Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Aug 4 '18
Rent gæt, men er browseren ikke meget hurtigere med den nye mcu.
Den burde også være meget hurtigere til at beregne en tur til sydeuropa. Det kan tagw laaang tid i min med gammel mcu.
Niels
Niels Aug 6 '18
jeg fik opgraderet fra 3G til 4G i slut 2015 og det kostede så vidt jeg husker ca 7500 kr, så ca 1/3 del af din udskiftningsomkostnng kan du retfærdiggøre for denne opgradering.

skiftet fra 3G til 4G gør opstart af kort og specielt spotify væssentlig hurtigere, mens jeg ikke har lagt mærke til hurtigere cpu i almindelighed. browser er stadig sløv, men skyldes nok primært lav latency via vpn som mig bekendt køre ud i spanien.
før skiftet kunne der ofte gå ca 1 min før man kunne høre musik, nu virker det så snart bilen er powered up eller senest få sekunder efter.
kensmark
kensmark Sep 9 '18

Sort Skærm i dag, Tesla S fra dec. 2014 : Bilen kan køre og lade, men dørlås ikke aktiveret. Aircon kører han ikke slukkes. Ikke kontakt til app. eller Tesla online. Har kontakter Tesla service weekend, nulstillingsprocedure giver ingen løsning.  Det var ikke så godt.  Heldigvis første gang jeg står med et større problem. Garanti selvfølgelig udløbet. Så jeg hører nok fra Tesla i morgen. Er der gode råd eller nyheder vedrørende udskift af skærm/ny skærm/ gode råd så hører jeg meget gerne fra jer. Er der nogen der har betalt mere end 21 tkr. for nys "skærm" ?

KimT
KimT Sep 9 '18

Få dem til at udlevere den gamle skærm. For de 21K er vel ikke en byttepris.

MOS
MOS Sep 9 '18

@kensmark

Har du også prøvet den helt store genstart?

Hvis det heller ikke virker, så prøv evt. at afbryde strømmen ved at pille ledningen af 12 V batteriet. Der skal skilles lidt ad ude i frunken for at komme til 12 V batteriet, men det er måske værd at prøve, inden man kaster titusindvis af kroner efter en ny skærm.

KS
KS Sep 10 '18
Havde samme problem for 14 dage siden. Kunne ikke genstarte skærmen - alt hang, og ved start sagde den powering up systems i lang tid! Måtte køre 100 km uden varme og aircon - en tur i Norge i 7 grader og plask regnvejr. Totalt duggede ruder, så havde heldigvis masser af microfiberklude til Tørring af ruder. Da jeg superchargede kunne jeg genstarte mcu’en og den har kørt siden
christer
christer Sep 10 '18
Jeg havde samme problem for en måned siden. Min er fra Marts 2014 og derfor uden garanti. Skærmen var enten helt sort eller sad fast i et reboot loop hvis man prøvede de kendte manøvrwr med kanpperne på rattet. Jeg var indstillet på en ny MCU for 24K kr.
Tesla i Kastrup havde den i nogle dage hvorefter de vendte tilbage med en god nyhed - de fik liv i den med et hard reset (ved ikke helt hvad de gjorde). Beskeden var at det nok ikke ville holde men det har det da gjort indtil videre.
Ap
Ap Sep 18 '18
Havde samme fejl sort skærm prøvede alt men uden held, tesla Århus kunne heller ikke fikse det så ny skærm 24000kr. Bilen er fra dec 14, syntes ikke det er iorden at der ikke gives nogen kompensation for fejl der sker på så mange biler at det må betragtes som fabriksfejl. Skærmen er jo ikke lige frem en slid del, har pc'er og mobiler der er blevet behandlet hårdført som er betydeligt ældre og som koster meget mindre som ikke fejler noget.
mbk
mbk Sep 18 '18

Tesla genopbygger nok din skærm med et nyt print som ikke kan koste over 1000kr, og så kommer den nok i en andens bil til 24.000, din nye skærm er sikkert en genopbygget 

P85DK
P85DK Sep 19 '18
Citat fra Ap Havde samme fejl sort skærm prøvede alt men uden held, tesla Århus kunne heller ikke fikse det så ny skærm 24000kr. Bilen er fra dec 14, syntes ikke det er iorden at der ikke gives nogen kompensation for fejl der sker på så mange biler at det må betragtes som fabriksfejl. Skærmen er jo ikke lige frem en slid del, har pc'er og mobiler der er blevet behandlet hårdført som er betydeligt ældre og som koster meget mindre som ikke fejler noget.
 

Er du FDM medlem? Hvis jeg var dig, så ville jeg nok prøve at få noget juridisk hjælp på sagen.

Husk, det er ikke en fabrikationsfejl, det er en designfejl. Skærmene har simpelthen en begrænset levetid pga af en enkelt chip. Det er heller ikke et spørgsmål om sllitage som du ved en bestemt adfærd kan begrænse.

