Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

mbk
mbk Feb 14 '19

Det kan sagtens ske at Tesla kan flashe næsten alt, det er noget mere bøvlet at gøre det uden Tesla. Som jeg forstår pt. er der en lille rom/flash på VCM der indeholder den første del af boot før eMMC bliver taget i brug, denne og eMMC skal være i synk ellers vil OS ikke boote. Denne rom kan sikkert også aflæses/flashes. Men jeg tror at hvis man tager et VCM kort og flasher rom og eMMC så kan man skifte VCM kort.

Hvis man kender VCM kortet rigtig godt tror jeg man kan flashe og aflæse eMMC uden at pille den af, men kortet er nok ret udokumenteret så i praksis skal den nok af, men man skal jo alligevel have ny på. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 14 '19
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 15 '19

Tesla prøvede at formatere min uden held, og jo de ville kunne se det da de jo har skrevet en lang rapport på hvad de har foretaget sig for at forsøge at få den op at køre igen. Det vil nok se lidt mærkeligt ud hvis hardwaren i så fald pludselig virker igen næste gang man kommer forbi sc...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 15 '19
P85DK
P85DK Feb 15 '19
Citat fra mbk

Hvis man kender VCM kortet rigtig godt tror jeg man kan flashe og aflæse eMMC uden at pille den af, men kortet er nok ret udokumenteret så i praksis skal den nok af, men man skal jo alligevel have ny på.

Tanken var 'låne' fra en anden bil som ikke havde nogle problemer, hvorfor det ville være rart ikke at skulle have kortet ud

mbk
mbk Feb 15 '19

@Gustavsfar1

Det er selvfølgelig rigtig at de kan se forskel mellem defekt og fungerende hardware hvis de har haft den forbi. Men om det er noget de flager op ved jeg ikke, kan heller ikke se at de skulle have det store issue ved at man skifter et defekt stykke hardware udenfor garanti.

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 15 '19

På det amerikansk forum er der tale om at de ikke vil servicere bilen hvis man selv har været i gang men nu må vi se om det bliver aktuelt.

mbk
mbk Feb 15 '19

Det er vist rigtigt at de ikke gider at programmere brugte dele, officielt.

P85DK
P85DK Feb 15 '19

Du har bare prøvet at hacke den - Tesla har en officiel politik om at de indstiller til factory reset hvis du har lavet ged i den mens du har prøvet at hacke den.

Plus deres aversion mod brugte dele er vist primært mod mekaniske ting der kan påvirke sikkerheden

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 15 '19
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15 '19

Skræmmende tråd. Det lyder som om at alle med en årgangs-Tesla kan se frem til at betale 22-25.000 for en ny brugt MCU...

Er der nogen der kan opsummere for mig hvorfor at Tesla ikke erkender at underdimensioneret eMMC + utilstrækkelig køling ikke er en designfejl? Det lyder som fejl de burde tage ansvaret for at korrigere.

...Og hvorfor at folk i samlet flok ikke laver mere ballade?

Det er jo desværre virkelig en sag som kunne få mig til at overveje at skifte eller gå uden om Tesla i fremtiden. Tror at den ville gøre sig godt på Electrek, Teslarati og InsideEVs...

PeterE
PeterE Feb 15 '19
Citat fra Dieselosaurus

Skræmmende tråd. Det lyder som om at alle med en årgangs-Tesla kan se frem til at betale 22-25.000 for en ny brugt MCU...

Er der nogen der kan opsummere for mig hvorfor at Tesla ikke erkender at underdimensioneret eMMC + utilstrækkelig køling ikke er en designfejl? Det lyder som fejl de burde tage ansvaret for at korrigere.

...Og hvorfor at folk i samlet flok ikke laver mere ballade?

Det er jo desværre virkelig en sag som kunne få mig til at overveje at skifte eller gå uden om Tesla i fremtiden. Tror at den ville gøre sig godt på Electrek, Teslarati og InsideEVs...

Tjah, det er nok fordi det minder om problemstillingen med p-bremsen. Den er ikke bygget til at holde og juridisk er der iflg FDM ikke andet en håb om kulance at komme efter når reklamationsret og garantiperiode er udløbet.
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 15 '19

ja eller håndtag...

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 15 '19

eller 12 volt batteri...

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 15 '19

Og jeg kunne blive ved... Hvis Tesla skulle udbedre alle design/konstruktionsfejl per kulance så ville de for længst været gået konkurs.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 15 '19
mbk
mbk Feb 15 '19

@Gustavsfar1

Tesla kunne måske godt tilbyde at udbedre de typiske fejl uden meget avance, især MCU virker ret dyrt, især hvis den nye skærm ikke holder resten af bilens levetid.

På den anden side, hvis man kan få lavet et billigt fiks til en mere holdbar chip, så er det måske ikke så slemt, potentielt kan man nok øge levetiden med en faktor 5 for 200kr i reservedele.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15 '19
Citat fra Gustavsfar1

Og jeg kunne blive ved... Hvis Tesla skulle udbedre alle design/konstruktionsfejl per kulance så ville de for længst været gået konkurs.

Jeg var ikke bekendt med at dørhåndtag og 12V batteriet var dårligt designet på samme vis som eMMC integrationen.

PeterE
PeterE Feb 15 '19
Citat fra Gustavsfar1

Og jeg kunne blive ved... Hvis Tesla skulle udbedre alle design/konstruktionsfejl per kulance så ville de for længst været gået konkurs.

Netop, og det er ingen interesserede i. Jeg ville ønske at Tesla havde foreslået mig en ‘upgrade package’ med nye håndtag, nye bremser, ny MCU og 4G.  
 
Og det havde jeg faktisk gerne betalt 25.000,- for hvilket er over deres kostpris. Gætter jeg på. Nu venter vi jo bare på at tingene går i stykker, og det er ærgerligt og på kanten af det dumme.
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 15 '19

Det er nok en del af pakken når man er early adopter...

Vi håber at mbk lykkes med sin lodning :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 15 '19
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15 '19
Citat fra PeterE
Citat fra Gustavsfar1

Og jeg kunne blive ved... Hvis Tesla skulle udbedre alle design/konstruktionsfejl per kulance så ville de for længst været gået konkurs.

Netop, og det er ingen interesserede i. Jeg ville ønske at Tesla havde foreslået mig en ‘upgrade package’ med nye håndtag, nye bremser, ny MCU og 4G.  

...Jeg betragter mig som fundamentalistisk fanboy, men denne her slags beretninger lægger en dæmper på glæden, og jeg kan da ikke anbefale folk jeg kender en Tesla uden at få en dårlig smag i munden.

Når man kan læse 1) at problemet formentlig rammer alle efter noget tid, og 2) at verygreen og andre moddere kan udbedre fejlen for en håndøre, ville det klæde Tesla ikke at tage 22k for en løsning. Kostede det en fjerdedel ville det for de fleste være lettere at sige pyt...

Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15 '19
Citat fra Gustavsfar1

Det er nok en del af pakken når man er early adopter...

Vi håber at mbk lykkes med sin lodning :-)

Med en nær-eksponentiel vækst i styktal og en omsætning på ca. 125 mia kroner i 2018 burde det være overkommeligt at udbedre designfejl der rammer early adopters - om ikke andet så til kostpris.

mbk
mbk Feb 15 '19

@Dieselosaurus

Ja 1/4 - 1/5 ville nok gøre knap så ondt.

Der er stadig en del arbejde for at komme til at løse problemet for håndøre, men et værksted kunne måske bare skifte Nivida kortet lokalt, det ville nok ikke være så dyrt i timer og dele.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »