Loading...
dk

Bremser - Soft til eftertanke / Troværdiheden til Tesla. | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 14 '18
Citat fra PeterE

@Kiefer, der har måske været forskellige priser - jeg betalte ret sikkert 16000,- men vil tjekke det senere idag. Og timeprisen på en Touareg mekanikker er over 2000,- og de 1300,- er vel bare forretning uanset at Elon tidligere har udmeldt noget andet.

2000 kr./timen på et VW værksted? Har jeg sgu aldrig hørt om før, den tror jeg lige du må komme med dokumentation på.

Glad i Kalundborg som er Autoriseret Land Rover forhandler og servicecenter tager ca. 1.000 / timen og har gratis hente/bringe service af din Range Rover. Og du får en udspecificeret regning ;-)

PeterE
PeterE Mar 14 '18

En god kollega har betalt 2100,- og noget hos SMC - og nej, jeg vil ikke bede ham om en kopi af regningen for din skyld P85DK :) Til gengæld deler jeg gerne min Tesla udspecificering fra service eftersynet, hvis ingen andre kan finde deres.

P85DK
P85DK Mar 14 '18

SMC oplyser så via deres chat at deres værksteds timepris for en Touareg er på 1.457 kr. inkl. moms. Indrømmet dyrere end jeg havde forventet og personligt ville betale, men alligevel pænt under hvad din gode kollega kan fortælle over frokosten :-)

PeterE
PeterE Mar 14 '18
Citat fra P85DK

SMC oplyser så via deres chat at deres værksteds timepris for en Touareg er på 1.457 kr. inkl. moms. Indrømmet dyrere end jeg havde forventet og personligt ville betale, men alligevel pænt under hvad din gode kollega kan fortælle over frokosten :-)

Dejligt, så er de 1300,- pludselig rimelige nok - og jeg tager fat i min gode kollega. Han vil nok være begejstret over at de har sænket priserne. Pointen er vel bare at serviceaftaler ind imellem er en god ide, og at timepriser sjældent er noget man ser sat i spil. 

P85DK
P85DK Mar 14 '18
Citat fra PeterE

Dejligt, så er de 1300,- pludselig rimelige nok

Ha ha ha ha :-) Det var sgu' en frisk konklusion :-) Sålænge der er nogle der er dyrere, så er alt under rimeligt :-) 1.300 kr. / timen er helt hen i vejret, bare vent til du skal have Tesla til at fejlsøge på din bil fordi canbussen smider en masse fejl som de ikke kan finde årsagen til og du er ude over din garanti.

p.s. tror næppe at SMC har sænket deres priser 30%, tror mere det er din kollega som har lagt 50% oveni for at understrege en pointe ved frokostbordet ;-)

mbk
mbk Mar 14 '18
Quote from P85DK
Citat fra PeterE

Dejligt, så er de 1300,- pludselig rimelige nok

Ha ha ha ha :-) Det var sgu' en frisk konklusion :-) Sålænge der er nogle der er dyrere, så er alt under rimeligt :-) 1.300 kr. / timen er helt hen i vejret, bare vent til du skal have Tesla til at fejlsøge på din bil fordi canbussen smider en masse fejl som de ikke kan finde årsagen til og du er ude over din garanti.

p.s. tror næppe at SMC har sænket deres priser 30%, tror mere det er din kollega som har lagt 50% oveni for at understrege en pointe ved frokostbordet ;-)

Jeg har engang været på Ford værksted til 1200kr i timen for ~4 år siden, han satte en tester på og fandt ingen fejl, og jeg fik 600kr for en halv time, jeg havde selv læst ud at der ingen fejl var og havde ikke bedt dem gøre det samme.. Jeg kom ikke igen.

P85DK
P85DK Mar 14 '18

jep - de eksempler er der mange af. Havde for mange år siden min mors Beetle ude hos et autoriseret VW værksted som mente at der skulle en ny motorstyring i til 22.000 kr., da den ikke kunne opdateres. Hertil kom 8.000 kr. for fejlfinding, da det selvfølgelig ikke var motorstyringen som kom med fejl.

Jeg fandt en ung lærling fra et andet VW værksted som havde gemt de gamle værksteds computere. Det første værksted ville ikke lade mig få bilen med uden at de fik en mekaniker med, da de troede at jeg ville skifte enheden selv. De sendte 3 mand med inkl. værkføren og de måbede en del da den blev opdateret på 20 min for 500 kr. Værkføren rev regningen over på stedet og sagde at det havde været det mest pinlige øjeblik i hans karriere. Han fortalte at de skiftede de motorenheder på samlebånd.

