Loading...
dk

Opfordring til disciplin og hensyn ved offentlige ladestandere | Tesla Forum

Noogi
Noogi May 24 '18

Jeg bor i Indre By og nyder min Tesla selvom Københavns gader ikke altid er så egnet til en så stor bil.

 

Jeg oplever dog at folk er meget egoistiske når det gælder brug af parkeringspladser forbeholdt elbiler og det er utroligt frustrerende for dem der har brug for at lade.

 

Til at starte med er der fossilbiler der parkerer der engang imellem. Heldigvis får de bøder for fejltagelsen.

Så er der hybridbilerne der har et lille behov for strøm, men har lov at holde der.

Sidst men ikke mindst er der elbilerne, som er dem som har mest brug for pladserne. Til at lade, vel at mærke.

Jeg bemærker at mindst 50% konsekvent ikke lader, men bare tager pladserne fordi det er bekvemt. Typisk er det nærmere 2/3 der ikke lader, men bare parkerer. Det er ligegyldigt om det er elbiler, DriveNow/GreenMobility delebiler eller hybridbiler.

 

Idag skulle jeg lade inde ved Herluf Trolles Gade, men alle 6 EON ladepladser er optaget. Kun 2 biler lader. 1 BMW i3 og 1 Tesla. De resterende 4 biler som alle er Tesla lader ikke. Et typisk scenarie, udover at der som regel også er et par hybridbiler der bare holder der.

Det er lige så slemt ved de andre ladestandere I nærområdet.

 

Det kan godt være at man har lov at holde der uden at lade jf. parkeringsreglerne, men det er voldsomt dårlig stil alligevel og ofte er det de samme biler der holder der. Folk der bor i byen har ikke andre muligheder for at lade end de offentlige standere, så giv nu plads.

 

Fx. er der for tiden en sort Roadster der har holdt der den sidste uges tid. Ikke én gang har jeg set den lade. De 3 andre var Model S og igen var der ingen der ladede.

 

Derfor skriver jeg her I håbet om at der er nogle af dem der bor eller parkerer inde i Indre By, der læser dette. Vær venlige ikke at parkere på elbilspladserne medmindre du har brug for strøm. Jeg ved godt at det er svært at finde parkeringspladser i København, men tænk nu på dem der har ladebehov.

 

Så er der selvfølgelig nogen der siger at man bare kan tilslutte kablet for at undgå sure miner. Og ja det kan man. Men i det mindste reducerer det problemet. Jeg er sikker der er nogle der er på Clever abonnement eller på anden måde ikke bare kan tilslutte kabel. 

 

Jeg ved at EON er i dialog med Københavns Kommune om problematikken og muligvis der kommer en smart løsning. Man kan også håbe på flere ladepladser. Jeg er dog pessimistisk for den nære fremtid. Derfor håber jeg i stedet at folk vil tage mere hensyn.

Forummets indlæg er redigeret af Noogi May 24 '18
mbk
mbk May 24 '18

Bare lige for at lege djævlens advokat, kan det jo være nogle har købt bilen til dels fordi man kunne parkere bedre, med eller uden lade kabel. Kørte jeg rundt og ledte efter en plads og kun en elbil plads er ledig som man lovligt må parkere på, ja så tror jeg ikke at jeg ville være for god til at tage den, er der en alm ved siden af ville jeg selvfølgelig tage den. 

MOS
MOS May 24 '18

@mbk

Det synes jeg, vil være dårlig stil. Undtagelsen er måske, hvis der ser ud til at være mange tomme ladepladser lige ved siden af - så sker der vel ikke så meget ved at optage en enkelt. Afhængig af, hvor mange tomme ladepladser, der er, bør man i et eller andet omfang være opmærksom på, hvis de tomme ladepladser efterhånden bliver fyldt op, for så kan der være én, der har brug for din plads og så bør du flytte bilen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 24 '18
Noogi
Noogi May 24 '18

 

Citat fra mbk

Bare lige for at lege djævlens advokat, kan det jo være nogle har købt bilen til dels fordi man kunne parkere bedre, med eller uden lade kabel. Kørte jeg rundt og ledte efter en plads og kun en elbil plads er ledig som man lovligt må parkere på, ja så tror jeg ikke at jeg ville være for god til at tage den, er der en alm ved siden af ville jeg selvfølgelig tage den. 

