Loading...
dk

Uheld i Model X | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Sep 8 '17

Som nogle måske nok har set har der holdt en Tesla Model X i nødsporet ved Randers i dag.

Det var vores. hustruen overså, at bilerne foran stoppede på motorvejen og det gjorde bilen så også, altså overså at de stoppede. Med det resultat at hun når at dreje lidt ud til højre, men rammer bilen foran så fronten bliver godt ødelagt.

Ingen kollisionsalarm, eller nødbremsesystem reagerede... Til gengældt skabte det en ca. 8 kilometer lang kø, og Sønderjyske nåede trætte frem til kampen mod Hobro, som Hobro så vinder :-)

Konen har det efter omstændighederne ok, både hustru og børn blev kørt på skadestuen. Men alle er hjemme igen. Jeg har nogle billeder jeg kan poste senere. Bilen skulle have været bugseret til Crashpoint i Århus, men der var lukket så den holder nu i en garage ude ved Falck, også i Århus.

Men jeg skal da godt nok lige love for at det skabte kø, at det var en Model X der holdt derude. Jeg var selv lige kort forbi for at hente nogle værdigenstande i bilen inden Falck fik den væk. Og mange var jo ved at støde sammen fordi de både skulle kigge OG tage billeder. Helt ufatteligt...!

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 8 '17
docl
docl Sep 9 '17
Først of fremmest godt at alle slap fra uheldet i god behold.
Men dernæst.. Kan du ikke give en tilbagemelding hvis du får afklaret med Tesla hvorfor i alverden der ikke var automatisk nødbremsning - det ville da være rart at få afklaret om det er en mere generel fejl i softwaren..
SimonHN
SimonHN Sep 9 '17
Der var kø næsten helt ned til Hadsten afkørslen. Så mange tak for at forsinke mig 30 min. :P

På vej imod Århus igen var der et nyt uheld nord for Hadsten. med en der havde kørt op i røven på en anden. Der blev motorvejen lukket og alle ledt af ved Hadsten.

Men godt at høre det ikke gik værre. Der er desværre mange der har mere travlt med alt muligt andet end at køre bil. :(
DeaconWP
DeaconWP Sep 9 '17

De varmeste tanker herfra til Ida.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 9 '17
jramskov
jramskov Sep 9 '17

Godt at høre der kun var materielle skader. Håber i finder ud af hvorfor bilen overså det. Det er skræmmende og skuffende.

torvalstrom
torvalstrom Sep 9 '17
Puha, dejligt de slap fra det uden store skader!
KimT
KimT Sep 9 '17

Godt at høre at der trods alt ikke skete noget med familien.

Håber ikke du (konen) skal vente flere måneder på rep. af bilen pga. mangle på reservedel. Men det bliver et savn af el-bil - for du får vel en diesel stillet til rådighed af Crash-point/forsikringsselskabet.

Og så håber jeg at du forlanger en forklaring af Tesla hvorfor der var total svigt af div. sikkerhedsfunktioner på bilen - godt at bilen er så sikker i sig selv 

PS Og håber så sandelig ikke at svaret du får fra Tesla er "at sidste OTA FW opgradering desværre fuckede up"

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 9 '17
TorbenS
TorbenS Sep 9 '17

Ja det er meget skræmmende at den automatiske nødbremsning ikke virkede.

Men Tesla betaler vel skaden når nu bilen var defekt/oversolgt ? 

TSLA
TSLA Sep 9 '17

Kiefer, godt at høre Ida og børnene tilsyneladende er sluppet relativt godt fra det!

Men mht. katastrofe opbremsning mv. så husker jeg det sådan, at der i de første versioner af X kun havde HW ift. alle funktioner, men at de ikke var færdige med SW. Det betød bl.a. nedgradering fra Consumer Reports. Senere fik de opgraderet SW. Men kan det være at denne kun er opdateret i US og ikke i EU?

Kiefer
Kiefer Sep 10 '17

Vi har endnu af gode grunde ikke haft mulighed for at snakke med Tesla endnu, men vi har aftalt at hun tager derned på mandag og snakker med dem, Og at hun gør det alene uden mig, det plejer at gå bedre når vi snakker diplomati.