Jeg har også haft fejlfinding på min Range Rover for 26.000 kr. da den smed alle mulige fejl, men ikke på det som var defekt. Det er glæden ved canbus. Det var instrumenthuset som skulle skiftes, da der var en dårlig lodning. Ude over garanti, fik instrumenthuset på kulance, men fejlfindingen hang jeg på. 

mbk
mbk Mar 14 '18

Man kan selvfølgelig ikke altid selv finde fejlen, men jeg har ofret lidt på en ordentligt tester og har selv fundet og skiftet accelerometer til ESP der var defekt etc, købte en tilsvarende hos en hugger til 750kr og satte den i, fejl forsvandt. Ford ville have 6k for dimsen plus fejlsøgning osv. Det kan sagtens betale sig at bruge noget tid på at Google symptomer og pille ting fra og til indtil man selv har diagnosen. Nu har jeg ikke en eksotisk bil, men min erfaring er at regningerne til værksted ikke er ret høje hvis man beder dem specifikt om at løse noget og man selv har diagnosticeret med grafer og ved hvilke dele der skal skiftes etc. Jeg har ikke fået nogen regning i nærheden af 20k, jeg er bestemt ikke mekaniker, men man kan finde mange gode videoer på YouTube så laver de ting jeg kan overskue selv. 

mbk
mbk Mar 14 '18

Desuden sagde en Ford mekaniker til mig at det ikke var den accelerometer der var fejl fordi han aldrig havde hørt om dimsen før eller skiftet den på nogen bil nogensinde. Han sagde det var ABS sensorer ved en af bremserne, men jeg kan se dem live med OBD dongle og det så fint ud.  Jeg var selvfølgelig ret usikker på om jeg blev til grin ved at købe en hos en hugger og fejlen vedblev, heldigvis var det accelerometeret der var defekt. 

P85DK
P85DK Mar 14 '18

Der er ingen tvivl om at fora som dette er guld værd til at lave den første fejlfinding, da kollektive erfaring  diagnostiserer rigtig godt. Den er klassisk med at de skifter andre ting, da de tror det er det. En ting jeg har lært er at mekanikere ved intet om computere, hverken sw eller hw, så hvis man selv ved lidt om det, så skal man altid udfordre dem når de ønsker at skifte styreenheder og hele computere, for der er ingen forskel for dem på en skivebremse eller en motorstyring.

mbk
mbk Mar 14 '18

Jeg har en kollega der skiftede ABS/ESP modul til 12k i en Passat, men fejlen blev der. Sensorer blev målt igennem etc etc, alt så fint ud, til sidst fandt han selv et enkelt forum post omkring en med samme problem hvor han fandt ud at computeren nogle gange meldte fejl hvis det var uoriginal føler i, original føler kostede 200kr og uoriginal 100kr, han insisterede så på at få skiftet til original sensor selvom mekanikeren havde målt den igennem og sagde at det var idioti, fejlen forsvandt efter original føler kom på.

dankersoe
dankersoe Apr 10 '18

Hej

Sjovt at du lige nævner bremserne da jeg har nogenlunde samme oplevelse.

Havde min 85D til stor service i August i Hamborg, det var dyrt men okay - Jeg havde ikke fået undersøgt alternativer.

Her i Januar laver konen så en bule og bilen ryger til Tesla Århus som fortæller at alle bremsklodser og skiver skal skiftes fordi de er ødelagt! Århus fortæller at de er ødelagte fordi de ikke er blevet renset... Det er jeg noget overrasket over at høre da de jo til service ikke havde nævnt noget.

Jeg sender jo netop min bil til service fordi jeg gerne vil stole på deres dømmekraft da jeg ikke selv er fagmand.

Super unfair behandling og herhjemme er tiltroen til Tesla ikke så god for tiden. I øvrigt kommer det også frem at en del af punkterne til "service" er visuelle checks.

Jeg fik i øvrigt forhandlet regningen ned til kr 18.100

"En Tesla er super billig i vedligeholdelse", "Det er jo en Elbil så der er ikke så mange bevægelige dele som koster", "Service er meget billigere"

Suk

P85DK
P85DK Apr 10 '18

@dankersoe - kr. 18.100, fik du skiftet andet end klodser og skiver?

Det er altid lidt kedeligt at læse om dyre udskiftninger af bremser, da det faktisk er et rimeligt nemt DIY. Originale Brembo skiver og klodser for og bag kan købes for ca. 6.000 kr. og det vil tage ca. 2 timer hjemme i garagen med én donkraft og inkl. kaffepause at skifte dem.

dankersoe
dankersoe Apr 10 '18

Hey - Fik vist ikke formuleret det rigtigt.

De kr 18.100 var faktisk incl en lille service.

RobertJ
RobertJ Apr 11 '18

Grotesk dyrt.
Jeg ville aldrig købe den ovengivne forklaring.

Andre der ikke lige ser bremse rens burde kunne have indflydelse på skivernes levetid?

- R

P85DK
P85DK Apr 11 '18

Forklaringen om bremserens er vel egentlig ok. Nu har vi ikke set hvordan bremserne så ud, om det bare er Tesla som er emsige eller om den ikke ville kunne klare syn. Men hvis du ikke bruger bremserne (og dermed renser fladerne) så skal de jo renses på anden vis ellers ruster de jo for et godt ord.

Havde været interessant med et billede.

Enig med hensyn til priserne, de virker som om de tager sig godt betalt for skiver og klodser.

