Loading...
dk

Skiferie i Tesla | Tesla Forum

lauz
lauz Dec 29 '15

En super artikel med tips & tricks til vinter-kørsel i Model S. Den er skrevet af en fyr fra Canada:

http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/194-Cold-Weather-Driving

Her er en del guldkorn.

Og for alle biler med ramme-løse vinduer, altid medbring en flaske is-fjerner når man kører til Norge. 

15 kroner i Jem & Fix. 

 

Forummets indlæg er redigeret af lauz Dec 29 '15
Guy
Guy Dec 29 '15

Jeg plejer at forvarme bilen ved 27 grader via appen, og efter en 10-15 minutter har isen ved døre og vinduer været smeltet nok til at kunne få dørene op de gange jeg har været udsat for voldsomme frost grader.

Raymond
Raymond Dec 29 '15

SuneH: Forskellen mellem dig og dine svogre er, at de kender deres bil og du kender ikke din bil endnu og derfor begår du flere begynderfejl. Du skulle have haft lånt et norsk UMC kabel(nogle har lånt af de lokale), du skal sætte varmen på HI i 20 min til en 1/2 time før afgang(så har du ikke problemer med frosne døre/vinduer og du kan fuld regenerere ned af fjeldet), så havde du ikke haft de problemer du angiver. Norge er Teslaland, så nordmændene ved hvordan de skal forholde sig og de har selvfølgelig ingen problemer med frosne døre o.s.v.

Klaus_
Klaus_ Dec 29 '15

Jeg troede at nyere UMC'ere godt kunne bruges i Norge?

JAndersen
JAndersen Dec 29 '15
Hmm hvordan se en UMC ud?
DeaconWP
DeaconWP Dec 29 '15

Det er en lang tynd dims, der er lidt tyk lidt fra den ene ende.

Den er måske rød eller blå i den ene ende, og i den anden er den sådan lidt grå/sort.

Den passer ind i et rødt eller blåt CEE stik i den ene ende, og den anden passer i en Tesla's ladestik.

 

Også kaldet Universal Mobile Connector / Charger

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 29 '15
McP
McP Dec 29 '15
Jeg skal også snart til Norge(Hemsedal) i min helt nye meget dejlige bil og for at undgå at gøre de samme erfaringer som suneH hvad skal jeg så have med af lade udstyr og kan man leje noget af det her på forummet?

Jeg har pt kun købt et type2 kabel som skistar siger virker fint i Norge, er det korrekt??
Mack
Mack Dec 30 '15

McP: Vi har lige været i Hemsedal over julen, og brugte kun Suc til opladning.

Tankede op i køge, og kunne starte med 298 km på batteriet da vi kørte af færgen i Oslo, landede i Gol med ca 100 km tilbage(gns 199) Gol lader super hurtigt, selvom vi var 4 tms. Da der kun er 26 km fra Gol til Hemsedal, og vi ikke ikke kørte i løbet af ugen, havde vi så meget strøm på, at vi kun skulle lade 10 min, da vi skulle hjem. (gns 200, i -1 til -16) Vi var 4 i bilen, trunk og frunk proppet.

Hvis I skal bo på Alpin lodge, er der 4 ladere i kælderen med type 2. og 2 ladere udenfor.

McP
McP Dec 30 '15
Mack, tak for dit hurtige svar, jeg regner også med at lade fuldt op i Gol. Vi skal ikke bo på alpine lodge men i en hytte ude i området, skal dog hente liftkort etc ved alpine lodge så regner med at få strøm der med type 2 kablet. Ved du om det er gratis eller om man skal bruge en brik ligesom clever / eon? Havde i snekæder med? Går ud fra at jeres bil holdt inde siden den mistede så lidt over en hel uge, vores kommer desværre til at holde ude...
Mack
Mack Dec 30 '15

McP: Prøv at høre ski-star, vi arbejde ikke så meget i det, da vi ikke havde behovet.

Jeg har investeret i Tesla´s snekæder, er et "must have" i Norge, og specielt hvis du skal op og bo omkring skaresnutten. Vi var dog heldige med at der var helt ryddet på vores 2 rejsedage.

SuneH
SuneH Dec 30 '15

Hej McP. Ja, type2 kabel virker fint i Norge. Det er går direkte mellem standeren og bilen, dvs ikke via UMC'en.

Som nævnt, kunne man bruge et "cowboy-trick" med at løfte låget og slå gruppen til manuelt. Se billede herover. Dette brugte jeg først efter at det var glippet med at kunne betale.

Men ellers er det vel bare at gå ind til Alpin Lodge og høre dem ad. Nordmænd plejer at være venlige at tale med :-)

 

 

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Dec 30 '15
McP
McP Dec 30 '15

Mack, tak for feedback og jeg tager fat i skistar.

Vedrørende snekæder så er de pt udsolgt hos telsa, er det noget du (eller en anden kan overveje at leje til mig i uge 5?

SuneH, tak satser på cowboy-tricket såfremt det ikke virker med betalingen :-).

 

mvh

 

Mack
Mack Dec 30 '15

Så lidt :-)

Nu er jeg sådan skruet sammen, at jeg aldrig tager penge for at hjælpe andre.

Hvis du har mulighed for at hente dem i Odense, må du meget gerne låne mine kvit og frit :-)

SuneH
SuneH Dec 30 '15

McP: Jeg har lejet et par snekæder hos Autoskadestuen. De ligger på Kirstinehøj, 2 sekunders TMS-kørsel fra Tesla SC. Jeg fik nu ikke brug for kæderne, men det er rart at have med.

Det er Maggi Trak sport. Og de ER lige så nemme at sætte på, som det ses på dette klip:

https://www.youtube.com/watch?v=cjOcCAkCxow

Jeg afleverer dem i dag, du kan jo høre dem ad om de er ledige i uge 5.

McP
McP Dec 30 '15

Mack, tak og god stil :-) ,  men da jeg bor i CPH hører jeg lige Autoskadestuen om de har nogle kæder som man kan leje før jeg muligvis bevæger mig til det fynske.

mvh

JAndersen
JAndersen Dec 30 '15
Udover det alm. Suc der ligger i Norge, er de steder man kan lade "ude i byen" er det med type 2 kabel?
Vi skal en tur til Haffjel i uge 10. er der nogen der har haft held med at lade fra hytten?
Mack
Mack Dec 30 '15

Mcp: God ide :-) men ellers smider du bare en PM :-)

Mack
Mack Dec 30 '15

JAndersen: hent plugshare, fin oversigt over lademulighed, og info om hvilke stik der kan bruges.

PEL
PEL Dec 30 '15

Totalt overkill, jeg ved det , men som tekniker kan jeg godt lide at gå med livrem og seler :-)

Jeg havde på baggrund af oplysningerne i dette udmærkede forum lavet et kabelkit der skulle kunne dække Frankrig, Tyskland , Danmark og Norge. Se vedlagte.

Kæden hoppede dog af der begyndte at optræde Norsk UMC på forum, har det noget at gøre med Norsk blå 32A? , Så mangler jeg da et sådant  :-) 

Rart at at have hvis der skulle blive plads til en skitur inden for det nærmeste :-)

/Poul Erik

Forummets indlæg er redigeret af PEL Dec 30 '15
SuneH
SuneH Dec 30 '15

Hej PEL

Jeg har samme setup som dig pånær Chademo :-) Jeg medbragte også en Schuko til blå som du har øverst til venstre. Den satte jeg sammen med blå til rød CEE16 som du har øverst i midten, og så ind i UMC'en. Og det virkede IKKE i Norge.

Mvh Sune

Sider: « 1 2 3 4 5 »