Loading...
dk

Er Michelins vinterdæk uegnede til Tesla? | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 Sep 22 '18

Har lige måttet skifte til vinterdæk pga. ødelagt sommerdæk.

Dækmanden snurrede lige dækkene så de kunne blive afbalancerede, og vi måtte konstatere at 3 ud af fire dæk har ødelagte karkasser. Jeg snuppede en video af det ene dæk. De 2 andre er lige så slemme.

https://drive.google.com/file/d/1RqTysEjvlfNubm9t19Yr45L5PxEmX6aH/view?usp=sharing

Dækkene er Michelin Pilot Alpine 102W 19" og er fabrikeret 0615.

Jeg klager nu til Michelin, men med en fejlrate på 75% må jeg konkludere at dækkene ikke egner sig til Tesla S.

Kører i en 85D.

Andre med tilsvarende oplevelse? Nogen der har slidt et sæt op uden at de gik i stykker?

Ice2EV
Ice2EV Sep 22 '18

Har hørt fra flere bekendte de har oplevet Michelin dæk gå i karkassen over forholdsvis kort tid. Eks har flere nævnt de tror de er gået medens de har lagt til opbevaring i garagen i of season.

Personligt kører jeg kun Conti eller Goodyear, men har heller ikke en raket, endnu.

Niels
Niels Oct 3 '18
uden af være dæk/hjul ekspert, så ligner din video, at dæk er mere på den ene halvdel - måske hjulsporing som ikke er i orden?, det er i hverfald noget som tidligere har været debbateret
Metguy2000
Metguy2000 Oct 4 '18

Jeg er faktisk i dialog med Tesla vedr. sporing, da alle 4 sommerdæk er slidt i stykker i den inderste del af dækkene. Faktisk helt ned til stålforstærkningen hvilket jeg først opdagede da jeg punkterede. Jeg mener klart den sporer forkert, big time.

Sporingen blev kontrolleret ved 80 K og jeg punkterede ved 100 K. I morgen får jeg den kontrolleret hos FDM, og så tager jeg den derfra med Tesla. Jeg spurgte om det kunne have fået vinterdækkene til at springe i karkassen, hvortil svaret var at bilen pga. moment og vægt har flere dækproblemer end normalt.

Jeg kører overvejende i "low" på luftaffjedringen, det sætter måske dækkene for meget så sporingen ikke passer?

P85DK
P85DK Oct 4 '18

Umiddelbart tænker jeg at sporingen er korrekt, da slitagen er ens på alle fire dæk.

Når den står i standard højde så har den en smule negativ camber, hvilket betyder at dækket hælder indad i toppen, så kontaktfladen på dækket er kraftigere på indersiden af dækket.

Når du sænker kørehøjden yderligere, så presser du bilens vægt yderligere ned på affjedringen og der kommer endnu mere negativ camber på. Jo hurtigere du kører i den lave højde jo mere presser du nedad. Negativ camber er rigtig godt for sving på en racerbane, men ikke særligt godt for at køre ligeud.

Med en luftundervogn kan du ikke indstille camber til at justere ved de forskellige højder, så når du hæver eller sænker bilen, så går du blandt andet på kompromis med camber indstillingen.

Så det lyder umiddelbart som om du har en slitage der modsvarer din brug af dækkene. Det kan selvfølgelig godt være at de har givet den al for meget negativ camber fra start og så forstærkes det yderligere, men så skal det have været en amatør der har gjort det.

MOS
MOS Oct 4 '18
Citat fra Metguy2000

Jeg er faktisk i dialog med Tesla vedr. sporing, da alle 4 sommerdæk er slidt i stykker i den inderste del af dækkene. Faktisk helt ned til stålforstærkningen hvilket jeg først opdagede da jeg punkterede. Jeg mener klart den sporer forkert, big time.

Hvis den sporer forkert "big time", så burde den rulle mærkbart dårligere. Har du konstateret et øget forbrug? 

MOS
MOS Oct 4 '18
Citat fra P85DK

Umiddelbart tænker jeg at sporingen er korrekt, da slitagen er ens på alle fire dæk.

Eller også er sporingen lige forkert på alle 4 hjul. Om det så er sandsynligt...?

 

@Metguy2000

Skriv gerne tilbage, hvad du finder ud af. Det er interessant.

Metguy2000
Metguy2000 Oct 4 '18

@Niels Vinterdækkene er alle i styrer i den inderste del af karkassen.

@P85DK Her er de 4 sommerdæk, pænt slidt i kanten ville jeg mene og ikke korrekt, men sliddet er rimeligt ens. 

@MOS. Jeg mener at huske at jeg fik 197 w/km på sommerdækkene i år. (21"/85D)

 

KS
KS Oct 4 '18
Den sporing er vist helt gal!

