Loading...
dk

Model X kører med udrykning i Syddanmark | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 15

Fedt - håber det bliver en succes.

KimT
KimT Jan 15

Man må da håbe at de ikke smadre den, og finder ud af hvor lang tid de skal vente på reservedel....

Hilbert
Hilbert Jan 15

"Derudover vil der være en varmeenhed, der anvender en smule brændstof. Det skal sikre, at ambulancen altid er varm."

Hvorfor dog det - det klarer Teslaen vel i forvejen selv.

KimT
KimT Jan 15

Den del af teksten hører ikke til lægebiler men til ambulancer de på sigt vil have til at køre på el.

I denne artikel står der lidt mere :http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-15-falck-sender-sit-forste-eldrevne-udrykningskoretoj-pa-gaden

Men det lyser som om de vil have separat batteri til kørsel og til drift af alt deres udstyr.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 15
MOS
MOS Jan 15

Det lyder ret dumt, når man nu allerede har et batteri. De risikerer at løbe tør for strøm til deres udstyr, selvom der er masser er strøm på batteriet til kørsel. Eller omvendt. Hvorfor ikke bare have det hele på det samme batteri? Og hvorfor have brændstof(!) til at varme kabinen op, hvis den ellers skal køre på el? Det lyder ikke som om, de har ret meget erfaring med elbiler.

MOS
MOS Jan 15

Det virker ikke helt som om, de ved, hvad de skriver om i den pressemeddelelse. De skriver, at det er afgørende at løse det problem, at en ambulance bruger energi til meget andet end blot at køre. Og så nævner de en "Self Powered heater", som kører på f.eks. methanol. Og så fortsætter de med at skrive om, at der bliver stillet krav om bæredygtighed. Hvordan hænger det sammen med at nedgradere CO2-fri elvarme til varme baseret på fossil energi? De skriver også, at hvis redderne skal vente på, at redningsopgaven er løst, og patienten bliver frigjort og kan indlades i ambulancen, kan de garantere, at der står en varm bil klar til patienten.

Øhm... har de aldrig hørt om "Camper Mode" (Keep Climate On)? Den kan holde bilen varm en hel nat, hvis det skulle være - endda på en brøkdel af batteriets energiindhold.

”Den bliver testet under ægte udrykning med hurtig acceleration og hårde opbremsninger, og det har aldrig været gjort før. Vi tester på den og begynder udviklingen af en ambulance til liggende patienttransport sideløbende.”

Forkert! Der kører allerede hundredtusindevis af Teslaer rundt på vejene, som har kørt med hurtig acceleration og hårde opbremsninger uden problemer. Hvis det er blot er udrykningskørsel, de mener, så er der mig bekendt adskillige andre lande end Danmark, som benytter Teslaer som politiudrykningskøretøjer og endda har gjort det i årevis. Så vi er vist langt ud over testfasen.

Hvis det er fordi de ikke har testet den specifikt til ambulancekørsel og er bekymrede for, at den ikke kan accelerere hurtigt nok, så er der vist ingen grund til bekymring dér. Det er nok mere et spørgsmål, om de kan spænde patienten godt nok fast til de hurtige accelerationer.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 15
JerMik
JerMik Jan 16

@MOS

Det lyder som at man her taler om at bruge en "self powered heater" i en eventuel elektrisk ambulance med bårerum. Fidusen er at studier viser at man ved traumepatienter optimalt set skal holde en temperatur i bårerummet på 29 grader. Typisk når man er på vej til et skadested skruer op for temperaturen i ambulancens bårerum (varmes idag op af sit eget dieselfyr) og ellers lader den stå og banke til det at man er klar til transport. Dette kan tage alt mellem 3 minutter og 1 time afhængig af skader og eventuel fastklemning. 

Her ser jeg 2 mulige problemer med at bruge Tesla's Camper mode.
- Kan den varme et bårerum op til den ønskede temperatur? Husk at bårerummet har langt større volumen end en almindelig personbil. 
- Hvor meget strøm er der tilbage i bilen når den har kørt udrykning til skadestedet og stået og holdt 29 graders varme i en time? Kan den så klare en lang transport med udrykning til et traumecenter der kan ligge over en times kørsel væk?

Hvad gælder hurtig acceleration og hårde opbremsninger tror jeg heller ikke at man skal være så bekymret. Jeg er sikker på at Tesla præsterer mindst lige så godt som de Mercedes/Audi/VW vi bruger idag. 
Jeg vil dog gerne pointere at patienten gerne skulle være spændt godt nok fast til at blive liggende ved et eventuellt uheld. Desuden vil man aldrig accelerere eller bremse særlig hårdt ed patient i bilen idet, det er meget ubehageligt at ligge på sådan en båre ved netop bremsning og acceleration. Samtidig er der umuligt at arbejde i bårerummet under de forhold. 
En jævn, høj fart med så lav påvirkning af G-krafter som muligt er hvad man efterstræber. 

I øvrigt er jeg sikker på at elektriske akutbiler bliver et succes og at vi i fremtiden også ser ambulancer der er eldrevne - især i byerne.

P85DK
P85DK Jan 16

@MOS og JerMik - det virker som om de i artiklen blander lægeabulance og patientambulance sammen i et væk. Jeg tror det som er den største udfordring for dem som sidder og kigger på hvilke køretøjer som kan benyttes til udrykningskøretøjer er at forstå hvor energi effektive Tesla'er er. En P100D har jo kun hvad der svarer til 11 liter benzin med sig på et fuldt batteri og når de kigger på det papir så kan jeg godt forstå at de bliver lidt betænkelige  

selsoe
selsoe Jan 16

Electrek har også historien:

https://electrek.co/2019/01/15/tesla-model-x-ambulance/

Med en rettelse i kommentarerne, tilsyneladende fra en af dem der har været involveret i projektet.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jan 16
KimT
KimT Jan 16

Undre mig over at de har valgt en X - den bruger trods alt lidt mere strøm end en S.

JerMik
JerMik Jan 16
Citat fra KimT

Undre mig over at de har valgt en X - den bruger trods alt lidt mere strøm end en S.

Man har i mange år haft tradition for at akutbiler skal være udformede som "firhjulstrækkere" herunder SUV's. Det står faktisk lige frem beskrevet i kontrakter på området om hvad krav regionerne stiller på køretøjerne. Formentlig er det fordi bilerne skal kunne komme frem på veje der almindelige biler kører fast, samt ved pludselig dårlig vejr som sne og så videre. 

De biler man bruger idag er ellers oftest Mercedes GLE, Audi Q7 og VW Touareg. 
Der virker model X som den mest sammenlignelige. 

Forummets indlæg er redigeret af JerMik Jan 16
selsoe
selsoe Jan 29

Her lidt mere om Model X ambulancen:

https:///...6491270823092060160/