Og så har ungerne været en smule bange for at køre på motorvej det sidste døgns tid, men så hjælper det at sige, at nu er det jo far der kører... :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 10 '17
jensk2
jensk2 Sep 10 '17

Øv, jeg har tidligere bragt et indlæg om min forbløffelse over at AP2 endnu ikke tilbyder så simpel og low-tech en ting som automatiske viskere! I forgårs overtog min Tesla S 70D fra oktober 2015 (altså AP1) selv min lidt sene opbremsning på Ring3 fra 72 km/t, således at jeg stoppede 10 meter før den næsten parkerede bil foran, i stedet for de 3 meter som jeg selv syntes var passende. Så på AP1  er der en selvsikker (eller overforsigtig) nødbremse. Måske er overforsigtigheden fair, for bilen ved nok ikke om vejen er tør eller våd:-) . Men AP2 har da vist et problem: https://www.consumerreports.org/tesla/teslas-new-automatic-emergency-braking-system-limited-to-28-mph/ Som jeg læser Consumer Reports har AP1 AEB op til 90 Mph, AP2 (Oktober 2016++) måske ingen før Ultimo April 2017, men selv den genindførte AEB virker måske kun op til 28 Mph:-(

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 10 '17
jensk2
jensk2 Sep 10 '17

Iflg denne u-verificerbare artikel, blev AEB begrænsningen på AP2 løftet fra 28 Mph til 90 Mph i August 2017:

~~The EV automaker had also transitioned to an in-house system that required an over-the-air update and reduced the activation speed from 90 mph to 28 mph. Even though Tesla released the update soon after CR lowered the Model S (and Model X) score, the review agency didn’t adjust its ranking until Tesla raised the activation speed back to 90 mph (which happened this month).

https://www.digitaltrends.com/cars/tesla-model-s-news-rumors-specs/

By Andrew Hard  — Posted on August 31, 2017 9:27 am

Hvis min Googling er rigtig, er det altså noget at en fælde at man kan købe en Tesla bil i 2015, som har nødbremse 'At Highway speeds' og dernæst købe en nyere Tesla i 2016 og 2017, som enten ingen nødbremse har eller kun har en nødbremse der er virksom under 45 km/h:-(

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 10 '17
jensk2
jensk2 Sep 10 '17

Hvis man bestiller/designer en Tesla S nu, står der på Web-siden:

Sikkerhed:

~~•Disse aktive sikkerhedsteknologier, der omfatter kollisionsundgåelse og automatisk nødbremsning, er begyndt at blive sendt ud via over-the-air opdateringer

Hvis man designer en Model X, står der:

Sikkerhed:

~~•Aktive sikkerhedsteknologier der omfatter kollisionsundgåelse og automatisk nødopbremsning.

Lidt ubehageligt at man faktisk har en disclaimer på Model S:-(

lauz
lauz Sep 10 '17
Jævnfør min manual..

Så bremser AEB ikke bilen ned til 0 km/t. Den tager toppen af farten for at reducere sammenstøddet. Men er IKKE designet til at forhindre ulykkken som sådan.

Styre-input, f.eks. at man forsøger at undvige. Det vil slå AEB fra, da man dermed overtager kontrollen med køretøjet.

Den relevante passage i vejledningen:

When Automatic Emergency Braking applies the brakes, the instrument panel displays a visual warning and you'll hear a chime. You may also notice abrupt downward movement of the brake pedal. The brake lights turn on to alert other road users that you are slowing down.
When Automatic Emergency Braking has reduced the driving speed by 25 mph
(40 km/h), the brakes are released. For example, if Automatic Emergency Braking applies braking when driving at 56 mph
(90 km/h), it releases the brakes when the speed has been reduced to 31 mph (50 km/h).
Automatic Emergency Braking operates only when driving between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
Automatic Emergency Braking does not apply the brakes, or stops applying the brakes, when:
• You turn the steering wheel sharply.
• You press the accelerator pedal.
• A vehicle, motorcycle, bicycle, or
pedestrian, is no longer detected ahead
Kiefer
Kiefer Sep 11 '17

Da man formegentlig altid vil forsøge at styre uden om en ulykke er det automatiske nødbremsesystem reelt ubrugeligt...

Da vi var på vej hjem fra skadestuen var jeg næsten ved at overse en bil med trailer der holdt for rødt, men vores Model S kom ret hurtigt med en rød advarsel og en meget høj bip lyd. Min hustrus reaktion udover at skælde ud over jeg ikke holdt øje med vejen ;-) var, at den advarsel og lyd havde godt nok ikke været der i vores Model X...

lauz
lauz Sep 11 '17
Kan man styre, så kan man vel også bremse?

