Loading...
dk

Skiferie i Tesla | Tesla Forum

TwoChops
TwoChops Sep 14 '14

Er der nogen herinde på Forum, der har været ved at planlægge skiferie i Tesla. I så fald vil jeg meget gerne starte en tråd om forskellige destinationer.

St. Anton i Østrig er jo oplagt, da der er en SuC i selve byen. Landskabet i Alperne kan godt være lidt vanskeligt at overskue på et kort på grund af bjergene og deraf følgende ofte meget betydelige omveje.

Nogen bud?

JO
JO Oct 28 '14

St. Anton fedt ski sted, hvis alt går vel 21/12 til Ischgl i min nye Tesla,(skulle gerne blive leveret 19/12??) det er ikke langt fra St. Anton, jeg skal til St. Anton i uge 4, hørte om en der var kørt til Barcelona i en Tesla, det var gået ok, med optakning i Hamburg, i Tesla butikken udenfor åbningstiden. :-)

Maho
Maho Oct 28 '14

Hej

Jeg planlægger også tur til Ischgl, men først uge 9 næste år. Får min Tesla i december så jeg kan lige nå at lære den at kende ift. især batteri / km-gennemsnit. Synes @JO er frisk at lette 2 dage efter leveirngen :-)

Men super ide at tale om det. Jeg er især opmærksom på Hamburg, som lige nu kører på vådeblus vedr. SC, altså få standere (2?) og kun inden for åbningstid. Men forventer klart at det er løst i uge 9 næste år, jf. Tealas hjemmeside om at de åbner i år...

JF
JF Oct 28 '14

Jeg har planlagt en tur til Trysil. Det går jo fint med SC hele vejen op til Oslo. Fik oplyst på det Norske forum at der pt. bygges en SC i Elverum. Så skulle det sidste hul være lukket inden vi når til vinter.

Regner med at alperne først bliver næste vinter, hvor SC udvalget er endnu bedre. Så i øvrigt Tesla-Bjørns video om turen fra Oslo til København og retur. Den giver lidt "comfort" inden turen.

Paelt
Paelt Oct 28 '14
Ang. Hamburg så skrev jeg mail til servicehelpeu@teslamotors.com og forklarede dem at jeg på vej hjem fra Barcelona havde problem med at nå service center i valvo park i åbningstid. De skrev tilbage at det ikke ville være et problem, og partneren vinkede mig ind uden problem kl 9 om aften. Ved ikke om det kun var fordi jeg skrev til dem om mit problem.
Werge
Werge Oct 29 '14

Jeg husker tydeligt Bluecoffee's beretning fra februar 2014 om turen fra Oslo til Trysil. I Tesla tid er det faktisk lang tid siden, så meget kunne gå galt "den gang" og det gjorde det. Så da min kone, 2 dage efter jeg havde bestilt bilen, sage at nu var der bestil skiferie - til Trysil, så blev jeg lidt bleg.

Men siden er der kommet massere af Supercharger's, og enest problem (specielt i en S60) var det sidste stykke fra Oslo området til Trysil. Men det bliver, som JF skriver, fikset på fredag, hvor der åbne SuC i Elverum (67 km før Trysil). Så nu er der ro på og jeg glæder mig til turen.

Så snart jeg får min bil i starten af december, så skal den på "test" tur lidt op i Sverige og prøve de 2-3 første SuC.

muller
muller Oct 29 '14

Det lyder hyggeligt med alle de danske Teslaer der skal til Trysil. Vi planlægger også en tur i uge 7. Og ja, det bliver fedt med en lader i Elverum. Så slipper man for død og pine at finde opladning i Trysil.

muller
muller Nov 2 '14
Så er Elverum officielt åben ☺
Forummets indlæg er redigeret af muller Nov 2 '14
Hvid
Hvid Jan 16 '15
Er der nogen af jer der har kørt i Tesla'en med skiboks på taget? Hvad gør det ved forbruget?