MOS
MOS May 15 '18

@AlphaTrader

Det, du beskriver, er nok worst case scenario. Selvom alle fejlene forekommer, så skal man vist være usandsynligt uheldig at få alle fejlene på den samme bil.

Hvis jeg fik fejl på min efter garantiens udløb, der koster så store beløb, ville jeg helt sikkert indhente tilbud på reparation fra andre end Tesla. Der er flere, der kan lave det væsentligt billigere.

Teslas officielle servicepriser på en Model S 85 er 3.900, 6.000, 3.900 og 7.100 for hhv. år 1 (20.000 km), år 2 (40.000 km), år 3 (60.000 km) og år 4 (80.000 km) service. Det er lidt over 5.000 i snit, så 8.000 er for meget. Andre værksteder kan også gøre det billigere end Tesla. Hinnerup Auto tager f.eks. hhv. 2.557,50, 3.495, 1.995 og 6.495 for de 4 servicebesøg.

Dæk behøver heller ikke at være så dyre. Jeg har lige fået skiftet alle 4 dæk til i alt 3.816,- inkl. levering og montering. Det er så heller ikke de originale dæk, men de burde faktisk holde længere, selvom de er billigere. De originale dæk holdt 67.000 km og jeg regner med, at de nye kan holde 100.000 km. Det er i hvert fald mere end 2 år med mit kørselsbehov. Så jeg bruger nok ca. 1/10 på dæk ift. de 20.000 hvert andet år, du nævner!!

Men når det er sagt, så kan man være uheldig med dyre reparationer og Tesla er en dyr bil (også at reparere). Så det er nok en rigtig god idé at have en vis buffer til uforudsete reparationer.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 15 '18
KimT
KimT May 16 '18

Mine dæk - både vinter og sommer - har holdt 50-60.000km. Og man kan sagtens få mærkedæk til omkring 5-6.000kr (kik på f.eks https://www.daekleader.dk/ efter 245/45/19 102 )

Jeg har nu kørt 113.000km, og har kun haft bilen til service 1 gang. Og det var da bilen rundede 80.000km og garantien udløb. Tesla forlanger jo ikke at bilen skal overholde service for at bibeholde garantien.

Ud over det har jeg fået rep. et håndtag hos Hinnerup til 1.200,- og fået renoveret p bremsen til ca. 3.400,-

Så bilen har kostet mig ca. 30øre/km i udgifter (hvor det dyreste var indkøbt af vinterfælge med dæk og sensore).

Til gengæld sparer jeg ca 70øre/km i brændstof ift. min forrige bil (dvs. ind til nu ca 79.000kr) via en all-inclusive aftale fra e.on på strøm

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 16 '18
PeterE
PeterE May 16 '18

Der er mange (super) tilfredse ejere, og jeg er også på listen. Jeg har siden november 2015, kun haft to problemer: Jeg fik skiftet min 12V batteri på garantien, og jeg fik justeret et fixpoint (dem til montering af tagbøjler på biler med panorama-tag). Jeg har kørt 89.000 km på mine sommer- og vinterdæk, og har været til et stor og et lille service. Jeg sparer en formue på ''brændstof' med mit EON all-inclusive abb som koster mig 679,-/måned. Til gengæld har min 85D vel haft en afskrivning på ca 250.000 på 2,5 år. Og det er vist rimeligt nok for biler i det prisleje. Jeg aner ikke hvad der går i stykker en dag, der er jo garanti på motor(er) og batterierne.

RobertJ
RobertJ May 16 '18

Samme historie som PeterE her. Er yderst tilfreds med min bil.

Skiftet et dørhåndtag, 2x 12V batterier. dårlig svejsning i lade ledningsnet (alt skiftet på garanti).
Jeg har over 150.000km/3år afholdt 1 service på 2års dagen til 7200kr, med 4-hjuls udmåling / sporing.
Regner med et service mere inden bilen bliver 4 år. Der er Batteri kølevæskeskift på menúen.

Udgifter til dæk har pt været 10500kr for indkøb af Vinterdæk/fælge og så ca. 4000,- for nye sutter / år.

Jeg kan give dig, AlphaTrader, medhold i at der kan gå lidt angst i sådan et ejerskab.
En ekstra regning på 20-30tkr i ny og næ ville få mig til at løbe skrigende væk.
Men man kommer frem til at det alt sammen nok skal gå.

Værditab har jeg ligesom PeterE haft 250.000kr set imod brugtpriserne på bilbasen.

Mit bedste gæt på en min. brugt pris for en 10år gammel 500.000km Model S er 125-150.000kr. Omend det nok er lavt sat, da en E-/R-klasse står til samme på bilbasen nu.
Vil tro Model S kommer til at være langt mere populær hos mennesker der handler bil i det prissegment.
Batteriværdi alene som ophug vil nok stadig være 50.000kr + i 2025.

Det kan kun betyde det er et godt tidspunkt at købe på. Så f.eks. P85+ med AP1 solgt til 455.000kr. 

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 16 '18
Sider: « 1 2 3 »