Loading...
dk

Referral program stopper 1. februar | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jan 17 '19
Fra manden selv:

selsoe
selsoe Jan 17 '19
Det giver vel mening for Tesla at stoppe det nu. Det er sikkert dyrt og effekten må være aftagende. Hvis man vil have en Tesla og har råd til den, køber man den vel. Perks eller ej.
jramskov
jramskov Jan 17 '19

Det er hvad han selv giver som argument i et senere tweet (det er for dyrt).

voersaa
voersaa Jan 17 '19

Lidt træls at vi ikke rigtig fik chancen for referal med 3'er bølgen i Danmark/Europa.

Kejseren
Kejseren Jan 17 '19

Giver mening cost wise. Men skidt overfor EU (og andre end US). De kunne godt have kørt den her et halvt års tid/resten af 2019. Men OK, han har sagt det før og så alligevel vendt 180grader.

P85DK
P85DK Jan 17 '19

Hvis Tesla via deres referral program skal give over 80 Roadstere væk gratis så er det alene $20 mill i salgsværdi, så har vi slet ikke talt hvor mange sæt fælge der gives og alt dette ske på baggrund af koder brugt i forbindelse med salg af Model 3, så er det da klart at det er en økonomisk belastning.

Hvorfor skal de dog give noget væk til biler de allerede har solgt for 3 år siden? Meningen med referral programmet var jo at folk aktivt skulle gå ud og sælge bilerne for Tesla, ikke at fisker efter referral brugere blandt folk som allerede har købt deres bil ...

https://electrek.co/2019/01/17/tesla-roadster-free-killed-referral-program/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 17 '19
HJJ
HJJ Jan 17 '19
Sådan!
Forummets indlæg er redigeret af HJJ Jan 17 '19
voersaa
voersaa Jan 18 '19

Så kom en stor del af forklaringen, det er som virksomhed svært at forsvare at man afskediger en store del af personalet hvis man også opretholder, hvad der kan ses som, ekstravagante bonus ordninger til kunderne. I øvrigt trist for de berørte medarbejdere, mange af dem har sikkert knoklet for at kunne levere Model 3.

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/375471/elon_musk_soesaetter_stor_fyringsrunde_som_vi_alle_har_oplevet_saa_var_sidste_aar_det_mest_udfordrende_i_teslas_historie.html?utm_source=forside&utm_campaign=nyhed_01

PeterE
PeterE Jan 18 '19

Tjah, jeg har det lidt svært med argumentationen - enig, den slags referral programmer koster, og det har (dygtige) Tesla folk nok regnet på på forhånd, så det kan ikke være en overraskelse. Det handler vel om at sikre profitten, og respekt for det. Bare omsætningen også er sikret. Og er det ekstravagante bonus ordninger? Slet ikke, hvormeget udgør referral programmerne da af omsætningen? Næsten ingenting.

Jeg er meget mere bekymret over fyringerne, som jo bestemt - altid - har en positiv effekt på børsen, men som ind imellem faktisk give lidt utilsigtede leveranceudfordringer. Det er jo ikke sikkert at skibet bare sejler videre, når/hvis man fyrer hver 10.matros.

voersaa
voersaa Jan 18 '19
Elon mener at det er for dyrt og nu lukkes det en måned før planlagt. Det virker ikke som at det var forventet og planlagt. Det kan så diskuteres om det er dyrt (mener jeg ikke nødvendigvis det er) men det handler nok mere  om hvad man ønsker at kommunikere og det kan være svært for medarbejderne at forstå hvis man giver Roadster 2ere væk mens ens gode kollega bliver fyret
mbk
mbk Jan 18 '19

Det er noget med at de skal give 80 Roadster V2 væk, nogle skal endda have 2 stk per person, så det har nok været for gavmildt et program. 

mbk
mbk Jan 18 '19

Tesla har fyret før, de her 7% er bare en lille oprydning/udrensning, de har sikkert hyret flere end de fyrer nu inden året er omme.

Jeg forstår ikke helt markedet reagerer med et 13% fald i aktieværdi. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 18 '19
P85DK
P85DK Jan 18 '19

At Tesla stopper referral programmet og fyrer 7% er alt sammen et symptom på et underliggende problem, nemlig en stor gæld og et presset cash flow. Tesla står overfor om kort tid at skulle indfri $1 milliard i virksomhedsobligationer og de skal betales kontant, hvilket er godt og vel 1/3 af den kapital de har til rådighed. Der var en option på at betale dem i aktier, men der skal kursen være over $360 og lige nu er den lige omkring $300

Så Tesla kører endnu en gang tæt på kanten

voersaa
voersaa Jan 19 '19

Ja, de 7% er i sig selv ikke så vigtigt for kursen. Det er som P85DK den bagved liggende grund der er problemet. Ret vildt hvis de har solgt næsten ligeså mange biler i Q4 som Q1 - Q3 tilsammen og så får et lavere overskud end Q3 isoleret. Der kan naturligvis være flere årsager til det men det ser umiddelbart ikke så godt ud. 