 

Det ved jeg at en del har gjort. Især en del hybridbilsejere, hvilket er endnu mere frustrerende. Synes dog ikke det retfærdiggører det. Hvis alle tænker sådan (og det lader til at være tilfældet) så har vi problemet.

 

Selvfølgelig er en stor del af problematikken at der ikke er pladser nok, men så længe situationen er som den er, bør man vise hensyn. Hvis kun biler med ladebehov brugte pladserne, tror jeg faktisk at de EON ladestandere der er i dag er tilstrækkelige.

 

Udfordringen bliver kun større i fremtiden, så der må andre regler eller flere pladser til. Ellers kan vi godt glemme at København skal være en grønnere by på transportområdet.

 

Synes MOS har fat i noget af det rigtige, hvis man skal være pragmatisk.

Forummets indlæg er redigeret af Noogi May 24 '18
P85DK
P85DK May 24 '18

@MOS og Noogi - der er regler og så er der (dårlig) stil. Sålænge man holder sig inde for reglerne så har jeg intet problem med hvordan folk parkerer. At have uskrevne selvopfundne regler og måle andre efter dem er efter min mening dårlig stil. Hvis man mener at de gældene regler er forkerte så må man råbe op overfor dem som laver reglerne, man kan ikke bebrejde dem som følger de givne regler.

Jeg er helt på linje med mbk, hvis der kun er én plads som er ledig og jeg efter reglerne har ret til at parkere på den, så bliver den klemt ind med det samme. Det kan så godt være at jeg lige smider kablet i for syns skyld og sjatlader lidt, men grundlæggende har jeg fulgt reglerne og har derfor ingen skrubler.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 24 '18
Noogi
Noogi May 24 '18
Citat fra P85DK

@MOS og Noogi - der er regler og så er der (dårlig) stil. Sålænge man holder sig inde for reglerne så har jeg intet problem med hvordan folk parkerer. At have uskrevne selvopfundne regler og måle andre efter dem er efter min mening dårlig stil. Hvis man mener at de gældene regler er forkerte så må man råbe op overfor dem som laver reglerne, man kan ikke bebrejde dem som følger de givne regler.

Jeg er helt på linje med mbk, hvis der kun er én plads som er ledig og jeg efter reglerne har ret til at parkere på den, så bliver den klemt ind med det samme. Det kan så godt være at jeg lige smider kablet i for syns skyld og sjatlader lidt, men grundlæggende har jeg fulgt reglerne og har derfor ingen skrubler.

Der er rettet henvendelse til dem der laver reglerne.

Der er mange der tænker som dig. Og lige så meget som du ikke har skrubler over at tage pladsen, lige så frustreret ville du blive i længden hvis du mødte problemet dagligt. Det er let nok at trække på skuldrene hvis man ikke har problematikken inde på livet jævnligt.

I bund og grund ligger kan det nok kun justeres via reglerne og jeg er sikker på at der med tiden sker en stramning. Fx tror jeg at pladserne bliver tidsbegrænset med bøder til følge. Så skal der nok ske noget.

For man kan ikke regne med at folk viser hensyn.

P85DK
P85DK May 24 '18
Citat fra Noogi

For man kan ikke regne med at folk viser hensyn.

?? Hvis du ankommer samtidig med en anden elbilsejer til den sidste plads og vedkommende ikke skal lade, så er jeg sikker på at du vil møde forståelse og hensyn, men at brokke sig over at folk følger reglerne og at de dermed ikke viser hensyn til dit specifikke behov er direkte latterligt. Hvis du mener dit behov er så vigtigt, så kan du jo hænge en seddel med din opfordring til at udvise hensyn op, så er dine forventninger i det mindste eksplicitte og så kan folk forholde sig til dem.

Så kan du overføre samme tankegang til dem der bor hvor der er begrænset parkeringsmulighed, at folk skal lade være med at parkere hvis der nu er en beboer der måtte have et behov etc etc etc.

MOS
MOS May 24 '18
Man kunne nemt sætte et skilt op med teksten "Parkering kun for el- og hybridbiler under opladning". Det vil nok afhjælpe problemet til en vis grad, men hvis man vil omgås reglerne, kan man jo nemt smide ladekablet i, så det ser ud som om, den lader. Jeg tror ikke, der er nogen nem måde at håndhæve dette på. Tidsbegrænsning er ikke nogen god idé, da det kan tage meget forskellig tid at oplade batteriet. Spørgsmål: Bør det være tilladt at parkere ved en ladestander, når man kommer hjem om eftermiddagen for at holde der hele natten, mens den lader op og er tilsluttet, mens den forvarmer, så den er helt klar næste morgen?
Forummets indlæg er redigeret af MOS May 24 '18
Noogi
Noogi May 24 '18
Citat fra P85DK
 men at brokke sig over at folk følger reglerne og at de dermed ikke viser hensyn til dit specifikke behov er direkte latterligt. 

