Loading...
dk

Ny navigation på vej | Tesla Forum

tintin
tintin Jul 1 '18

Tak for svarene.  Rart at vide at der er nogen derude. Jeg fandt løsningen på dette link. Tesla understøtter kun band 1 til 11 og min router stod til 13. 

https://teslatap.com/articles/wifi-guide-and-troubleshooter-for-tesla-vehicles/

Kiefer
Kiefer Jul 4 '18

Band 1-11 er beregnet til Europa, det er har tidligere kun været USA der har benyttet 1-13. Men sidst jeg oplevede at det var et problem var i 2008 på en 3 år gammel laptop. Her var den uden band 13 og understøttede også kun 1-11. 

Men alle nyerere udgaver af Wifi enheder burde kunne bruge 1-13. Men det undrer mig ikke at Tesla også her benytter 10-15 år gammel teknologi...

/Martin

TT_Tesla
TT_Tesla Jul 4 '18

Fandt at bilen havde fået den nye navigation over 3G mens jeg havde været på arbejde idag - dog unden notifikation på App eller anden vis.

Det ser OK ud, men nu kan bilen ikke angive vejen hjem , nu  vil den have mig hen på nabovejen, men måske den lærer det, over de næste dage. .-)

Tim

KimT
KimT Jul 8 '18


 

Citat fra TorbenS Har lige fået den nye navigation. Jeg er pt i sydfrankrig uden wifi men så brugte jeg telefonen som wifi og 1 time senere var den klar til opdatering. Har ikke kørt med den endnu

har haft mit lille Huawei modem tændt i bilen de sidste 4 døgn. Der sker intet her i Italien.  

Kongmikkel
Kongmikkel Jul 14 '18
Quote from KimT


 

Citat fra TorbenS Har lige fået den nye navigation. Jeg er pt i sydfrankrig uden wifi men så brugte jeg telefonen som wifi og 1 time senere var den klar til opdatering. Har ikke kørt med den endnu

har haft mit lille Huawei modem tændt i bilen de sidste 4 døgn. Der sker intet her i Italien.  

Jeg har fået den nye navigation for en tre uger siden. Den fungerer super godt. Den er baseret 100% på Google maps nu (altså både navigation og kort overlay). Har brugt den på turen til Italien og rundt omkring både i Italien og Danmark. Tak Tesla for at gå all in på Google maps.

Ps.
Fungerede også perfekt med Supercharger stops.
Michael84
Michael84 Jul 14 '18

Jeg fik den lige inden vi tog til Østrig og må sige at det er noget mere overskueligt i det lille display... Jeg har kun fået een omdirigering og den var tilsyneladende et godt valg... Det eneste jeg kan komme i tanke om er at man ikke bliver gjort så kraftigt opmærksom på at man nærmer sig en afkørsel man skal af på eller lign. Før kom der er stort billede op som trak opmærksomhed - det sker ikke længere, så hvis man kører med navigationen på mute, så kan den smutte...

KimT
KimT Jul 15 '18

Jeg kan se at jeg også har fået ny navigation her til morgen. Kan se at den har hentet 7,2GB

 

PS har læst at de i 2018.24 har pillet ved visningen af Google maps på den store skærm. De har formindsket detaljerne (bjerge, vand m.m.) - det tyder på at det er vektor grafik nu. En tilfældig video som viser før og efter :  https://www.youtube.com/watch?v=r2dVbJaANE8

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 15 '18
VH
VH Jul 15 '18

Havde nu håbet på at der var tilføjet mulighed for viapunkter, samt mulighed for at overfører ruter fra Google Maps på PCen.

MSLFC
MSLFC Jul 15 '18
Citat fra VH

Havde nu håbet på at der var tilføjet mulighed for viapunkter, samt mulighed for at overfører ruter fra Google Maps på PCen.

Jeg har skrevet til Tesla på min Tesla konto kontaktformularen (via computeren) med mine 4 essentielle forbedringer / ønsker til navigationssystemet. 

Jeg vil opfordre jer til at skrive jeres ønsker der, da Tesla servicemedarbejdere fortæller, at disse beskeder læses af ingeniørerne / udviklerne - eller i hvert fald er den smidigste adgang til dem. 

