger i tråden er blevet ca. 500kr lavere efter det her bytten med ESP/ABS til højere satser for selearmer.

P85DK
P85DK Sep 25 '17
Quote from Kiefer

Her tager i så udgangspunkt i at Tesla rent faktisk kan levere en Model 3 i DK i 2019. Det tror jeg stadig er meget optimistisk og med det kendskab jeg har til Tesla tror jeg ikke på vi ser dem her i DK før tidligst 2020.

Men jeg har da bestemt ikke noget imod at Tesla for en gang skyld kunne finde ud af at levere til tiden...

/Martin

Enig, men der er en Hollandsk indregistreret Model 3 som tager turen rundt i Europa i øjeblikket. Men ingen tvivl om at Norge står først i rækken af europæsike lande der får Model 3 og Danmark absolut sidst.

https://electrek.co/2017/09/24/first-tesla-model-3-spotted-in-germany/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 25 '17
mbk
mbk Sep 25 '17

Puha, hvis jeg skal vente 2+ år, så bliver det ikke sjovt :S

Nå, men der er heller ikke rigtig noget alternativ, Model S/X er både for dyr i indkøb og holde kørende i forhold til bilbudgettet. Det eller jeg skal ud og finde en måde at tjene ~200k mere om året (åben overfor forslag) :D

Kiefer
Kiefer Sep 25 '17

Jeg tror nu ikke en Model 3 bliver ret meget billigere at holde kørende end en Model S/X hvis du ser på Tesla DK's timepriser.

Og hvis du så vælger at bruge en 3. part til service, så kommer det jo nok stadig til at koste ca. det samme som en Model S/X. Jeg tror eneste forskel på en Moel 3 og Model S/X er anskaffelsesprisen, og her kan du nok få mere bil ved at købe en brugt Model S end en ny Model 3.

/Martin

mbk
mbk Sep 25 '17
Quote from Kiefer

Jeg tror nu ikke en Model 3 bliver ret meget billigere at holde kørende end en Model S/X hvis du ser på Tesla DK's timepriser.

Og hvis du så vælger at bruge en 3. part til service, så kommer det jo nok stadig til at koste ca. det samme som en Model S/X. Jeg tror eneste forskel på en Moel 3 og Model S/X er anskaffelsesprisen, og her kan du nok få mere bil ved at købe en brugt Model S end en ny Model 3.

/Martin

Min umiddelbare vurdering er at Model 3 bliver væsenligt mere robust end Model S og X, den er væsenligt mere gennemdesignet, og der er brugt billigere leverandører og selve styktallet kommer hurtigt til at vokse højere end S/X, så jeg spår at reservedele bliver væsenligt billigere, hjul størrelse og krav til vægt, højeste hastighed er mindre så også billigere. 

Generelt tror jeg Tesla er solide biler, men selvfølgelig har de nogle løsninger som kræver vedlighold, såsom dørhåndtag på S og døre på X er sårbare, og noget der over levetiden kommer til at skulle serviceres en del.

Jeg går ud fra at Model 3 også får trækkrog, som er mere eller mindre et krav, eller stort kompromi. Model X er altså også bare stor at køre i og er slet ikke til at komme i nærheden af iforhold til pris.

PeterE
PeterE Sep 25 '17
2017 er ved at være gået, og der er ingen grund til at Tesla skulle vælge at prioritere DK. Jeg tror - som Kiefer - at vi tidligst ser reelle leverancer at TM3 i 2019. Måske kommer der en showcase eller to, så alle kan sige: 'Hurra, så er Model 3 også i Danmark'. Men ikke noget særligt, vi har jo som land prioriteret noget andet end el-biler.
MOS
MOS Sep 25 '17
Citat fra PeterE
2017 er ved at være gået, og der er ingen grund til at Tesla skulle vælge at prioritere DK.

Tesla prioriterer hjemmemarkedet i USA bl.a. pga. skatterabatten. Der tales meget om, hvornår den udløber og timingen af antal solgte Teslaer ift. kvartalsafslutning m.m.

På samme måde kunne Tesla vel passende prioritere DK pga. særaftalen med pause i optrapningen af registreringsafgift på de første 5000 elbiler efter den midlertidige ordning, der blev vedtaget tidligere i år. Jo hurtigere Model 3 kommer til DK, jo flere kommende Teslaejere kan nå at få glæde af den nedsatte registreringsafgift, inden vi rammer 5000 solgte elbiler.

