Loading...
dk

Opfordring til disciplin og hensyn ved offentlige ladestandere | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 25 '18
Citat fra Jabba

@P85DK

At du kun én gang har oplevet at der ikke var plads, er tegn på at du ikke er der ofte nok.

Mht til p-huse er det fint. Dog er nærmeste p-hus for mig Jeudans anlæg med 3.400 i månedsabonnement og derudover skal man have et Clever abonnement for at kunne lade. Det er alt for meget for min smag og økonomi.

Sikkert, jeg er der ihvertfald ikke mere end én om ugen. Men pladserne er der stadig når jeg har behovet :-)

3.400 kr./md er jo en driftsomkostning som man må indregne når man køber bil i byen / flytter til byen, på samme måde som man ved at en V8er koster mere i benzin end en VW Up. Lejlighederne er jo også dyrere i Amaliegade end Vanløse ...

Hvis man ikke har indregnet den driftsomkostning eller ikke vil betale den, så må man jo tage til takke med de billigere løsninger og de gener de bringer med sig. Surt, men sådan er livet på økonomiklasse ;-)

Ice2EV
Ice2EV May 25 '18

De der el-løbehjul dem bruger de mange af i eks SIngapore. Nogen af den var rimelig store og temmelig hurtige.

De var mega smarte på fortove. Måske ikke lige midt på Orchard eller i shopping centre. Men sådan over et par km eller 4, var det noget der battede.

Hvorfor skulle de ikke være lovlige på cykelstier?

RobertJ
RobertJ May 25 '18

Alternativt kan du få sat en ladestander op i umiddelbar nærhed af din bopæl  /arbejdsplads, hvis du selv betaler 20k  (eon erhvervspris 2017) det koster at etablere og kan få accept fra ejeren af Parkeringsområdet. 

Det er lidt dyrere end ladestanderen på en privat hjemmeadresse, med et langt type 2 kabel kan du lade fra et velplaceret stik uanset om den pågældne plads er optaget.

Fordelen skulle her være at den ikke bliver indmeldt offentligt på oversigtskortet med ladestandere, og derfor med større sandsynlighed er ledig.

Evt. leje en fast p-plads, og sætte et all inclusive abbonement op der?
Ville jeg nok gøre hvis jeg nogensinde fik den vanvittige idé at være tilflytter i et tætbefolket område.

Har kigget på el-løbehjul et par gange selv.
Det er smart til de 2-3km der nogen gange er til ladestandere, men tænker problemet løser sig selv grundet udbygning af ladepladser.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 25 '18
PeterE
PeterE May 25 '18

Ligesom det er tilfælde med almindelige pladser, så er der tit en plads rundt om hjørnet - og der er over 500 elbil-pladser i Kbh: https://www.kk.dk/elbiler - og derudover i p-husene.

koden
koden May 25 '18
Citat fra MOS Der er mange, der bor til leje i etageejendomme uden mulighed for at sætte egen ladeboks op. De er derfor helt afhængige af at lade på de offentlige ladestandere. Det er vel ikke urimeligt, hvis disse var forbeholdt elbiler, der rent faktisk havde brug for opladning.

----------------------------------------------

Jeg har også boet i Kbh. i etageejendom.
Men ville aldrig anskaffe elbil uden egen lademulighed.
jeg kender jo præmisser før jeg køber.
MOS
MOS May 25 '18
Citat fra koden
Jeg har også boet i Kbh. i etageejendom.
Men ville aldrig anskaffe elbil uden egen lademulighed.
jeg kender jo præmisser før jeg køber.

Og der har vi så meget godt fået illustreret et af hovedproblemerne for masseudbredelsen af elbiler. Man må gå ud fra, at mange andre tænker på samme måde. Som det er i dag, er elbiler altså kun et privilegium for dem, der bor i en ejerbolig, som ikke er etageejendom.

koden
koden May 26 '18

Jeg kender flere etage ejer og lejebolig elbils ejere der lader med kabel trukket ud til vejen.

Så det kan lade sig gøre.

Nu gik det oprindelige indlæg på, at man skulle tage hensyn til dem der skulle lade.

Det synes jeg også jeg gør generelt.

Men jeg tror ikke på det er vejen frem.

Reglerne skal ændres og der skal være flere ladere, ellers vil det aldrig lykkes.

Vi har haft diskussionen før med "parkering" på SuC.

Forummets indlæg er redigeret af koden May 26 '18
Nikolaj
Nikolaj May 26 '18

Det var præcist samme diskussion vi havde for 2 år siden, hvor nogle valgte at langtidsparkere foran SuC især i Middelfart, og så hentede bilen adskillige timer siden. Det blev heldigvis løst ret enkelt, ved at Tesla indførte bødesystemet, hvor man adviseres over appen, om at det koster, hvis man ikke flytter bilen efter endt opladning.