Yderligere opfordring: at udfylde en formular per ønske, idet ønskerne ellers risikerer at “drukne” iflg to Tesla servicemedarbejdere jeg har talt med. 

Jo flere der skriver deres ønsker jo større sandsynlighed for at vores biler forbedres. 

PS Twitter viser sig også at være en gangbar måde til Elon :-)
Forummets indlæg er redigeret af MSLFC Jul 15 '18
TT_Tesla
TT_Tesla Jul 16 '18

At Tesla navigationen nu er 100% baseret på GoogleMaps forklarer hvorfor bilen ikke længere "kan finde hjem".
Jeg kan nu holde lige ved siden af garagen, og den vil fortælle mig at jeg skal køre ca. 2 Km, for at ende på en anden vej - jeg kunne bedre accepterer hvis den ville sende mig over til en af mine naboer.

Er der i øvrigt nogen der har erfaring med hvordan den nye navigation virker hvis der ikke er forbindelse til netværket - jeg spørger da jeg de gange jeg har været i Belgien ikke har haft dækning, og skal jeg nu forvente at være "helt lost" ved vores næste besøg?

KimT
KimT Jul 16 '18

Den nye navigation er stadig baseret på en offline løsning med alle kort gemt lokalt (derfor fylder den 7,2GB). Den skal nemlig stadig virke selv om der ikke er dækning. Du vil ikke få vist noget på den store skærm, da det er online google kort. Men kortet på den lille skærm er fra den interne navigation - som med den gamle løsning. Så hvis der ingen dækning er burde det eneste der er begrænset være søgninger efter adresse - som den ikke har gemt i sin egen database. Her bruges nemlig online opslag.

Jeg tror stadig at man vil kunne opleve at kortet på de 2 skærme ikke passer overens hvis der komme nye veje. Google er nok hurtigere til at få opdateret online kort, end Tesla til at pusher kortopdateringer ud.

Jeg har ikke haft problemer med at den ikke kunne finde hjem.

PS Navigationen er faktisk ikke baseret på Google men opensource MapBox og Valhalla iflg den her : https://electrek.co/2018/03/30/tesla-new-navigation-engine/. Så det er "blackbox" løsningen de havde fra Navigon der er blevet skiftet ud med en OpenSource løsning

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 16 '18
Kiefer
Kiefer Jul 16 '18

Jeg har haft bilen (vores Model S) stående stille på grund af ferie de sidste uger. (vi har haft brugt vores Model X).

Men i dag, da jeg skulle bruge bilen. Ja der står navigationen konstant og cirkler rundt med "initializing navigation". Er der andre der oplever noget tilsvarende?

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 16 '18
TT_Tesla
TT_Tesla Jul 17 '18

Er ikke overbevist om at kortet kommer fra Mapbox, da et hurtigt tjek på Mapbox afslører at vores (officielle) indkørsel er med på kortet, men ikke er at se i Teslaen.
Min oplevelse er at kortet i Teslaen er identisk imellem de to skærmes, og at samme umulige rute vises når jeg gerne vil have bilen til at vise vejen hjem (selv over fra naboen eller fra lige ved siden af carporten) - dette stemmer overnens med GoogleMaps.
Før opgraderingen kunne bilen uden problemer vise korrekt route hjem (på begge skærme), selv om indkørslen tilbage i 2004 blev fjernet fra GoogleMap.

 

Mht "initializing navigation", så har ikke oplevet dette med den nye navigation, men flere gange med den gamle - nogle gange hjalp det at resette skærmene,

Kiefer
Kiefer Jul 17 '18

Jeg har skam forsøgt at resette begge skærme et utal af gange de sidste dage. Jeg tror bare jeg skal en tur forbi Tesla og forklare dem at min bil der, nu har kørt 97.000km er blevet ødelagt af deres software-opdatering.

​/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 17 '18
KimT
KimT Jul 18 '18

Mener engang de fortalte mig i Århus (og TB har vist også lavet en video) at man skulle slette alle de gamle destinationerne man havde i sin navigation. Det var vist også med at at gøre den langsom.