AEB griber ind hvis man ikke selv når at reagere. Men samme sekund man viser man selv er 'herre' over køretøjet? Så overtager man selv kontrollen igen.

Hvilket er fint i min bog.

Bilen bremser ikke hurtigere af der er 2 der hopper på bremsen. Og hvis man vil lave undvige-manøvre? Så skal bremsen slippes inden manøvre. 101 til køreprøven. Brems - undvig - brems.
P85DK
P85DK Sep 11 '17
Quote from Kiefer

Da man formegentlig altid vil forsøge at styre uden om en ulykke er det automatiske nødbremsesystem reelt ubrugeligt...

Jeg oplever jævnligt at den kommer med advarsel i display og lyd i situationer hvor det er helt uberettiget, og i de situationer er jeg glad for den ikke automatisk begynder at gribe ind.

Det er specielt i sving hvor der holder biler parkeret i siden af vejen, eller hvis vejen slår et knæk fordi der er parkeringsbåse.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Sep 11 '17
Citat fra Kiefer

(...) men vores Model S kom ret hurtigt med en rød advarsel og en meget høj bip lyd.  (...) at den advarsel og lyd havde godt nok ikke været der i vores Model X...

Allerførst, godt for at høre at I slap nogenlunde fra ulykken - håber at I kommer godt gennem efterdønningerne. Det er prisværdigt at en af jeres første reaktioner oven på det er at tippe os andre om en mulig issue.

Jeg har set at man kan angive hvor stringent den skal være med advarsler i settings et sted - selv om det man ikke under nogle omstændigheder bør kunne sætte den så stringent så den ikke advarer inden en forestående rigtig ulykke. Jeg tænker at det er nyttigt at få Tesla til at afklare (og interessant for alle os andre) om det er forskellige indstillinger, AP1 vs. AP2 eller Model S vs Model X, tidlig model vs. sen model der har været afgørende for den manglende advarsel. Det vil også være nyttigt at lære hvis der har været trafikale forhold som gjorde at der ikke kom nogen advarsel. Det håber jeg meget at Tesla kan være jer behjælpelig med at opklare.

Kiefer
Kiefer Sep 11 '17

Nostromo: Jeg tror bestemt ikke vi er ret meget anderledes end andre trafikanter. Dette er nu min hustrus 4. trafikuheld...

Det er så dog første gang vi kan diskutere om det er hendes skyld eller ej, alle andre gange har det været en modpart der har overset et eller andet, det være sig rødt lys, biler der stoppede eller man vælger at lave U-vendinger i tæt tåge.. Det er en årsag til at vi kører store tunge biler eftersom andre i små biler har forsøgt at ødelægge vores biler :-)

Jeg kan roligt sige, at når en Peugeot 106 forsøger at tage den for rødt så en Mercedes ML bamler ind i siden på bilen, så ser en 106'er ikke pæn ud bagefter... Mercedes'en skulle jo blot have skiftet kofanger...

Og med hensyn til det med traileren på vejen hjem, her sagde bilen faktisk til i så god tid at der var fin tid til at bremse og standse uden problemer. Men når en person i bilen 2 biler længere fremme på motorvejen vælger at gå fra 80 til 0 på ganske få sekunder, har du endnu kortere tid til at nå at reagere. Det er måske 1-2 sekunder. Og undvigemanøvren var måske også lykkedes hvis ikke bilen foran havde taget samme beslutning og lavet undvigemanøvre uden om bilen der valgte at holde stille.

Vi har i dag snakket med Crashpoint og de mener ikke det er det store der skal til for at få bilen ud på vejen igen, men de mener så det tager 1-2 måneder!!!! for Tesla at få reservedele frem. Det er ganske simpelt uhørt ringe service...

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 11 '17
Dieselosaurus
Dieselosaurus Sep 11 '17
Citat fra P85DK

Jeg oplever jævnligt at den kommer med advarsel i display og lyd i situationer hvor det er helt uberettiget, og i de situationer er jeg glad for den ikke automatisk begynder at gribe ind.

Det samme her. Tyder på at der er lang vej inden at biler for alvor bliver selvkørende.

Sider: 1 2 »