Jeg kan ligeledes konstatere at din holdning er latterlig. Det er ikke kun mit specifikke behov det drejer sig om, men manges behov inde i KBH.

Der er tale om et behov for opladning. Ikke at finde en bekvem parkeringsplads somi eksemplet du nævner. Det kan ikke sammenlignes og er ligeledes direkte latterligt.

Reglerne er problematiske, da der netop er udfordringer med at få opfyldt sit ladebehov og de bør helt klart laves om i den grad det er muligt. Så længe der er mennesker der tænker som dig, vil de nuværende regler fortsætte med at være uduelige og kun hårdere sanktioner kan afhjælpe det.

P85DK
P85DK May 24 '18
Citat fra Noogi

Så længe der er mennesker der tænker som dig, vil de nuværende regler fortsætte med at være uduelige og kun hårdere sanktioner kan afhjælpe det.

Se det er denne holdning hos dig som jeg mener er latterlig. Mennesker som tænker som mig, altså mennesker som følger vedtagne regler ...

At sige at min holdning er latterlig er jo bare at blive pigefornermet - min holdning er at folk skal følge de samme regler, regler der er ens og gælder for alle, og at folk ikke skal løbe rundt og lege politimand overfor folk som ikke følger de regler man selv har fundet på.

At du så synes reglerne er forkerte, og at du selv mener at dine bevæggrunde for at synes reglerne er forkerte er så gode at du synes alle andre skal følge dine regler i stedet for dem som er vedtaget af den ansvarlige myndighed - bare fordi du mener dit behov for opladning er vigtigere end en anden persons behov for parkering. Det er jo indbegrebet af indbildsk selvhøjtidlighed.

Hvis dit behov for opladning er blokeret i sådan en grad at du oplever det ødelægger din mulighed for at bruge din bil, så må du jo finde en løsning der matcher dit behov.

koden
koden May 24 '18

Kunne man ikke vende den om og spørge.... hvorfor har du købt en elbil, men ingen lader eller lademulighed?

Man kan da ikke købe en elbil og regne med at kunne lade den ved offentlige standere..?

 

men jeg kan da godt se problemet og det er måske ikke helt fair, at nogen optager pladsen, så andre ikke kan bruge laderen.

Men jeg gider ikke spille hellig.... ville nok selv tage pladsen hvis det var kortvarig parkering, hvis der ikke var andre pladser.

Men har aldrig haft problemet, da jeg oftest betaler det ekstra det koster i p-husene.

Der er stort set altid plads.

Forummets indlæg er redigeret af koden May 24 '18
MOS
MOS May 24 '18
Der er mange, der bor til leje i etageejendomme uden mulighed for at sætte egen ladeboks op. De er derfor helt afhængige af at lade på de offentlige ladestandere. Det er vel ikke urimeligt, hvis disse var forbeholdt elbiler, der rent faktisk havde brug for opladning.
Jabba
Jabba May 24 '18

@Noogi

Kan sagtens følge dig og har selv observeret det du beskriver. Er selv flyttet til Kbh K og det er ofte en udfordring med opladning indenfor rimelig radius af bopælen. Dog har jeg den luksus at jeg stadig har adgang til hjemmelader udenfor Kbh, da jeg ofte også befinder mig der. Har endnu ikke måtte ty til supercharging i Kastrup.

Har haft fat i nogle fra både Eon og kommunen for at høre nærmere om hvordan tingene hænger sammen. Eon fortæller mig at de er meget opmærksomme på problemet og som du selv skriver er Eon i dialog med kommunen, m.v. for at se hvad der kan gøres. 

Selvom der langt fra er mange elbiler i DK, er mængden steget væsentligt ift hvordan det var tidligere. Med alle delebilsordningerne er situationen absolut ikke blevet bedre. Det kombineret med at folk i kommunen ikke rigtigt har vidst hvilken størrelse elbilen er for en og hvad der er af behov, har gjort at de ikke rigtigt har været på sagen tidligere. Eon ser helst at folk kun lader hvor deres standere er, men det er kommunen der bestemmer over p-pladserne og de har som sagt ikke haft meget forståelse for elbilsbehovet. Måske det ændrer sig snart.