Hvor mange stop ved SuC'er regner i med f.eks. til St. Anton?
Hookmaker
Hookmaker Jan 16 '15

Uden skiboks ville jeg  stoppe her, de kan alle nås med skiboks  - men på det første ben fra Rødekro ville jeg måske toppe lidt på i Kiel for at kunne køre ldt hurtigere (der er 283 km):

•   Rødekro, Denmark
  • ×B  Bad Fallingbostel, Germany
  • ×C  Malsfeld, Germany
  • ×D  Gramschatzer Wald, Germany
  • ×E  Aichstetten, Germany
  • ×F  St. Anton, Austria
KS
KS Jan 16 '15

@Hvid: Vi lavede testen i juleferien, Mdamm og jeg. En tur til Sverige - jeg uden tagboks - han med. Hans forbug i forhold til mit lå ca 25% over normalt,så regn med 25% -30 % større forbrug med tagboks på taget. Skriv evt til Mdamm og hør om hans planer, som går via Berlin til Østrig.

MDamm
MDamm Jan 17 '15
@Ken: Har du stadig vores forbrugstal? Jeg synes ikke jeg kan genkende procenterne..
Vi kører mod Salzburg (Schladming), så det er ikke helt samme vej. Vi tager 6 stop, for der sidder 3 børn på bagsædet, og de kan alligevel ikke sidde stille så længe ad gangen uden at holde pause. Nu holder "Vi tisser, når vi tanker" pludselig igen:-) Bortset fra det planlægger vi ikke med stræk over 250km rækkevidde med tagbox, uden at tage vejr og føre med i beregningen.

KS
KS Jan 17 '15

@Mdamm:

M            K    
27,5    102        26,1    102
53,1    181        48,3    181
58,3    181,6        49,4    181,6
42    138        31,4    116,2
180,9    602,6        155,2    580,8
0,300199137    12%        0,267217631   

Mdamm i forvejen -10% pga dæk

MDamm
MDamm Jan 17 '15
Hvor finder du de 10% ekstra på hjulene? Har kun set 2,5-5%.
KS
KS Jan 17 '15

Du har 19 - jeg har 21 - og de bruger ca 10% mere energi end dine. Sådan ca.

MDamm
MDamm Jan 17 '15
Det er det jeg udfordrer. Jeg har kun set at de bruger 2,5-5 % mere. Jeg kan ikke finde 10% nogen steder.
Stockfleth
Stockfleth Jan 17 '15
En lidt for spændende tur til Sverige....
Hen over nytåret var vi i Orsa Gronklit, 2 voksne og 3 børn. Orsa ligger tæt på Sælen og er knap 800 km fra København.

Jeg havde regnet på turen hjemmefra. Sidste SC var i Arboga. Derfra 290 km til Orsa. Normalt intet problem på små veje. Problemet var at temperaturen svingede mellem -16 og -20 grader. Hertil sne/is på vejen hele det sidste stykke. Jeg kørte konstant efter " projected range". Hele det sidste stykke er småveje, så jeg lå for det meste på 80 km/t og aldrig over 90 km/t.

Alligevel blev det meget kritisk til sidst. Da der manglede 4 km (og opad bakke), var der ingen km tilbage i range. Vi slukkede alt varme mv. Jeg mente at huske at der var ca 5 kwh i reservetanken. Det lykkedes heldigvis at komme helt frem, og fik straks sluttet bilen til et 400v/16a, som jeg på forhånd havde fået bekræftet kunne benyttes.

Så fireforhold der kan ændre en god plan: Ekstrem lav temperatur, sne/is på vejen, modvind og mange højdemeter til sidst på skiferien.

Derudover var det ikke ved alle SC'ere, at der var toiletforhold om natten. En stor ulempe, når der nu er tid til at få det klaret alligevel.

God tur til alle jer andre
Stockfleth
Forummets indlæg er redigeret af Stockfleth Jan 17 '15
SuneH
SuneH Jan 17 '15
@Stockfleth. Puha, lyder nervepirrende. Hvor mange % ladede du til i Arboga? Og det er en S85'er?
Stockfleth
Stockfleth Jan 17 '15
@sune: der blev selvfølgelig ladet 100% i Arboga, da jeg på turen indtil Arboga havde konstateret usædvanligt højt forbrug pga kulden. Og ja det er en P85. Den blev kørt med ekstrem forsigtig speederfod og uden at bruge bremsepedalen.
Forummets indlæg er redigeret af Stockfleth Jan 17 '15
peterj2
peterj2 Feb 20 '15

@stockfleth bruger de samme standard 400 volt stik i sverige som i dk. det røde ? skal en tur til isaberg. mvh peter

Sider: 1 2 3 4 5 »