Jeg var ikke klar over det med lånet og kursen af aktien men det kunne være en forklaring på hvorfor Tesla nu hæver priserne på SC, lukker henvisningsprogrammet etc. I lyset af optionerne giver det god mening at forsøge styrke indtjening/reducere udgifter for at styrke kursen på kort sigt.

MOS
MOS Jan 19 '19
Citat fra mbk

Tesla har fyret før, de her 7% er bare en lille oprydning/udrensning, de har sikkert hyret flere end de fyrer nu inden året er omme.

Jeg forstår ikke helt markedet reagerer med et 13% fald i aktieværdi. 

Hvis du mener, TSLA er undervurderet, så er det måske nu, du skal samle op? Hvis du altså ikke lige står og skal bruge en masse penge på nyanskaffelser ;-> 

MOS
MOS Jan 19 '19
Citat fra voersaa

Ret vildt hvis de har solgt næsten ligeså mange biler i Q4 som Q1 - Q3 tilsammen og så får et lavere overskud end Q3 isoleret. Der kan naturligvis være flere årsager til det men det ser umiddelbart ikke så godt ud.

Det er ikke noget, der kommer bag på mig. De har allerede fået rampet produktionen af Model 3 op i Q3, så produktionsstigningen i Q4 var ikke voldsomt stor. Dermed skal man heller ikke regne med de store besparelser i produktionen ift. Q3, eftersom de fleste produktionsproblemer nok allerede er løst.

Mht. indtjeningen, så har Q3 sikkert haft et mix af forholdsvist mange high-end Model 3 (Performance og LR Dual Motor), hvor de har en god margin. Jeg tror, at Teslas marginale meromkostninger til at producere Performance og Dual Motor er meget lille. En stor del af Performance pakken en blot software, som ikke koster Tesla ekstra, når den nu alligevel er udviklet. Dertil kommer motorerne, som i princippet er de samme, så de koster heller ikke ekstra ift. en non-Performance Dual Motor. Så er der godt nok opgraderede bremser, hækspoiler og større fælge, men mon ikke det er en ret begrænset meromkostning? Meromkostningen for Dual Motor versionen ift. RWD omfatter den ekstra frontmotor, som nok også er begrænset. Men resten af bilen er jo præcis det samme. Så igen er Teslas meromkostning på Dual Motor nok væsentlig større end hvad der umiddelbart fremgår af prisforskellen til en RWD.

Modsat i Q4, hvor de har solgt langt flere af de billigere versioner (MR og RWD) med lavere margin. Som jeg ser det, så kan den lavere margin på de billige varianter ikke opveje det større antal Model 3, som Tesla har solgt i Q4. Så alt andet lige må overskudet blive lavere.

Til næste år bliver de nok også pressede. Halvering af tax credit i USA kommer til at udfordre efterspørgslen og har fået Tesla til at nedsætte prisen med 2000$, hvilket kommer til at ramme direkte ned på bundlinjen. Senere kommer endnu en reduktion af tax credit og til sidst helt bortfald. Så hvis ikke Tesla kan nedsætte deres produktionsomkostninger i samme takt, bliver de alvorligt udfordrede på deres marginer.

Man kan så håbe på, at der bliver stor efterspørgsel på high-end versionerne af Model 3, når de åbner op for levering i Europa og Kina. Det vil kunne trække i den gode retning. Men som vi har set det i USA er den helt store efterspørgsel på disse varianter nok overstået i løbet af det første kvartal med masselevering.

Hvis kursen for alvor skal flytte sig opad, så tror jeg vi skal se nyt vedr. Model Y, overraskende fremrykning af Semi, nyt om pickup truck eller nyt om en kommende 25k$ model. Men hvem ved - det kan jo være, de timer det med reveals til marts, når de gerne vil have kursen op på 360.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 19 '19
mbk
mbk Jan 19 '19

@MOS

Jeg tror også Model 3 æder en del salg fra S/X, selvom det er helt andre biler, så er der nok en del af S/X købere der bare gerne ville have en elbil med lang rækkevidde.