Hvis Tesla omvendt ikke prioriterer DK, så kan man frygte, at de 5000 elbiler bliver solgt, før Model 3 kommer til landet. Så stiger registreringsafgiften igen og så kommer Teslas salgstal til at lide derunder. Med andre ord: Hvis Tesla har et ønske om at sælge deres Model 3 i DK, så vil det alt andet lige være noget nemmere at gøre det, før afgifterne igen stiger.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 25 '17
mbk
mbk Sep 25 '17

Lad os nu se hvad der sker, mon ikke de 20%/5000 biler bliver forlænget en gang mere. Der skulle komme en 'helt ny teknisk' registreringsafgift om 2 år alligevel, men ender nok med en forhøjet km/l og en lille ændring på satserne når det kommer tæt på.

PeterE
PeterE Sep 25 '17
Citat fra mbk

Lad os nu se hvad der sker, mon ikke de 20%/5000 biler bliver forlænget en gang mere. Der skulle komme en 'helt ny teknisk' registreringsafgift om 2 år alligevel, men ender nok med en forhøjet km/l og en lille ændring på satserne når det kommer tæt på.

Enig! Den nye(ste) omlægning af afgifterne, er kun et skridt på vejen - og mon ikke en bredere aftale om morgendagens biler er på vej? Man har da lov at håbe :)))) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 25 '17
MOS
MOS Sep 25 '17
Citat fra mbk

Lad os nu se hvad der sker, mon ikke de 20%/5000 biler bliver forlænget en gang mere.

Det kan man naturligvis håbe. Jeg sætter dog ikke forventningerne ret højt, da regering + støtteparti allerede ved flere lejligheder har bevist, at de ikke prioriterer hverken elbiler, miljø eller omlægning til et bæredygtigt samfund.

Der skulle komme en 'helt ny teknisk' registreringsafgift om 2 år alligevel (...)

Hvor har du det fra? Og ja, det har de jo snakket om i jeg ved ikke hvor mange år. Og hvad er det blevet til? Den seneste ændring er blot en justering af de eksisterende satser og knækgrænsen. Dertil er et par fradrag røget ud og et par andre er blevet justeret. Det, de så fint omtaler som "teknisk omlægning", er der altså ikke meget hverken teknik eller omlægning ved. Og intet, der decideret er rettet mod elbiler. Resultatet er i grove træk, at store fossilbiler bliver billigere.

Eneste afgørende positive ændring, jeg kan få øje på, er, at prisen for at køre ekstra kort på literen nu er steget til 6000,- pr. km/L imod før kun 1000,- pr. km/L. Fradraget for at køre langt på literen var både før og nu 4000,- pr. km/L, så det er lidt ulogisk, hvorfor der tidligere skulle være en særlig rabat for at svine, når bare man kom langt nok ned i brændstoføkonomi. Man må også huske på, at km/L skalaen er omvendt proportional med den faktiske udledning, hvorfor misforholdet bliver endnu større ude i enderne af skalaen.

MOS
MOS Sep 25 '17
Citat fra PeterE 

Enig! Den nye(ste) omlægning af afgifterne, er kun et skridt på vejen - og mon ikke en bredere aftale om morgendagens biler er på vej? Man har da lov at håbe :)))) 

Jeg tror, politikerne har gjort det sværere for dem selv at komme med en grundlæggende omlægning fra værdibaseret til teknisk afgift.

Hvis de miljøvenlige biler skal blive mere attraktive at købe (dvs. billigere), så må de store fossilbiler nødvendigvis blive dyrere. Nu har man så udhulet det økonomiske grundlag så meget ved i stedet at gøre fossilbilerne billigere, at det vil blive et endog meget stort skridt at spole det tilbage til det oprindelige niveau igen og yderligere give den en ekstra tand mod en endnu højere afgift.

Spørgsmålet er, om ikke politikerne har kørt sig selv ud i en blindgyde, hvor det vil være svært at komme på rette spor igen? Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig, at politikerne tør at gøre en stor del af bilerne (de store fossilbiler) markant dyrere og jeg har ligeledes svært ved at forestille mig, at man pludselig finder penge til endnu en ensidig nedsættelse af afgifterne for f.eks. elbiler.