Hertil er det helt legitimt at stille spørgsmålstegn ved ombytningsprisen, såfremt mbk's tese om en simpel udskiftning af printkort er korrekt.

mbk
mbk Sep 19 '18

@P85DK

Det nvidia VCM kort som holder OS etc har et par failure modes, den ene er eMMC der dør af overbelastning, men samtidigt er temperaturen virkelig høj, som i op mod 70C på 2014 modeller, grundet varm chip og ineffektiv køling. Nyere modeller er knap så varme, det er nok nvidia der har fået effektforbruget ned i produktionen. På TMC er der nogle der fjerner en plastik shroud som bare forværer airflow.

Rent mekanisk burde det ikke være en uoverkommelig opgave at skifte VCM kortet, problemet er at få fat på kortet og flytte ens bils VIN/Personlighed med over. Ikke noget der som sådan burde være en umulig opgave, der er SDK etc fra nvidia man kan finde, men der er jo nogen der skal have incitament til at gøre det og man skal nok proaktivt få udført operationen, for når først man har 'bad blocks' er løbet kort. Alternativt lade eMMC af og en ny på er også en mulighed.

Jeg har stalket de VCM kort lidt på ebay, det ser ud til at Audi bruger de samme, så har overvejet at købe et og lege med, men hvis jeg alligevel ikke kommer til at køre Model S er det jo en fjollet tanke, men nu kan jeg også bare godt lide at lege med embedded Linux :)

koden
koden Sep 19 '18

Har i søgt på nettet om nogen kan fikse det?

Plejer jo at være nogen der kan når det er en typisk forekommende fejl.

men hvis nogen kan er det sikkert i USA...

mbk
mbk Sep 19 '18
Citat fra koden

Har i søgt på nettet om nogen kan fikse det?

Plejer jo at være nogen der kan når det er en typisk forekommende fejl.

men hvis nogen kan er det sikkert i USA...

Et bud er Ingenier fra TMC, som hjælper med salvage biler og tidligere har snakket om et billigt fix, han kan i hvert fald skifte et VCM.

https://motherboard.vice.com/en_us/article/qvm3z5/rich-rebuilds-tesla-repair-and-salvage

mbk
mbk Sep 19 '18

Arh, det var faktisk forkert link, ham der får også hjælp af Ingenier til alle software mods.

Her var den jeg tænkte på:

https://www.fastcompany.com/90209541/meet-the-renegade-whos-teaching-the-world-to-fix-totaled-teslas

P85DK
P85DK Sep 19 '18

@mbk - det er desværre ikke begrænset til 2014 modeller. Jeg har fået skiftet skærm på min bil fra marts 2015. Det var under garantien.

tintin
tintin Sep 19 '18

Min P85D er også fra marts 2015 og jeg har også fået skiftet skærm da den var knap 2 år gammel. Under garantien heldivis

mbk
mbk Sep 19 '18

@P85DK

Nej, men det er 2014 modellerne der er mest udsat. De kører tæt på 70C, 2015 modellerne er mindre varme men stadig 60C, 2017 og frem er meget mere fornuftige temperaturer, og de får formentligt ikke MCU problemer.

mbk
mbk Sep 19 '18

Tror der har været linket til det før, men her er en tråd, hvor nogle har fået skiftet MCU mere end en gang.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/death-of-a-center-screen-touch-screen-after-warranty.82411/

Kiefer
Kiefer Sep 26 '18

Jeg har så et andet problem med som Tesla siger er en defekt MCU og den skal skiftes. 

Hver gang der kommer en ny softwareopdatering kan MCU ikke længere få fat i navigationssoftwaren. Tesla DK har haft bilen inde i en uge, og de havde udviklere fra USA til at kigge på bilen. De kan så manuelt gå ind og indstille MCU'en til at forbinde til navigationsenheden igen, og så virker den igen, altså indtil næste softwareopdatering.

Det startede egentlig med at de mente det var det indbyggede SD-kort der fejlede, det skiftede de, men fejlen blev så bare flyttet med.

Det endte med at de gerne ville skifte MCU'en til 22.000 kroner. Men her mente jeg så noget andet, jeg fik dem til at indstille MCU'en så den virker lige pt, og hvis jeg så vil have bilen opdateret næste gang, ja så må jeg jo betale for at få rettet softwaren til efterfølgende. Det tager ca. halv times tid hver gang. Så det koster nok små 1300 at få lavet. Og det kan jeg så få gjort rigtig mange gange indtil jeg når de 22.000,-...

Forøvrigt, står SD-kortet stadig på den regning jeg modtog, den er dog også krediteret, men prisen er 728 + moms for et 16GB SD-kort. Jeg troede kun det var Cisco der kunne være så kreative og tage SÅ mange mene for et standard SD-kort...

/Martin

P85DK
P85DK Sep 26 '18

Har du at vide hvilke settings det er de retter på? Jeg ville lige smide en mail til Ingineer på TMC, han plejer at være hurtig til at svare og kan sige hvad der er det reelle problem.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »