Lad os nu se hvad der sker, mon ikke de 20%/5000 biler bliver forlænget en gang mere.
Det kan man naturligvis håbe. Jeg sætter dog ikke forventningerne ret højt, da regering + støtteparti allerede ved flere lejligheder har bevist, at de ikke prioriterer hverken elbiler, miljø eller omlægning til et bæredygtigt samfund.
Der skulle komme en 'helt ny teknisk' registreringsafgift om 2 år alligevel (...)
Hvor har du det fra? Og ja, det har de jo snakket om i jeg ved ikke hvor mange år. Og hvad er det blevet til? Den seneste ændring er blot en justering af de eksisterende satser og knækgrænsen. Dertil er et par fradrag røget ud og et par andre er blevet justeret. Det, de så fint omtaler som "teknisk omlægning", er der altså ikke meget hverken teknik eller omlægning ved. Og intet, der decideret er rettet mod elbiler. Resultatet er i grove træk, at store fossilbiler bliver billigere.
Eneste afgørende positive ændring, jeg kan få øje på, er, at prisen for at køre ekstra kort på literen nu er steget til 6000,- pr. km/L imod før kun 1000,- pr. km/L. Fradraget for at køre langt på literen var både før og nu 4000,- pr. km/L, så det er lidt ulogisk, hvorfor der tidligere skulle være en særlig rabat for at svine, når bare man kom langt nok ned i brændstoføkonomi. Man må også huske på, at km/L skalaen er omvendt proportional med den faktiske udledning, hvorfor misforholdet bliver endnu større ude i enderne af skalaen.