Måske Eon og Clever kunne indføre samme løsning med tiden. Så vanker der p-afgift jf. skiltning, hvis man ikke lader, og hvis man gør, så adviserer udbyderen over deres respektive app om ekstra gebyr, hvis man ikke flytter bilen efter endt ladning.

torvalstrom
torvalstrom May 26 '18
Meget apropos dialogen om dårlig stil ved parkering så kører jeg nu fra Hotel Nyborg Strand, som har 4 e-on ladepladser. Jeg har som den eneste af 3 parkerede biler ladet under parkering. De to andre er begge plug in hybrids og er ikke tilkoblet ladestander. 20 meter væk er der 421(!!) ledige parkeringspladser. Og nej, der er ikke skiltet med at der kun må parkeres under opladning, men at parkering er for elbiler og hybrider. Hvor er det bare sørgeligt. Tor
Nikolaj
Nikolaj May 26 '18

@Nostromo, nu arbejder jeg ikke for Eon, men det er i hvert fald en løsning der virker, som vi har set det på SuC. Her bliver du heller ikke tvunget til at flytte din bil, men kan vælge at betale dig fra at hente den senere.

Så hvis en lignende ordning blev indført, vil det jo bare være et mellemværende mellem dig og fx Eon. Og vil man ikke betale for fx 2 timers opladning, når der kun kan fyldes 1,5 timer ekstra op, så vælger man nok en normal parkeringsplads og lader en anden gang. Som det er nu, skal der jo være ligeså mange pladser med opladningsmulighed, som der er el-biler, der vil parkere. 

P85DK
P85DK May 26 '18
Citat fra torvalstrom Meget apropos dialogen om dårlig stil ved parkering så kører jeg nu fra Hotel Nyborg Strand, som har 4 e-on ladepladser. Jeg har som den eneste af 3 parkerede biler ladet under parkering. De to andre er begge plug in hybrids og er ikke tilkoblet ladestander. 20 meter væk er der 421(!!) ledige parkeringspladser. Og nej, der er ikke skiltet med at der kun må parkeres under opladning, men at parkering er for elbiler og hybrider. Hvor er det bare sørgeligt. Tor

Dårlig stil eller dårlig placering af ladestandere? Regler og tilgængelig styrer adfærd. Hvis de har lov til at parkere på pladser, så er den vel ikke længere.

Den bedste måde at udgå den situation på er ved at have ladestanderne stående længst væk på parkeringspladsen, så det reelt kun er attraktivt at parkere på dem når der er et lade behov.

Personligt så tror jeg det er et meget lille antal af plug in hybridbilerne der reelt lader deres biler aktivt, der er simpelthen for lidt udbytte i det.

Nikolaj
Nikolaj May 27 '18

@Nostromo, du læser så heller ikke, hvad jeg skriver. Hvis konceptet blev, at man skulle lade, for at undgå p-afgift fra p-vagterne, og dernæst afregnede ladning med en udbyder fx Eon, så kan det sagtens lade sig gøre, at man afregner yderligere med Eon, for at få lov at opfylde kravet om ladning efter bilen er færdig med at lade.

Du får jo også en afgift i dag, hvis du betaler for 2 timers ladning, og dernæst stiller en ICE-bil på el-bilsplads.

torvalstrom
torvalstrom May 27 '18
Citat fra P85DK
Citat fra torvalstrom Meget apropos dialogen om dårlig stil ved parkering så kører jeg nu fra Hotel Nyborg Strand, som har 4 e-on ladepladser. Jeg har som den eneste af 3 parkerede biler ladet under parkering. De to andre er begge plug in hybrids og er ikke tilkoblet ladestander. 20 meter væk er der 421(!!) ledige parkeringspladser. Og nej, der er ikke skiltet med at der kun må parkeres under opladning, men at parkering er for elbiler og hybrider. Hvor er det bare sørgeligt. Tor

Dårlig stil eller dårlig placering af ladestandere? Regler og tilgængelig styrer adfærd. Hvis de har lov til at parkere på pladser, så er den vel ikke længere.

Den bedste måde at udgå den situation på er ved at have ladestanderne stående længst væk på parkeringspladsen, så det reelt kun er attraktivt at parkere på dem når der er et lade behov.

Personligt så tror jeg det er et meget lille antal af plug in hybridbilerne der reelt lader deres biler aktivt, der er simpelthen for lidt udbytte i det.

Dårlig valg af skiltning er min personlige holdning. Burde være skiltet med at der kun må parkeres under opladning og meget gerne med en max grænse i timer. Opladere er en væsentligt mere begrænset ressource end p pladser. 
Ice2EV
Ice2EV May 27 '18

@Nostromo

Synes jeg så en der beskrev at man skulle justere ladeamperene ned hvis man ladede ved et husholdningsstik, ellers kunne den brænde installation eller sikring.

Hvis man vidste man ville holde i 2 timer men kun havde plads til 1,5 times ladning ved max ampere. Så kunne man ulejlige sig til at sætte ladeamperene ned.