Nu når du nævner Herluf Trolles gade hjælper det selvfølgelig heller ikke at mængden af offentlige p-pladser ved Sankt Annæ plads for længst er blevet fuldstændigt fjernet, til fordel for Jeudans p-hus. Problemet er at de færreste gider betale et månedsabonnement på 3.400 kr. så de fleste vælger selvfølgelig at holde på gaden, som gør incitamentet for at bruge elbilspladser endnu større. Især ved Amaliegade med de sølle 4 pladser der konstant er optaget.

Send mig evt. en PM. Måske vi bor tæt på hinanden og kan udveksle lidt erfaringer.

fmm1000
fmm1000 May 25 '18
Der er kun een ting som hjælper, og det bliver mere og mere udbredtvi udlandet. F.eks ved superchargeren lige syd for grænsen.

Et skilt, hvor der står følgende.

Parkering forbudt. Undtagen elbiler under opladning.
RobertJ
RobertJ May 25 '18

Flyt en dele-bil, happy charging.

På mine seneste besøg i KBH har pladserne ofte været fyldt grundet delebiler.
At flytte en drivenow bmw er uproblematisk og koster som regel under 5kr med rejsekor

Har ikke abbo til green mobility endnu. Men hvis behovet opstår ...

P85DK
P85DK May 25 '18
Citat fra RobertJ

Flyt en dele-bil, happy charging.

På mine seneste besøg i KBH har pladserne ofte været fyldt grundet delebiler.
At flytte en drivenow bmw er uproblematisk og koster som regel under 5kr med rejsekor

Har ikke abbo til green mobility endnu. Men hvis behovet opstår ...

Bum - problem solved, hvor svært kan det være ... selv under eksisterende regler, intet behov for forbud eller sanktioner eller bøder.

@Jabba - Sankt Annæ Plads har jo aldrig været let at få parkeringspladser på, det gav også lidt genlyd da 4 pladser lige pludselig skulle forbeholdes elbiler. Det er forventligt at de pladser er optaget, jeg har dog været heldig flere gange at få plads på dem.

Pladserne i Borgergade ved Fakta er jo typisk let at komme til. Jeg har kun én gang oplevet at ikke kunne få en plads der. I godt vejr gider jeg ikke engang lede efter andre pladser hvis jeg har noget indenfor 10 mins gang.

Det er vel helt fair, som i alle andre storbyer, at parkering henvises til parkeringshuse (som der jo er nogle stykker af lige i nærheden) og der er der jo også lademuligheder.

Jabba
Jabba May 25 '18

@RobertJ

Godt tip, men hvor skal man flytte den hen i mellemtiden, hvis der ikke er normale pladser at flytte den hen på? Udgår fra at den der sidst har ført delebilen er ansvarlig for evt. parkeringsbøder.

 

@P85DK

Korrekt at pladserne ved Borgergade/Sølvgade krydset som regel er mere tilgængelige og dem bruger jeg også når jeg er nødt til det, selvom det er en pæn gåtur hjem til bopælen.

 

At du kun én gang har oplevet at der ikke var plads, er tegn på at du ikke er der ofte nok. Som relativ nytilflyttet beboer har jeg ikke hænder nok til at tælle, hvor mange gange der har været fyldt op. Dertil kommer det også an på tidspunktet.

 

Mht til p-huse er det fint. Dog er nærmeste p-hus for mig Jeudans anlæg med 3.400 i månedsabonnement og derudover skal man have et Clever abonnement for at kunne lade. Det er alt for meget for min smag og økonomi.

 

Onepark har nogle attraktive nat/weekend abonnementer. Så skal jeg dagligt gå en frisk tur frem og tilbage. Det kan jeg så godt leve med, men derudover arbejder jeg på nogle skæve tidspunkter på hjemmekontoret og holder mig som regel ikke inde for det gængse 16.00-09.00 tidsrum og så skal jeg alligevel betale 3.330 hos Onepark for et 24/7 månedsabonnement.

Ikke desto mindre har jeg allerede planlagt at købe et nat/weekend månedsabonnement til de dage hvor det er svært at finde opladning. Men før jeg gør det, skal jeg lige se hvor ofte de ladepladser de har i anlægget er besat. For så er jeg ligevidt, lige udover at jeg så har bedre parkeringsmuligheder.