Har kørt 35000 på et sæt dæk og slid over hele dækfladen er helt jævn. Sidste år havde jeg en bærearm der knækkede og da blev det ene dæk slidt helt ned til stålet som dine. Det er helt forkert.
webercarbmann
webercarbmann Oct 4 '18

Vi har en 70D en standard undervogn. Den er gået 150k + km og altid slidt dækkene helt perfekt ned. Får skiftet dæk hos den lokale mekaniker og de bemærker altid hvor jævne dækkene er slidt ned. Vi kører med altid med range mode aktiveret om sommeren og det meste af tiden om vinteren. Med range mode slider den faktisk for og bagdæk ca. lige meget så man behøver ikke at rotere dækkene.

P85DK
P85DK Oct 4 '18

Om det er korrekt eller ej, så er det påfaldende at slitagen er ens på alle fire dæk. Det tyder på at sporingen er som den er indstillet. Typisk så er en forkert sporing forudsaget af et eller andet og typisk kun et eller to hjul. Hvis du er kørt over en kantsten for hårdt, et stort hul i vejen etc. Den forklaring er ikke særlig sandsynlig i denne sammenhæng.

Umiddelbart så ser din slitage mere ud til at være meget negativ camber. Prøv at søg på negativ camber på google og se de billeder der er af dæk, bare glem de pimpede biler. De dæk ligner meget dine dæk.

Det ligner ikke at den støder på noget, det er det næsten for ens til på alle 4, eller hvordan ser det ud under bilen?

Umiddelbart så skal din front camber med luftundervogn være -1,1 til -0,4 grader foran og -2,1 til -1,4 grader bagtil (hvilket er meget) og den bliver kraftigere når du kører med bilen i low.

Her er lidt mere om dæk slitage på Tesla: https://insideevs.com/examining-tesla-model-s-excessive-rear-tire-wear-via-thermal-camera-video/

Det er nok det at du kører i low som er den primære årsag, da det tvinger den ned i mere negativ camber

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 4 '18
burns
burns Oct 4 '18
Citat fra Nostromo Hvordan kan rangemode ændre på dækslitage, gør mig lige klogere.
Er det fordi du nedsætter effekten og ikke får lavet spin?
Med range mode slået til så trækker bilen mere på forhjulene end normalt. Normalt bruger den hovedsageligt baghjulene.
webercarbmann
webercarbmann Oct 4 '18
Quote from Nostromo Hvordan kan den det hvis den ikke er en D model? Min er ikke en D model og jeg har da også rangemode. 
 

Det er en D model vi har. Range mode i en ikke D giver vist ikke ret meget.  

MOS
MOS Oct 4 '18

@Nostromo

Hvis din er en ikke-D model, så kan den naturligvis heller ikke trække på forhjulene.

Men den har stadig de andre funktionaliteter, der aktiveres med Range Mode: Reduceret energiforbrug til kabinevarme, bruger ikke ekstra energi til at opvarme et koldt batteri, tillader højere batteritemperatur for at minimere indre modstand osv.

 

Range mode explained

https://www.youtube.com/watch?v=lSRv-REnUIg

Silden
Silden Oct 5 '18

Min 70D med standardundervogn spiste sine bagdæk pga. slidte bøsninger. Det betød mere negativ camber, og så ryger dækkene på indersiden. Bøsningerne kostede svjh 330,- så det er ikke værd at spare. Den havde på det tidspunkt kørt 120kkm.

Venlig hilsen

Silden

Metguy2000
Metguy2000 Oct 5 '18

@Silden Det er faktisk et rigtigt godt bud.

Jeg fik undervognen målt her til morgen og den er indenfor tolerancerne, både i standard og low indstilling. Camber er dog i den høje ende af tolerancen. 

https://drive.google.com/open?id=1gD7_FZonyGRZ9sejh5AYlOO7fEsfbeqZ

Nu får jeg nye vinterdæk på og så triller jeg den til Tesla for at checke.

CanEl
CanEl Oct 5 '18

første gang jeg skiftede til vinterdæk var mine dæk slidt på samme måde. de havde kørt under 10k

jeg fik tjekket sporing, som var ok. tjekkede også om dæk gik på i hjulkassen, men det var også ok.

satte den derefter til aldrig at sænke vognen, og der har ikke været skævt slid siden. kørt mere end 30k

sænket vogn er til kurvekørsel og koster dæk i længden hvis det bruges ved høj fart.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Oct 5 '18
Bianco
Bianco Oct 5 '18

Jeg har kørt 80.000 km m undervogn sat til lav ved +85 kmt og har aldrig set skævt slid.

CanEl
CanEl Oct 5 '18


 

Citat fra Bianco

Jeg har kørt 80.000 km m undervogn sat til lav ved +85 kmt og har aldrig set skævt slid.

det er da dejligt at høre.

kører du på 21" eller 19" ? 

Bianco
Bianco Oct 5 '18

21 sommer og 19 vinter

Sider: 1 2 »