De har fjernet 75kWh versionerne i S/X, det begrænser nok også salget af dem lidt, jeg tror de sænker prisen på S/X med 100kWh lidt når de nu har fjernet 75kWh for at gøre den mere konkurrence dygtig og har fjernet de modeller med mindste margin.

Lad os se hvad der sker, jeg tror stadig markedet overreagerer, mon ikke den kommer lidt op igen. 

PeterE
PeterE Jan 19 '19
Citat fra mbk

@MOS

Jeg tror også Model 3 æder en del salg fra S/X, selvom det er helt andre biler, så er der nok en del af S/X købere der bare gerne ville have en elbil med lang rækkevidde.

De har fjernet 75kWh versionerne i S/X, det begrænser nok også salget af dem lidt, jeg tror de sænker prisen på S/X med 100kWh lidt når de nu har fjernet 75kWh for at gøre den mere konkurrence dygtig og har fjernet de modeller med mindste margin.

Lad os se hvad der sker, jeg tror stadig markedet overreagerer, mon ikke den kommer lidt op igen. 

Der bliver stort set ikke solgt hverken model s eller x, så at æde en del af det er sgu en ret begrænset mundfuld.

Og nu kommer der så endnu et recall af Takata airbags, jeg fik ligesom vel mange andre mail idag og det kommer pressen til at have en fest over. Skidt.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 19 '19
PeterE
PeterE Jan 19 '19
Logo
Som del af industriens tilbagekaldelse af biler med Takata-airbags, tilbagekaldes visse Model S fra 2014-2016. Disse airbags har Tesla i sinde at udskifte, da vores kunders sikkerhed er altafgørende. Vi foretager nu denne tilbagekaldelse, selvom vi ikke har oplevet sprængte airbags eller andre lignende hændelser i Teslas biler.
Hvis du ejer en Model S fra 2014-2016, der er omfattet af denne tilbagekaldelse, kontakter Tesla dig for at aftale en service til udskiftning. Du behøver på nuværende tidspunkt ikke at foretage dig noget.
Som med de mange millioner andre biler med Takata-airbags foretages denne tilbagekaldelse i henhold til den tidsplan, der tidligere er fastlagt af NHTSA (United States National Highway Traffic Safety Administration). I henhold til denne tidsplan begyndte tilbagekaldelsen af Model S fra 2012 i 2017, blev udvidet til Model S fra 2013 i 2018 og bliver nu udvidet til at omfatte Model S fra 2014-2016. Tesla har fulgt samme tidsplan for udskiftninger i andre lande – selvom lokale myndigheder ikke har påkrævet en tilbagekaldelse.
Som udtalt af NHTSA behøver kunder ikke at bekymre sig om tilbagekaldte airbags i deres biler, før de modtager en officiel tilbagekaldelse. Denne tidsplan for tilbagekaldelse og udskiftning sikrer, at kunderne får tilstrækkelig tid til at udskifte de tilbagekaldte airbags, før de udgør en sikkerhedsrisiko. Airbag-udløserne fra Takata bliver kun defekte baseret på forskellige faktorer, herunder alder.
Denne Takata-tilbagekaldelse, der omfatter hele branchen, påvirker ikke Teslas Model S fremstillet efter midten af december 2016. Tilbagekaldelsen påvirker heller ikke Tesla Roadster, Model X eller Model 3. Disse biler indeholder ikke den type airbag-udløsere, som indgår i denne tilbagekaldelse.
Yderligere information, ofte stillede spørgsmål og andre oplysninger om denne tilbagekaldelse kan du finde ved at besøge siden Tilbagekaldelsesoplysninger. Hvis du skulle have brug for yderligere hjælp, kan du også kontakte os pr. telefon på 80 71 1024 eller via mail på ServiceHelpEU@tesla.com.
Tak, fordi du er Tesla-kunde og arbejder sammen med os for at garantere din sikkerhed. Vi beklager ulejligheden.
LTIY
Tesla | Alle rettigheder forbeholdt | Bredgade 35 1260 København K Danmark 
Fortrolighedspolitik
MOS
MOS Jan 19 '19
Citat fra PeterE Og nu kommer der så endnu et recall af Takata airbags, jeg fik ligesom vel mange andre mail idag og det kommer pressen til at have en fest over. Skidt.

Det er vel ikke specifikt et problem for Tesla. Der sidder jo Takata airbags i mange andre biler også. Men ja, det skulle ikke undre mig, hvis pressen går i selvsving, bare fordi Tesla også er ramt og "Tesla" i en overskrift sælger jo... :-/ 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 19 '19
Sider: 1 2 »