Hvis elbiler skal blive prismæssigt lige så attraktive sammenlignet med fossilbiler som før de seneste afgiftsjusteringer, så skal afgiften på elbiler tilbage på 0 og der skal derudover et tilskud eller skatterabat til (som i en del andre lande). Hvis man vil øge incitamentet til at købe elbiler udover, hvad det var før 2015, så er der altså ganske lang vej. Jeg ved godt, at der siden er kommet flere, mere attraktive og lidt mere tilgængelige elbilmodeller på markedet, hvilket burde hjælpe lidt på det. Men det samme kan man sige om fossilbiler. Så den nuværende retning på afgifterne er en stor hæmsko, der direkte modarbejder en omlægning til et bæredygtigt samfund.

PeterE
PeterE Sep 25 '17

Jeg tror ikke nødvendigvis at det ene udelukker det andet, hvis afgiftslettelsen kom fuldt tilbage - dvs hvis de nuværende 20% bortfaldt, så ville salget måske se anderledes ud. Og hvis der så kom nogle interessante udspil ift hybrid-bilerne, så ville det nok også hjælpe. For ellers hjælper intet andet et et reelt forbud imod at køre i benzin- eller dieselbil i vores største byer inden 2025 eller der omkring. Og muligheden for at gå forrest? Den har vi vist smidt på gulvet.

MOS
MOS Sep 25 '17

Ja, jeg tror også, vores politikere i den grad har smidt mulighederne på gulvet. Jeg håber nu på, at landende omkring os gradvist indfører kørselsforbud for fossilbiler i de store byer og forhåbentlig snart indfører et totalforbud mod salg af fossilbiler. På det tidspunkt vil de fleste bilproducenter stoppe produktionen af fossilbiler, da det ikke kan betale sig at opretholde produktionen af forældet teknologi til et lille marked som DK. Når der ikke bliver produceret flere fossilbiler, så vil vi automatisk være nødsaget til at købe elbiler - uanset om politikerne ønsker forureningen!!

Ellers kan man kun håbe på, at udviklingen arbejder for elbilerne. Teknologien er allerede overlegen på de fleste punkter (pånær rækkevidde, hvis betydning efter min mening er lidt overvurderet). Hvis prisen på elbiler også bliver markant mere attraktiv end for fossilbiler, så vil kun en ignorant tåbe fortsætte forureningen. Men jeg tror, at der går en del år endnu, før elbiler bliver så mainstream, at prisen kommer ned på niveau med fossilbiler. Men det skal nok komme.

mbk
mbk Sep 25 '17

DF skulle have spillet med og sat de 150% ned.

Desuden, hvad hjælper det at en Lamborghine koster 5mio. at indregistrere, hvis det bare gør at ingen kan/vil købe den. Så hellere sælge et par stykker og få 1mio på hver.

MOS
MOS Sep 25 '17

Er der nogensinde nogen, der har foreslået at sætte grundsatsen under skalaknækket op til f.eks. 150% og afgiften over skalaknækket ned til f.eks. 85%? Så vil ekstra sikkerhedsudstyr blive lavere beskattet samtidig med at man stadig får penge i kassen...

mbk
mbk Sep 25 '17
Quote from MOS

Er der nogensinde nogen, der har foreslået at sætte grundsatsen under skalaknækket op til f.eks. 150% og afgiften over skalaknækket ned til f.eks. 85%? Så vil ekstra sikkerhedsudstyr blive lavere beskattet samtidig med at man stadig får penge i kassen...

Hehe, det er nok lige 'udansk' nok. Vi skal altid have de progressive, eat the rich, tilgangen.

MOS
MOS Sep 25 '17

Men hvorfor egentlig??

MOS
MOS Sep 25 '17

Hmm... kender egentlig godt selv svaret:

Fordi DF er med i aftalen. Og de kan ikke lide alt, hvad der er "udansk".

Man kunne så teoretisk forestille sig en aftale mellem de røde partier, men her er Enh. en del af dem, og de kan ikke lide, hvis der ikke er "eat the rich" som en del af pakken.

SUK! Kunne de mindre irrationelle partier, der er tilbage, dog bare gå sammen om at lave en fornuftig omlægning af afgifterne! Ved ikke lige, om det er særlig realistisk...? (Retorisk spørgsmål)

Sider: « 1 2 3 4 5 »