PeterE
PeterE May 25 '18

Hold da op en debat, og det er da skønt at elbilpladserne bliver brugt - for så tager både kommuner og operatører behovet op til revurdering.

Jeg holder mig indenfor reglerne, og parkerer på en elbilplads uanset om jeg skal lade eller ikke lade. Hvis vi alle var enige om andre regler, så ville jeg da 100% følge dem. Typisk sætter jeg også faktisk kablet i og oplader, men kun for at slippe for ligegyldige og nyttesløse snakke om egoisme og hvem der har mest ret til en plads. Det er vel i sig selv egoistisk at have en personbil, og de her snakke har vi jo aldrig om almindelige p-pladser eller?

PeterE
PeterE May 25 '18
Citat fra Noogi

Jeg bor i Indre By og nyder min Tesla selvom Københavns gader ikke altid er så egnet til en så stor bil.

 

Jeg oplever dog at folk er meget egoistiske når det gælder brug af parkeringspladser forbeholdt elbiler og det er utroligt frustrerende for dem der har brug for at lade.

 

Til at starte med er der fossilbiler der parkerer der engang imellem. Heldigvis får de bøder for fejltagelsen.

Så er der hybridbilerne der har et lille behov for strøm, men har lov at holde der.

Sidst men ikke mindst er der elbilerne, som er dem som har mest brug for pladserne. Til at lade, vel at mærke.

Jeg bemærker at mindst 50% konsekvent ikke lader, men bare tager pladserne fordi det er bekvemt. Typisk er det nærmere 2/3 der ikke lader, men bare parkerer. Det er ligegyldigt om det er elbiler, DriveNow/GreenMobility delebiler eller hybridbiler.

 

Idag skulle jeg lade inde ved Herluf Trolles Gade, men alle 6 EON ladepladser er optaget. Kun 2 biler lader. 1 BMW i3 og 1 Tesla. De resterende 4 biler som alle er Tesla lader ikke. Et typisk scenarie, udover at der som regel også er et par hybridbiler der bare holder der.

Det er lige så slemt ved de andre ladestandere I nærområdet.

 

Det kan godt være at man har lov at holde der uden at lade jf. parkeringsreglerne, men det er voldsomt dårlig stil alligevel og ofte er det de samme biler der holder der. Folk der bor i byen har ikke andre muligheder for at lade end de offentlige standere, så giv nu plads.

 

Fx. er der for tiden en sort Roadster der har holdt der den sidste uges tid. Ikke én gang har jeg set den lade. De 3 andre var Model S og igen var der ingen der ladede.

 

Derfor skriver jeg her I håbet om at der er nogle af dem der bor eller parkerer inde i Indre By, der læser dette. Vær venlige ikke at parkere på elbilspladserne medmindre du har brug for strøm. Jeg ved godt at det er svært at finde parkeringspladser i København, men tænk nu på dem der har ladebehov.

 

Så er der selvfølgelig nogen der siger at man bare kan tilslutte kablet for at undgå sure miner. Og ja det kan man. Men i det mindste reducerer det problemet. Jeg er sikker der er nogle der er på Clever abonnement eller på anden måde ikke bare kan tilslutte kabel. 

 

Jeg ved at EON er i dialog med Københavns Kommune om problematikken og muligvis der kommer en smart løsning. Man kan også håbe på flere ladepladser. Jeg er dog pessimistisk for den nære fremtid. Derfor håber jeg i stedet at folk vil tage mere hensyn.

Noogi, jeg forstår faktisk 100% din udfordringer - jeg er bare helt uenig i at udfordringen kan eller skal løses af andre elbilejere.

 

Jeg bliver simpelten nødt til at spørge: Flytter du selv din bil når du er færdig med at oplade den? 

 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 25 '18
Jabba
Jabba May 25 '18

Noget helt andet er at jeg har overvejet at købe et el-løbehjul som jeg så kan bruge til de længere ture frem og tilbage mellem bopæl og ladestandere og bare som generelt transportmiddel inde i byen. Så kan jeg køre ud til de mindre brugte ladepladser og scoote hjem :)

Kan køre 25 km/t. Tror dog ikke det er helt lovligt at anvende på cykelstier m.v.

 

Sider: 1 2 3 »