Vupti slut på diskussion   ;-))

griffel
griffel May 27 '18
Er vi ikke enige om, at idealet må være, at man kan stille sin bil ved en lader, tilslutte den, og så komme tilbage, når man er færdig med sit gøremål? Om det så er en tur i biffen, eller en arbejdsdag.
Jeg ved godt, at det kræver mange flere ladestandere (der gerne må være langsomme), men for at det skal være nemt at være elbilist, bør man kunne parkere sin elbil på samme måde som en ICE-bil, altså lade den stå så længe der er behov for. Og det kræver mange (!) flere ladestik.

Indtil da er vi desværre nødt til at udvise disciplin og hensyn så godt det er muligt.

/Jakob :-)
P85DK
P85DK May 27 '18
Citat fra torvalstrom

Dårlig valg af skiltning er min personlige holdning. Burde være skiltet med at der kun må parkeres under opladning og meget gerne med en max grænse i timer. Opladere er en væsentligt mere begrænset ressource end p pladser. 

Så du vil have andre regler indført. Så skriv det i stedet for at skrive folk har dårlig stil når de følger reglerne som de er i dag. Nu var det jo ikke engang et problem i det tilfælde du beskrev, da der var en ledig plads, men der er selvfølgelig heller ingen regler mod at brokke sig over at der måske kunne være opstået et problem ;-)

torvalstrom
torvalstrom May 28 '18
Citat fra P85DK
Citat fra torvalstrom

Så du vil have andre regler indført. Så skriv det i stedet for at skrive folk har dårlig stil når de følger reglerne som de er i dag. Nu var det jo ikke engang et problem i det tilfælde du beskrev, da der var en ledig plads, men der er selvfølgelig heller ingen regler mod at brokke sig over at der måske kunne være opstået et problem ;-)

Hej Christopher

Troede faktisk du spurgte mig, hvordan jeg selv mente problemet skulle løses. Der læste jeg da vidst for hurtigt. 

Jeg synes ubetinget, det er dårlig stil at parkere ved en ladestander uanset om man må jfr. skiltningen eller ej. 

Og om bemærkningen med at der, i dette konkrete tilfælde, var én plads ledig og at der dermed ikke var noget problem, så er det korrekt - lige da jeg kørte og umiddelbart derefter. 

Som mange andre har jeg set problemer med ladepladser optaget af biler der ikke lader, både i ind- og udland. 

Personligt tror jeg på at høj betaling efter endt ladning eller p-afgift er den eneste vej frem. At placere ladere dårligere vil helt sikkert også hjælpe, men straffer gangbesværede.

Problemet bliver givetvis større i fremtiden da der kommer flere elbiler og det ser ud til man går efter at løse kapacitets problemet med højere opladning, så umiddelbart er trenden at vi i fremtiden SKAL holde endnu kortere tid ved ladestanderne for at der er "nok til alle" 

Så det ér noget der skal adresseres, men heldigvis ikke her på teslaforum :-p

Tor
torvalstrom
torvalstrom May 28 '18
Citat fra koden

Jeg kender flere etage ejer og lejebolig elbils ejere der lader med kabel trukket ud til vejen.

Så det kan lade sig gøre.

Nu gik det oprindelige indlæg på, at man skulle tage hensyn til dem der skulle lade.

Det synes jeg også jeg gør generelt.

Men jeg tror ikke på det er vejen frem.

Reglerne skal ændres og der skal være flere ladere, ellers vil det aldrig lykkes.

Vi har haft diskussionen før med "parkering" på SuC.

Spot on.
Tor
torvalstrom
torvalstrom May 28 '18
Citat fra Nostromo @Nikolaj, så hvis jeg har f.eks et EON abo. Og betaler for en 2 timers parkering og går i biografen og min opladning stopper efter 1 1/2 time vil du mene jeg skal forlade biografen for at flytte min bil eller betale et yderligere gebyr? Ehhh i Think not.
Det ville være helt fornuftigt minimums "grace period" som evt kunne være forskellig alt efter ladehastighed. Eksv. 4 timer v 11 kW, 1 time v 50 kW DC osv.

Det er bare et kapacitetsproblem når så mange bruger dem (ganske lovligt) som p-pladser. Og det sker ubegribeligt ofte. 
mbk
mbk May 28 '18

Man kunne måske designe P pladsen således at en lader kan servicere flere biler, f. Eks 4 lade pladser til en 50kW DC lader, hvor kablet så bliver frigivet efter opladning. Samme princip med 11kW AC kunne også være mulig. Derudover kunne Clever/EON designe deres lade apparat til at være mere cost effektiv, f. Eks istedet for at have rfid læser og GSM modem i hver, kunne de have en med disse der kunne styre 3-4 andre og de alle kunne måske dele 22kW AC. Masser af muligheder for forbedringer. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 28 '18
Sider: « 1 2 3 »