MOS
MOS Jul 18 '18

Jeg har fået samme forklaring fra Tesla i Aarhus. Jeg synes dog, det lyder mærkeligt, hvis et relativt begrænset antal destinationer skulle kunne fucke systemet så meget op. Det drejer sig vel om få kB data. Synes det lyder mere som en dårlig bortforklaring eller også er det et dårligt software design.

Ikke desto mindre har jeg fulgt deres anbefaling og jævnligt slettet mine destinationer, så der ikke ligger ret mange i listen. Alligevel har jeg været nødt til at resette skærmen næsten på daglig basis her på det seneste pga. 'unresponsive screen'.

KimT
KimT Jul 18 '18

Ud over den fik jeg også besked om at hjemmesiden fartkontrol.nu som stod på skærmen den gang jeg fik det at vide brugte meget memory.......

KimT
KimT Jul 18 '18

Manuelt og langsomligt  ;-) Trykker og holder på de enkelte destinationer på listen - så kommer der et kryds frem.

Edit - hov er der kommet en lettere metode; som på IOS - slide til højre : https://www.youtube.com/watch?v=w4c75VQwlpw

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 18 '18
MOS
MOS Jul 18 '18
Citat fra Nostromo Hvordan fjerner man gamle destinationer?

Når du har listen med destinationer fremme på skærmen, trykker du og holder fingeren på den destination, du vil slette. Efter et kort øjeblik kommer der et kryds frem, som du kan trykke på for at slette. Der er vist ingen måde, man kan fjerne alle destinationer på én gang, så man må have lidt tålmodighed og slette dem én ad gangen. Med mindre selvfølgelig man laver et factory reset, men så forsvinder alt (inkl. trip data, personlige indstillinger osv.) og det er man nok ikke interesseret i.

 

Jeg havde dog selv problemer med at slette en enkelt destination, der på mystisk vis blev ved med at dukke op igen på listen, selv efter jeg havde forsøgt at slette den gentagne gange. Alle andre destinationer kunne jeg godt slette. Da jeg havde bilen hos Tesla i Aarhus var jeg med serviceteknikeren ude i bilen for at demonstrere problemet. Han slettede destinationen i første forsøg og den var helt væk. Og så sad jeg bare der og måbede og følte mig rimeligt dum. Han brugte dog en anden metode til at slette. Da krydset kom frem, swipede han mod højre i stedet for at trykke på krydset. Af en eller anden grund virkede det. Guderne må vide, hvorfor det andet så ikke virkede for den ene destination, der blev ved med at komme tilbage på listen.

 

Det er sådan en lidt træls fejl i softwaren, for tænk nu, hvis lige præcis den destination, der ikke rigtig kunne slettes, var adressen på ens hemmelige elsker eller noget. Og så kommer konen ud i bilen og undrer sig over, hvad det nu er for en adresse, man har været på, når man nu tidligere havde påstået, at man var et smut i golfklubben sammen med gutterne.

 

Ikke at jeg har hverken kone, hemmelig elsker eller spiller golf... Men alligevel ;-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 18 '18
Ice2EV
Ice2EV Jul 18 '18

Skal man køre på GPS når man kører Tesla?

 

I min verden bruger man GPS mindst muligt. Hvis nogen af jer erindre da i var yngre, der kunne man huske alle venners tlf numre, og der er også en del af os der stadig kan hovedregning.

Men tlf numrene er totalt glemt idag, og unge mennesker har ikke skyggen af ide om hvad 299-29,90(tydeligt eksempel fra forleden da den unge pige kom til at taste 29,90 istedet for 299 på dankortautomaten) bliver uden de finder Iphonen frem og regner den ud.

Frygten er at hvis man kører på GPS hele tiden, så kan man snart kun finde bageren hvis man slår navigatoren til.

 

Og jeg bruger endda GPS i det daglige arbejde, men ikke til at finde vej. Kun til at finde min aktuelle postion, hvis jeg vel at mærke ikke har den på mit radarbillede eller med visuelle observationer ud af vinduet og på de mærker jeg har kendskab til.

Sider: « 1 2 3 »